עמוד 1 מתוך 1

מעלת יהושע שסידר הספסלים?

פורסם: א' יוני 09, 2013 12:12 pm
על ידי גילוי
מעלת יהושע שסידר הספסלים
ילקו"ש (פנחס,תשעו) היה משה סבור שבניו יורשין מקומו ונוטלין שררותו התחיל מבקש מאת הקב"ה יפקוד ה', אמר לו הקב"ה משה לא כמו שאתה סבור אין בניך יורשין את מקומך אתה יודע שהרבה שרתך יהושע והרבה חלק לך כבוד והוא היה משכים ומעריב בבית הועד שלך לסדר הספסלין ופורס את המחצלאות הוא יטול שררות לקיים מה שנאמר נוצר תאנה יאכל פריה.
וכעי"ז במדב"ר (פ' כא) ידבר משה אל ה' לאמר יפקד ה' אלהי הרוחות כל מי שמבקש צרכי צבור כאלו בא בזרוע, יפקד ה' מה ראה לבקש הדבר הזה אחר סדר נחלות אלא כיון שירשו בנות צלפחד אביהן אמר משה הרי השעה שאתבע בה צרכי אם הבנות יורשות בדין הוא שירשו בני את כבודי אמר לו הקב"ה (משלי כז) נוצר תאנה יאכל פריה בניך ישבו להם ולא עסקו בתורה יהושע הרבה שרתך והרבה חלק לך כבוד והוא היה משכים ומעריב בבית הועד שלך הוא היה מסדר את הספסלים והוא פורס את המחצלאות הואיל והוא שרתך בכל כחו כדאי הוא שישמש את ישראל שאינו מאבד שכרו קח לך את יהושע בן נון לקיים מה שנאמר נוצר תאנה יאכל פריה. [נוצר תאנה וכו' צריך להבין למה "שירות למשה" נמשל "לנוצר תאנה"]

והדברים מבהילים וצ"ת- האם משב"ק הוי סיבה לרשת את הרב בשררה


:

Re: מעלת יהושע שסידר הספסלים?

פורסם: א' יוני 09, 2013 12:26 pm
על ידי לייטנר

Re: מעלת יהושע שסידר הספסלים?

פורסם: א' יוני 09, 2013 1:23 pm
על ידי היימישער
מה כל כך מבהיל?
מדובר רק באופן שהמשב"ק ראוי לאותה איצטלא לפחות כמו הבנים.

Re: מעלת יהושע שסידר הספסלים?

פורסם: ב' יוני 10, 2013 12:25 am
על ידי תרח
כן.

משב"ק.

מי הוא זה שהוציא לעז על תפקיד המשב"ק?

משב"ק, גם אם הוא לא בר-מעלה גדול, הוא סופג הרגשים דקים תודות להימצאות התכופה בסביבת הגדול.

Re: מעלת יהושע שסידר הספסלים?

פורסם: ב' יוני 10, 2013 4:41 pm
על ידי כרם
מעלת סידור הספסלים היא האחרונה שבמעלות.
זה סדרן:
הרבה שרתך יהושע והרבה חלק לך כבוד והוא היה משכים ומעריב בבית הועד שלך לסדר הספסלין ופורס את המחצלאות הוא יטול שררות לקיים מה שנאמר נוצר תאנה יאכל פריה

1. הרבה שרתך,
2. הרבה חלק לך כבוד,
3. היה משכים ומעריב בבית הועד שלך
4. לסדר הספסלין,
5. ופורס את המחצלאות.

ולא רק זה היה לו, הוא היה מבקש ותלמיד גמור, הוא למד ממשה רבינו בכל עת ובכל עונה ובכל שעה. סידור הספסלין ופריסת המחצלאות הוא רק אות וסימן לאהבת התורה שלו, לחביבותו לרבו, ולאחריותו ללימוד התורה של הדור.
מדוע להבין כאילו המעשה היבש הוא שהביא לגדולתו?

Re: מעלת יהושע שסידר הספסלים?

פורסם: ב' יוני 10, 2013 10:23 pm
על ידי מאיר סובל
א. גדולה שימושה מלימודה, וכמו שהסביר בהקדמת ה"שערי יושר", זה נותן עוד חלק בהבנת התורה. זה לא נשאר בשימוש ובסדר הספסלים בלבד.
ב. הוא לא סידר רק למשה רבינו, אלא גם לשומעיו - אהרן ובניו ושבעים זקנים (הרי לא כתוב "ספסל"), הרי שיש בזה גם מידה מרובה של ענווה. וכי לא כך מצאנו דלכן נפסקה הלכה כב"ה לגבי ב"ש שהיו ענוותנין וכו'...

Re: מעלת יהושע שסידר הספסלים?

פורסם: ג' יוני 11, 2013 2:46 am
על ידי גילוי
כרם כתב:מעלת סידור הספסלים היא האחרונה שבמעלות.
זה סדרן:
הרבה שרתך יהושע והרבה חלק לך כבוד והוא היה משכים ומעריב בבית הועד שלך לסדר הספסלין ופורס את המחצלאות הוא יטול שררות לקיים מה שנאמר נוצר תאנה יאכל פריה

1. הרבה שרתך,
2. הרבה חלק לך כבוד,
3. היה משכים ומעריב בבית הועד שלך
4. לסדר הספסלין,
5. ופורס את המחצלאות.

ולא רק זה היה לו, הוא היה מבקש ותלמיד גמור, הוא למד ממשה רבינו בכל עת ובכל עונה ובכל שעה. סידור הספסלין ופריסת המחצלאות הוא רק אות וסימן לאהבת התורה שלו, לחביבותו לרבו, ולאחריותו ללימוד התורה של הדור.
מדוע להבין כאילו המעשה היבש הוא שהביא לגדולתו?



א' היה משכים ומעריב בבית הועד שלך"- טעות, כתוב מפורש "משכים לסדר" כלומר דאין כאן מעלה בפ"ע אלא מסירות בסידור הספסלים.
ב' כבר אמרתי בקיצור משב"ק [שרתך, חלק כבוד, סידר ספסלים, פרס מחצלאות]
ג' ולא רק זה וכו' לדעתי כ"ת "אונס" את דברי חז"ל

Re: מעלת יהושע שסידר הספסלים?

פורסם: ג' יוני 11, 2013 9:49 am
על ידי יתר10
גילוי כתב:
כרם כתב:מעלת סידור הספסלים היא האחרונה שבמעלות.
זה סדרן:
הרבה שרתך יהושע והרבה חלק לך כבוד והוא היה משכים ומעריב בבית הועד שלך לסדר הספסלין ופורס את המחצלאות הוא יטול שררות לקיים מה שנאמר נוצר תאנה יאכל פריה

1. הרבה שרתך,
2. הרבה חלק לך כבוד,
3. היה משכים ומעריב בבית הועד שלך
4. לסדר הספסלין,
5. ופורס את המחצלאות.

ולא רק זה היה לו, הוא היה מבקש ותלמיד גמור, הוא למד ממשה רבינו בכל עת ובכל עונה ובכל שעה. סידור הספסלין ופריסת המחצלאות הוא רק אות וסימן לאהבת התורה שלו, לחביבותו לרבו, ולאחריותו ללימוד התורה של הדור.
מדוע להבין כאילו המעשה היבש הוא שהביא לגדולתו?



א' היה משכים ומעריב בבית הועד שלך"- טעות, כתוב מפורש "משכים לסדר" כלומר דאין כאן מעלה בפ"ע אלא מסירות בסידור הספסלים.
ב' כבר אמרתי בקיצור משב"ק [שרתך, חלק כבוד, סידר ספסלים, פרס מחצלאות]
ג' ולא רק זה וכו' לדעתי כ"ת "אונס" את דברי חז"ל
מן ההקבלה שבדברי המדרש 'בניך ישבו להם ולא עסקו בתורה' כנגד 'יהושע הרבה שרתך' וכו' מוכח כדבריו של 'כרם' שאין המעלה בסידור הספסלים כשלעצמו רק כחלק מהעסק בתורה ואהבתה

Re: מעלת יהושע שסידר הספסלים?

פורסם: א' יוני 30, 2013 1:36 pm
על ידי גילוי
הקפצה [פרשת השבוע]

Re: מעלת יהושע שסידר הספסלים?

פורסם: א' יוני 30, 2013 4:57 pm
על ידי סתם
א. דברי הגמ' בברכות גדול שימושה של תורה יותר מלימודה.
ב. מי שמשכים ומעריב, לא מפסיד אף מילה מהרב, כידוע שיהושע ליווה את משה עד הר סיני, וחיכה לו כל הארבעים יום.
ג. ענווה, כמובן! {רק לדמיין את הסיטואציה של אחד הר"מים שעושה עבודה של שָׁרָת}

Re: מעלת יהושע שסידר הספסלים?

פורסם: א' יוני 30, 2013 5:59 pm
על ידי גילוי
הנושא לא היה לומר סתם מעלות של יהושע אלא לעיין היטב בדברי חז"ל ולהבין כוונתם

Re: מעלת יהושע שסידר הספסלים?

פורסם: א' יוני 30, 2013 6:17 pm
על ידי סתם
גילוי כתב:מעלת יהושע שסידר הספסלים
והדברים מבהילים וצ"ת- האם משב"ק הוי סיבה לרשת את הרב בשררה
:


זאת היתה שאלת פותח האשכול, להזכירך :):-)
ניסיתי לענות.
אם לא הובנתי, אשתדל להסביר יותר טוב.