עמוד 1 מתוך 1

האם מותר לגור היום בירושלים

פורסם: ג' אפריל 09, 2013 6:25 pm
על ידי שלח
הראו לי לפני כמה זמן,שהרבי מקומרנא,אומר שאסור לגור בירושלים,אלא רק צדיק גמור,כי גם האר"י לא גר בירושלים,ועוד אמרו לי,שבגלל זה,החסידים נמנעים,מלגור בירושלים העתיקה,ומצד שני ,זה מצוה גדולה לגור בירושלים,האם באמת יש רבנים היום שאומרים לא לגור בירושלים העתיקה מצורף קובץ

Re: האם מותר לגור היום בירושלים

פורסם: ג' אפריל 09, 2013 10:59 pm
על ידי בברכה המשולשת
יש תשובת צי"א על מעלת ירושלים בזה"ז המסכם מה שנאמר בזה.

Re: האם מותר לגור היום בירושלים

פורסם: ד' אפריל 10, 2013 5:09 am
על ידי למאי_נמ?
{לכאורה נוסח הכותרת אינו מדוייק, מאי איריא "היום", וצ"ל האם מותר לגור בירושלים למי שאינו צדיק גמור?}
שלח כתב:הראו לי לפני כמה זמן, שהרבי מקומרנא אומר שאסור לגור בירושלים אלא רק צדיק גמור, כי גם האר"י לא גר בירושלים. ועוד אמרו לי שבגלל זה החסידים נמנעים מלגור בירושלים העתיקה.

1. לכאורה הדברים תמוהים, דא"כ איך אמרו "הכל מעלין לירושלים" (כתובות קי:) ולא תלו בצדקות?
2. יש מהחסידים (ראה במכתב פרי הארץ) שכתבו שיעלה לארץ ישראל רק מי שעכ"פ רוב מידותיו מתוקנים והוא ימשול בם. האם זה קשור?
3. היכן זה נמצא בכתבי האדמו"ר מקומרנא? יש עוד מי שאומר כן?

הרב 'בברכה המשולשת' כתב:יש תשובת צי"א על מעלת ירושלים בזה"ז המסכם מה שנאמר בזה.

לאיזה תשובת ציץ אליעזר כוונתו (ואולי לחי"ג סי' כב וחי"ד סי' נב), כי לא ראיתי שמביא דבר כזה שאין למי שאינו צדיק לגור בירושלים, ולשיטה זו השי"ת יכפר בעדי...

אכן, כן מצינו כמה ישראלים שיש המפקפקים על מגוריהם בירושלים:
> ממזר - עי' ציץ אליעזר ח"י סוף סי' ג; דף על הדף קידושין עב: והוריות יג. וחשוקי חמד גיטין פ:
> רווק - עי' יביע אומר ח"ז יו"ד סי' יד אות ג (ובשם בנו הג"ר יעקב שיהיה בריא, שמעתי, שראוי להחמיר בזה)
> עבד - עי' תוס' כתובות קי: ד"ה ואין הכל מוציאין (בשם ר"ת): "דאין אנו רוצים שיהיו עבדים בירושלים יותר מדאי אלא מיוחסים".

(כל המקורות באדיבות פרוייקט השו"ת)

Re: האם מותר לגור היום בירושלים

פורסם: ד' אפריל 10, 2013 10:15 am
על ידי שלח
מצאתי למשל על האדמו"ר מבעלז,שלא רצה לגור בירושלים
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?1 ... 4100911343[url][/url]

Re: האם מותר לגור היום בירושלים

פורסם: ד' אפריל 10, 2013 2:18 pm
על ידי שלח
קובץ למי שאין

Re: האם מותר לגור היום בירושלים

פורסם: ד' אפריל 10, 2013 4:03 pm
על ידי בברכה המשולשת
אני התכוונתי שיש לצי"א תשובה מקיפה על מעלת המגורים בירושלים עיקו"ת תובב"א

Re: האם מותר לגור היום בירושלים

פורסם: ד' אפריל 10, 2013 4:20 pm
על ידי לייטנר
שלח כתב:מצאתי למשל על האדמו"ר מבעלז,שלא רצה לגור בירושלים
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?1 ... 4100911343[url][/url]


אאל"ט, הוא רצה לגור ליד אחותו בת"א.

Re: האם מותר לגור היום בירושלים

פורסם: ד' אפריל 10, 2013 7:30 pm
על ידי היימישער
יש לך מקור להשערה זו?

Re: האם מותר לגור היום בירושלים

פורסם: ד' אפריל 10, 2013 7:31 pm
על ידי לייטנר
היימישער כתב:יש לך מקור להשערה זו?

ראיתי זאת כתוב. אינני זוכר איפה.

Re: האם מותר לגור היום בירושלים

פורסם: ד' אפריל 10, 2013 7:55 pm
על ידי היימישער
למיטב ידיעתי מדובר בהשערה של מאן דהו ותו לא.
והתומך בה צריך להסביר מה היה לו מקרבת המגורים.

מלבד זאת ישנם בענין הרבה מאוד השערות, למשל שהסיבה היתה התרחקות מהקנאים.
המוסמך ביותר להסביר את הענין הוא אחיו הגה"ק מבילגורייא שהיה הקרוב אליו ביותר, והוא מביא בענין כמה הסברים.
ההסבר היחיד שהוא מצטט מפי אחיו הוא כדלהלן (ציטטתי את הקטע מכתביו):
בבוא כ"ק אחי שליט"א [ז"ל] לארץ ישראל רצה לגור מחוץ לירושלים ת"ו, וכאשר דברתי אתו שיישאר בירושלים לכל הפחות עד אחר הפסח (שנת תש"ד לפ"ק) אמר לי: "אדרבה, הרי עיקר טעמי שאני רוצה לעקור דירתי נסוב על שאין רצוני להיות בחג הפסח בירושלים ת"ו, והנני חושב שאתה מבין טעמי", אד"ק שליט"א [ז"ל].

ולעצם הענין בל נשכח שמידי שנה שהה הרה"ק מבעלזא חצי שנה בירושלים, וכל ההשערות הם רק על השאלה למה קבע את עיקר מושבו בת"א.
עוד נקודה, את ישיבתו הוא רצה למקם דווקא בירושלים ולא בת"א.

Re: האם מותר לגור היום בירושלים

פורסם: ד' אפריל 10, 2013 8:01 pm
על ידי לייטנר
היימישער כתב:למיטב ידיעתי מדובר בהשערה של מאן דהו ותו לא.
והתומך בה צריך להסביר מה היה לו מקרבת המגורים.

מלבד זאת ישנם בענין הרבה מאוד השערות, למשל שהסיבה היתה התרחקות מהקנאים.
המוסמך ביותר להסביר את הענין הוא אחיו הגה"ק מבילגורייא שהיה הקרוב אליו ביותר, והוא מביא בענין כמה הסברים.
ההסבר היחיד שהוא מצטט מפי אחיו הוא כדלהלן (ציטטתי את הקטע מכתביו):
בבוא כ"ק אחי שליט"א [ז"ל] לארץ ישראל רצה לגור מחוץ לירושלים ת"ו, וכאשר דברתי אתו שיישאר בירושלים לכל הפחות עד אחר הפסח (שנת תש"ד לפ"ק) אמר לי: "אדרבה, הרי עיקר טעמי שאני רוצה לעקור דירתי נסוב על שאין רצוני להיות בחג הפסח בירושלים ת"ו, והנני חושב שאתה מבין טעמי", אד"ק שליט"א [ז"ל].

ולעצם הענין בל נשכח שמידי שנה שהה הרה"ק מבעלזא חצי שנה בירושלים, וכל ההשערות הם רק על השאלה למה קבע את עיקר מושבו בת"א.
עוד נקודה, את ישיבתו הוא רצה למקם דווקא בירושלים ולא בת"א.

כאמור, כיון שאיני זוכר היכן ראיתי זאת כתוב, אז אין לי עניין לדון בכך.

Re: האם מותר לגור היום בירושלים

פורסם: ה' אפריל 11, 2013 12:34 am
על ידי למאי_נמ?
מעניין מאד שבמקור ש'שלח' ציין מצוי מקור מפורש לעניין זה בדברי האבני נזר (יו"ד סי' תנד אות לד):
"והנה מה שמצוה מה"ת כגון מ"ע דישיבת ארץ. י"ל שאין לדקדק אם הוא צדיק וראוי לדור במקום מקודש או לא כיון שמצות המקום הוא ובהדי כבשי דרחמנא למה לך. אך מה שמסברא לדור במקום מקודש. ובזה ודאי אם אינו ראוי לכך אין סברא לדור במקום מקודש מאחר שאין הקדושה סובלתו ומי בקש זאת מידכם רמוס חצרי".

אכן, יעו"ש באות לג-לה (ובהמשך הדברים), שכ"ז הוא בזה"ז שכל העניין לגור בירושלים הוא רק מצד מעלת הקדושה, אך בזמן הבית היה יתרון לגור בירושלים מצד קיום מצוות אכילת קודשים ומעשר שני (ולהתפלל בביהמ"ק "שער השמים"), ואז גם מי שאינו ראוי עדיף לו טפי לגור בירושלים. [וצדק פותח האשכול, דלא כמש"כ בתחילת תגובתי הקודמת להעיר על הכותרת שאינו עניין ל"היום"].

Re: האם מותר לגור היום בירושלים

פורסם: ה' אפריל 11, 2013 10:56 am
על ידי יורה דעה
התפשטותם של הנוצרים בירושלים מימות החורבן עד הדורות האחרונים, היתה אחת מן הסיבות
להתרכזות מרבית העולים בערי הגליל. וביחוד במאות השנים האחרונות, כאשר החלו להגיע העולים לאר"י
העדיפו לקבוע מקום מושבם בערי הגליל, צפת וטבריה, למרות השאיפה הטבעית להתגורר בירושלים עיה"ק, משוש כל
הארץ.
גם האריז"ל לאחר שובו לארה"ק ממצרים, לא חזר לעיר מולדתו בירושלים אלא לצפת, ועל כך מסביר ר' רפאל טריוויש בספרו "צח ואדום" (בהקדמתו "דין אמירת המודעא", דף ב ע"ב): "והנה האר"י ז"ל הלך בסוף ימיו ממצרים לארץ ישראל ונסע לצפת, ולא יכול לדור בירושלים, בסיבה שראה "לפלוני"הידוע, איש אחד רגלו אחת על המקום שהיה ורגלו אחת נוכח בית המקדש".

Re: האם מותר לגור היום בירושלים

פורסם: א' דצמבר 15, 2013 9:09 pm
על ידי זבול
מעולם היו כאלה שלא ראו בעין יפה מצד חומרת ההלכה את חישת פעמי הגאולה...

מעניין למצוא ששאלה דומה לזו נשאל בזמנו רבי ישעיה הלוי הורוויץ זצ"ל, השל"ה הקדוש, לאחר שעלה לירושלים עיר הקודש, וכך כתב: "מה שתמה על דירתי בירושלים... מחמת קדושת מקום המקדש... ואין לנו קבלה ודאית איזהו מקום מקדש ואם-כן כל ירושלים בספק כרת (!) – דע אהובי... מכאן והלאה לא ישמע על פיך, פה קדוש, לדבר כן, להוציא לעז על דירת ירושלים אף עתה בחורבנה... והנה באתי על דברי אמת באמיתה של תורה להודיעך דברי אמת: דע כי מעולם לא היה ספק במקום בית המקדש... כי הוא זה, ולא היה נתעלם מהעין אפילו רגע אחד. אע"פ שהיתה ירושלים הולכת ממלכה למלכה מכל מקום לא נפסקה הקבלה [-מסורת] והידיעה" (נדפס ב'קובץ על יד' כרך 16, ירושלים תשס"ב).
http://www.rabbibrand.022.co.il/BRPorta ... 7%93%D7%A9

Re: האם מותר לגור היום בירושלים

פורסם: א' דצמבר 15, 2013 10:00 pm
על ידי אמסטרדם
לייטנר כתב:
שלח כתב:מצאתי למשל על האדמו"ר מבעלז,שלא רצה לגור בירושלים
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?1 ... 4100911343[url][/url]


אאל"ט, הוא רצה לגור ליד אחותו בת"א.

מהר"א מבעלזא ז"ל "אמר" טעם זה אבל כנראה זה לא היה טעמו, וכידוע שהלביש את עניניו ב"פשטות",
ולמי שלא הבין למה לא רצה להיות בירושלים על חג הפסח - זהו משום שחשש להמחייבים לעשות קרבן פסח [כמדומה שכן פירש הרב מבולגרייא],
ולעצם הענין יצויין דתלמידי הבעש"ט הק' ר' מנדל וויטעפסקער ור' אברהם קאליסקער ג"כ לא גרו בירושלים ויש טעם מפורסם לזה אשר אינני זוכר כעת.