עמוד 1 מתוך 2

אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

פורסם: א' יוני 23, 2013 2:04 pm
על ידי שלח
אשה שזינתהבמזיד , האם תספר לבעלה או לרב אן לבית דין שיורה לה מה לעשות, ואם חוזרת בתשובה ומתחרטת האם היא נאסרת על בעלה ותבקש להתגרש , ואם תספר לבעל, אולי נלמד אותו לא להאמין לה, ואם הבעל תלמיד חכם וכן מאמין לה מה יעשה, והאם זה תלוי בשאלות הללו אם יש ילדים או אין, האם יש חומר בנושא?

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

פורסם: א' יוני 23, 2013 2:52 pm
על ידי ארי במסתרים
.

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

פורסם: א' יוני 23, 2013 3:06 pm
על ידי אוצר החכמה
הכוונה אשה שזינתה תחת בעלה שזו ההגדרה בהלכה.

וברור שצריכה תשובה ובעיקר לפרוש מבעלה שזה איסור עליו ועליה בכל ביאה וביאה, וברור שמה שמתחרטת לא מתיר את האיסור.

בפשטות נ"ל שאפילו העצה של הנוב"י בפצוע דכה (שיכולים להיות נשואים ורק לא להתייחד לפי התנאים שכתב שם). במי שחטאה לא יהיה מי שיתיר.


רק מה שדנים הוא לראשונים שס"ל שהטעם של משנה אחרונה משום אפקעינהו, אם יש עצה שלא יאמין?

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

פורסם: א' יוני 23, 2013 3:13 pm
על ידי אוהב אוצר
זו שאלה חמורה וזקוקה לאחד מגדולי הדור.
ברגע שהיא מודיעה לבעלה היא נאסרת לו מיידית.
נראה לי אם אני לא טועה שלמרן הגריש"א זצ"ל היה 'מהלך' להתיר שלא לספר בגלל האמור לעיל אבל ברור לכל בר בי רב שע"י הודאה לבעל היא נאסרת.

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

פורסם: א' יוני 23, 2013 3:35 pm
על ידי אוצר החכמה
איך יכול להיות שיש מהלך לא לספר, הרי וודאי שאז היא אסורה. לא ההודאה אוסרת אלא המעשה. אולי תביא את הדברים שנבין במה מדובר.

לכאורה הצד היחיד להתיר הוא להיפך אם מספרת ואינו מאמינה.

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

פורסם: א' יוני 23, 2013 3:55 pm
על ידי תוכן
הפסק המקובל הוא לספר. כך מה שידוע לי הקטן בדעת. כמובן לא לחזור על הדברים בשמי.



אוצר החכמה כתב:איך יכול להיות שיש מהלך לא לספר, הרי וודאי שאז היא אסורה. לא ההודאה אוסרת אלא המעשה. אולי תביא את הדברים שנבין במה מדובר.

לכאורה הצד היחיד להתיר הוא להיפך אם מספרת ואינו מאמינה.

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

פורסם: א' יוני 23, 2013 4:38 pm
על ידי מאיר סובל
למיטב זכרוני בספרי פוסקים, אין לאשה לספר ומלמדים את הבעל שלא להאמין. מדין שמא עיניה נתנה באחר.
אין לה נאמנות, וזה כמו אשה שאומרת שבנה ממזר מידיעה, ואומרים לה שאין לה נאמנות.
מה שגורם המעשה כלפי שמיא גליא, אבל את האיסור לבעל גורם דינים המפורשים בשו"ע, ואם אינו יודע או אינו מאמין, כל שאין עדים כשרים היא מותרת לו.
אם זה נפ"מ - אחפש בספרים מראי מקומות.

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

פורסם: א' יוני 23, 2013 5:08 pm
על ידי אוצר החכמה
חיפשתי ומצאתי שיש אחרונים שמשמע מדבריהם כך. אך העניין פלא עצום לכאורה כי אם היא חוזרת בה ועכשיו אומרת טהורה אני, אז יש לדון שלא אמרינן שוויא אנפשה כי השיעבוד מונע דין שוויא אנפשה, אבל אם היא עומדת בדעתה שנבעלה באיסור איך יותר לה דבר שהיא יודעת שנאסרה. ובאמת מצאתי שהגרש"ז אויערבאך כותב כן שזה פשוט שאם היא עומדת בדעתה שאסורה ומחוייבת לברוח מן האיסור, וכתב שם שמה שלא הזכירו דבר זה הפוסקים הוא לרוב פשיטותו. מנח"ש ח"ג סימן קב. ושם האריך לדון בכל צדדי העניין הזה.

לעניין מה שכתב אוהב אוצר וודאי שלמעשה שאלות כאלה צריכות להשאל לפני גדולי הדור, וכאן בפורום הדיון הוא רק למשא ומתן בדברי תורה.

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

פורסם: א' יוני 23, 2013 7:47 pm
על ידי מאיר סובל
לדייק דאין זה רק אחרונים שמשמע מדבריהם כן.
זו משנה אאל"ט, ולכה"פ גמרא מפורשת.
ואשר למעשה כן כותבים הפוסקים האחרונים - ר"ל שלא מפרשים את המקור באיזו אוקימתא צדדית.

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

פורסם: ב' יוני 24, 2013 12:39 am
על ידי ממרומי היער
התוס' בכתובות אומר, שאם זינתה שלא בפני עדים, היא אינה נאסרת על בעלה, כי אין דבר שבערוה פחות משניים, (ומוציאים מדבריו שכל דבר שבערוה מקבל את דינו רק ב'חלות' עדות שבערוה וגם באיסור אשה לבעלה בעינן 'חלות') אך רוב הראשונים חולקים על זה...

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

פורסם: ב' יוני 24, 2013 12:52 am
על ידי היא שיחתי
כבר דשו בעניינים אלו גדולי האחרונים
עי' נוב"י קמא לה (אור"ח אבהע"ז?)
יש בזה תשובת דברי חיים
וכן אריכות בשו"ת יביע אומר עם הרבה המר"מ בזה

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

פורסם: ב' יוני 24, 2013 1:01 am
על ידי החזן
ויעויין בתשובות והנהגות לר' שטרנבוך שדן בזה בארוכה.

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

פורסם: ב' יוני 24, 2013 11:29 am
על ידי תוכן
ממרומי היער כתב:התוס' בכתובות אומר, שאם זינתה שלא בפני עדים, היא אינה נאסרת על בעלה, כי אין דבר שבערוה פחות משניים, (ומוציאים מדבריו שכל דבר שבערוה מקבל את דינו רק ב'חלות' עדות שבערוה וגם באיסור אשה לבעלה בעינן 'חלות') אך רוב הראשונים חולקים על זה...


תוספות אומרים כן רק לפרש את דברי הה"א שבגמרא, אבל במסקנא גם התוספות לא ס"ל הכי.

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

פורסם: ב' יוני 24, 2013 11:52 am
על ידי ברזילי
אוצר החכמה כתב:חיפשתי ומצאתי שיש אחרונים שמשמע מדבריהם כך. אך העניין פלא עצום לכאורה כי אם היא חוזרת בה ועכשיו אומרת טהורה אני, אז יש לדון שלא אמרינן שוויא אנפשה כי השיעבוד מונע דין שוויא אנפשה, אבל אם היא עומדת בדעתה שנבעלה באיסור איך יותר לה דבר שהיא יודעת שנאסרה. ובאמת מצאתי שהגרש"ז אויערבאך כותב כן שזה פשוט שאם היא עומדת בדעתה שאסורה ומחוייבת לברוח מן האיסור, וכתב שם שמה שלא הזכירו דבר זה הפוסקים הוא לרוב פשיטותו. מנח"ש ח"ג סימן קב. ושם האריך לדון בכל צדדי העניין הזה.

כך בזכרוני ששמעתי בשם הרב שך, כדברי הגרש"ש והמנח"ש שהבאת שהיא מחוייבת למסור נפשה שלא לשמוע לבי"ד, ושאמרו אז שהרב אלישיב סבור להפך, שתקנת חכמים כוללת גם את חיוב האשה להשאר תחת בעלה (לא הבנתי אז נמה מסרו בשמו וגם אינני זוכר בדיוק) - מישהו יודע אם והיכן זה כתוב באופן ברור? שוב מצאתי כעין זה בתשובת הגרז"נ גולדברג http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?28274 עמוד 517. ושם נראה שהבין בדברי הר"ן בטעם הראשון שאכן היא אסורה ומ"מ שעבודה לבעלה כופה עליה להשאר תחתיו ולעבור איסורים, והוא פלאי.

מ"מ לשיטת הגרש"ש הנ"ל יש כאן דוגמא מענינת של מצב שבו אדם מחוייב מצד הדין לנהוג כפי הבנתו ואם יפנה לדיינים בשאלה מה לעשות, יורו לו לברוח (לשיטתו), ובה בעת יקנסו אותו על כך שברח (נדון בה דיני מורדת, למשל, וכגון באשת כהן שאמרה נאנסתי, שלא הפסידה כתובתה בלאו הכי לדבריה מחמת טענתה, כשתברח ודאי תהיה מורדת).

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

פורסם: ב' יוני 24, 2013 1:43 pm
על ידי כהן
בספר מלואי שלמה להר"ש לורינץ הובאו דברי הרב שך והגרשז"א ועוד פוסקים בנידון

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

פורסם: ב' יוני 24, 2013 3:47 pm
על ידי ברזילי
תודה!

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

פורסם: ב' יולי 08, 2013 1:54 pm
על ידי שלח

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

פורסם: ב' יולי 08, 2013 9:37 pm
על ידי אחד הלומדים
זכור לי שיש דו"ד מעניין בנושא איזו סברא מחודשת ע"פ איזה רש"ש (קשור לדין של כשם שאסורה לבעל כך אסורה לבועל) ומובא שם עדות של ת"ח ידועים שנכנסו בשנים האחרונות להגריש"א על מה שנתפרסם שלפני שנים התיר עפי"ז והגרי"ש זצלל"ה הכחיש מכל וכל,
כל הנ"ל בשיעורי אבי עזרי נדרים צא. (אאל"ט) ואפיריון נמטי למי שיעלה לכאן.

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

פורסם: ב' אוקטובר 23, 2017 9:13 am
על ידי קראקובער
אוצר החכמה כתב: רק מה שדנים הוא לראשונים שס"ל שהטעם של משנה אחרונה משום אפקעינהו, אם יש עצה שלא יאמין?

אם זה מטעם אפקעינהו עדיין אסורה לבעלה בלי חופה וקידושין.

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

פורסם: ב' אוקטובר 23, 2017 9:34 am
על ידי אוצר החכמה
במשנה כתוב שהיא מותרת לו.

רק אם הסברא היא שאינה נאמנת היא שיודעת את האמת אינה יכולה לסמוך על זה אבל אם זה מצד אפקיענהו כשם שמותר לו כמבואר במשנה כך מותר לה.

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

פורסם: ב' אוקטובר 23, 2017 10:18 am
על ידי בתבונה
(1) ספר חפץ חיים - הלכות אסורי לשון הרע - כלל ד
וְכָל זֶה שֶׁכָּתַבְנוּ בְּאֵלּוּ הַסְּעִיפִים הוּא בְּשֶׁאֵין הַדָּבָר הַזֶּה מוֹעִיל לְאַפְרוּשֵׁי מֵאִסּוּרָא, אֲבָל אִם הוּא (יט) מוֹעִיל לְאַפְרוּשֵׁי מֵאִסּוּרָא, כְּגוֹן, שֶׁרָאָה לְאֵשֶׁת אִישׁ שֶׁזִּנְּתָה, דְּמִן הַדִּין נֶאֶסְרָה עֲבוּר זֶה לְהַבַּעַל, אֲפִלּוּ רָאָה דָּבָר זֶה בִּיחִידִי, צָרִיךְ (כ) לְגַלּוֹת (כא) לְהַבַּעַל כְּדֵי לְהַפְרִישׁוֹ מֵאִסּוּר, וְדַוְקָא אִם רָאָה בְּעַצְמוֹ שֶׁזִּנְּתָה, דְּמִן הַדִּין נֶאֶסְרָה עַל יְדֵי זְנוּת לְהַבַּעַל, אֲבָל אִם שָׁמַע זֶה מֵאֲנָשִׁים אֲחֵרִים, דְּמִן הַדִּין לֹא נֶאֶסְרָה עַל יְדֵי זֶה לְהַבַּעַל, אוֹ שְׁאָר אֳפָנִים כַּיּוֹצֵא בָּזֶה - אָסוּר לְגַלּוֹת. וַאֲפִלּוּ אִם רָאָה בְּעַצְמוֹ שֶׁזִּנְּתָה, לֹא יְגַלֶּה, רַק אִם הוּא מְשַׁעֵר, (כב) שֶׁאֶפְשָׁר שֶׁהַבַּעַל יַאֲמִין לוֹ כְּבֵי תְּרֵי (כִּשְׁנֵי עֵדִים) וְיִפְרֹש עַל יְדֵי זֶה מִמֶּנָּה

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

פורסם: ב' אוקטובר 23, 2017 11:42 am
על ידי אוצר החכמה
לא הבנתי מה הראיה מהח"ח. כל עוד שהיא לא מגלה הוא וודאי עובר באיסור לאו בשוגג וצריך לאפרושי. השאלה היא מה יקרה אם היא תגלה ולא יאמין לה. אם אחר מגלה ואינו מאמין לו וודאי לא מתקן כלום כי המשנה היא רק באומרת טמאה אני לך.

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

פורסם: ב' אוקטובר 23, 2017 12:05 pm
על ידי בתבונה
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי מה הראיה מהח"ח. כל עוד שהיא לא מגלה הוא וודאי עובר באיסור לאו בשוגג וצריך לאפרושי. השאלה היא מה יקרה אם היא תגלה ולא יאמין לה. אם אחר מגלה ואינו מאמין לו וודאי לא מתקן כלום כי המשנה היא רק באומרת טמאה אני לך.

אכן כך רק לאפוקי ממה שהיה משמע באחת ההודעות שיש צד שלא תספר כלל (גם יש בציבור טועים שעדיף שלא לגלות לבעלה, גם אם יתכן שיועיל לאפרושי מאיסורא)

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

פורסם: ב' אוקטובר 23, 2017 12:16 pm
על ידי בני לוי
יש תשובה של הגר"ע יוסף שבעלת תשובה אינה צריכה לספר לו, אבל הראיות עליהן הוא מתבסס בעייתיות משום שהם מדברים באופן שהשואל הוא אדם זר (או הבועל) ששואל האם הוא חייב לספר לבעלה, והשאלה היא מצד כבוד הבריות. אולם כאשר האישה עצמה שואלת כיצד ניתן לומר לה שהיא מותרת להמשיך עם בעלה, הרי היא אסורה. גם הנושא שהבעל לא מאמין, וכד', זה לא שייך באופן שהיא לא מספרת. וכי כל אישה שתזנה מיד יופקעו הקידושין (לשיטת הר"ן שזוהי הסיבה למשנה אחרונה). הרי לא יתכן. וכך כתב הגרי"ש אלישיב בתשובה לציץ אליעזר - נדפס בישורון כרך לא.
ראה בכל זה כאן:
http://din.org.il/2014/01/03/%D7%90%D7% ... %A2%D7%9C/

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

פורסם: ב' אוקטובר 23, 2017 12:30 pm
על ידי בתבונה
בני לוי כתב:שהם מדברים באופן שהשואל הוא אדם זר (או הבועל) ששואל האם הוא חייב לספר לבעלה, והשאלה היא מצד כבוד הבריות.

משתמע שיתכן שאדם זר או הבועל לא חייב לספר לבעלה כשהבעל יפרוש ממנה בגלל זה
לכן ציטטיתי את דברי הח"ח
ספר חפץ חיים - הלכות אסורי לשון הרע - כלל ד כתב:
וְכָל זֶה שֶׁכָּתַבְנוּ בְּאֵלּוּ הַסְּעִיפִים הוּא בְּשֶׁאֵין הַדָּבָר הַזֶּה מוֹעִיל לְאַפְרוּשֵׁי מֵאִסּוּרָא, אֲבָל אִם הוּא (יט) מוֹעִיל לְאַפְרוּשֵׁי מֵאִסּוּרָא, כְּגוֹן, שֶׁרָאָה לְאֵשֶׁת אִישׁ שֶׁזִּנְּתָה, דְּמִן הַדִּין נֶאֶסְרָה עֲבוּר זֶה לְהַבַּעַל, אֲפִלּוּ רָאָה דָּבָר זֶה בִּיחִידִי, צָרִיךְ (כ) לְגַלּוֹת (כא) לְהַבַּעַל כְּדֵי לְהַפְרִישׁוֹ מֵאִסּוּר, וְדַוְקָא אִם רָאָה בְּעַצְמוֹ שֶׁזִּנְּתָה, דְּמִן הַדִּין נֶאֶסְרָה עַל יְדֵי זְנוּת לְהַבַּעַל, אֲבָל אִם שָׁמַע זֶה מֵאֲנָשִׁים אֲחֵרִים, דְּמִן הַדִּין לֹא נֶאֶסְרָה עַל יְדֵי זֶה לְהַבַּעַל, אוֹ שְׁאָר אֳפָנִים כַּיּוֹצֵא בָּזֶה - אָסוּר לְגַלּוֹת. וַאֲפִלּוּ אִם רָאָה בְּעַצְמוֹ שֶׁזִּנְּתָה, לֹא יְגַלֶּה, רַק אִם הוּא מְשַׁעֵר, (כב) שֶׁאֶפְשָׁר שֶׁהַבַּעַל יַאֲמִין לוֹ כְּבֵי תְּרֵי (כִּשְׁנֵי עֵדִים) וְיִפְרֹש עַל יְדֵי זֶה מִמֶּנָּה

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

פורסם: ב' אוקטובר 23, 2017 12:34 pm
על ידי בני לוי
בני לוי כתב:
שהם מדברים באופן שהשואל הוא אדם זר (או הבועל) ששואל האם הוא חייב לספר לבעלה, והשאלה היא מצד כבוד הבריות.

משתמע שיתכן שאדם זר או הבועל לא חייב לספר לבעלה כשהבעל יפרוש ממנה בגלל זה
לכן ציטטיתי את דברי הח"ח
ספר חפץ חיים - הלכות אסורי לשון הרע - כלל ד כתב:

וְכָל זֶה שֶׁכָּתַבְנוּ בְּאֵלּוּ הַסְּעִיפִים הוּא בְּשֶׁאֵין הַדָּבָר הַזֶּה מוֹעִיל לְאַפְרוּשֵׁי מֵאִסּוּרָא, אֲבָל אִם הוּא (יט) מוֹעִיל לְאַפְרוּשֵׁי מֵאִסּוּרָא, כְּגוֹן, שֶׁרָאָה לְאֵשֶׁת אִישׁ שֶׁזִּנְּתָה, דְּמִן הַדִּין נֶאֶסְרָה עֲבוּר זֶה לְהַבַּעַל, אֲפִלּוּ רָאָה דָּבָר זֶה בִּיחִידִי, צָרִיךְ (כ) לְגַלּוֹת (כא) לְהַבַּעַל כְּדֵי לְהַפְרִישׁוֹ מֵאִסּוּר, וְדַוְקָא אִם רָאָה בְּעַצְמוֹ שֶׁזִּנְּתָה, דְּמִן הַדִּין נֶאֶסְרָה עַל יְדֵי זְנוּת לְהַבַּעַל, אֲבָל אִם שָׁמַע זֶה מֵאֲנָשִׁים אֲחֵרִים, דְּמִן הַדִּין לֹא נֶאֶסְרָה עַל יְדֵי זֶה לְהַבַּעַל, אוֹ שְׁאָר אֳפָנִים כַּיּוֹצֵא בָּזֶה - אָסוּר לְגַלּוֹת. וַאֲפִלּוּ אִם רָאָה בְּעַצְמוֹ שֶׁזִּנְּתָה, לֹא יְגַלֶּה, רַק אִם הוּא מְשַׁעֵר, (כב) שֶׁאֶפְשָׁר שֶׁהַבַּעַל יַאֲמִין לוֹ כְּבֵי תְּרֵי (כִּשְׁנֵי עֵדִים) וְיִפְרֹש עַל יְדֵי זֶה מִמֶּנָּה


זה מחלוקת גדולה בין האחרונים הנודע ביהודה ומאידך הדברי חיים שמתיר שלא לספר, ועוד לפחות כעשרים אחרונים שדנו בזה

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

פורסם: ב' אוקטובר 23, 2017 2:24 pm
על ידי מעט דבש
הר"י ענבל על הגריש"א:

אשה שנטמאה - ישורון לז.PNG
אשה שנטמאה - ישורון לז.PNG (28.32 KiB) נצפה 12836 פעמים

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

פורסם: ב' אוקטובר 23, 2017 2:38 pm
על ידי בתבונה
בני לוי כתב:
בני לוי כתב:

זה מחלוקת גדולה בין האחרונים הנודע ביהודה ומאידך הדברי חיים שמתיר שלא לספר, ועוד לפחות כעשרים אחרונים שדנו בזה

המודע ביהודה דווקא כותב שחייב להודיע לבעל, וכך הכרעת הח"ח בעל המשנה ברורה

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

פורסם: ב' אוקטובר 23, 2017 5:57 pm
על ידי בני לוי
הנודע ביהודה דווקא כותב שחייב להודיע לבעל, וכך הכרעת הח"ח בעל המשנה ברורה

אכן. כפי שכתבתי זה מחלוקת גדולה הנודע ביהודה מחמיר, והדברי חיים ועוד הרבה אחרונים מקלים. ונדמה לי שיש תשובה בשבט הלוי שכותב שהמנהג הוא להקל כמו הדברי חיים

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

פורסם: ב' אוקטובר 23, 2017 7:22 pm
על ידי בתבונה
שו"ת יביע אומר חלק ב - אבן העזר סימן ב
שלא תנעול דלת בפני השבים בתשובה, יכולים להקל שלא להודיע לבעל האשה, משום פגם משפחה, וגדול כבוד הבריות....
ומיהו אם הבעל - תשובה הוא גבר בגוברין ואמיץ לבו בתשובה שלמה, מודיעים אותו דרך עצה טובה, שאם קרוב הדבר שכשיודיע לבעלה של האשה מעסק ביש זה, יפרוש מן האיסור, כי מהימן ליה כבי תרי, טוב מאד להודיעו, להקל מעליו האיסור. ויתמיד בתשובה ומעשים טובים בכל כחו ויהיה שמח ביסורין. ויתענה כפי כחו. וע' גנזי חיים (דק"נ ע"ב). ויעסוק בתורה הרבה. ושב ורפא לו.

1. המתירים זה רק במקרה שהבעל לא מחויב להאמין ולהוציא כי מדובר רק על עדות עד אחד בלי רגליים לדבר ,אבל אם הבעל יהיה מחויב להאמין כגון שיש רגלים לדבר בנוסף לעד, או שיכול להביא לבעל תמונות של רגלים לדבר, או שיש יותר מעד אחד וכל כיו"ב, בכל מקרהכזה לית מאן דפליג שחייב לספר
2. דעת הד"ח שמתיר היא לבועל ששב בתשובה שלא יספר משום כבודו וכפי שכתב בשו"ת יביע אומר שלא תנעל דלת בפני שבים
3. משם הגרי"ש נשמע שהלכה כדברי הנוב"י והח"ח.

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

פורסם: ב' אוקטובר 23, 2017 7:35 pm
על ידי בני לוי
לא. יש לכבודו טעות. ראה בנוב"י ובדברי חיים. כל הסוגיה עוסקת בכבוד הבריות, שמותר לאדם (הבועל), שלא למנוע איסור דאורייתא מאחרים כשהוא בשב ואל תעשה (לא לספר לבעל), משום כבוד הבריות (הזנות עם האישה - פרסום הסיפור של הזנות).

בתבונה כתב:

3. משם הגרי"ש נשמע שהלכה כדברי הנוב"י והח"ח.

אני צריך לעיין שוב. אבל לא זכור לי כך, משום שהוא לא מדבר על הבועל. אלא על האישה עצמה זו סוגיה אחרת לגמרי - שהרי אצלה אין איסור בשב ואל תעשה, ממילא כל הסוגיה בברכות של כבוד הבריות שעסקו בזה הנודע ביהודה (שהחמיר בסוף) והדברי חיים (שהקל) אינה שייכת.

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

פורסם: ב' אוקטובר 23, 2017 7:39 pm
על ידי קראקובער
משם הגרי"ש נשמע שהלכה כדברי הנוב"י והח"ח.

נגד המנהג?

הדברי חיים ועוד הרבה אחרונים מקלים. ונדמה לי שיש תשובה בשבט הלוי שכותב שהמנהג הוא להקל כמו הדברי חיים

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

פורסם: ב' אוקטובר 23, 2017 7:43 pm
על ידי אוצר החכמה
מה שייך בדבר כזה מנהג. אולי מנהג מורי הוראה?

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

פורסם: ב' אוקטובר 23, 2017 7:46 pm
על ידי קראקובער
אוצר החכמה כתב:מה שייך בדבר כזה מנהג. אולי מנהג מורי הוראה?

אכן לזה התכוונתי.

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

פורסם: ב' אוקטובר 23, 2017 7:50 pm
על ידי בני לוי
כתב:
מה שייך בדבר כזה מנהג. אולי מנהג מורי הוראה?

אכן המילה מנהג אינה במקומה, אבל פחות או יותר זה הנוסח של הרב וואנזר

שו"ת שבט הלוי (ח"ח סי' רפז), וז"ל:
"אודות הבעל תשובה שרח"ל טימא אשת איש, ונשאל כבודו האם מוטל על בעל התשובה לספר לבעל האשה אשר הוא חרד לדבר ה' כדי להפרישו מאיסור. לא אוכל להאריך בזה, רק רגילים אנו למשוך אחרי הוראת הגה"ק דברי חיים חלק או"ח סי' ל"ה שהתיר להעלים עין, והיסוד בזה היות גם אם כן יגיד אינו חייב לגרשה רק אם דעתו סומך על העד, וכמבואר אה"ע סי' קט"ו ס"ז, וא"כ כל זמן שלא מאמין מותרת עליו מן הדין, וכה"ג מותר שלא להעיד. ועיין עוד בדברי חיים בפנים".

רק חייבים לשים לב, לעובדה שהוזכרה שהוא מדבר שהבועל שואל מה לעשות, זה שונה לגמרי מהשאלה כאשר האישה עצמה שואלת

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

פורסם: ב' אוקטובר 23, 2017 7:55 pm
על ידי בתבונה
שו"ת דברי חיים אורח חיים חלק א סימן לה

שאלה באחד שהתודה לפני הרב שבא על אשת איש אם מחויב להודיע להבעל כדי שיגרשנה או מחמת שהוא כבוד הבריות גדול מאד שהיה בחזקת תלמיד חכם מעולם וממשפחה גדולה אולי כבוד הבריות כזה דוחה שאין צריך להודיע להבעל...
אין על הבועל חיוב להודיע להבעל מפני כבוד הבריות... כיון שמצוה עליו שלא להאמין


שו"ת נודע ביהודה מהדורא קמא - אורח חיים סימן לה

ולכן העצה היעוצה בזה שהנואף יגיד רק לבעל האשה בהצנע. והנה אופן ההגדה עפ"י הדין לא היה לו לומר לו רק שידע שזנתה אשתו כי כי מה לו להבעל עם מי זנתה הלא עכ"פ אסורה היא לו וא"כ למה יפרסם הנואף את עונו בחנם וכבר אמרו ביומא דף פ"ו ע"ב בחטא שאינו מפורסם כתיב אשרי נשוי פשע כסוי חטאה. וגם חציף מאן דמפרש חטאיו. אמנם כיון שמצד הסברא יותר יכנסו דבריו בעיני הבעל כשיראה שמתודה על עצמו בבכי ובאנחה וניכרים דברי אמת ולכן טוב לו שיתודה בצינעא בפני בעל האשה שהוא עתה חמיו ואם יתבייש בזה בפני חמיו טוב לו שיתבייש, ועובר עבירה ומתבייש בה מוחלין לו. וגם נלע"ד שחייב עכ"פ לבקש על עצמו מאת חמיו שהרי עון זה שעבר על אשת איש יש בזה שני חלקי עבירה חלק אחד בינו למקום שעבר עבירה חמורה ובזה מועיל תשובה ויוה"כ. אבל יש בזה חלק שני עבירות שבין אדם לחבירו שהרי גורם לו לאסור אשתו עליו. והרי בעבירות שבינו לחבירו אין יוה"כ ולא תשובה מועיל וצריך עכ"פ לפייסו בדבר שאינו מועיל תשובה והרי אפילו בגזל והשיב את הגזילה צריך ג"כ לפייסו על הצער ק"ו בזה שאי אפשר להכשיר נזקו שצריך לפייסו.

הדברי חיים ועוד הרבה אחרונים מקלים. ונדמה לי שיש תשובה בשבט הלוי שכותב שהמנהג הוא להקל כמו הדברי חיים


זאת התשו' בשבט הלוי
הוא לא כותב שנוהגים העולם להקל אלא רגילים אנו ... והכוונה כנראה עליו ועל בית דינו,
שו"ת שבט הלוי חלק ח סימן רפז
א. אודות הבע"ת שר"ל טימא אשת איש ונשאל כב' האם מוטל על בע"ת לספר לבעל האשה אשר הוא חרד לדבר ה' כדי להפרישו מאיסור, - לא אוכל להאריך בזה, רק רגילים אנו למשוך אחרי הוראת הגה"ק דברי חיים חלק או"ח סי' ל"ה שהתיר להעלים עין, והיסוד בזה היות גם אם כן יגיד אינו חייב לגרשה רק אם דעתו סומך על העד, וכמבואר אה"ע סי' קט"ו ס"ז, וא"כ כ"ז שלא מאמין מותרת עליו מן הדין וכה"ג מותר שלא להעיד. וע"ע בד"ח בפנים.

בתבונה כתב:
שו"ת יביע אומר חלק ב - אבן העזר סימן ב
שלא תנעול דלת בפני השבים בתשובה, יכולים להקל שלא להודיע לבעל האשה....
ומיהו אם הבעל - תשובה הוא גבר בגוברין ואמיץ לבו בתשובה שלמה, מודיעים אותו דרך עצה טובה, שאם קרוב הדבר שכשיודיע לבעלה של האשה מעסק ביש זה, יפרוש מן האיסור, כי מהימן ליה כבי תרי, טוב מאד להודיעו, להקל מעליו האיסור. ויתמיד בתשובה ומעשים טובים בכל כחו ויהיה שמח ביסורין. ויתענה כפי כחו. וע' גנזי חיים (דק"נ ע"ב). ויעסוק בתורה הרבה. ושב ורפא לו.


1. המתירים זה רק במקרה שהבעל לא מחויב להאמין ולהוציא כי מדובר רק על עדות עד אחד בלי רגליים לדבר ,אבל אם הבעל יהיה מחויב להאמין כגון שיש רגלים לדבר בנוסף לעד, או שיכול להביא לבעל תמונות של רגלים לדבר, או שיש יותר מעד אחד וכל כיו"ב, בכל מקרהכזה לית מאן דפליג שחייב לספר
2. דעת הד"ח שמתיר היא לבועל ששב בתשובה שלא יספר משום כבודו וכפי שכתב בשו"ת יביע אומר שלא תנעל דלת בפני שבים
3. משם הגרי"ש נשמע שהלכה כדברי הנוב"י והח"ח.
4. לאותם דעות שיש היתר לבועל לא לספר, כתב ביביע אומר שהובא לעיל שמומלץ שיתגבר על כבודו ויספר
5. לדעות שיש אפקעינהו כשהאשה מודה והבעל אינו מאמין, אז יש אפרושי מאיסורא גם כשהבעל לא מאמין שחל אפקעינהו.

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

פורסם: ב' אוקטובר 23, 2017 8:15 pm
על ידי בתבונה
בני לוי כתב:כתב:
מה שייך בדבר כזה מנהג. אולי מנהג מורי הוראה?

אכן המילה מנהג אינה במקומה, אבל פחות או יותר זה הנוסח של הרב וואנזר

שו"ת שבט הלוי (ח"ח סי' רפז), וז"ל:
"אודות הבעל תשובה שרח"ל טימא אשת איש, ונשאל כבודו האם מוטל על בעל התשובה לספר לבעל האשה אשר הוא חרד לדבר ה' כדי להפרישו מאיסור. לא אוכל להאריך בזה, רק רגילים אנו למשוך אחרי הוראת הגה"ק דברי חיים חלק או"ח סי' ל"ה שהתיר להעלים עין,


רגילים אנו הכוונה עליו ואולי גם על בית דינו,
לא שיש בזה מנהג

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

פורסם: ג' אוקטובר 24, 2017 2:01 am
על ידי מעט דבש
אשה שנטמאה - קובץ תשובות ה, רטו 1.PNG
אשה שנטמאה - קובץ תשובות ה, רטו 1.PNG (100.57 KiB) נצפה 12676 פעמים


אשה שנטמאה - קובץ תשובות ה, רטו 2.PNG
אשה שנטמאה - קובץ תשובות ה, רטו 2.PNG (131.04 KiB) נצפה 12676 פעמים


קובץ תשובות ה, רטו 3.PNG
קובץ תשובות ה, רטו 3.PNG (14.34 KiB) נצפה 12676 פעמים

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

פורסם: ג' אוקטובר 24, 2017 6:18 am
על ידי עזריאל ברגר
מעט דבש כתב:
אשה שנטמאה - קובץ תשובות ה, רטו 1.PNG


אשה שנטמאה - קובץ תשובות ה, רטו 2.PNG


קובץ תשובות ה, רטו 3.PNG

מקופיא לא ראיתי שהזכיר סברא גדולה לחילוק בין זה לבין "האומרת טמאה אני לך":
האשה הזאת מעולם לא היתה משועבדת לבעל זה, שהרי היתה אסורה עליו עוד לפני הנישואין!

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

פורסם: ג' אוקטובר 24, 2017 10:51 am
על ידי בתבונה
הוא כותב שבכל טמאה אני לך מחויבת להגיד לבעלה