מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מכה רבה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
תוכן
הודעות: 6273
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

מכה רבה

הודעהעל ידי תוכן » ג' מאי 07, 2013 6:47 pm

פן יוסיף להכתו על אלה מכה רבה (דברים כ"ה ג'). הקשו המפרשים (אברבנאל ועוד), אחרי שקבל ל"ט מלקות, איך אפשר לקרוא לעוד מכה אחת, מכה רבה? ונדמה לי שמפרש אחד רוצה לתרץ, שמכה מ' כואב יותר מכל המכות שקדמו לה, אבל אני צריך למצוא סימוכין לפירוש זה. האם יש מישהו שמכיר פירוש כזה? תודה רבה לכל המשיבים.

דמאי
הודעות: 48
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 8:05 pm

Re: מכה רבה

הודעהעל ידי דמאי » ג' מאי 07, 2013 6:52 pm

הגיוני הדבר שכל מכה נוספת מכאיבה יותר מהקודמות לה, שכן היא ניתנת על גוף מוכה ודווי.

השאלה אם יש יחודיות במכה המ' ביחס לקודמיו (הל"ט והל"ח וכן הלאה).

אך עכ"פ גם זה בכלל המכות שניתנות בסוף וכל אחת משמעותית יותר ביחס למקבלה.

תוכן
הודעות: 6273
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: מכה רבה

הודעהעל ידי תוכן » ג' מאי 07, 2013 6:58 pm

דמאי כתב:הגיוני הדבר שכל מכה נוספת מכאיבה יותר מהקודמות לה, שכן היא ניתנת על גוף מוכה ודווי.


סברא זו כבר מצאנו בבית הלוי לפרשת בשלח.

דמאי כתב:השאלה אם יש יחודיות במכה המ' ביחס לקודמיו (הל"ט והל"ח וכן הלאה).


זה מה ששאלתי.

דמאי
הודעות: 48
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 8:05 pm

Re: מכה רבה

הודעהעל ידי דמאי » ג' מאי 07, 2013 7:02 pm

השאלה אם המ' מיוחד ביחס לקודמיו, זאת שאלה צדדית למדי.

ברגע שאנחנו מקבלים את ההנחה שכל מכה שהיו לפניה מכות, היא משמעותית ומכאיבה יותר ביחס למקבלה,
אם כן ניתן לכתוב על כל מכה כזאת "מכה רבה".

והקודמים שניתנים לפי חשבון הל"ט מלקות זה בצדק ולפי חשבון, הגם שכל אחת מכאיבה מקודמתה.

אך ביחס לנוספת המיותרת בהחלט ניתן לקרותה מכה רבה.


מה שבכ"ז אפשר להוסיף, זה מה שאומרים שהתורה אמדה במדוייק כוחו של אדם [ממוצע כנראה], ואולי לכן לכל תוספת יש משמעות חריגה מעבר לקודמות,
מעבר לחשבון דלעיל.

תוכן
הודעות: 6273
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: מכה רבה

הודעהעל ידי תוכן » ג' מאי 07, 2013 7:14 pm

אם אנו אומרים שכל מכה מכאיבה יותר ביחס לקודמה, הרי כל מכה אפשר לקרותו מכה רבה. מיהו אם אנו אומרים של"ט מכות כולן מכאיבות אותו דבר, ורק מכה מ' מכאיבה הרבה יותר, וכן גם מכה מ"א מכאיבה כמו מכה מ' ולא יותר. הרי שיותר ראוי לקרוא מכה מ' 'מכה רבה' יותר מכל שאר המכות שהיו לפניו.

דמאי
הודעות: 48
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 8:05 pm

Re: מכה רבה

הודעהעל ידי דמאי » ג' מאי 07, 2013 7:34 pm

אתה יוצא מנקודת שאלה שאומרת: למה לכתוב 'מכה רבה' [אף שהגיוני לכנות זאת ל'מכה רבה' בגלל המשמעות של כל מכה מאוחרת] בזמן שאפשר לכתוב מכה.

אבל המפרשים שציטטת שאלו בסגנון של איך אפשר לקרוא למכה אחת בלבד לאחר שכבר ממילא היו ל"ט, מכה רבה, כביכול זה בטל ברוב, ובטח לא 'מכה רבה'.

ועל זה באה התשובה שכל מכה מאוחרת היא מכה רבה, וככל שמתאחרים העוצמה של זה הולכת וגדלה, ועל כן איננה מבוטלת כלל ביחס למספר שקדם לה.

יותר מזה, יתכן שכל מכה מכאיבה יותר מכל הקודמים גם יחד, לאחר שהמצב הלך והתדרדר ממכה למכה.


אם זה לא מספק אותך, אסבר את אוזנך בפירוש חסידי ששמעתי לפני שנות דור.

פן יוסיף להכותו על 'אלה' - 'מכה רבה'. אלה עם הכולל בגימ' = 37, מכה רבה = 2 (מיעוט רבים שניים).

וקוטב דברי התורה הוא: פן יוסיף להכותו על "אלה מכה רבה" ,דהיינו על ל"ט...

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2451
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: מכה רבה

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ד' מאי 08, 2013 6:58 pm

באותו עניין:

באיזה מצב רפואי היה מי שקיבל 39 מלקות רצועת עגל, מאדם אחר, בכל כוחו? האם הוא לא נותר נכה לצמיתות?

ועוד: לקה במים או ברעי פטור. האם סביר שיש כאלו שעשו זאת בכוונה אחרי שתיים או שלוש מכות?...

תוכן
הודעות: 6273
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: מכה רבה

הודעהעל ידי תוכן » ד' מאי 08, 2013 7:52 pm

אפרקסתא דעניא כתב:באיזה מצב רפואי היה מי שקיבל 39 מלקות רצועת עגל, מאדם אחר, בכל כוחו? האם הוא לא נותר נכה לצמיתות?


יש מחלוקת אם מלקין בכל כחו אם לאו, ואפילו אם כן, הרי אומדין אותו מקודם כמה הוא יכול לקבל. ואין נראה שאומדין אותו עד שיגיע לשערי מות ממש, אלא עד שלא ינזק מעבר למקלות, דהיינו גם להפסד אבר אחד.

אפרקסתא דעניא כתב:ועוד: לקה במים או ברעי פטור. האם סביר שיש כאלו שעשו זאת בכוונה אחרי שתיים או שלוש מכות?...


מן הסתם.

דמאי
הודעות: 48
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 8:05 pm

Re: מכה רבה

הודעהעל ידי דמאי » ד' מאי 08, 2013 8:10 pm

אפרקסתא דעניא כתב:באותו עניין:


ועוד: לקה במים או ברעי פטור. האם סביר שיש כאלו שעשו זאת בכוונה אחרי שתיים או שלוש מכות?...


ניתן להניח שלבית דין ישנם דרכים לאמוד מה זה באמת ומה זה הצגה בלבד, ולא רעי זה כרעי זה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 495 אורחים