עמוד 1 מתוך 1

דיון על דרך פסיקת מרן הגרע"י שליט"א

פורסם: א' יולי 28, 2013 11:13 pm
על ידי גילוי
א' התשב"ץ כתב שאין למול בחמשי וששי משום דהוי מתנה לחלל את השבת דיהא צורך לחמם מים בשבת עבור הקטן, והש"ך ועוד אחרונים האריכו להשיג דאין לדחות מצות מילה משום ה"ט, והמג"א כתב דעכ"פ האידנא דליכא סכנה ודאי יש למול בחמשי וששי
[ובאמת שכבר מרן השו"ע שלא,ט כתב דהאידנא אין רוחצין התינוק בחמין עיי"ש, ואף הרמ"א כתב דככשיש צורך רוחצים בחמין שהוחמו בער"ש וכתב המ"ב בשם האחרונים דמ"מ לחמם מים בשבת אסור.]
ועפ"ז פסק המ"ב דשי למול בחמשי וששי, ודבריו ברורים

ב' וביב"א אסף כל דברי הפוסקים, דהש"ך מג"א א"ר נו"ב חכ"צ יעב"ץ התירו.
אולם הט"ז תפארת למשה בל"י זכרון יוסף כנה"ג זכרון יוסף מהר"ח בן עטר חיד"א מהר"א שמאע ערך השלחן עקרי הד"ט רב פעלים מהר"י בן ואליד שערי עזרה נהר מצרים כף החיים פרחי כהונה אסרו.
ועפ"ז כתב היבי"א "המ"ב כתב בפשיטות כדעת המג"א והש"ך ונעלם ממנו סברת האחרונים ובכללם כמה וכמה מגדולי האשכנזים, ולכן גם לאחינו האשכנזים נכון להורות שלא למול"

ג' ולענ"ד פשוט דהש"ך והמג"א וסייעתו גדולים בחכמה והם הם הפוסקים והמורים, ומכ"ש שטענת המג"א ברורה ופשוטה, ודעת החולקים צ"ת, [והברכ"י כתב דמ"מ יש לחוש שמא יהא סכנה]

ד' הדוגמא הנ"ל היא "אב טיפוס" לפולמוס סביב דרך פסיקת הגר"ע [א] אינו מבחין בין האחרונים וכולם שווים לטובה כך שבמקרה הנ"ל רוב האחרונים פוסקים שלא למול שנית [ב] לא אזיל בתר טעמא [ג] סבור שגם המ"ב ודאי הבין כמותו דהרי דרכו פשוטה וברורה [ד] ממהר להכריע דהמ"ב לא ראה וכו' [ה] מורה את פסקיו גם לאשכנזים אף שברור שהאשכנזים אינם נוטים כ"כ מהר מפסק המ"ב ע"פ גדולי הפוסקים.

Re: השגה על דרך פסיקת מרן הגר"ע

פורסם: א' יולי 28, 2013 11:29 pm
על ידי בברכה המשולשת
יעויין בכללי הפסיקה שבמהדורות החדשות של יחוו"ד ובספר עיני יצחק-
ואין לגזור קושיות מדוגמא אחת- שגם היא לא כ"כ ברורה (וכי מי שקל שהאוה"ח הקדוש אינו מכריע וכו')

Re: השגה על דרך פסיקת מרן הגר"ע

פורסם: א' יולי 28, 2013 11:36 pm
על ידי גילוי
בברכה המשולשת כתב:יעויין בכללי הפסיקה שבמהדורות החדשות של יחוו"ד ובספר עיני יצחק-
ואין לגזור קושיות מדוגמא אחת- שגם היא לא כ"כ ברורה (וכי מי שקל שהאוה"ח הקדוש אינו מכריע וכו')


אשמח לדעת אם טעיתי בהבנת דברי הגר"ע, וכן אשמח לדעת האם באמת הנ"ל רק דוגמא אחת או שאדרבה כך שיטת מרן הגר"ע ואדרבה הגר"ע סובר שכך היא דרך הפסיקה.

Re: השגה על דרך פסיקת מרן הגר"ע

פורסם: א' יולי 28, 2013 11:50 pm
על ידי רחמים
גילוי כתב:ג' ולענ"ד פשוט דהש"ך והמג"א וסייעתו גדולים בחכמה והם הם הפוסקים והמורים, ומכ"ש שטענת המג"א ברורה ופשוטה, ודעת החולקים צ"ת, [והברכ"י כתב דמ"מ יש לחוש שמא יהא סכנה]

ד' הדוגמא הנ"ל היא "אב טיפוס" לפולמוס סביב דרך פסיקת הגר"ע [א] אינו מבחין בין האחרונים וכולם שווים לטובה כך שבמקרה הנ"ל רוב האחרונים פוסקים שלא למול שנית [ב] לא אזיל בתר טעמא [ג] סבור שגם המ"ב ודאי הבין כמותו דהרי דרכו פשוטה וברורה [ד] ממהר להכריע דהמ"ב לא ראה וכו' [ה] מורה את פסקיו גם לאשכנזים אף שברור שהאשכנזים אינם נוטים כ"כ מהר מפסק המ"ב ע"פ גדולי הפוסקים.


לא הבנתי על מה אתה משיג בדיוק? הרב אומר דברים לגיטימיים ביותר.

א. כנראה הגרע''י סובר שאין עדיפות לאחרונים שהודפסו ביחד עם השו''ע והתפרסמו והוראתם התקבלה מאשר סברתם והכרעתם של אחרונים אחרים שלא היו כ''כ מפורסמים ולא זכו להכנס לדפוס הנפוץ. כי מה נותן הפרסום? העיקר זה אם האדם הוא ירא שמים יש לו ס''ד לכוון לאמת. ובפרט אם הוא מורה הוראות לרבים.

ב. אחר הטעם יש לילך כאשר אין רוב דעות אלא הדעות שקולות ואז משתמשים בטעם ובסברא כדי להכריע.

ד. כך מן הסתם כי כל מה שהיה רואה הוא מביא לפחות בשער הציון.

ה. הוא לא מורה להם כי חושב שהם יעשו מה שהוא אומר אלא אומר את דעתו על פי מה שיצא לו ומה רע בזה?

Re: השגה על דרך פסיקת מרן הגר"ע

פורסם: ב' יולי 29, 2013 12:02 am
על ידי גילוי
רחמים כתב:
גילוי כתב:ג' ולענ"ד פשוט דהש"ך והמג"א וסייעתו גדולים בחכמה והם הם הפוסקים והמורים, ומכ"ש שטענת המג"א ברורה ופשוטה, ודעת החולקים צ"ת, [והברכ"י כתב דמ"מ יש לחוש שמא יהא סכנה]

ד' הדוגמא הנ"ל היא "אב טיפוס" לפולמוס סביב דרך פסיקת הגר"ע [א] אינו מבחין בין האחרונים וכולם שווים לטובה כך שבמקרה הנ"ל רוב האחרונים פוסקים שלא למול שנית [ב] לא אזיל בתר טעמא [ג] סבור שגם המ"ב ודאי הבין כמותו דהרי דרכו פשוטה וברורה [ד] ממהר להכריע דהמ"ב לא ראה וכו' [ה] מורה את פסקיו גם לאשכנזים אף שברור שהאשכנזים אינם נוטים כ"כ מהר מפסק המ"ב ע"פ גדולי הפוסקים.


לא הבנתי על מה אתה משיג בדיוק? הרב אומר דברים לגיטימיים ביותר.

א. כנראה הגרע''י סובר שאין עדיפות לאחרונים שהודפסו ביחד עם השו''ע והתפרסמו והוראתם התקבלה מאשר סברתם והכרעתם של אחרונים אחרים שלא היו כ''כ מפורסמים ולא זכו להכנס לדפוס הנפוץ. כי מה נותן הפרסום? העיקר זה אם האדם הוא ירא שמים יש לו ס''ד לכוון לאמת. ובפרט אם הוא מורה הוראות לרבים.

ב. אחר הטעם יש לילך כאשר אין רוב דעות אלא הדעות שקולות ואז משתמשים בטעם ובסברא כדי להכריע.

ד. כך מן הסתם כי כל מה שהיה רואה הוא מביא לפחות בשער הציון.

ה. הוא לא מורה להם כי חושב שהם יעשו מה שהוא אומר אלא אומר את דעתו על פי מה שיצא לו ומה רע בזה?


א' לדעתי הש"ך המג"א וסייעתו גדולים בחכמה, אולם באמת יש כאן נקודה נוספת שלדעתי יש חשיבות גם לעצם העובדה שהש"ך והמג"א נתקבלו פסקיהם אף אם לא היו גדולים יותר

ב' הכל לפי העניין, ובנידון דידן הרי אין לכ' טעם וריח שלא למול בזמנינו בחמישי וששי, ועוד שהש"ך לא ממש דעת יחדאה נגד רוב הפוסקים...

ד' אכן לא הסברתי את דברי אפילו אם נניח שהמ"ב לא ראה דברי איזה אחרון לא כ"כ מהר אפשר להכריע דאילו היה רואה היה חוזר בו וז"פ

ה' כמו שלא יורה לאשכנזים לעשות כפסקי המחבר כנגד הרמ"א הכא נמי בנידון דידן, וובאמת יש מקום קצת להאריך בזה.

Re: השגה על דרך פסיקת מרן הגר"ע

פורסם: ב' יולי 29, 2013 12:40 am
על ידי אוהב אוצר
גילוי כתב:"אב טיפוס" לפולמוס סביב דרך פסיקת הגר"ע


חצוף ועז.

Re: השגה על דרך פסיקת מרן הגר"ע

פורסם: ב' יולי 29, 2013 12:45 am
על ידי אוהב אוצר
זה זמן רב שאני מנסה להבין מה קורה פה, מי אתה ומה אתה.
זה שאתה מנסה ללמוד כל היום דרך הרשת זה כבר הבנתי, אבל מה אתה מנסה לעשות פה תחרות עם מישהו מי יהיה עם מס' הנושאים הרב ביותר?
כל שאלה שעלתה במוחך אתה מעלה פה, לשם מה? להגדיל תורה ולהאדיר? בשביל זה יש כולל ובית מדרש.
וכעת רואים מה תוכנו של 'מעלה הנושאים הרב ביותר' כאן בפורום.

Re: השגה על דרך פסיקת מרן הגר"ע

פורסם: ב' יולי 29, 2013 12:47 am
על ידי אוהב אוצר
אתם מבינים: בנאדם שיושב מול האינטרנט, הוא יכול 'להשיג' על דרכי פסיקת הגר"ע יוסף.
נו, זה לא עזות פנים? אני שואל ברצינות.

Re: השגה על דרך פסיקת מרן הגר"ע

פורסם: ב' יולי 29, 2013 12:56 am
על ידי גילוי
אוהב אוצר כתב:
גילוי כתב:"אב טיפוס" לפולמוס סביב דרך פסיקת הגר"ע


חצוף ועז.


אולי דברי לא הובנו,
כל בר בי רב יודע שדרך פסיקתו של מרן הגר"ע שנויה במחלוקת גם אצל בני ספרד, וכך היא דרכה של תורה, ואין בזה כדי למעט בכבודו של מרן, וכי דרך פסיקתו של הגרי"ש הייתה מקובלת על תלמידי החזו"א? האם אין מחלוקות בישראל? ופשוט שרוב המחלוקות הם ביסודות מוקדמים כלשונו של מרן החזו"א.

Re: השגה על דרך פסיקת מרן הגר"ע

פורסם: ב' יולי 29, 2013 1:03 am
על ידי אוהב אוצר
מספיק כבר עם ההתנצלויות המטופשות האלו! תלמדו מראש איך מדברים כנגד מי שגדול מכם בחכמה ובמנין!
מותר לחלוק וכך היא דרכה של תורה, השאלה איך מדברים.
אנשים מרגישים שמינימום אני והוא שווים, ומה הבעיה.
לא חרבה ירושלים - שהשוו...

Re: השגה על דרך פסיקת מרן הגר"ע

פורסם: ב' יולי 29, 2013 1:19 am
על ידי מיכה
א. אני מסכים עם אוהב אוצר.
ב. לא ראיתי את היביע אומר בפנים, אך על פי מה שהביא "גילוי" הרי שמדובר בשורה מגדולי האחרונים שהיו אחרי הש"ך והמג"א, והם ראו דבריהם וחלקו. במקרה זה, בלי להזדקק לגופו של ענין, ברור שפני הדברים שונים לחלוטין.

Re: השגה על דרך פסיקת מרן הגר"ע

פורסם: ב' יולי 29, 2013 1:55 am
על ידי הצעיר
ג"א הצעיר מוחה על הניסוח הבוטה כלפי גדול בישראל

Re: השגה על דרך פסיקת מרן הגר"ע

פורסם: ב' יולי 29, 2013 2:07 am
על ידי אבק פורח
אף אני מוחה על הלשון הבוטה.
אולם לעיקרם של דברים גילוי הוא לא הראשון להקשות על שיטת הפסק של הגרע"י...

Re: השגה על דרך פסיקת מרן הגר"ע

פורסם: ב' יולי 29, 2013 12:11 pm
על ידי עזריה
לא הבנתי את השגתכם על גילוי, הויכוח עם מרן הרב עובדיה הוא לא על סברא מסוימת אלא על דרך שלימה של פסיקה ולפי דברי המשיגים (ודאי שלא גילוי הוא הראשון להם) פסקיו הם לא פסקים.
ולדעתי כתב בצורה מכובדת, וזה שהוא לא גדול כמוהו לא מונע ממנו לשאול ולהשיג אלא שאם יש למישהו השגה על דבריו (גילוי) ויכול להראות שזה משום שהוא קטן ולא יודע כמו מרן אדרבא זה יהיה דיון עניני ומכובד.

Re: השגה על דרך פסיקת מרן הגר"ע

פורסם: ב' יולי 29, 2013 1:11 pm
על ידי בכור שטן
לא עיינתי בסוגיא אבל לפו"ר דברי גילוי פשוטים ונכונים, ומחאות אינם תשובה.
[ו"קדושתו" של האוה"ח אינה מעלה ואינה מורידה לענין].

Re: השגה על דרך פסיקת מרן הגר"ע

פורסם: ב' יולי 29, 2013 2:22 pm
על ידי בברכה המשולשת
בכור שטן כתב:[ו"קדושתו" של האוה"ח אינה מעלה ואינה מורידה לענין].


בודאי שלא- ולא טענתי זאת. רק שא"א לי להזכיר את האוה"ח הקדוש בלי להזכיר את קדושתו.

Re: השגה על דרך פסיקת מרן הגר"ע

פורסם: ב' יולי 29, 2013 2:45 pm
על ידי הצעיר
עזריה כתב:לא הבנתי את השגתכם על גילוי, הויכוח עם מרן הרב עובדיה הוא לא על סברא מסוימת אלא על דרך שלימה של פסיקה ולפי דברי המשיגים (ודאי שלא גילוי הוא הראשון להם) פסקיו הם לא פסקים.
ולדעתי כתב בצורה מכובדת, וזה שהוא לא גדול כמוהו לא מונע ממנו לשאול ולהשיג אלא שאם יש למישהו השגה על דבריו (גילוי) ויכול להראות שזה משום שהוא קטן ולא יודע כמו מרן אדרבא זה יהיה דיון עניני ומכובד.
יש צורה איך כותבים על גדול בישראל ולא משנה כמה ניקים חדשים תפתח

Re: השגה על דרך פסיקת מרן הגר"ע

פורסם: ב' יולי 29, 2013 2:58 pm
על ידי עזריה
הצעיר כתב:
עזריה כתב:לא הבנתי את השגתכם על גילוי, הויכוח עם מרן הרב עובדיה הוא לא על סברא מסוימת אלא על דרך שלימה של פסיקה ולפי דברי המשיגים (ודאי שלא גילוי הוא הראשון להם) פסקיו הם לא פסקים.
ולדעתי כתב בצורה מכובדת, וזה שהוא לא גדול כמוהו לא מונע ממנו לשאול ולהשיג אלא שאם יש למישהו השגה על דבריו (גילוי) ויכול להראות שזה משום שהוא קטן ולא יודע כמו מרן אדרבא זה יהיה דיון עניני ומכובד.
יש צורה איך כותבים על גדול בישראל ולא משנה כמה ניקים חדשים תפתח

אמנם אני חדש כאן אבל זה הכפשה נלוזה שזה ניק כפול
מה ממה שהוא כתב לא אומרים על גדול בישראל?

Re: השגה על דרך פסיקת מרן הגר"ע

פורסם: ב' יולי 29, 2013 4:57 pm
על ידי מחולת המחנים
מעניין אם משהו היה פותח אשכול 'השגה על דרך פסיקת מרן החזון איש', כיצד היה גילוי מגיב.
ישנם כאלו שאפילו דרך אחרת ממרן החזון איש אינם יכולים לשמוע, וברצונם לכפות את דעתם נפגע גם מרן הגר"ע יוסף, לא נורא הוא לא היחיד ברשימה.

Re: השגה על דרך פסיקת מרן הגר"ע

פורסם: ב' יולי 29, 2013 11:33 pm
על ידי אבק פורח
מחולת המחנים כתב:מעניין אם משהו היה פותח אשכול 'השגה על דרך פסיקת מרן החזון איש', כיצד היה גילוי מגיב.
ישנם כאלו שאפילו דרך אחרת ממרן החזון איש אינם יכולים לשמוע, וברצונם לכפות את דעתם נפגע גם מרן הגר"ע יוסף, לא נורא הוא לא היחיד ברשימה.

זריקת בוץ זה לא נקרא ויכוח.
רוצה לפתוח אשכול על החזו"א? תפתח.

Re: השגה על דרך פסיקת מרן הגר"ע

פורסם: ד' יולי 31, 2013 2:00 pm
על ידי חרבונה
עזריה כתב:
הצעיר כתב:
עזריה כתב:לא הבנתי את השגתכם על גילוי, הויכוח עם מרן הרב עובדיה הוא לא על סברא מסוימת אלא על דרך שלימה של פסיקה ולפי דברי המשיגים (ודאי שלא גילוי הוא הראשון להם) פסקיו הם לא פסקים.
ולדעתי כתב בצורה מכובדת, וזה שהוא לא גדול כמוהו לא מונע ממנו לשאול ולהשיג אלא שאם יש למישהו השגה על דבריו (גילוי) ויכול להראות שזה משום שהוא קטן ולא יודע כמו מרן אדרבא זה יהיה דיון עניני ומכובד.
יש צורה איך כותבים על גדול בישראל ולא משנה כמה ניקים חדשים תפתח

אמנם אני חדש כאן אבל זה הכפשה נלוזה שזה ניק כפול
מה ממה שהוא כתב לא אומרים על גדול בישראל?

כשכותבים על גדולי ישראל [אם כותבים] מוסיפים אלף התנצלויות והקדמות שהכוונה רק על שיטת הפסק. מלבד שלא כותבים 'השגה על שיטת הפסק' אלא 'דיון בדרך הפסק של מרן הגר"ע יוסף שליט"א'.

Re: השגה על דרך פסיקת מרן הגר"ע

פורסם: ד' יולי 31, 2013 2:00 pm
על ידי חרבונה
עזריה כתב:
הצעיר כתב:
עזריה כתב:לא הבנתי את השגתכם על גילוי, הויכוח עם מרן הרב עובדיה הוא לא על סברא מסוימת אלא על דרך שלימה של פסיקה ולפי דברי המשיגים (ודאי שלא גילוי הוא הראשון להם) פסקיו הם לא פסקים.
ולדעתי כתב בצורה מכובדת, וזה שהוא לא גדול כמוהו לא מונע ממנו לשאול ולהשיג אלא שאם יש למישהו השגה על דבריו (גילוי) ויכול להראות שזה משום שהוא קטן ולא יודע כמו מרן אדרבא זה יהיה דיון עניני ומכובד.
יש צורה איך כותבים על גדול בישראל ולא משנה כמה ניקים חדשים תפתח

אמנם אני חדש כאן אבל זה הכפשה נלוזה שזה ניק כפול
מה ממה שהוא כתב לא אומרים על גדול בישראל?

כשכותבים על גדולי ישראל [אם כותבים] מוסיפים אלף התנצלויות והקדמות שהכוונה רק על שיטת הפסק.
מלבד שלא כותבים 'השגה על שיטת הפסק' אלא 'דיון בדרך הפסק של מרן הגר"ע יוסף שליט"א'.

Re: השגה על דרך פסיקת מרן הגר"ע

פורסם: ד' יולי 31, 2013 2:20 pm
על ידי גילוי
חרבונה כתב:כשכותבים על גדולי ישראל [אם כותבים] מוסיפים אלף התנצלויות והקדמות שהכוונה רק על שיטת הפסק.
מלבד שלא כותבים 'השגה על שיטת הפסק' אלא 'דיון בדרך הפסק של מרן הגר"ע יוסף שליט"א'.


תוקן

Re: דיון על דרך פסיקת מרן הגר"ע

פורסם: ה' אוגוסט 01, 2013 3:16 am
על ידי אוהב אוצר
גילוי כתב:תוקן


חסר שליט"א...

Re: דיון על דרך פסיקת מרן הגר"ע

פורסם: ה' אוגוסט 01, 2013 8:16 pm
על ידי גילוי
אוהב אוצר כתב:
גילוי כתב:תוקן


חסר שליט"א...


תוקן

נא לחזור לעסוק בתוך הקנקן ולא רק ...

Re: דיון על דרך פסיקת מרן הגרע"י שליט"א

פורסם: ה' אוגוסט 01, 2013 8:47 pm
על ידי כותב בדמע
האמת היא שאני אשכנזי, על כן לא נכנסתי לאשכול זה מראש. אמנם לאחר שששמתי לב שדווקרוםא אשכול זה מתעקש לקפוץ שוב ושוב לראש רשימת האשכולות, אמרתי אל ליבי להציץ ולראות מה לא בסדר. והנה כל אחינו הספרדים יוצאים נגד דבריו של גילוי אך ורק משום שהם מרגישים צורך להעלב למען הרב עובדיה. וכל זה עקב ההתקפה המרחשת עליו כעת בתקשורת הדתית לאומית. אם כוונת גילוי לא הייתה כלל לזלזל אלא לבקר בצורה מכובדת , מה רע מצאתם בזה ולמה תלכו אחר המילות ולא אחר הטעמים ותענו תשובה נאותה?
אגב, נראה מאשכול זה שיקל מאד על התנהלות הפורום לו ידרשו המנהלים מן הנרשמים לפורום השתייכות מגדרית.

Re: דיון על דרך פסיקת מרן הגרע"י שליט"א

פורסם: ה' אוגוסט 01, 2013 8:58 pm
על ידי הצעיר
כותב בדמע כתב:האמת היא שאני אשכנזי, על כן לא נכנסתי לאשכול זה מראש. אמנם לאחר שששמתי לב שדווקרוםא אשכול זה מתעקש לקפוץ שוב ושוב לראש רשימת האשכולות, אמרתי אל ליבי להציץ ולראות מה לא בסדר. והנה כל אחינו הספרדים יוצאים נגד דבריו של גילוי אך ורק משום שהם מרגישים צורך להעלב למען הרב עובדיה. וכל זה עקב ההתקפה המרחשת עליו כעת בתקשורת הדתית לאומית. אם כוונת גילוי לא הייתה כלל לזלזל אלא לבקר בצורה מכובדת , מה רע מצאתם בזה ולמה תלכו אחר המילות ולא אחר הטעמים ותענו תשובה נאותה?
אגב, נראה מאשכול זה שיקל מאד על התנהלות הפורום לו ידרשו המנהלים מן הנרשמים לפורום השתייכות מגדרית.

במילים אחרות, גם לך אין מה להוסיף.
כוונת גילוי היתה לזלזל ולא לבקר בצורה מכובדת כי על החזו"א הוא לא היה כותב בצורה כזאת שחצנית
אה, וגם אני אשכנזי ולראיה עי' כאן viewtopic.php?p=100630#p100630

Re: דיון על דרך פסיקת מרן הגרע"י שליט"א

פורסם: ה' אוגוסט 01, 2013 9:06 pm
על ידי כותב בדמע
הגיוני וסביר ביותר, שאם הוא תלמידו של החזו"א שכתוב עליו בצורה יותר נקיה.
והעברים ישמרו הטעמים ולא המילות. התייחסו לגופו של עניין.

Re: דיון על דרך פסיקת מרן הגרע"י שליט"א

פורסם: ה' אוגוסט 01, 2013 9:17 pm
על ידי הצעיר
אז בעצם גם אתה מודה שגילוי לא צריך לכתוב בצורה מאוד נקיה על גדול בישראל והכל בגלל שהוא לא שייך למגזר שלו.
אז אולי בשביל ניקים כמותכם כדאי באמת לשקול שכל אחד יצטרך להצהיר על השתייכותו המגזרית.

Re: דיון על דרך פסיקת מרן הגרע"י שליט"א

פורסם: ה' אוגוסט 01, 2013 9:20 pm
על ידי חרבונה
אני גם אשכנזי (4X4), ועכ"ז מחיתי על כבודו של הגר"ע יוסף שליט"א.

Re: דיון על דרך פסיקת מרן הגרע"י שליט"א

פורסם: א' נובמבר 17, 2013 1:08 am
על ידי גם זו לטובה
גילוי כתב:א' התשב"ץ כתב שאין למול בחמשי וששי משום דהוי מתנה לחלל את השבת דיהא צורך לחמם מים בשבת עבור הקטן, והש"ך ועוד אחרונים האריכו להשיג דאין לדחות מצות מילה משום ה"ט, והמג"א כתב דעכ"פ האידנא דליכא סכנה ודאי יש למול בחמשי וששי
[ובאמת שכבר מרן השו"ע שלא,ט כתב דהאידנא אין רוחצין התינוק בחמין עיי"ש, ואף הרמ"א כתב דככשיש צורך רוחצים בחמין שהוחמו בער"ש וכתב המ"ב בשם האחרונים דמ"מ לחמם מים בשבת אסור.]
ועפ"ז פסק המ"ב דשי למול בחמשי וששי, ודבריו ברורים

ב' וביב"א אסף כל דברי הפוסקים, דהש"ך מג"א א"ר נו"ב חכ"צ יעב"ץ התירו.
אולם הט"ז תפארת למשה בל"י זכרון יוסף כנה"ג זכרון יוסף מהר"ח בן עטר חיד"א מהר"א שמאע ערך השלחן עקרי הד"ט רב פעלים מהר"י בן ואליד שערי עזרה נהר מצרים כף החיים פרחי כהונה אסרו.
ועפ"ז כתב היבי"א "המ"ב כתב בפשיטות כדעת המג"א והש"ך ונעלם ממנו סברת האחרונים ובכללם כמה וכמה מגדולי האשכנזים, ולכן גם לאחינו האשכנזים נכון להורות שלא למול"

ג' ולענ"ד פשוט דהש"ך והמג"א וסייעתו גדולים בחכמה והם הם הפוסקים והמורים, ומכ"ש שטענת המג"א ברורה ופשוטה, ודעת החולקים צ"ת, [והברכ"י כתב דמ"מ יש לחוש שמא יהא סכנה]

ד' הדוגמא הנ"ל היא "אב טיפוס" לפולמוס סביב דרך פסיקת הגר"ע [א] אינו מבחין בין האחרונים וכולם שווים לטובה כך שבמקרה הנ"ל רוב האחרונים פוסקים שלא למול שנית [ב] לא אזיל בתר טעמא [ג] סבור שגם המ"ב ודאי הבין כמותו דהרי דרכו פשוטה וברורה [ד] ממהר להכריע דהמ"ב לא ראה וכו' [ה] מורה את פסקיו גם לאשכנזים אף שברור שהאשכנזים אינם נוטים כ"כ מהר מפסק המ"ב ע"פ גדולי הפוסקים.


כותב השורות כנראה לא מודע למלחמה הגדולה של הגר"ע להחזיר עטרה ליושנה בפסיקת ההלכה הספרדית- בכל מקום שהיה מנהג ספרדי ברור (או דעת רוב הפוסקים הספרדים) שהספרדים לא ישנו ולא ילכו בתר פוסקי ומנהגי האשכנזים, ואידך זיל גמור.