עמוד 1 מתוך 2

בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

פורסם: ה' יוני 13, 2013 7:05 pm
על ידי שלח
ראיתי שבגלל מאורע שהיה לפני כ100 שנה לא עושים חתונות בירושלים עם כלי נגינה,חוץ מהספרדים שלא קיבלו זאת,רצו להגיד שמדובר רק בירושלים העתיקה,אבל ראיתי שכל הפוסקים אומרים שזה גם בירושלים החדשה,אני רואה שיש חתונות בירושלים החדשה עם כלי נגינה האם יש פוסקים שמתירים זאת?

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

פורסם: ה' יוני 13, 2013 7:18 pm
על ידי עשוי לנחת
מקורו בחרם של הגר"ח זוננפלד [בטח תמצא אחרי שתחפש באויצר]
הגרח"פ שיינברג זצ"ל היה מתיר באורגן
רוב הפוסקים מאוד החמירו בדינים אלו מפחד מהחרם.

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

פורסם: ה' יוני 13, 2013 7:33 pm
על ידי יאיר
מהו המאורע?

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

פורסם: ה' יוני 13, 2013 7:53 pm
על ידי יתר10
עשוי לנחת כתב:מקורו בחרם של הגר"ח זוננפלד [בטח תמצא אחרי שתחפש באויצר]
הגרח"פ שיינברג זצ"ל היה מתיר באורגן
רוב הפוסקים מאוד החמירו בדינים אלו מפחד מהחרם.

[url=http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=15088&st=%u05D0%u05DE%u05E8%u05D9%20%u05D1%u05D9%u05E0%u05D4]האמרי בינה[/url]

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

פורסם: ה' יוני 13, 2013 7:55 pm
על ידי שלח

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

פורסם: ה' יוני 13, 2013 8:25 pm
על ידי יאיר
יתר10 כתב:
עשוי לנחת כתב:מקורו בחרם של הגר"ח זוננפלד [בטח תמצא אחרי שתחפש באויצר]
הגרח"פ שיינברג זצ"ל היה מתיר באורגן
רוב הפוסקים מאוד החמירו בדינים אלו מפחד מהחרם.

[url=http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=15088&st=%u05D0%u05DE%u05E8%u05D9%20%u05D1%u05D9%u05E0%u05D4]האמרי בינה[/url]


http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=230

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

פורסם: ה' יוני 13, 2013 9:29 pm
על ידי מאיר סובל
לא פתחתי את הלינקים, אבל לבטח צויין שם שהחרם היה דור לפני הגריח"ז. ומאחר והתקבל על דעת רבים, במעמד כל אנשי ירושלים ועל פי גדולי הרבנים האשכנזים בלי יוצא מן הכלל, אין דרך להתירו. כך סברו הגרשז"א והגריש"א.

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

פורסם: ה' יוני 13, 2013 10:02 pm
על ידי מחולת המחנים
באותו ענין רציתי לנסות לשאול ולברר.
זכור לי שקראתי בספרו של ר' שלום מאיר וולך "השרף מבריסק" שכתב בהרחבה על ענין זה, בתוך דבריו מספר שבאותם ימים פנה אל האמרי בינה רב חשוב שהגיע אז מחו"ל ועמד לערוך את שמחת נשואי צאצאיו, ושאלתו בפיו בהיות שאשתו מורגלת מחו"ל בחתונה מפוארת בכלי זמר, וכעת בירושלים אינה יכולה לעמוד באיסור שתיקן האמרי בינה, האם יש לו איזה היתר לשנות מן התקנה, השיב לו הרב מקאליש בעל אמרי בינה בתוקף שח"ו לשנות מן התקנה שהונהגה, והוסיף לומר לו שימסור לאשתו שאם תשנה מהנהוג מרה תהי' אחריתה.
הרב הנ"ל לא יכל היה לעמוד בהפצרות אשתו שדחקה בו לעשות את שמחת הנשואין בכלי זמר, ומאחר שבעלי המנגנים האוחזים בכלי זמר מקרב העדה האשכנזית לא הרהיבו בנפשם לעבור על תקנת הרב מקאליש, פנה אל מנגנים מעדת הספרדים, שלא קיבלו עליהם תקנה זו, והם הסכימו לנגן בחתונה זו, ואכן בליל החתונה רבתה השמחה מאד כשכלי זמר ניגנו ברוב הוד והדר, אך מיד לאחר החתונה פגעה בה חויא דרבנן, באותה לילה נעלמה זוגתו של אותו רב ולא נודעו עקבותיה אף לאחר חיפושים רבים.

האם אכן התרחש מעשה זה, ובאשתו של איזה רב מדובר.
ושמא נתחלף לו בזוגתו השניה של הרב מקאליש, אשר השמועות אמרו כי נעלמה בלי להותיר עקבות.

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

פורסם: א' יוני 16, 2013 3:07 am
על ידי גילוי
א' מקור האיסור- שמועה שאמרי בינה גזר ע"ז, ופלא שאין שום תיעוד ברור מתי נגזר וכו' אולם קשה שלא לקבל את השמועה משום שכמד' הקפידו ע"ז מאוד בירושלים, אולם קשה לדעת מי תיקן ולמה תיקן.
הגרי"ח כותב בשם מהרי"ל "ראוי", לא איסור גמור ולא תקנה וכו'. אולם בציר נאמן (עמ' עא, ירושלים תרס"ב) ובטוב ירושלים (עמח' שמח, זכרונות הגרב"צ ידלר) מסופר שמהרי"ל שלח שליחים לשכנע את בעלי שמחה שלא לנגן בכלי שיר, ומבואר דלא הוי רק "ראוי" בעלמא.

ב' יש אומרים שטעם הגזירה משום צניעות וכנראה שהטעם לא שייך כיום, וא"כ היה מקום להתיר כיום, וכי שייך כאן בטל הטעם לא בטל הגזירה? [מהרי"ל דיסקין חידש דיש מקום להחמיר משום חרבן הבית, אולם אין בזה תקנה וכו' וכל אחד יכול לעשות בזה כפי דעתו.] אולם בספר ישא יוסף ס' קכב, כותב הרב אפרתי שהמובא בשם הגריש"א שעיקר הטעם משום צניעות אינו נכון כלל, אלא דעתו דהטעם משום חרבן הבית כדברי מהרי"ל דיסקין. וכעת ראיתי שבציר נאמן (שם) ובאות חים ושלום (רסה,כט) מבואר כדעת הגריש"א שכל טעם האיסור משום חרבן הבית, ולא משום צניעות.

ג' הישוב החדש בירושלים בהרבה דברים לא נהג כישוב הישן, וא"כ אפשר שתקנת הישוב הישן אינה מחייבת כלל את הישוב החדש, אלא שבריוני ירושלים כידוע מקפידים ע"ז עד מאוד ואבוי לו למי שיפרוץ גדר ואכמ"ל, וגם פוסקי ירושלים מבני הישוב הישן חיזקו את התקנה וצ"ע

ד' יש להוסיף שדעת הגריש"א דלא הוי רק בחתונה אלא גם בשבע ברכות כמבואר בספר ישא יוסף ח"א ס' קכב [ואין כן מנהג העולם]
הגריש"א גם כידוע אסר לנגן בכל כלי דלא התירו רק בתוף. [ודלא כאומרים שמותר כלי זמר אחד]

ה' וראה זה חדש ראיתי מביאים שבשו"ת חים שאל כא הוזכר מנהג זה ומבואר דהוא מנהג קדום.[עיינתי כעת מקופיא בשו"ת הנ"ל ול"מ]

ו' בישא יוסף ס' קכא מובא בשם הגריש"א שמותר בדבעת זאב ובמושב אורה, וכל הגדרים בזה צ"ע.

ז' מסברא היה נראה דאינו מהראוי כלל לבטל את שמחת חתן וכלה, ומאוד שמחתי לראות במאמר שהובא לעיל, שבלאו הכי אנשי א"י לא הורגלו כלל במיני זמר וא"כ לא היה בזה מיעוט שמחה אלא המשיכו את המנהג הישן, אולם כיום נראה דיש בזה מיעוט שמחה.

ח' אומרים שלמרן הגר"ש יש בזה כל מיני קולות, ולא ידעתי האם בגל האמור באות ג' או משום האמור באות ז'.

ט' יש שמועה שבירושלים הקפידו להרעיש בתוף, משום קול באשה ערווה.

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

פורסם: א' יוני 16, 2013 7:42 am
על ידי מאיר סובל
לאות ט' - הסיבה שתוף כן התירו, ולא אסרו גם אותו - זה בגלל קול באשה, כדי שלא ישמעו את השיר או הריקוד מהעז"נ. שמעתי מירושלמיים מבוגרים לפני עשרות שנים.
זכורני שבחתונה אחת בבלז לפני כ-20 שנה נהגו היתר בכלי נגינה בודד, ואמרו שלכן הגרש"ז אוירבך מיאן להופיע להשתתף.

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

פורסם: א' יוני 16, 2013 9:32 am
על ידי בברכה המשולשת
האם אין מי שקישר זאת לחשש לשיטת הרמב"ם (שכן כמדומני כך היה מנהג רבים מבני תימן)

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

פורסם: א' יוני 16, 2013 11:46 am
על ידי אוצר החכמה
' הישוב החדש בירושלים בהרבה דברים לא נהג כישוב הישן, וא"כ אפשר שתקנת הישוב הישן אינה מחייבת כלל את הישוב החדש, אלא שבריוני ירושלים כידוע מקפידים ע"ז עד מאוד ואבוי לו למי שיפרוץ גדר ואכמ"ל, וגם פוסקי ירושלים מבני הישוב הישן חיזקו את התקנה וצ"ע


קצת מוזרה הטענה הזאת שהרי כיוון שכבר הרבה שנים רוב הנישאים האשכנזים בירושלים (לפחות מהציבור החרדי, אצל שומרי מצוות אחרים איני יודע) מקפידים על זה א"כ וודאי שגם הציבור של היישוב החדש קיבל עליו מנהג זה. וקצת קשה לקרא לגרש"ז איערבאך מהודעתך הקודמת, ולגרי"ש אלישיב מהמשך הודעתך זו בריוני ירושלים.

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

פורסם: א' יוני 16, 2013 12:19 pm
על ידי עזרה
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?1 ... 40&page=27
משום מה חסר באוצר הקונטרס אל גיל בעמים – הגאון רבי משה יהושע לנדוי ז"ל ויבלחט"א ... שליט"א.

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

פורסם: א' יוני 16, 2013 12:26 pm
על ידי יאיר
עזרה כתב: http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?1 ... 40&page=27
משום מה חסר באוצר הקונטרס אל גיל בעמים – הגאון רבי משה יהושע לנדוי ז"ל ויבלחט"א ... שליט"א.


נראה שזה זה ('אל גיל כעמים'):
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?107115&

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

פורסם: א' יוני 16, 2013 1:18 pm
על ידי עזרה
יישר כוחך ר יאיר.
חיפשתי לפי שם ומשום כך לא מצאתיו, ולא זכרתי שרבי משה יהושע לנדוי ז"ל לא כתב את שמו כמחבר הקונטרס.

ולעצם העניין.
א. זכור לי שבשנת תשל"ד הופיע הקונטרס שוב כשהוא מוסיף על כך עוד הרבה.
ב. מעניין על סמך מה מקילים היום לשמוע נגנים וכדו' כאשר לפי הרבה פוסקים אסור לשמוע כל זמר בזמן הזה. וכפי שמבואר כל זה בקונטרס.

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

פורסם: א' יוני 16, 2013 1:24 pm
על ידי עזרה
מחולת המחנים כתב:באותו ענין רציתי לנסות לשאול ולברר.
האם אכן התרחש מעשה זה, ובאשתו של איזה רב מדובר.
ושמא נתחלף לו בזוגתו השניה של הרב מקאליש, אשר השמועות אמרו כי נעלמה בלי להותיר עקבות.


ראה כאן.
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?107115&&page=31

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

פורסם: א' יוני 16, 2013 1:36 pm
על ידי יתר10
עזרה כתב:
מחולת המחנים כתב:באותו ענין רציתי לנסות לשאול ולברר.
האם אכן התרחש מעשה זה, ובאשתו של איזה רב מדובר.
ושמא נתחלף לו בזוגתו השניה של הרב מקאליש, אשר השמועות אמרו כי נעלמה בלי להותיר עקבות.


ראה כאן.
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?107115&&page=31

ייש"כ, ומבו' שם שגם הרי"ז מינצברג נכלל ב'בריוני ירושלים' נוסף על הגרשז"א והגריש"א..

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

פורסם: א' יוני 16, 2013 1:39 pm
על ידי עזרה
איני יודע מה קשור לכאן ביריוני ירושלים, המהרי"ל זי"ע והאמרי בינה הוכיח כן מהגמ' אם יש לו לגילוי מה להשיב עליהם מה טוב ואם לאו עליו לסתום את פיו.
בריוני ירושלים?! של נעליך.
גם הגאון רבי משה יהושע לנדוי תלמידו הנאמן של החזו"א לא קטל קנים באגם.

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

פורסם: א' יוני 16, 2013 2:17 pm
על ידי עזרה
מש"כ גילוי בסעיף ו'.
הגדר הוא כל מקום שנחשב לעיה"ק ירושלים.
וידעו שהמהרי"ל דיסקין זי"ע סבר שגם שכונת גבעת שאול נחשבת לירושלים וכפי שהעיד הגרי"ח זוננפלד ז"ל שהמהרי"ל אמר שהוא בונה את בית היתומים דיסקין בירושלים.

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

פורסם: א' יוני 16, 2013 2:41 pm
על ידי הכהן
מחכים ליזם שיפתח אולם שמחות בגבעת זאב....

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

פורסם: א' יוני 16, 2013 2:43 pm
על ידי יאיר
הכהן כתב:מחכים ליזם שיפתח אולם שמחות בגבעת זאב....

יש ב'אורה'...
(האתר שלהם משו מה לא עובד כעת)

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

פורסם: א' יוני 16, 2013 2:48 pm
על ידי גילוי
אוצר החכמה כתב:
' הישוב החדש בירושלים בהרבה דברים לא נהג כישוב הישן, וא"כ אפשר שתקנת הישוב הישן אינה מחייבת כלל את הישוב החדש, אלא שבריוני ירושלים כידוע מקפידים ע"ז עד מאוד ואבוי לו למי שיפרוץ גדר ואכמ"ל, וגם פוסקי ירושלים מבני הישוב הישן חיזקו את התקנה וצ"ע


קצת מוזרה הטענה הזאת שהרי כיוון שכבר הרבה שנים רוב הנישאים האשכנזים בירושלים (לפחות מהציבור החרדי, אצל שומרי מצוות אחרים איני יודע) מקפידים על זה א"כ וודאי שגם הציבור של היישוב החדש קיבל עליו מנהג זה. וקצת קשה לקרא לגרש"ז איערבאך מהודעתך הקודמת, ולגרי"ש אלישיב מהמשך הודעתך זו בריוני ירושלים.


ח"ו לא עלתה על ליבי לקרוא לגדולי ופוסקי הדור.... ואיני יודע למה כתבת לשון כ"כ רכה "קצת קשה", כמד' שהמכנה כן את הגרשז"א והגריש"א חייב נידוי..
כוונתי שהיו כמה חתונות שלא נהגו כמנהג ירושלים, ובריוני ירושלים הרסו את החתונה וד"ל.

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

פורסם: א' יוני 16, 2013 3:31 pm
על ידי אוצר החכמה
כתבתי קצת קשה באירוניה, שלא חלי ומרגיש מר שמצד אחד כותב שהסיבה היא בריוני ירושלים, ומצד שני לדבריך הדבר על פי גדולי עולם. ואע"פ שהבאת את זה וכתבת צ"ע, עדיין לענ"ד דבר שתמכו בו אלו, אין לכתוב שהטעם הוא משום הבריונים

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

פורסם: א' יוני 16, 2013 3:41 pm
על ידי גילוי
אוצר החכמה כתב:כתבתי קצת קשה באירוניה, שלא חלי ומרגיש מר שמצד אחד כותב שהסיבה היא בריוני ירושלים, ומצד שני לדבריך הדבר על פי גדולי עולם.


הדברים פשוטים, ישנם ב' סיבות לתוקף המנהג כיום בירושלים- א' הגרשז"א והגריש"א חיזקו את המנהג. ב' בריוני ירושלים..

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

פורסם: א' יוני 16, 2013 8:42 pm
על ידי מחולת המחנים
מעניין באמת לחקור מדוע היו מתקנות ומנהגי ירושלים שגם הבאים אליה בשנים שלאחר השואה ומעט לפניה החזיקו באותם המנהגים, וכדוגמת תקנת הדלקת נרות 40 דק' לפני השקיעה וכן המנהג שלא לנגן בכלי זמר בחתונות בירושלים, ואילו מנהגים אחרים "תפשו" פחות, כגון הלבוש הירושלמי וענין החרם על בתי הספר ולימוד שפות זרות, אשר רוב רובם מן הבאים אליה בדורות האחרונים לא קיבלו הנהגות אלו עליהם.
ואולי שענין המנהג שלא לנגן בכלי זמר הוא מפני שעיקר התקנה היתה משום כבוד ירושלים שעומדת בחורבנה, ואינה משום טעם חיצוני אחר, ולכך קיבלוהו עליהם.

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

פורסם: א' יוני 16, 2013 9:06 pm
על ידי גילוי
מחולת המחנים כתב:מעניין באמת לחקור מדוע היו מתקנות ומנהגי ירושלים שגם הבאים אליה בשנים שלאחר השואה ומעט לפניה החזיקו באותם המנהגים, וכדוגמת תקנת הדלקת נרות 40 דק' לפני השקיעה וכן המנהג שלא לנגן בכלי זמר בחתונות בירושלים, ואילו מנהגים אחרים "תפשו" פחות, כגון הלבוש הירושלמי וענין החרם על בתי הספר ולימוד שפות זרות, אשר רוב רובם מן הבאים אליה בדורות האחרונים לא קיבלו הנהגות אלו עליהם.
ואולי שענין המנהג שלא לנגן בכלי זמר הוא מפני שעיקר התקנה היתה משום כבוד ירושלים שעומדת בחורבנה, ואינה משום טעם חיצוני אחר, ולכך קיבלוהו עליהם.


יש להוסיף את הויכוח הגדול בעניין פירות נכרי, שהגריש"א הרה להחמיר בזה על אף שמנהג הישוב הישן להקל.

אפשר גם להוסיף את מנהג ירושלים שהבנים אינם הולכים אחר מיטת אביהם.

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

פורסם: א' יוני 16, 2013 9:30 pm
על ידי אוצר החכמה
מחולת המחנים כתב:מעניין באמת לחקור מדוע היו מתקנות ומנהגי ירושלים שגם הבאים אליה בשנים שלאחר השואה ומעט לפניה החזיקו באותם המנהגים, וכדוגמת תקנת הדלקת נרות 40 דק' לפני השקיעה וכן המנהג שלא לנגן בכלי זמר בחתונות בירושלים, ואילו מנהגים אחרים "תפשו" פחות, כגון הלבוש הירושלמי וענין החרם על בתי הספר ולימוד שפות זרות, אשר רוב רובם מן הבאים אליה בדורות האחרונים לא קיבלו הנהגות אלו עליהם.
ואולי שענין המנהג שלא לנגן בכלי זמר הוא מפני שעיקר התקנה היתה משום כבוד ירושלים שעומדת בחורבנה, ואינה משום טעם חיצוני אחר, ולכך קיבלוהו עליהם.


ייתכן אבל באופן כללי כך דרכם של מנהגים שתלויים בציבור ולפעמים נמשכים ולפעמים משתנים.
(גם פשוט ששינוי בגדים הוא דבר שהרבה יותר קשה לבאים מקרוב לקבלו מאשר פרט קטן שנוהג לכל אדם פעם בחייו או מספר פעמים אם נספור את חתונות ילדיו)

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

פורסם: א' יוני 16, 2013 10:25 pm
על ידי בברכה המשולשת
גילוי כתב:[אפשר גם להוסיף את מנהג ירושלים שהבנים אינם הולכים אחר מיטת אביהם.


זה אינו מנהג ירושלים בדווקא אלא מנהג המקובלים

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

פורסם: ג' אוגוסט 06, 2013 11:48 pm
על ידי עשוי לנחת
א. בתחילת האשכול הבאתי מה שזכור לי בשם הגרח"פ שיינברג שמתיר באורגן. האם ידוע על עוד פוסקים שהתירו אורגן בירושלים?
ב. האם יש שכתבו להקל כששני הצדדים אינם תושבי ירושלים? [ובפרט כשהחתונה אינה בירושלים העתיקה]

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

פורסם: ד' אוגוסט 07, 2013 1:22 am
על ידי מ.ל.
עשוי לנחת כתב:בתחילת האשכול הבאתי מה שזכור לי בשם הגרח"פ שיינברג שמתיר באורגן. האם ידוע על עוד פוסקים שהתירו אורגן בירושלים?
עובדא ידענא על א' ששאל את הגאון ר"מ הלברשטאם זצ"ל, לפני כעשור שנים, על 'תקליטן' בחתונות בירושלים, וא"ל שבאם אכן זה יתפשט, מעיקר הדין יהיה מותר, [ולכאו' ה"ה אורגן, שזה כלי אחד שמשמיע כמה מיני קולות זמר].

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

פורסם: ד' אוגוסט 07, 2013 1:28 am
על ידי מ.ל.
מעניין, שעל אף הידוע כיום על איסור כלי זמר בחתונות בירושלים, הרי המקור הראשון שבו נזכרים ההגבלות על כלי זמר בחתונות, הוא לאו דווקא על ירושלים אלא על כל ארץ ישראל כולה, וביחוד בצפת. וכך כותב ר' משה ב"ר מנחם מנדיל ריישר בספרו "שערי ירושלים" , בין דבריו על תיאור עניני הנשואין בארץ ישראל:

"עושים משתה גדול, רק הסעודה לא ימשוך הרבה, כי במהרה עושים ומכינים את הכל על השולחן, כשלשים מיני מאכלים, יחד על טס גדול של נחושת, ואוכלים כל אחד כחפצו ורצונו, ואין אומרים שירה וזמרה, רק הנשים מרננין ומטפחין בתוף ומחול בבית הכלה, והאנשים הקרואים מברכים ברכת המזון וברכת הנשואין והולכים לבתיהן. משך הסעודה תהיה לערך שעה אחת ולא יותר".
"בכל ארץ ישראל אין מי שידע לנגן בנבל וכינור, ואיזה אנשים שבאו מחו"ל לשם, והם מנגנים בכינור על החתונות, אך לא האריכו ימים שמה, וזה כשתי שנים שבא יודע נגן בכינור לעיה"ק צפת"ו, ועשה שם כשני חדשים, וקראו אותו על החתונות, ואחר כך הלך לחו"ל וחזר והביא אתו עמו כנור חדש קטן וכינור הגדול וחליל, ולאחר שתי שבועות נפטר לבית עולמו, אז ראו בחוש שאסור לזמר בכינור בעת החורבן, כמאמר רז"ל".
"כדי לקיים מצות שמחת חתן וכלה בא"י, יש חבורות משמחים חתן וכלה, ויש להם תוף, וכשיש חתונה, בין עשיר בין עני, הולכים לשם ומכין בתוף ומרננים בפיהם בכל כחם, ורוקדים במחול בכל מיני שמחה עד אור הבוקר".

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

פורסם: ד' אוגוסט 07, 2013 10:07 am
על ידי ארי שבחבורה
עשוי לנחת כתב:א. בתחילת האשכול הבאתי מה שזכור לי בשם הגרח"פ שיינברג שמתיר באורגן. האם ידוע על עוד פוסקים שהתירו אורגן בירושלים?

כן היא דעת הגר"ה זקס שליט"א שמתיר זאת לכתחילה.

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

פורסם: ד' אוגוסט 07, 2013 4:59 pm
על ידי עשוי לנחת
ארי שבחבורה כתב:
עשוי לנחת כתב:א. בתחילת האשכול הבאתי מה שזכור לי בשם הגרח"פ שיינברג שמתיר באורגן. האם ידוע על עוד פוסקים שהתירו אורגן בירושלים?

כן היא דעת הגר"ה זקס שליט"א שמתיר זאת לכתחילה.

עשוי לנחת כתב:א. בתחילת האשכול הבאתי מה שזכור לי בשם הגרח"פ שיינברג שמתיר באורגן. האם ידוע על עוד פוסקים שהתירו אורגן בירושלים?

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

פורסם: ד' אוגוסט 07, 2013 5:42 pm
על ידי ארי שבחבורה
עשוי לנחת כתב:
ארי שבחבורה כתב:
עשוי לנחת כתב:א. בתחילת האשכול הבאתי מה שזכור לי בשם הגרח"פ שיינברג שמתיר באורגן. האם ידוע על עוד פוסקים שהתירו אורגן בירושלים?

כן היא דעת הגר"ה זקס שליט"א שמתיר זאת לכתחילה.

עשוי לנחת כתב:א. בתחילת האשכול הבאתי מה שזכור לי בשם הגרח"פ שיינברג שמתיר באורגן. האם ידוע על עוד פוסקים שהתירו אורגן בירושלים?

אולי זה יפתיע אותך, אולם אפילו בדורנו הדל שבו כבר מזמן נוצרה הפרדה מוחלטת בין הכובע של "ראש הישיבה" לכובע של ה"פוסק" ישנם עדיין כמה יחידי סגולה שמאחדים בקרבם את שני הכוחות הללו, ואחד המיוחדים שבהם הוא הגר"ה זקס שליט"א אשר רב כוחו הן באמירת 'שיעור כללי' בנוי לתלפיות והן באסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא (דוגמא נוספת היא הגרח"פ שיינברג זצ"ל).
אמנם אם כוונתך היתה לאישים המוכרים בציבור כ"פוסקים" אכן אין הגר"ה זקס נכלל בקטגוריה זו ועמך הסליחה.

Re: בענין חתונה בירושלים בכלי זמר

פורסם: ד' אוגוסט 07, 2013 11:07 pm
על ידי צדק תרדוף
ארי שבחבורה כתב:אולי זה יפתיע אותך, אולם אפילו בדורנו הדל שבו כבר מזמן נוצרה הפרדה מוחלטת בין הכובע של "ראש הישיבה" לכובע של ה"פוסק" ישנם עדיין כמה יחידי סגולה שמאחדים בקרבם את שני הכוחות הללו, ואחד המיוחדים שבהם הוא הגר"ה זקס שליט"א אשר רב כוחו הן באמירת 'שיעור כללי' בנוי לתלפיות והן באסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא (דוגמא נוספת היא הגרח"פ שיינברג זצ"ל).
אמנם אם כוונתך היתה לאישים המוכרים בציבור כ"פוסקים" אכן אין הגר"ה זקס נכלל בקטגוריה זו ועמך הסליחה.

גם מרן הגרש"ז אוירבך זצ"ל היה ראש ישיבה חשוב מאוד וגם פוסק חשוב מאוד ואף פוסק הדור.

תזמורת בחתונה בירושלים

פורסם: ב' ינואר 28, 2019 2:51 pm
על ידי הסקרן_הקטן
אתמול השתתפתי בחתונה בעיה"ק ירושלים, כנהוג ברוב קהילות ישראל (למעט גור - ככל הידוע לי) היה מתופף ולא תזמורת מלאה

באמצע הריקודים - עצרו הזמרים והמתופף, לצורך השמעת שיר בכדי שבנות המשפחה (כנהוג בשנים האחרונות) יבצעו ריקוד לפני הכלה בליווי צלילים.
הבחורים שהיו באולם הגברים - התחילו גם הם לרקוד לצלילי המוסיקה.

אבי החתן - דעתו לא היה נוחה מזה ובקש מהבחורים להפסיק את הריקוד

מה דעתכם? מה הבדל בין בנות המשפחה שרוקדות לצלילי מוזיקה לבין בחורי ישיבה?

Re: תזמורת בחתונה בירושלים

פורסם: ב' ינואר 28, 2019 6:19 pm
על ידי פלוריש
לא נראה לי שזה מנהג 'רוב קהילות ישראל חוץ מגור', ברוב החתונות שראיתי (של כל מיני סוגי אנשים) היתה תזמורת

Re: תזמורת בחתונה בירושלים

פורסם: ב' ינואר 28, 2019 6:33 pm
על ידי כדכד
מפורסם שזהו "מנהג ירושלים".
אמנם, ככל מנהג ירושלים יש ירושלמים שאינם נוהגים בו.

Re: תזמורת בחתונה בירושלים

פורסם: ג' ינואר 29, 2019 11:31 pm
על ידי יעקב_ב.
כיום נהוג בכל החתונות שבירושלים שהתזמורת משמיעה ניגונים ערבים בזמן הסעודה, ובדרך כלל אין פוצה פה ומצפצף, אע"פ שבעיקר הגזירה האיסור הוא להשמיע כלי זמר בכל שבעת ימי המשתה. אין הבדל בין זמן החתונה עצמו לבין כל שבעת ימי המשתה.
עיקר הסיבה להתיר היא בגלל שהחרם היה על ירושלים שבין החומות, ואפשר לומר שעל שאר ירושלים לא גזרו, ואע"פ שדעת גדולי ירושלים היא שגם בזה גזרו, מכל מקום אין לך אלא מנהג הציבור. עוד יש סיבה להתיר מאחר שרוב יושבי ירושלים כיום אינם צאצאי אלו שהיו בזמן החרם, ובכלל ידועה דעת ר' דוד פרידמן מקרלין שלא חל חרם בירושלים, לגבי החרם שהוטל על בית מדרשו של רי''מ פינס.

Re: תזמורת בחתונה בירושלים

פורסם: ד' ינואר 30, 2019 12:02 am
על ידי נוטר הכרמים
ההסבר לניגונים בשעת הסעודה הוא מאוד פשוט, עיקר החרם היה על הריקודים עם תזמורת, וזה גם עיקר השמחה.