מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

השתמשות בפסיקת רב שחזר בו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

השתמשות בפסיקת רב שחזר בו

הודעהעל ידי שלח » א' יוני 23, 2013 3:22 pm

אם יש רב גדול שפסק דבר מה וגם נכתב בספרו, ולאחר כמה שנים חזר בו, האם אפשר להחזיק בפסיקתו הראשונה או לסניף במקום אחר

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: השתמשות בפסיקת רב שחזר בו

הודעהעל ידי עשוי לנחת » א' יוני 23, 2013 3:50 pm

שלח כתב:אם יש רב גדול שפסק דבר מה וגם נכתב בספרו, ולאחר כמה שנים חזר בו, האם אפשר להחזיק בפסיקתו הראשונה או לסניף במקום אחר

אם אתה יודע שחזר בו???? וכי זה דין עדות???

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1644
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: השתמשות בפסיקת רב שחזר בו

הודעהעל ידי מאיר סובל » א' יוני 23, 2013 4:50 pm

חזרה מבטלת מה שהיה קודם, וכי בגלל שזה מודפס זה נשאר דעה למעשה??

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: השתמשות בפסיקת רב שחזר בו

הודעהעל ידי לייטנר » א' יוני 23, 2013 5:08 pm

הרב עבדיה משתמש בפסיקותיו ("וכן כתב...") גם בהוו"א שכתב אי מי בספרו.

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1644
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: השתמשות בפסיקת רב שחזר בו

הודעהעל ידי מאיר סובל » א' יוני 23, 2013 7:44 pm

מעניין מה שהנך מציין.
אבל הלשון "וכן כתב" אזלא לרוב כאסמכתא נוספת ולא כמקור ראשון, וכן על הסברא שממנה נובע הדין שכבר הכריע, זה מופיע גם שם וגם שם. לכן שפיר יכול לציין גם מי שכתב את אותה הנחה, גם אם למסקנא אין הפסק הסופי של אותו רב עולה בקנה אחד.

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: השתמשות בפסיקת רב שחזר בו

הודעהעל ידי דניאל » א' יוני 23, 2013 9:37 pm

להשתמש בהו"א זה באמת מחודש אבל לעניין חזרה ידועים דברי הגמרא בתחילת הזהב אי פוסקים כילדותיה דרבי או כזקנותיה.
כמדומני שזה תלוי למה חזר בו מחמת ראיה שלא ידע עליה או מסברא.

דב בער
הודעות: 145
הצטרף: א' אפריל 28, 2013 10:52 pm

Re: השתמשות בפסיקת רב שחזר בו

הודעהעל ידי דב בער » ב' יוני 24, 2013 9:22 pm

שמעתי פעם הכרעה מאדם גדול שליט"א, שאם בשעה שחזר מהפסק הראשון הוא זכר בו ובכל זאת חזר, אין לנהוג עפ"י הפסק הראשון, אבל אם לא זוכר בפסק הראשון, אפשר להסתמלך עליו. ועי' מהר"צ חיות בתחילת פרק איזהו נשך


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 478 אורחים

cron