מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שאינו שומר מצוות בהפרשת תרומות ומעשרות ומצוות נוספות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

שאינו שומר מצוות בהפרשת תרומות ומעשרות ומצוות נוספות

הודעהעל ידי שלח » ה' יוני 20, 2013 8:20 pm

לכאורה אינו יכול להפריש כי אינו מבין מה משמעות ההפרשה, אבל אם אני מסביר לו האם יוכל להפריש ואני יעמוד לידו,או בגלל שאינו שומר מצוות ההפרשה פסולה, ואם כך למשל מה יהיה הדין במצוות שונות וברכות, האם יעשה אותם או אין להם משמעות, או ברכותיו לבטלה אם אינו מאמין ועדיף שלא יברך, וכך אפשר לשאול למשל במזוזה, האם הוא יכול לקבוע מזוזה אם אינו מאמין וכדומה

אוהב אוצר
הודעות: 2997
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: שאינו שומר מצוות בהפרשת תרומות ומעשרות ומצוות נוספות

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ו' יוני 21, 2013 1:46 am

הפוסקים כתבו מפורש שלא חייבים לדעת את מהות הנוסח וכד' אלא צריך שידעו שיש מושג כזה של תרומות ומעשרות לכהן, חשוב שלא יחשבו שקוראים איזו סגולה או איזו תפילה.

ערבי פסחים
הודעות: 230
הצטרף: ו' מרץ 30, 2012 4:48 pm

Re: שאינו שומר מצוות בהפרשת תרומות ומעשרות ומצוות נוספות

הודעהעל ידי ערבי פסחים » ש' יוני 22, 2013 11:00 pm

שלח כתב:לכאורה אינו יכול להפריש כי אינו מבין מה משמעות ההפרשה, אבל אם אני מסביר לו האם יוכל להפריש ואני יעמוד לידו,או בגלל שאינו שומר מצוות ההפרשה פסולה, ואם כך למשל מה יהיה הדין במצוות שונות וברכות, האם יעשה אותם או אין להם משמעות, או ברכותיו לבטלה אם אינו מאמין ועדיף שלא יברך, וכך אפשר לשאול למשל במזוזה, האם הוא יכול לקבוע מזוזה אם אינו מאמין וכדומה


יש ע"ז תשובה במנחת שלמה [או מעדני ארץ] חפש ותמצא, הוא מביא שם ראיה ממה שהפוס' הזכירו בביטול חמץ שאם אינו מבין שיש פה ענין הפקר וחושב שאומר איזה תפילה אינו כלום
נערך לאחרונה על ידי ערבי פסחים ב א' יוני 23, 2013 3:43 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

אוהב אוצר
הודעות: 2997
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: שאינו שומר מצוות בהפרשת תרומות ומעשרות ומצוות נוספות

הודעהעל ידי אוהב אוצר » א' יוני 23, 2013 1:22 am

יש הבדל לכאורה: ביטול החמץ כולו תלוי ב'לב' ולכן חייב הבנה - משא"כ מעשר, הראיה, שאם בית המקדש קיים מקיים המצוה במעשה הנתינה בלבד.

ערבי פסחים
הודעות: 230
הצטרף: ו' מרץ 30, 2012 4:48 pm

Re: שאינו שומר מצוות בהפרשת תרומות ומעשרות ומצוות נוספות

הודעהעל ידי ערבי פסחים » א' יוני 23, 2013 3:41 am

ע"ע חזו"א דמאי טו ו


"וכן ע"ה שאמר לחבר לתקן את כריו, הולך החבר ותורם ומעשר
כדין, וא"צ החבר לבאר לפני הע"ה מה שיעשה אלא כל שסמך
המשלח דעתו למעשה השליח חשיב שליחות אף שנעלם ממנו
פרטיהן של הדבר וריצוי לדבר סתום הוי ריצוי ואין ידיעת פרטיות
מעכבת וכן הדין בכל מכירות והקנאות."

ערבי פסחים
הודעות: 230
הצטרף: ו' מרץ 30, 2012 4:48 pm

Re: שאינו שומר מצוות בהפרשת תרומות ומעשרות ומצוות נוספות

הודעהעל ידי ערבי פסחים » א' יוני 23, 2013 3:46 am

מנח"ש ח"א נג


וכיון שכן נראה פשוט באחד שידוע לעם הארץ ומפריש תרו"מ מפירותיו ע"י זה שנוטל בידו מעט יותר מאחד ממאה וקורא מלה במלה מנוסח ההפרשה וגם מפסיד אח"כ את זה שבידו, דאין זה חשיב כלל הפרשה כיון שאינו יודע שבאמירה זו הוא מחלק אחד מחמשה מפירותיו לאחרים, ואף שדברים שבלב אינם דברים, מ"מ הרי בעינן שיהא פיו ולבו שוין ויבין מה שהוא אומר, ונמצא דבאחד שאנו מסופקים עליו אם הוא יודע מה שאומר הרי זה רק ספק הפרשה, כיון שאם יאמר אח"כ שלא הבין יהי' נאמן ויתברר שמעולם לא זכו הלויים והעניים, וכמו שמבואר בשו"ע אהע"ז סי' כ"ז לענין קדושין שאפילו אם אומר לה הרי את מקודשת צריכים שהיא תבין שהוא לשון קדושין, ואם אמרה שלא הבינה אינה מקודשת כלל, ואף שלדעת כמה רבוואתא היינו דוקא באשה משום דלאו כל הנשים מבינות בלשון הקודש, משא"כ איש אינו נאמן, מ"מ פשוט הוא דלענין נד"ד יש גם אנשים הרבה שאינם יודעים כלל דבזה שהם אומרים מעשר ראשון בצפונו ומעשר עני בדרומו הם נותנים בכך עשרים אחוז מפירותיהם לאחרים. ואף דמבואר בחו"מ סי' ס"א סעיף י"ג במי שטוען בנוגע לכתובת אשתו שהוא עם הארץ ולא הבין כלל כשקראו לפניו את הכתובה דאין שומעין לו, היינו משום דבתחלה היה צריך לומר שאינו מבין ולבקש שיפרשו לו מה שכתוב בכתובה, וכיון שלא אמר כן הו"ל כקבל על עצמו לקיים כל מה שכתוב בשטר כתובה, וכמו"ש שם בסי' מ"ה סעיף ג' דמי שחתם על שטר אף שברור הדבר שאינו יודע לקרות, או יש עדים שחתם עד שלא קראו, אפי"ה כיון שחתם אמרינן דגמר בדעתו להתחייב על כל האמור שם בתוך השטר, אולם כל זה דוקא בכה"ג שיודע עכ"פ שהוא שטר התחייבות, דשפיר אמרינן שגמר בדעתו להתחייב בכל מה שכתוב שם, אבל בכה"ג שאינו יודע כלל שהוא שטר התחייבות, אלא חושב שהוא איגרת שלום, ודאי דלאו כלום הוא, וה"נ גם כאן לצערנו הגדול ישנם רבבות אנשים שאפילו אם נותנים רשות למשגיח הממונה על המעשרות לתקן פירותיהם, הם יודעים רק זה שצריכים להפסיד מעט יותר מאחד ממאה, וגם צריכים לומר איזה נוסח של תפלה, אבל אינו מעלה כלל על דעתו שבאמירתו עושה הממונה על המעשרות בפירותיו כאדם העושה בתוך שלו, והוא מחלק ללוים אחד מעשרה מאלה שבצפון, ולעניים אחד מעשרה מאלה שבדרום, ולכן כמו שהזהירו לענין ביטול חמץ דלא מהני כלל אמירת "כל חמירא" אלא א"כ יודע לפחות ענין הביטול ויודע שמפקיר בכך חמצו, אבל אם אינו מבין כלל וסובר שאומר איזה תחנה ובקשה לאו כלום הוא ועובר בבל יראה ובבל ימצא, כך גם בנוגע למעשר ראשון ועני, אפילו אם בעל הפירות עצמו מבקש מהמשגיח לתקן פירותיו מ"מ אם אינו יודע כלל מאופן התיקון, וחושב שהתיקון נעשה רק ע"י זה שהוא אומר פסוקים או תפלה הנקרא נוסח הפרשה לאו כלום הוא.

שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

Re: שאינו שומר מצוות בהפרשת תרומות ומעשרות ומצוות נוספות

הודעהעל ידי שלח » א' יוני 23, 2013 1:41 pm

לגבי מצוות אחרות, אם אומר שאינו מאמין בה" ולא מאמין בתורה, האם יש ערך למצוותיו וברכותיו, או אולי אחרים צריכים לקבוע לו מזוזה, לעשות לו קידוש וכדומה, או שאם הוא עושה זאת גם ללא אמונה כלל יש ערך למצוה שלו

בברכה המשולשת
הודעות: 14277
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שאינו שומר מצוות בהפרשת תרומות ומעשרות ומצוות נוספות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' יוני 23, 2013 6:08 pm

על השאלה האחרונה יעויין בהרחבה במקראי קודש לרה"ג משה הררי, הלכות פורים, לגבי צירוף למנין לפרשת זכור

שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

Re: שאינו שומר מצוות בהפרשת תרומות ומעשרות ומצוות נוספות

הודעהעל ידי שלח » ב' יוני 24, 2013 8:26 pm

לכאורה מצוות צריכות או לא כוונה באדם שמאמין, אבל אם הוא כופר בתורה ובה" מה ערך למצוותיו, ואולי אחרים צריכים לעשות לו כל המצוות, האם אדם כופר לגמרי יש ערך שיעשה מצוות? ואולי המאור שבתורה ובמצוות יחזירו למוטב, אבל אם הוא חושב שזה מעשה קוף בעלמא האם יש בזה ערך?

בברכה המשולשת
הודעות: 14277
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שאינו שומר מצוות בהפרשת תרומות ומעשרות ומצוות נוספות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יוני 24, 2013 11:42 pm

ולכן כתב מרן הגרמ"פ שא"א לצאת ידי חובה בקידוש שהוא עושה וכד'


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 679 אורחים