עמוד 1 מתוך 1

שמיעת קול שירת בת ואחות

פורסם: ה' יולי 25, 2013 3:21 am
על ידי היימישער
האם מותר לשמוע קול שירת בתו או אחותו בסתם וכשהיא נדה, שהרי ערוה היא לו.
אי מותר משום לבו גס בה - מה הדין כשנישאה.
אי אסור - מאיזה גיל אסור.

אשמח לקבל מקורות הדנים בשאלה זו.

Re: שמיעת קול שירת בת ואחות

פורסם: ה' יולי 25, 2013 3:23 am
על ידי דניאל

Re: שמיעת קול שירת בת ואחות

פורסם: ה' יולי 25, 2013 3:24 am
על ידי היימישער
הוא לא עונה על כל השאלה.

Re: שמיעת קול שירת בת ואחות

פורסם: ה' יולי 25, 2013 9:50 am
על ידי מפנה קופות לאוצר
היימישער כתב:האם מותר לשמוע קול שירת ...או אחותו בסתם וכשהיא נדה, שהרי ערוה היא לו.
אי מותר משום לבו גס בה - מה הדין כשנישאה.
אי אסור - מאיזה גיל אסור.

אשמח לקבל מקורות הדנים בשאלה זו.

הכל תלוי האם יש חשש של הרהור - זה כל הדיון (בעיקר) בין האחרונים.

יש כאן כמה נקודות (כלליות):

א. שירה רגילה בעלמא.
ב. שירה יפה.
ג. רגיל בה (היינו לא גורמת להרהור מיוחד).
ד. אינו רגיל בה וכו', עיין על כך בעיקר באחרוני זמנינו.

איך שלא יהיה, ראוי להחמיר בזה בשעה שקוראים קריאת שמע או מברכים ברכת המזון או בשעה שמתפללים וכדומה. וישנם המקלים בזה מפאת חוסר ידיעת ההלכה באמת.

Re: שמיעת קול שירת בת ואחות

פורסם: ה' יולי 25, 2013 9:56 am
על ידי בברכה המשולשת
ויעויין במקראי קודש (לרה"ג משה הררי) הלכות ליל הסדר שעסק בשאלה שבבסיס אשכול זה

Re: שמיעת קול שירת בת ואחות

פורסם: ה' יולי 25, 2013 10:37 am
על ידי ערבי פסחים
עי' בספר תשובות וכתבים לחזו"א הובא למטה.
.
.

Re: שמיעת קול שירת בת ואחות

פורסם: ה' יולי 25, 2013 11:43 am
על ידי מפנה קופות לאוצר
ערבי פסחים כתב:עי' בספר תשובות וכתבים לחזו"א הובא למטה.
.
.

זה פשטות ההלכה.

זה לשון השולחן ערוך סימן עה סעיף ג':
יש ליזהר משמיעת קול זמר אשה בשעת קריאת שמע:
הגה: ואפילו באשתו. אבל קול הרגיל בו אינו ערוה (בית יוסף בשם אהל מועד והגהות מיימוני):

ובשו"ת נפשי בשאלתי חלק ג' כתב וז"ל: קול אחותו בשעה שקורא קריאת שמע, אסור. ושלא בשעת קריאת שמע, אם הוא באופן שמביאו לידי הרהור אסור. עכ"ל.

וכמדומני שבילקוט יוסף מחמיר בדבר בכל אופן.

Re: שמיעת קול שירת בת ואחות

פורסם: ה' יולי 25, 2013 2:06 pm
על ידי היימישער
תודה לכל המגיבים.

עוד מקור לאיסור:
שו"ת שבט הלוי חלק י סימן כו
שאלה:
בכמה בתי ישראל נהגו שהבתולות מזמרות זמירות ש"ק עם המשפחה, אם אין בזה חשש של קול באשה ערוה לגבי אחיהם או אביהם.
תשובה:
משמעות הפוסקים דיש בזה גדר קול באשה ערוה אם היא מגביהה קולה וקולה ישמע בשעה שאחיה או אחרים יושבים בשולחן, ואין עצה אלא שתצרף עצמה בלחישה וקולה לא ישמע, ועיין הי' מש"כ בשו"ת שבט הלוי ח"ג סי' י"ד בשם תשובת מים חיים להגאון באר שבע, ובח"ה סי' קצ"ז, ד'.


ולענין הגיל - דהיינו לדעת האוסרים בכל אופן אם אסור בכל גיל שהוא, לא מצאתי התייחסות.

Re: שמיעת קול שירת בת ואחות

פורסם: ה' יולי 25, 2013 2:07 pm
על ידי היימישער
בברכה המשולשת כתב:ויעויין במקראי קודש (לרה"ג משה הררי) הלכות ליל הסדר שעסק בשאלה שבבסיס אשכול זה

אפשר לעיין בו במקוון?

Re: שמיעת קול שירת בת ואחות

פורסם: ה' יולי 25, 2013 3:21 pm
על ידי תוכן
פלא בעיני שמותר לאב לנשק בתו (וכן מותר לאח לנשק לאחותו אם לא משום זילותא) אבל אסור לשמוע קולה בשירה (חוץ בשעת קריאת שמע וכיוצא).

Re: שמיעת קול שירת בת ואחות

פורסם: ה' יולי 25, 2013 5:15 pm
על ידי אוצר החכמה
א. מי באמת אסר לאב לשמוע קול בתו? אם לא בשעת ק"ש וכדומה.

תוכן כתב:כן מותר לאח לנשק לאחותו אם לא משום זילותא


הלשון ברמב"ם פכ"א ה"ו היא הרי זה מגונה ביותר ודבר זה אסור הוא ומעשה טפשים הוא

Re: שמיעת קול שירת בת ואחות

פורסם: ה' יולי 25, 2013 6:07 pm
על ידי בעל תריס
היימישער כתב:תודה לכל המגיבים.

עוד מקור לאיסור:
שו"ת שבט הלוי חלק י סימן כו
שאלה:
בכמה בתי ישראל נהגו שהבתולות מזמרות זמירות ש"ק עם המשפחה, אם אין בזה חשש של קול באשה ערוה לגבי אחיהם או אביהם.
תשובה:
משמעות הפוסקים דיש בזה גדר קול באשה ערוה אם היא מגביהה קולה וקולה ישמע בשעה שאחיה או אחרים יושבים בשולחן, ואין עצה אלא שתצרף עצמה בלחישה וקולה לא ישמע, ועיין הי' מש"כ בשו"ת שבט הלוי ח"ג סי' י"ד בשם תשובת מים חיים להגאון באר שבע, ובח"ה סי' קצ"ז, ד'.


ולענין הגיל - דהיינו לדעת האוסרים בכל אופן אם אסור בכל גיל שהוא, לא מצאתי התייחסות.

לא עיינתי בפנים. הוא מצד עצם שמיעת הקול או בגלל שמזמרים פסוקים?

Re: שמיעת קול שירת בת ואחות

פורסם: ה' יולי 25, 2013 8:13 pm
על ידי בברכה המשולשת
היימישער כתב:
בברכה המשולשת כתב:ויעויין במקראי קודש (לרה"ג משה הררי) הלכות ליל הסדר שעסק בשאלה שבבסיס אשכול זה

אפשר לעיין בו במקוון?


למיטב ידיעתי הדלה, לא

Re: שמיעת קול שירת בת ואחות

פורסם: ה' יולי 25, 2013 11:15 pm
על ידי היימישער
בעל תריס כתב:
היימישער כתב:תודה לכל המגיבים.

עוד מקור לאיסור:
שו"ת שבט הלוי חלק י סימן כו
שאלה:
בכמה בתי ישראל נהגו שהבתולות מזמרות זמירות ש"ק עם המשפחה, אם אין בזה חשש של קול באשה ערוה לגבי אחיהם או אביהם.
תשובה:
משמעות הפוסקים דיש בזה גדר קול באשה ערוה אם היא מגביהה קולה וקולה ישמע בשעה שאחיה או אחרים יושבים בשולחן, ואין עצה אלא שתצרף עצמה בלחישה וקולה לא ישמע, ועיין הי' מש"כ בשו"ת שבט הלוי ח"ג סי' י"ד בשם תשובת מים חיים להגאון באר שבע, ובח"ה סי' קצ"ז, ד'.


ולענין הגיל - דהיינו לדעת האוסרים בכל אופן אם אסור בכל גיל שהוא, לא מצאתי התייחסות.

לא עיינתי בפנים. הוא מצד עצם שמיעת הקול או בגלל שמזמרים פסוקים?

בגלל הקול.

Re: שמיעת קול שירת בת ואחות

פורסם: ו' יולי 26, 2013 12:24 am
על ידי בעל תריס
היימישער כתב:בגלל הקול.

עכשיו עיינתי באמת כך משמע שם אבל לא לגמרי ברור.

Re: שמיעת קול שירת בת ואחות

פורסם: ו' יולי 26, 2013 1:58 pm
על ידי יצג
אבן ישראל (לרי"י פישר) ח"ט עמ' נח:
אבן ישראל.PNG
אבן ישראל.PNG (53.54 KiB) נצפה 8447 פעמים

Re: שמיעת קול שירת בת ואחות

פורסם: ו' יולי 26, 2013 3:41 pm
על ידי צדק תרדוף
היימישער כתב:תודה לכל המגיבים.

עוד מקור לאיסור:
שו"ת שבט הלוי חלק י סימן כו
שאלה:
בכמה בתי ישראל נהגו שהבתולות מזמרות זמירות ש"ק עם המשפחה, אם אין בזה חשש של קול באשה ערוה לגבי אחיהם או אביהם.
תשובה:
משמעות הפוסקים דיש בזה גדר קול באשה ערוה אם היא מגביהה קולה וקולה ישמע בשעה שאחיה או אחרים יושבים בשולחן, ואין עצה אלא שתצרף עצמה בלחישה וקולה לא ישמע, ועיין הי' מש"כ בשו"ת שבט הלוי ח"ג סי' י"ד בשם תשובת מים חיים להגאון באר שבע, ובח"ה סי' קצ"ז, ד'.


ולענין הגיל - דהיינו לדעת האוסרים בכל אופן אם אסור בכל גיל שהוא, לא מצאתי התייחסות.

בספר "עוז והדר לבושה : צניעות בלבוש ובהנהגה - הלכות ופסקים" נכתב שבשמיעה מכוונת אסור לשמוע זמר של ילדות מגיל 6-7, אך שמיעה לא מכוונת אסור לשמוע מגיל בת מצווה או מפותחת כמו בגיל 12 אף אם צעירה יותר.

Re: שמיעת קול שירת בת ואחות

פורסם: ש' יולי 27, 2013 11:33 pm
על ידי אוצר החכמה
סוף דבר טענת תוכן מסתברת לגבי אב שאין זה סברא שיהיה אסור, וכמובן בזמן ק"ש ותפילה זה עניין אחר.

Re: שמיעת קול שירת בת ואחות

פורסם: א' יולי 28, 2013 3:04 am
על ידי דניאל
צדק תרדוף כתב:בספר "עוז והדר לבושה : צניעות בלבוש ובהנהגה - הלכות ופסקים" נכתב שבשמיעה מכוונת אסור לשמוע זמר של ילדות מגיל 6-7, אך שמיעה לא מכוונת אסור לשמוע מגיל בת מצווה או מפותחת כמו בגיל 12 אף אם צעירה יותר.

אינני מכיר את הספר הנ"ל. יש לו הסבר לדברים או שהוא נוהג כמנהג העולם בהלכות צניעות ופשוט ממציא מה שבא לו? (אחר מחילת כבוד התורה כנדרש וכו')

Re: שמיעת קול שירת בת ואחות

פורסם: א' יולי 28, 2013 7:46 pm
על ידי צדק תרדוף
דניאל כתב:
צדק תרדוף כתב:בספר "עוז והדר לבושה : צניעות בלבוש ובהנהגה - הלכות ופסקים" נכתב שבשמיעה מכוונת אסור לשמוע זמר של ילדות מגיל 6-7, אך שמיעה לא מכוונת אסור לשמוע מגיל בת מצווה או מפותחת כמו בגיל 12 אף אם צעירה יותר.

אינני מכיר את הספר הנ"ל. יש לו הסבר לדברים או שהוא נוהג כמנהג העולם בהלכות צניעות ופשוט ממציא מה שבא לו? (אחר מחילת כבוד התורה כנדרש וכו')

הוא מביא מה שפסקו גדולי הפוסקים.

Re: שמיעת קול שירת בת ואחות

פורסם: א' יולי 28, 2013 8:28 pm
על ידי דניאל
צדק תרדוף כתב:
דניאל כתב:
צדק תרדוף כתב:בספר "עוז והדר לבושה : צניעות בלבוש ובהנהגה - הלכות ופסקים" נכתב שבשמיעה מכוונת אסור לשמוע זמר של ילדות מגיל 6-7, אך שמיעה לא מכוונת אסור לשמוע מגיל בת מצווה או מפותחת כמו בגיל 12 אף אם צעירה יותר.

אינני מכיר את הספר הנ"ל. יש לו הסבר לדברים או שהוא נוהג כמנהג העולם בהלכות צניעות ופשוט ממציא מה שבא לו? (אחר מחילת כבוד התורה כנדרש וכו')

הוא מביא מה שפסקו גדולי הפוסקים.

ומי הם גדולי הפוסקים אם יורשה לי? וידועים דברי האג"מ שאין בדורנו מי שיכול לפרסם פסקים בלי טעם וראיה

Re: שמיעת קול שירת בת ואחות

פורסם: א' יולי 28, 2013 8:42 pm
על ידי צדק תרדוף
ב"ה

לא זוכר שמות של הפסק הזה, אך מדובר בפוסקים מפורסמים שכולנו מכירים. בער"ה אבדוק.

Re: שמיעת קול שירת בת ואחות

פורסם: ב' יולי 29, 2013 1:02 pm
על ידי בכור שטן
תשובות והנהגות כרך ה סימן עד

שוב מצאתי עדות על גדולי ישראל שהתירו לבנותיהן לזמר זמירות שבת בפני אחיהן, שיש עדות נאמנה מרבי בצלאל שטרן ז"ל מלונדון שסיפר ששמע מפי בת ה"חתם סופר" (אשת הגאון ר' משה טוביה להמן זצ"ל) שהאריכה ימים, וסיפרה שלאחר פטירת אביה השתתפה בליל סדר אצל אחיה ה"כתב סופר" זצ"ל והצטרפה לשירות ותשבחות, והעיר לה ה"כתב סופר" שלא תשיר, והשיבה בתמיהה הלוא בבית אבא שרנו ולא שמעתי ממנו ערעור עכ"ד. ואם כי נראה מוזר שהכת"ס ישב בליל הסדר עם בני ביתו בלא אורחים (דפשיטא שבפני אורחים אסורה לזמר), מ"מ העובדא אמת, ומה עוד שיש גם עדות על בית מרן הגאון דבריסק הגריז"ס זצ"ל, שמדי שבת בשבת, היו הבנות שרות זמירות שבת בפני אחיהן, ומרן רק הקפיד שהחלונות יהיו סגורים. וכן ב"לקט הקמח" החדש (סי' ע"ה ס"ק כ"ז) כתב שבאונגרן במחוז העליון היו נוהגין שמזמרין זמירות בשבת כל הבני בית אשתו והבנות ע"ש, ויש עובדות לכאן ולכאן, ואצל החסידים נהגו ליזהר מאוד גם באחותו וכדעת רבינו החזו"א זצ"ל.

Re: שמיעת קול שירת בת ואחות

פורסם: ב' יולי 29, 2013 3:55 pm
על ידי דניאל
דניאל כתב:
צדק תרדוף כתב:בספר "עוז והדר לבושה : צניעות בלבוש ובהנהגה - הלכות ופסקים" נכתב שבשמיעה מכוונת אסור לשמוע זמר של ילדות מגיל 6-7, אך שמיעה לא מכוונת אסור לשמוע מגיל בת מצווה או מפותחת כמו בגיל 12 אף אם צעירה יותר.

אינני מכיר את הספר הנ"ל. יש לו הסבר לדברים או שהוא נוהג כמנהג העולם בהלכות צניעות ופשוט ממציא מה שבא לו? (אחר מחילת כבוד התורה כנדרש וכו')

צדק תרדוף כתב:הוא מביא מה שפסקו גדולי הפוסקים

דניאל כתב:ומי הם גדולי הפוסקים אם יורשה לי? וידועים דברי האג"מ שאין בדורנו מי שיכול לפרסם פסקים בלי טעם וראיה

צדק תרדוף כתב:ב"ה

לא זוכר שמות של הפסק הזה, אך מדובר בפוסקים מפורסמים שכולנו מכירים. בער"ה אבדוק.

קדמתיך, הוא שולח למשנ"ב ע"ה י"ז.
ז"א שכוונתו לומר שמותר לשמוע קול פנויה טהורה ואסור לשמוע קול נידה, אך אם מכוון ליהנות אסור גם בטהורה שמא יבוא לידי הרהור.
(אני חייב לציין שהוא מצא דרך מאד מוזרה להגיד את זה)

Re: שמיעת קול שירת בת ואחות

פורסם: ב' יולי 29, 2013 4:43 pm
על ידי צדק תרדוף
דניאל כתב:
דניאל כתב:
צדק תרדוף כתב:בספר "עוז והדר לבושה : צניעות בלבוש ובהנהגה - הלכות ופסקים" נכתב שבשמיעה מכוונת אסור לשמוע זמר של ילדות מגיל 6-7, אך שמיעה לא מכוונת אסור לשמוע מגיל בת מצווה או מפותחת כמו בגיל 12 אף אם צעירה יותר.

אינני מכיר את הספר הנ"ל. יש לו הסבר לדברים או שהוא נוהג כמנהג העולם בהלכות צניעות ופשוט ממציא מה שבא לו? (אחר מחילת כבוד התורה כנדרש וכו')

צדק תרדוף כתב:הוא מביא מה שפסקו גדולי הפוסקים

דניאל כתב:ומי הם גדולי הפוסקים אם יורשה לי? וידועים דברי האג"מ שאין בדורנו מי שיכול לפרסם פסקים בלי טעם וראיה

צדק תרדוף כתב:ב"ה

לא זוכר שמות של הפסק הזה, אך מדובר בפוסקים מפורסמים שכולנו מכירים. בער"ה אבדוק.

קדמתיך, הוא שולח למשנ"ב ע"ה י"ז.
ז"א שכוונתו לומר שמותר לשמוע קול פנויה טהורה ואסור לשמוע קול נידה, אך אם מכוון ליהנות אסור גם בטהורה שמא יבוא לידי הרהור.
(אני חייב לציין שהוא מצא דרך מאד מוזרה להגיד את זה)

יישר כוחך!
בכל מקרה, מה מוזר בדבריו?

Re: שמיעת קול שירת בת ואחות

פורסם: ב' יולי 29, 2013 11:15 pm
על ידי דניאל
צדק תרדוף כתב:בכל מקרה, מה מוזר בדבריו?

הצורה שהוא מציג את הדברים. לא ברור לי מה הוא ניסה לעשות, אבל עד שראיתי את המשנ"ב בפנים לא היתה לי דרך להבין מה הוא רוצה.

Re: שמיעת קול שירת בת ואחות

פורסם: ד' יולי 31, 2013 2:13 pm
על ידי איש רגיל
א. בחוט שני (אעה"ז סי' כא ס"א עמ' נב) הביא בשם החזו"א שאסור לשמוע זמר של אחותו. ופירש בחוט שני שהכוונה בשעת קריאת שמע או באופן שמביאו לידי הרהור. ועוד כתב שלפי"ז אסור לשמוע קול אחותו בזמירות שבת אם יש בהם דברי קדושה כגון פסוקים או שם ה' או הלכות, וכתב שאיסור זה הוא מגיל ג' שנים.
אמנם בהליכות בת ישראל (פ"ו ס"ח בהג"ה אות טז) הביא בשם הגריש"א שלבעל מותר לשיר זמירות שבת אף כשאשתו שרה עמו.

Re: שמיעת קול שירת בת ואחות

פורסם: ה' אוגוסט 01, 2013 12:38 am
על ידי ערבי פסחים
איש רגיל כתב:א. בחוט שני (אעה"ז סי' כא ס"א עמ' נב) הביא בשם החזו"א שאסור לשמוע זמר של אחותו. ופירש בחוט שני שהכוונה בשעת קריאת שמע או באופן שמביאו לידי הרהור. ועוד כתב שלפי"ז אסור לשמוע קול אחותו בזמירות שבת אם יש בהם דברי קדושה כגון פסוקים או שם ה' או הלכות, וכתב שאיסור זה הוא מגיל ג' שנים.
אמנם בהליכות בת ישראל (פ"ו ס"ח בהג"ה אות טז) הביא בשם הגריש"א שלבעל מותר לשיר זמירות שבת אף כשאשתו שרה עמו.


כמדומה שיש ע"ז תשובה בקובץ תשובות אבל איני בטוח