א' אבות (יז) כל מחלוקת שהיא לשם שמים סופה להתקיים ושאינה לשם שמים אין סופה להתקיים, איזו מחלוקת שהיא לשם שמים זו מחלוקת הלל ושמאי ושאינה לשם שמים זו מחלוקת קרח וכל עדתו: ע"כ, האם מחלוקת בהלכה הוי "מחלוקת" רק דהוי לש"ש ?
ב' וז"ל הרע"ב- כל מחלוקת שהיא לשם שמים סופה להתקיים וכו' ואני שמעתי פירוש סופה. תכליתה המבוקש מענינה. והמחלוקת שהיא לש"ש התכלית וסוף המבוקש מאותה מחלוקת להשיג האמת. וזה מתקיים כמ"ש מתוך הויכוח יתברר האמת. וכמו שנתברר במחלוקת הלל ושמאי. שהלכה כב"ה ומחלוקת שאינה לש"ש תכלית הנרצה בה היא בקשת שררה ואהבת הניצוח. וזה הסוף אינו מתקיים. כמו שמצינו במחלוקת קרח ועדתו. שהתכלית וסוף כוונתם היתה בקשת הכבוד והשררה והיו להיפך: ע"כ האם הכרעה כצד אחד הוי קיום למחלוקת? האם כל מחלוקת שלא לש"ש לא מצליחה?