עמוד 1 מתוך 1

וַוי מַאן דְּאוֹשִׁיט יְדוֹי בְּדִיקְנָא יַקִּירָא עִלָּאָה

פורסם: א' מאי 19, 2013 2:00 pm
על ידי משכיל אל דל
זוהר פר' נשוא (ק"ל ע"ב)
פָּתַח רַבִּי שִׁמְעוֹן וְאָמַר, וַוי מַאן דְּאוֹשִׁיט יְדוֹי בְּדִיקְנָא יַקִּירָא עִלָּאָה, דְּסָבָא קַדִּישָׁא, וכו'

רבים מצטטים את המשפט הזה באופן קטוע, ומוכיחים שאסור לקצר ולהסיר את הזקן (בלי קשר לאיסור לא תשחית את פאת זקנך)
האם יש להם מקור אחר, קדום, מלבד המאמר הזה, שהוצא מהקשרו?

Re: וַוי מַאן דְּאוֹשִׁיט יְדוֹי בְּדִיקְנָא יַקִּירָא עִלָּ

פורסם: א' מאי 19, 2013 5:58 pm
על ידי לייטנר

Re: וַוי מַאן דְּאוֹשִׁיט יְדוֹי בְּדִיקְנָא יַקִּירָא עִלָּ

פורסם: ג' מאי 21, 2013 3:32 am
על ידי משכיל אל דל
רב תודות.
יש שם הפניה לספר הדרת-פנים-זקן.
אין לי אוצר החכמה,
אולי אי מי ייבא משם למעני את העמודים העוסקים בנושא של הקבלה.
מדובר מעמוד תקצ"ח והלאה וכן מה שמובא מהרמ"ע מפאנו עמ' תרכ"ט והלאה.
אודה מאד.

Re: וַוי מַאן דְּאוֹשִׁיט יְדוֹי בְּדִיקְנָא יַקִּירָא עִלָּ

פורסם: ג' מאי 21, 2013 9:12 am
על ידי יאיר
זה ספר מעל 1000 עמ' ויש שם הרבה חומר אבל לא נ"ל שמביא מקור אחר מהזהר...תוכל לעיין שם לדוגמא בעמ' 27 ו-32.

מלבד זאת עיין היטב כאן בסימן ה' ובהודעות אחריו ובאשכולות שהובאו העוסקים בנושא.
viewtopic.php?f=7&t=290#p1404

Re: וַוי מַאן דְּאוֹשִׁיט יְדוֹי בְּדִיקְנָא יַקִּירָא עִלָּ

פורסם: ג' מאי 21, 2013 10:46 am
על ידי אוהב אוצר
משכיל אל דל כתב:האם יש להם מקור אחר, קדום, מלבד המאמר הזה, שהוצא מהקשרו?


מה נקרא יותר קדום, תנ"ך?

Re: וַוי מַאן דְּאוֹשִׁיט יְדוֹי בְּדִיקְנָא יַקִּירָא עִלָּ

פורסם: ג' מאי 21, 2013 11:17 am
על ידי יאיר
הוא לא התכוון קדום יותר..ודו"ק.

Re: וַוי מַאן דְּאוֹשִׁיט יְדוֹי בְּדִיקְנָא יַקִּירָא עִלָּ

פורסם: ג' מאי 21, 2013 11:50 am
על ידי איש-אחד
מה עושים עם זה - "וּכְשָׁמְעִי אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה קָרַעְתִּי אֶת-בִּגְדִי וּמְעִילִי וָאֶמְרְטָה מִשְּׁעַר רֹאשִׁי וּזְקָנִי וָאֵשְׁבָה מְשׁוֹמֵם" (עזרא ט, ג)?

Re: וַוי מַאן דְּאוֹשִׁיט יְדוֹי בְּדִיקְנָא יַקִּירָא עִלָּ

פורסם: ג' מאי 21, 2013 12:02 pm
על ידי אוהב אוצר
מה עושים עם זה?
וְהָיָה בַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יְגַלַּח אֶת כָּל שְׂעָרוֹ אֶת רֹאשׁוֹ וְאֶת זְקָנוֹ וְאֵת גַּבֹּת עֵינָיו וְאֶת כָּל שְׂעָרוֹ יְגַלֵּחַ וְכִבֶּס אֶת בְּגָדָיו וְרָחַץ אֶת בְּשָׂרוֹ בַּמַּיִם וְטָהֵר:

Re: וַוי מַאן דְּאוֹשִׁיט יְדוֹי בְּדִיקְנָא יַקִּירָא עִלָּ

פורסם: ג' מאי 21, 2013 12:51 pm
על ידי איש יהודה
מה עושים?
טור אורח חיים הלכות ראש השנה סימן תקפא
ורוחצין ומסתפרין ע"פ המדרש א"ר סימון כתיב כי מי גוי גדול וגומר ר' חנינא ור' יהושע אומרין איזו אומה כאומה זו שיודעת אופיה של אלהיה פי' מנהגיו ודיניו שמנהגו של עולם אדם שיש לו דין לובש שחורים ומתעטף שחורים ומגדל זקנו ואין חותך צפרניו לפי שאינו יודע איך יצא דינו אבל ישראל אינן כן לובשים לבנים ומתעטפים לבנים ומגלחין זקנם ומחתכין צפרניהם ואוכלין ושותין ושמחים בר"ה לפי שיודעין שהקב"ה יעשה להם נס לפיכך נוהגין לספר ולכבס בער"ה

Re: וַוי מַאן דְּאוֹשִׁיט יְדוֹי בְּדִיקְנָא יַקִּירָא עִלָּ

פורסם: ג' מאי 21, 2013 3:02 pm
על ידי משכיל אל דל
יאיר כתב:הוא לא התכוון קדום יותר..ודו"ק.

קדום בא לאפוקי דור הפשקווילים וחוברות הקקיון שבין לילה צמחו ובין לילה יבשו.
גם לא ספרי חסידות ללא מקורות.
כתבי האר"י זה טוב מאד וכדומה.
הספר שיאיר הפנה אליו באשכול מלפני 3 שנים, זה טוב מאד, אם כי לא מביא את המקור מהאר"י.

עדיין אני מחכה לספר הדרת פנים זקן, העמודים שציינתי.
תודה מראש.

Re: וַוי מַאן דְּאוֹשִׁיט יְדוֹי בְּדִיקְנָא יַקִּירָא עִלָּ

פורסם: ג' מאי 21, 2013 3:08 pm
על ידי יאיר
משכיל אל דל כתב:מדובר מעמוד תקצ"ח והלאה וכן מה שמובא מהרמ"ע מפאנו עמ' תרכ"ט והלאה.
אודה מאד.


ומדוע לא ראיתי שורות אלו בבוקר (ולא מופיעה שורת עריכה)?.....

Re: וַוי מַאן דְּאוֹשִׁיט יְדוֹי בְּדִיקְנָא יַקִּירָא עִלָּ

פורסם: ג' מאי 21, 2013 3:14 pm
על ידי יאיר
בבקשה:

Re: וַוי מַאן דְּאוֹשִׁיט יְדוֹי בְּדִיקְנָא יַקִּירָא עִלָּ

פורסם: ד' מאי 22, 2013 1:54 am
על ידי יאיר
PrintPDF.pdf
(2.09 MiB) הורד 541 פעמים

Re: וַוי מַאן דְּאוֹשִׁיט יְדוֹי בְּדִיקְנָא יַקִּירָא עִלָּ

פורסם: ד' מאי 22, 2013 4:59 pm
על ידי אברך
פעם שמעתי שהגר"ש דיבלצקי שליט"א [מגדולי המקובלים] מסדר את זקנו כדי שיוכל לטבול בשבת ללא חשש סחיטה.
מישהו שמע על כך?

Re: וַוי מַאן דְּאוֹשִׁיט יְדוֹי בְּדִיקְנָא יַקִּירָא עִלָּ

פורסם: ד' מאי 23, 2018 6:42 pm
על ידי קראקובער
אברך כתב:פעם שמעתי שהגר"ש דיבלצקי שליט"א [מגדולי המקובלים] מסדר את זקנו כדי שיוכל לטבול בשבת ללא חשש סחיטה.
מישהו שמע על כך?

שמעתי מנכדו שרק בשנים האחרונות התחיל לסדר זקנו ואין לו הסבר על מה ולמה.

Re: וַוי מַאן דְּאוֹשִׁיט יְדוֹי בְּדִיקְנָא יַקִּירָא עִלָּ

פורסם: ד' מאי 23, 2018 8:38 pm
על ידי עזריאל ברגר
אוהב אוצר כתב:מה עושים עם זה?
וְהָיָה בַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יְגַלַּח אֶת כָּל שְׂעָרוֹ אֶת רֹאשׁוֹ וְאֶת זְקָנוֹ וְאֵת גַּבֹּת עֵינָיו וְאֶת כָּל שְׂעָרוֹ יְגַלֵּחַ וְכִבֶּס אֶת בְּגָדָיו וְרָחַץ אֶת בְּשָׂרוֹ בַּמַּיִם וְטָהֵר:

אתה לא מודע לזה שמדובר בהיתר מיוחד מדאורייתא?!
מצורע מגלח בתער את כל ראשו, כולל זקן ופיאות!

Re: וַוי מַאן דְּאוֹשִׁיט יְדוֹי בְּדִיקְנָא יַקִּירָא עִלָּ

פורסם: ד' מאי 23, 2018 8:42 pm
על ידי אוצר החכמה
קראקובער כתב:
אברך כתב:פעם שמעתי שהגר"ש דיבלצקי שליט"א [מגדולי המקובלים] מסדר את זקנו כדי שיוכל לטבול בשבת ללא חשש סחיטה.
מישהו שמע על כך?

שמעתי מנכדו שרק בשנים האחרונות התחיל לסדר זקנו ואין לו הסבר על מה ולמה.



מה כוונתך? שקודם לכן היה לו זקן ארוך? זה לא נכון.

Re: וַוי מַאן דְּאוֹשִׁיט יְדוֹי בְּדִיקְנָא יַקִּירָא עִלָּ

פורסם: ד' מאי 23, 2018 8:51 pm
על ידי פרנקל תאומים
קראקובער כתב:
אברך כתב:פעם שמעתי שהגר"ש דיבלצקי שליט"א [מגדולי המקובלים] מסדר את זקנו כדי שיוכל לטבול בשבת ללא חשש סחיטה.
מישהו שמע על כך?

שמעתי מנכדו שרק בשנים האחרונות התחיל לסדר זקנו ואין לו הסבר על מה ולמה.

יש חרושת שלימה של סיפורי מעשיות על טעמו של הגר"ש דיבליצקי. כל אחד נותן טעם שלא יסתור את האג'נדה של עצמו...

האם הנכד המדובר הוא ג"ע ותפארתינו מרא דאתרא קדישא הדין?

Re: וַוי מַאן דְּאוֹשִׁיט יְדוֹי בְּדִיקְנָא יַקִּירָא עִלָּ

פורסם: ד' מאי 23, 2018 10:23 pm
על ידי קראקובער
אוצר החכמה כתב:מה כוונתך? שקודם לכן היה לו זקן ארוך? זה לא נכון.

מחלוקת במציאות, זה מה שהוא אמר.

פרנקל תאומים כתב:יש חרושת שלימה של סיפורי מעשיות על טעמו של הגר"ש דיבליצקי. כל אחד נותן טעם שלא יסתור את האג'נדה של עצמו...
האם הנכד המדובר הוא ג"ע ותפארתינו מרא דאתרא קדישא הדין?

לא מדובר במראה דאתרא, לבעל השמועה אין שום אג'נדה הוא אמר שאף אחד לו יודע וזה (ע"פ..) 'סוד'.

Re: וַוי מַאן דְּאוֹשִׁיט יְדוֹי בְּדִיקְנָא יַקִּירָא עִלָּ

פורסם: ד' מאי 23, 2018 11:17 pm
על ידי פרנקל תאומים
קראקובער כתב:
אוצר החכמה כתב:מה כוונתך? שקודם לכן היה לו זקן ארוך? זה לא נכון.

מחלוקת במציאות, זה מה שהוא אמר.

פרנקל תאומים כתב:יש חרושת שלימה של סיפורי מעשיות על טעמו של הגר"ש דיבליצקי. כל אחד נותן טעם שלא יסתור את האג'נדה של עצמו...
האם הנכד המדובר הוא ג"ע ותפארתינו מרא דאתרא קדישא הדין?

לא מדובר במראה דאתרא, לבעל השמועה אין שום אג'נדה הוא אמר שאף אחד לו יודע וזה (ע"פ..) 'סוד'.

אני לא מבין. הלא יש לנו כאן בבית מדרשנו נכד חשוב ויקר כידוע לכולנו. נקרא לנערה ונשאלה את פיה.

Re: וַוי מַאן דְּאוֹשִׁיט יְדוֹי בְּדִיקְנָא יַקִּירָא עִלָּאָה

פורסם: ד' מאי 23, 2018 11:35 pm
על ידי איש_ספר
למרות שאני לאה מלהגיב לנושא שולי זה, אבל אכבד רצונו של יקירנו הרב מוהרפ"ת.

ובכן זה למעלה משישים שנה, שהס"ק שליט"א מספר את זקנו. אין איש במשפחה היודע טעמו. לכל היותר ניתן לשער שלדעתו דברי האר"י, על הפגם שבהסרת זקן, היינו בגילוח הזקן משרשו, וכתשובתו הידועה (והמצונזרת...) של הבא"ח בר"פ, וכמנהגם של כמה מחכמי ירושת"ו (הנודע בהם הוא הרב"צ א"ש ועוד), וגם את זה לא שמעו ממנו להדיא.

כל השאר השערות בדויות ובטלות.

Re: וַוי מַאן דְּאוֹשִׁיט יְדוֹי בְּדִיקְנָא יַקִּירָא עִלָּאָה

פורסם: ה' מאי 24, 2018 12:03 am
על ידי חזון-איש'ניק
איש_ספר כתב:למרות שאני לאה מלהגיב לנושא שולי זה, אבל אכבד רצונו של יקירנו הרב מוהרפ"ת.

ובכן זה למעלה משישים שנה, שהס"ק שליט"א מספר את זקנו. אין איש במשפחה היודע טעמו. לכל היותר ניתן לשער שלדעתו דברי האר"י, על הפגם שבהסרת זקן, היינו בגילוח הזקן משרשו, וכתשובתו הידועה (והמצונזרת...) של הבא"ח בר"פ, וכמנהגם של כמה מחכמי ירושת"ו (הנודע בהם הוא הרב"צ א"ש ועוד), וגם את זה לא שמעו ממנו להדיא.

כל השאר השערות בדויות ובטלות.

מה דעתו לגבי סריקת הזקן, פסיק רישא לעקירת שערות בודדות מן השורש, האם זה אסור להאריז"ל?

אגב, משמע דהרמ"ע אם היה באר"י היה מגדל הזקן, ורק בחו"ל גילח כי אין חו"ל ראויה לזקן.

Re: וַוי מַאן דְּאוֹשִׁיט יְדוֹי בְּדִיקְנָא יַקִּירָא עִלָּאָה

פורסם: ה' מאי 24, 2018 12:17 am
על ידי פרנקל תאומים
איש_ספר כתב:למרות שאני לאה מלהגיב לנושא שולי זה, אבל אכבד רצונו של יקירנו הרב מוהרפ"ת.

ובכן זה למעלה משישים שנה, שהס"ק שליט"א מספר את זקנו. אין איש במשפחה היודע טעמו. לכל היותר ניתן לשער שלדעתו דברי האר"י, על הפגם שבהסרת זקן, היינו בגילוח הזקן משרשו, וכתשובתו הידועה (והמצונזרת...) של הבא"ח בר"פ, וכמנהגם של כמה מחכמי ירושת"ו (הנודע בהם הוא הרב"צ א"ש ועוד), וגם את זה לא שמעו ממנו להדיא.

כל השאר השערות בדויות ובטלות.
אפי' אי הכי, זה נותן טעם רק מדוע לא חייש לסדר את זקנו. עדין צ"ב הקפידא לסדרו צמוד צמוד.
אמור נא: האם בהכרח יש לו בכך איזו שהיא כוונה הלכתית או קבלית, או שיתכן שפשוט כך נוח לו והוא אינו עושה חשבון ל"ומה יאמרו" ותול"מ?

Re: וַוי מַאן דְּאוֹשִׁיט יְדוֹי בְּדִיקְנָא יַקִּירָא עִלָּאָה

פורסם: ג' יולי 17, 2018 2:41 pm
על ידי הפשוט בפשטותו
איש_ספר כתב:למרות שאני לאה מלהגיב לנושא שולי זה, אבל אכבד רצונו של יקירנו הרב מוהרפ"ת.

ובכן זה למעלה משישים שנה, שהס"ק שליט"א מספר את זקנו. אין איש במשפחה היודע טעמו. לכל היותר ניתן לשער שלדעתו דברי האר"י, על הפגם שבהסרת זקן, היינו בגילוח הזקן משרשו, וכתשובתו הידועה (והמצונזרת...) של הבא"ח בר"פ, וכמנהגם של כמה מחכמי ירושת"ו (הנודע בהם הוא הרב"צ א"ש ועוד), וגם את זה לא שמעו ממנו להדיא.

כל השאר השערות בדויות ובטלות.

יעויין כאן במכתב המובא מכת"י ומשמע כאן שבזה לא נהג על פי קבלה
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 6d#p472626