עמוד 1 מתוך 7

העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

פורסם: ב' יוני 17, 2013 11:02 am
על ידי יעקב כהן
שמועה שמענו בשם הגר"ח שאמר בשם החזון איש שהעונד שעון יד עובר משום לא ילבש והדברים תמוהים
דלדעת הסוברים שגם דבר שבעיקרו הוא מתיקוני הנשים אלא שכבר נהגו גברים לעשותו, מותר לעשותו,
וכך פסק הרמ"א ביו"ד סימן קפב ס"א ודאי דשרי.
אולם גם לדעת החולקים (עין בב"י ובשו"ע ובאחרונים שם) אין לשעון מיוחדות לנשים יותר מלגברים,
וכשחודש השעון יד שניהם כאחד התחילו לעונדו וצ"ע.

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

פורסם: ב' יוני 17, 2013 11:51 am
על ידי תוכן
מה בדיוק יש פה לעיין. הרי אין שום ספק בעולם כלל ששעון יד אין בו משום לא ילבש, וא"כ כנראה שהשמועה לא נכונה.

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

פורסם: ב' יוני 17, 2013 2:26 pm
על ידי יאיר
כך נכתב באחד האתרים (הלא אמינים. נשמח מאוד(!) אם מישהו יוכל לברר זאת):

מרן הגר"ח קנייבסקי: אסור לענוד שעון משום 'לא ילבש'
מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי, מורה בימים האחרונים לעולים אליו לברכה, שלא לענוד שעון יד. הסיבה? איסור 'לא ילבש'. ואיך הגיב הגר"ח לתמונת הגרי"ש אלישיב עם שעון יד?

הגר"ח קנייבסקי נגד שעוני יד: מידי תקופה מעורר מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי את הציבור הרחב ובפרט את ההמונים המשחרים לפיתוח בקבלת עצה וברכה בדברים הטעונים חיזוק.

מרן שר התורה נוהג לברך רבים מהפונים אליו כשהוא מבקש מהם לקבל על עצמם קבלה מסויימת ברוחניות, לדוגמא: לגדל זקן, פאות, וכדומה.

בימים האחרונים, מרבה מרן הגר"ח קנייבסקי להורות לבאים אליו שלא לענוד שעון יד משום איסור "לא ילבש". כאשר מרן מדגיש כי גם מרן החזון איש וגם אביו מרן הסייפלער זצ״ל לא ענדו שעון יד בגלל האיסור שבדבר.

יצויין, כי תלמידים ותיקים של מרן הגר״ח מסבירים כי מדובר בדעתו הידועה מזה שנים רבות, אולם כעת הוא מדגיש זאת שוב ושוב בפני הבאים להתברך.

ל'כיכר השבב' נודע, כי אחד המקורבים למרן הגר"ח, הראה לו ביום שישי האחרון תמונות בהם נראים גדולי הדור הקודם הרב שך זצ״ל והגרי"ש אלישיב זצ״ל, כשהם עונדים שעון יד, מרן הגר"ח השיב כי גם הוא ענד בעבר שעון, עד ששמע עדות נאמנה ממרן החזון איש כי הדבר אסור.

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

פורסם: ב' יוני 17, 2013 2:39 pm
על ידי תוכן
כל מה שכתוב באינטרנט בחזקת שקר ואין צריך לחשוש לדברים שכתובים שם כלל.

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

פורסם: ב' יוני 17, 2013 3:33 pm
על ידי איש-אחד
ע"פ ויקיפדיה באנגלית שעון יד בתחילה היה לבוש נשים, ורק ממלחמת העולם הראשונה ואילך החלו גם גברים לענוד שעון יד.
http://en.wikipedia.org/wiki/Watch
עפ"ז ייתכן שאכן החזו"א בזמנו ס"ל שאסור משום לא ילבש, מפני שטרם נפוץ כ"כ הדבר אצל גברים. אבל בזמנינו אחר שהתפשט הדבר אצל גברים כנשים, אין סיבה לאיסור משום לא ילבש.

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

פורסם: ב' יוני 17, 2013 3:56 pm
על ידי ארזי ביתר
הסתכלות במראה מה דינה?

לפי דברי איש אחד, מותרת. האם כך הוא הדין?

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

פורסם: ב' יוני 17, 2013 4:04 pm
על ידי יעקב כהן
איש-אחד כתב:ע"פ ויקיפדיה באנגלית שעון יד בתחילה היה לבוש נשים, ורק ממלחמת העולם הראשונה ואילך החלו גם גברים לענוד שעון יד.
http://en.wikipedia.org/wiki/Watch
עפ"ז ייתכן שאכן החזו"א בזמנו ס"ל שאסור משום לא ילבש, מפני שטרם נפוץ כ"כ הדבר אצל גברים. אבל בזמנינו אחר שהתפשט הדבר אצל גברים כנשים, אין סיבה לאיסור משום לא ילבש.

וכן הוא בויקיפדיה בעיברית
שעון היד הראשון מיוחס לחברת פטק פיליפ שייצרה אותו בשנת 1867. עד מלחמת העולם הראשונה‏[1] שעון היד נחשב בעיקר כאביזר נשי. הרצועה יוצרה אז פעמים רבות ממשי‏[2].
1^ The Duh Awards: In This Stupid World, We Take The Prize, page 49
2^ Patek Phillipe, Vintage Wristwatches, Krause Publications, 2010, page 175

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

פורסם: ב' יוני 17, 2013 4:06 pm
על ידי יעקב כהן
ארזי ביתר כתב:הסתכלות במראה מה דינה?
לפי דברי איש אחד, מותרת. האם כך הוא הדין?

זה מחלוקת ראשונים וכמו שכתבתי בפתיחת האשכול ועין באורך בשו"ת יחוה דעת ח"ו סימן מט.

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

פורסם: ב' יוני 17, 2013 4:27 pm
על ידי יעקב כהן
מסתברא שלגבי לא ילבש לא משנה מי התחיל באותו בגד (בשונה מלא תלכו בחוקות הגוי, וגם בזה יש מה לדון ואכמ"ל) אלא כל שאין לאותו בגד מיוחדות לנשים כגון יופי,
אם הגברים משתמשים בו אח"כ (כדי לדעת מה השעה) אין בזה כלום לכו"ע.
מה גם ששעוני הנשים שהיו בתחילה היו שעונים עם רצועות משי וכדומה שזה היה משהו שמיוחד ליופי משא"כ בשעון דידן ולכן יהיה לכאורה מותר לכו"ע.

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

פורסם: ב' יוני 17, 2013 4:38 pm
על ידי אוצר החכמה
אבל האוסרים מראה אפילו במקום שאנשים מסתכלים בה הוא משום שס"ל שכל דבר שעניינו יפוי אסור ואפילו מנהג האנשים לעשות. והחולקים ס"ל שהכל תלוי במנהג.כמו שמבאר כל זה הגר"א בביאורו שם. כך ששעון יד לכו"ע שרי.

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

פורסם: ב' יוני 17, 2013 4:40 pm
על ידי יאיר
וידוע שהמהר"י אסד בעוברו פעם ליד מראה בארמון הביט ואמר: "הנה דמות מלאך!".

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

פורסם: ב' יוני 17, 2013 4:43 pm
על ידי איש-אחד
אוצר החכמה כתב:אבל האוסרים מראה אפילו במקום שאנשים מסתכלים בה הוא משום שס"ל שכל דבר שעניינו יפוי אסור ואפילו מנהג האנשים לעשות. והחולקים ס"ל שהכל תלוי במנהג.כמו שמבאר כל זה הגר"א בביאורו שם. כך ששעון יד לכו"ע שרי.

עפ"ז אפשר ששעון זהב שאני.

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

פורסם: ב' יוני 17, 2013 4:44 pm
על ידי יאיר
.

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

פורסם: ב' יוני 17, 2013 4:49 pm
על ידי מחולת המחנים
מנהג הרבה חסידים שלא לענוד שעון יד משום חוקות הגוי ודרכי המתחדשים, והולכים עם שעוני כיס הנקראים "טאשן זייגער".
ואולי זהו גם הטעם לדברי הגר"ח קניבסקי בשם החזון איש, אלא שאלו שהפיצו את השמועה לא דייקו בדבריהם.

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

פורסם: ב' יוני 17, 2013 4:53 pm
על ידי יאיר
אין לדבר סוף..

פל' יש להם? טל'? מקרר?

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

פורסם: ב' יוני 17, 2013 4:57 pm
על ידי יעקב כהן
אוצר החכמה כתב:אבל האוסרים מראה אפילו במקום שאנשים מסתכלים בה הוא משום שס"ל שכל דבר שעניינו יפוי אסור ואפילו מנהג האנשים לעשות. והחולקים ס"ל שהכל תלוי במנהג. כמו שמבאר כל זה הגר"א בביאורו שם. כך ששעון יד לכו"ע שרי.

אם הבנתי נכון אז זה מה שכתבתי במילים אחרות.

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

פורסם: ב' יוני 17, 2013 5:18 pm
על ידי אוצר החכמה
איש-אחד כתב:
אוצר החכמה כתב:אבל האוסרים מראה אפילו במקום שאנשים מסתכלים בה הוא משום שס"ל שכל דבר שעניינו יפוי אסור ואפילו מנהג האנשים לעשות. והחולקים ס"ל שהכל תלוי במנהג.כמו שמבאר כל זה הגר"א בביאורו שם. כך ששעון יד לכו"ע שרי.

עפ"ז אפשר ששעון זהב שאני.


קצת קשה לומר שהרי טבעת שיש עליה חותם היא מלבוש איש כמבואר בגמרא.

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

פורסם: ב' יוני 17, 2013 5:19 pm
על ידי אוצר החכמה
יעקב כהן כתב:
אוצר החכמה כתב:אבל האוסרים מראה אפילו במקום שאנשים מסתכלים בה הוא משום שס"ל שכל דבר שעניינו יפוי אסור ואפילו מנהג האנשים לעשות. והחולקים ס"ל שהכל תלוי במנהג. כמו שמבאר כל זה הגר"א בביאורו שם. כך ששעון יד לכו"ע שרי.

אם הבנתי נכון אז זה מה שכתבתי במילים אחרות.


אכן. אני כתבתי את תגובתי לדברי ארזי ביתר ולא ראיתי את דבריך כשכתבתי.

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

פורסם: ב' יוני 17, 2013 6:53 pm
על ידי יעקב כהן
אוצר החכמה כתב:כמו שמבאר כל זה הגר"א בביאורו שם.

?
יו"ד סימן קנו ס"ק ז

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

פורסם: ב' יוני 17, 2013 10:20 pm
על ידי רחמים
אישה שתענוד שעון של גברים תעבור על לא יהיה כלי גבר על אישה?

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

פורסם: ב' יוני 17, 2013 10:27 pm
על ידי אוצר החכמה
דאורייתא לפי הב"ח וודאי שלא, וגם מדרבנן לכאורה יש ראייה מהגמרא שבת סב א גבי איש שנותן לאשה טבעת שיש עליה חותם להוליכה לקופסה ומניחתה באצבעה, וכמדומני שדברו האחרונים בזה.

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

פורסם: ג' יוני 18, 2013 8:09 pm
על ידי תרח
אולי לאחר שנפוץ הפלאפון שיש בו שעון, בטל הצורך הטכני בראיית מה השעה...

ואם כן אלו העונדים שעון, שלא לדבר על שעון מדגם ייחודי, הם בעיקר מתכוון להתקשט באיזה חפץ של ענידה...

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

פורסם: ג' יוני 18, 2013 8:13 pm
על ידי יאיר
ראיית השעה בשעון הרבה יותר נוחה מפל'..

ואני אומר הפוך..אם פל' מותר (מבחינת שימוש בחידושי הטכנולוגיה) כ"ש שעון יד...

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

פורסם: ג' יוני 18, 2013 8:17 pm
על ידי תרח
אולי הוא חושש שבעוד כך וכך זמן יהיה אינטרנט בשעוני יד ע"כ הוא מקדים רפואה למכה..

יותר נראה שהכל מגיע בגלל תחושתו על דרדור הדור בפרט תודות לאינטרנט, על כן הוא מנסה למצוא תשובות המשקל...

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

פורסם: ג' יוני 18, 2013 8:27 pm
על ידי אוצר החכמה
ואם כן אלו העונדים שעון, שלא לדבר על שעון מדגם ייחודי, הם בעיקר מתכוון להתקשט באיזה חפץ של ענידה...


אפילו אם כן ספק אם נקרא ייפוי כמו שחרב מותר לר"א כי לא כל תכשיט הגדרתו הוא ייפוי.
ובלאו הכי אע"פ שיש בזה מחלוקת כמובא למעלה, המנהג בעניין לא ילבש הוא להקל כדעת הפוסקים שכל שהוא מנהג האנשים מותר.

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

פורסם: ג' יוני 18, 2013 8:31 pm
על ידי תרח
ותודה על השמטת השם.

בכל מקרה, אלו המסתמכים על מנהג האנשים, יש בזה שמץ של קולא, ואולי את זה גופא הוא רוצה לשנות על ידי יצירת מנהג חדש... ומכאן ואילך זה יהיה אסור ממש..

ההיגיון בזה הוא כפי שכתבתי בהודעה אחרת, על איזונים שכנראה נדרשים לדור כמו שלנו,

אך קטונתי כ"תרח" להרחיב בכגון דא.

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

פורסם: ג' יוני 18, 2013 11:32 pm
על ידי אוצר החכמה
לא השמטתי את השם. אם אתה לוחץ על ציטוט המערכת מעתיקה את כל ההודעה עם השם, אבל אם עושים העתק לחלק מההודעה ואח"כ לוחצים על כפתור Quote ומכניסים את הקטע, המערכת אינה מכניסה את השם. וזה משעשיתי כי התייחסתי רק לחלק השני.

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

פורסם: ג' נובמבר 26, 2013 11:04 am
על ידי גם זו לטובה
תוכן כתב:כל מה שכתוב באינטרנט בחזקת שקר ואין צריך לחשוש לדברים שכתובים שם כלל.


א' יש קלא דלא פסיק...
ב' שמעתי מידידי שהרב אפרתי סיפר לו, שדיבר ע"ז עם הגר"ח

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

פורסם: ג' נובמבר 26, 2013 11:52 am
על ידי יד לפה
'רוב בנין ומנין' של גדולי הדור מכל החוגים עונדים שעון יד.
נ"ל גם הגראי"ל.

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

פורסם: ג' נובמבר 26, 2013 12:07 pm
על ידי גמח
קובץ "דברי שי"ח" פרשת וירא.

לא ילבש "כשעון לגברים״

לאחרונה מעיר מרן שליט״א שיש בענידת שעוני יד משום ״לא ילבש גבר שמלת אשה״. רבים תמהו על כך,
אך הרה״ג רבי רפאל דינר שליט״א, סיפר לי שכך הורה מרן החזון איש זצ״ל והדבר מאושר על ידי תלמידי מרן החזון איש,
הגאון רבי יחזקאל ברטלר שליט״א והגאון רבי דב לנדא שליט״א. ואכן, בחודש אלול האחרון, לאחר פגישת משלחת רבני העיר אלעד עם מרן שליט״א,
שאלתיו האם אכן נכונה השמועה שמרן החזון איש סבר שבענידת שעון יד לגברים יש משום ״לא ילבש״, אף שכולם עונדים שעון יד.
מרן הגר״ח השיב: ״נכון. הוא אמר שזו כמו שמלה״...
שאלתי: ״והרי כל עם ישראל הולך עם שעון יד. גם הרב אלישיב הלך עם שעון״.
הגיב מרן שליט״א ״גם אני הלכתי עם שעון בהתחלה, אבל שמעתי שהחזון איש חושש בזה, אז הפסקתי ללכת עם שעון... החזון איש חשש, אז ראוי להחמיר. שים את השעון בכיס״...
(מהרב ר׳ שמואל ברוך גנוט שליט״א)

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

פורסם: ג' נובמבר 26, 2013 1:34 pm
על ידי גם זו לטובה
גמח כתב:קובץ "דברי שי"ח" פרשת וירא.

לא ילבש "כשעון לגברים״

לאחרונה מעיר מרן שליט״א שיש בענידת שעוני יד משום ״לא ילבש גבר שמלת אשה״. רבים תמהו על כך,
אך הרה״ג רבי רפאל דינר שליט״א, סיפר לי שכך הורה מרן החזון איש זצ״ל והדבר מאושר על ידי תלמידי מרן החזון איש,
הגאון רבי יחזקאל ברטלר שליט״א והגאון רבי דב לנדא שליט״א. ואכן, בחודש אלול האחרון, לאחר פגישת משלחת רבני העיר אלעד עם מרן שליט״א,
שאלתיו האם אכן נכונה השמועה שמרן החזון איש סבר שבענידת שעון יד לגברים יש משום ״לא ילבש״, אף שכולם עונדים שעון יד.
מרן הגר״ח השיב: ״נכון. הוא אמר שזו כמו שמלה״...
שאלתי: ״והרי כל עם ישראל הולך עם שעון יד. גם הרב אלישיב הלך עם שעון״.
הגיב מרן שליט״א ״גם אני הלכתי עם שעון בהתחלה, אבל שמעתי שהחזון איש חושש בזה, אז הפסקתי ללכת עם שעון... החזון איש חשש, אז ראוי להחמיר. שים את השעון בכיס״...
(מהרב ר׳ שמואל ברוך גנוט שליט״א)


תלמידי החזו"א לא הולכים עם שעון יד?

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

פורסם: ד' יולי 09, 2014 10:03 pm
על ידי נוטר הכרמים
כעת ראיתי בספר 'גנזים ושו"ת חזון איש' ח"א עמ' מג במכתב מרן החזו"א: 'שעון יד בשבת אסור, ומשקפיים מותר'. ומכללא איתמר, דביום חול שרי, ודוחק דרק מלתא דשבת איירי, וצ"ע.

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

פורסם: ד' יולי 09, 2014 10:04 pm
על ידי עשוי לנחת
נוטר הכרמים כתב:כעת ראיתי בספר 'גנזים ושו"ת חזון איש' ח"א עמ' מג במכתב מרן החזו"א: 'שעון יד בשבת אסור, ומשקפיים מותר'. ומכללא איתמר, דביום חול שרי, ודוחק דרק מלתא דשבת איירי, וצ"ע.

הוא מתכוון לגברים?

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

פורסם: ד' יולי 09, 2014 10:13 pm
על ידי נוטר הכרמים
עשוי לנחת כתב:
נוטר הכרמים כתב:כעת ראיתי בספר 'גנזים ושו"ת חזון איש' ח"א עמ' מג במכתב מרן החזו"א: 'שעון יד בשבת אסור, ומשקפיים מותר'. ומכללא איתמר, דביום חול שרי, ודוחק דרק מלתא דשבת איירי, וצ"ע.

הוא מתכוון לגברים?

המכתב הוא לבחור שנחלש בלימוד התורה.

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

פורסם: ד' יולי 09, 2014 11:21 pm
על ידי שיף
כל עוד הגרי"ש היה בחיים לא רצה לומר דבר כנגדו, אמנם דעתו היתה ידועה מקודם, ולאחרונה הוא אומר כן לכל מי שמגיע אליו עם שעון [במקרה שהמשב"ק לא שם לב או שכח להגיד לו להוריד לפני שנכנס]

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

פורסם: ה' יולי 10, 2014 2:15 am
על ידי גם זו לטובה
נוטר הכרמים כתב:
עשוי לנחת כתב:
נוטר הכרמים כתב:כעת ראיתי בספר 'גנזים ושו"ת חזון איש' ח"א עמ' מג במכתב מרן החזו"א: 'שעון יד בשבת אסור, ומשקפיים מותר'. ומכללא איתמר, דביום חול שרי, ודוחק דרק מלתא דשבת איירי, וצ"ע.

הוא מתכוון לגברים?

המכתב הוא לבחור שנחלש בלימוד התורה.

יש"כ על הידיעה שהחזו"א במכתב אסר שעון יד [כפי שכתב בשמו הגרמ"ג בדינים והנהגות] וכידוע דהאגרו"מ התיר וכן מצדדים הגרשז"א ובנו הגר"ש, עיין ארחו"ש עמ' קצ מה שכתבו בזה.

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

פורסם: ה' יולי 10, 2014 3:45 am
על ידי מה שנכון נכון
מה המקור לאסור בשעון יד שנעשה במיוחד רק לגברים, ושניכר עליו כן מצורתו. ואף האוסרים במראה יודו בכה"ג.
ועוד דאם אזלינן אחר המנהג בעבר לאיסור, ניזיל בתריה גם להיתר, ונתיר כיום לגברים לשים נזמי זהב באזניהם כמפורש בתורה [לפירוש רש"י ועוד].

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

פורסם: ה' יולי 10, 2014 6:54 am
על ידי אוצר החכמה
אתה צודק. לא מובן אפילו למה צריך להתיר בזה וכמ"ש למעלה. ויותר מנזמים תתיר ללכת עם שמלות. אלא מה זה לא אותם שמלות, זה גם לא אותו שעון.

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

פורסם: ה' יולי 10, 2014 12:02 pm
על ידי בוצינא
נסתפקתי אם דעת הגר"ח לאסור רק בשעוני מתכת שהם כתכשיט
לכן אתמול נכסתי להגר"ח עם שעון פלסטיק שחור ומיד הוא הורה לי להורידו.
כנראה פשוט לו שטעם נסתר היה לו להחזו"א בדבר
אולי משום שראוי לו לאדם להיות בדוגמא של מעלה...

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

פורסם: ה' יולי 10, 2014 12:29 pm
על ידי ברזילי
בוצינא כתב:נסתפקתי אם דעת הגר"ח לאסור רק בשעוני מתכת שהם כתכשיט
לכן אתמול נכסתי להגר"ח עם שעון פלסטיק שחור ומיד הוא הורה לי להורידו.
כנראה פשוט לו שטעם נסתר היה לו להחזו"א בדבר
אולי משום שראוי לו לאדם להיות בדוגמא של מעלה...


ב"דוגמא של מעלה" אתה מתכוון כלפי שמיא (שאז יש עוד כמה פריטי לבוש שראוי לוותר עליהם מאותו הטעם) או לחזו"א?