התר עיסקא - שלא לצורך עסק
פורסם: ד' אפריל 24, 2013 12:50 am
אדם שלא יכול לקחת הלואה מהבנק מאיזו סיבה שהיא ושלח אדם אחר שיקח בשבילו והשליח לקח את ההלואה מהבנק בהתר עיסקא אבל המשלח שכח לעשות התר עיסקא עם השליח נחלקו גדולי זמננו אם יש בזה איסור רבית י"א שזה רבית כיון שודאי שהבנק הלוה לשליח והוא אינו מכיר את המשלח ואם החוב לא יוחזר הבנק יתבע את השליח (אף בדין תורה) וי"א שאין בזה איסור רבית כיון שהשליח לא גובה מהמשלח אגר נטר אלא מה שהוא צריך לשלם כדי להשיג את ההלואה וכמו שאם משלם לשליח את הנסיעות לבנק ואת הטירחה הכרוכה בהשגת ההלואה אין זה רבית כך בזה הוא משלם לשליח רק את ההוצאות שהשליח צריך להוציא כדי להשיג את ההלואה (וע"ע בט"ז סימן קע ס"ק ג ויש לחלק).
אלא שכאן בא הבן ושואל דלכאורה אסור לשליח לקחת את ההלואה מהבנק שהרי לא שיך כאן כלל התר עיסקא שהרי הוא לא לקח את ההלואה לצורך עסק אלא לצורך עשית חסד להלות לחברו ואפילו לדברי השואל ומשיב (קמא ח"ג סימן קס) וסיעתו שמותר ללוות כסף לצורך פרנסת בני ביתו כיון שבלא זה לא היה לו מה לאכול ולא יוכל לעבוד לפרנסתו וכו'. כאן לכאורה לא שיך התר זה כיון שההלואה לא קשורה לעסק אחר שעושה ואם לא ילוה זה לא יפריע לו לפרנסתו וכו'.
אלא שכאן בא הבן ושואל דלכאורה אסור לשליח לקחת את ההלואה מהבנק שהרי לא שיך כאן כלל התר עיסקא שהרי הוא לא לקח את ההלואה לצורך עסק אלא לצורך עשית חסד להלות לחברו ואפילו לדברי השואל ומשיב (קמא ח"ג סימן קס) וסיעתו שמותר ללוות כסף לצורך פרנסת בני ביתו כיון שבלא זה לא היה לו מה לאכול ולא יוכל לעבוד לפרנסתו וכו'. כאן לכאורה לא שיך התר זה כיון שההלואה לא קשורה לעסק אחר שעושה ואם לא ילוה זה לא יפריע לו לפרנסתו וכו'.