מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לעשות בכוונה שיהיה דין שמירה בבעלים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

לעשות בכוונה שיהיה דין שמירה בבעלים

הודעהעל ידי שלח » ב' יוני 24, 2013 8:43 pm

כידוע שמירה בבעלים פטור, האם מותר שהשומר יגרום לבעלים להיות איתו, וכך יפטר, או שזה נבל ברשות התורה,רק להזכיר שיש שיטה שאם היה בהתחלת השמירה שמירה בבעלים, גם אם בשעת הגניבה לא היו בעליו עמו גם יפטר בגלל ההתחלה

בברכה המשולשת
הודעות: 14207
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: לעשות בכוונה שיהיה דין שמירה בבעלים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יוני 24, 2013 11:40 pm

גמ' מפורשת בב"מ אשקיין מיא, ויעויין במאירי שם וברבינו יהונתן הכהן מלוניל

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2296
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: לעשות בכוונה שיהיה דין שמירה בבעלים

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ג' יוני 25, 2013 11:24 am

ר' שלח, אליבא דאמת, לא זכיתי להבין דבריו.

הכיצד נכנס שומר זה בגדר "נבל"? הלוא יש בדין זה היגיון וסברא מסוימת, גם אם השומר עושה זאת בכדי להפטר מתשלומין, סוכ"ס, הרי בעליו עמו?

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: לעשות בכוונה שיהיה דין שמירה בבעלים

הודעהעל ידי איש רגיל » ג' יוני 25, 2013 11:47 am

אם המשאיל יודע שהטובה שהא עושה כעת לשואל מכניסה אותו לגדר בעליו עמו, אכן אין הוא נבל ברשות התורה, כיון שסבר וקיבל.
אך אם השואל מנצל את תמימותו של המשאיל ומבקש ממנו כביכול טובה צדדית, ועי"ז כוונתו להפטר מלשלם על החפץ, הרי הוא נבל ברשות התורה למהדרין.

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2296
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: לעשות בכוונה שיהיה דין שמירה בבעלים

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ג' יוני 25, 2013 11:56 am

אני לא מבין, מה שייך לפשוע ולנצל בו זמנית את התמימות? וכי הוא יודע שעכשיו החפץ יינזק? אם הוא רוצה להזיק לחפץ ולהיפטר מדין בעליו עמו, הרי שאין כאן מקומו, ומדובר בגנב למהדרין, שפטור מדיני אדם, אך יתחייב בדיני שמים.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: לעשות בכוונה שיהיה דין שמירה בבעלים

הודעהעל ידי הכהן » ג' יוני 25, 2013 12:20 pm

הוא רוצה לפטור עצמו מאונסין

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: לעשות בכוונה שיהיה דין שמירה בבעלים

הודעהעל ידי איש רגיל » ג' יוני 25, 2013 1:12 pm

ארזי ביתר כתב:אני לא מבין, מה שייך לפשוע ולנצל בו זמנית את התמימות? וכי הוא יודע שעכשיו החפץ יינזק? אם הוא רוצה להזיק לחפץ ולהיפטר מדין בעליו עמו, הרי שאין כאן מקומו, ומדובר בגנב למהדרין, שפטור מדיני אדם, אך יתחייב בדיני שמים.

מה לא שייך לפשוע ולנצל את התמימות?
אותו אדם רוצה להפטר מלשלם אם יהיה אונס, ולכן הוא מבקש טובה מהמשאיל, אילו המשאיל היה יודע שבעשיית הטובה הוא מפסיד את התשלומים במקרה של אונס, הוא לא היה עושה את הטובה. לזאת יקרא נבל ברשות התורה. ואמנם בפשטות גדר נבל ברשות התורה הוא ענינים שהתורה התירה אלא שאין דעתה נוחה מדברים אלו [כפי שכנראה היתה כוונתך בפרטי], אך לכאורה גם אדם המטעה את חבירו ומחמת ההטעיה נפטר מתשלום, אין דעת התורה נוחה מתוצאה זו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 101 אורחים

cron