מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אלול!-עיונים קצרים והתבוננות בספר שערי תשובה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מגיב ומניב
הודעות: 286
הצטרף: ג' יוני 29, 2010 12:39 am
מיקום: בני ברק

אלול!-עיונים קצרים והתבוננות בספר שערי תשובה

הודעהעל ידי מגיב ומניב » ב' אוגוסט 09, 2010 12:10 pm

כאשר קול דודי דופק: אלול!!! ראיתי לנכון לפתוח כאן שערים בדברי הספר הק' שערי תשובה לרבינו יונה שנהגו מקדמת דנא בעולם הישיבות להרבות בו העיון והלימוד בירחא דנא, הן בחלק ההלכתי שבו, כמה הלכתי גבירתי איכא למישמע מיניה בהל' תשובה ושאר מצוות ואיסורים, והן בחלק התוכחה והמוסר שבו, שהוא ספר תורת היראה.

מפעם לפעם בס"ד אוסיף כאן עוד הערות והתבוננות בל"נ, ואחלה פני החברים שליט"א שיוסיפו ויאירו איש כפי מתנת ידו כאשר חננו השי"ת.

וזה החלי בס"ד.

פיסקא א. ונאמר שובו בנים שובבים ארפא משובתיכם . מצינו דבר נפלא בזה בתר"י בע"ז ז,ב (צויין על הגליון במהדורת שפתי חכמים), שובבים הם אלו ששנו ושלשו בעבירה, וזה מרידה בהש"י, והמשובה הזאת ששונה ומשלש בעבירה זה כמו חולי ואין האדם יכול להסירה ממנו אלא ע"י רפואת ה', וזהו 'ארפא משובתיכם'. וראה לקמן שער רביעי פיסקא א דכשם שיש לגוף חולי ומדוה כן יש לנפש, ובשוב רשע מדרכו הרעה ירפא השי"ת חולי הנפש החוטאת, יעו"ש.


פיסקא ד-ח. עולים מדברי רבינו כאן כמה חידושים גדולים. א' האדם בעת עשיית עבירה נכנסת בו רוח שטות, ולכן גם עבירה כזו שכבר שב ממנה והתבונן ברעת חטא זה, עדיין אין בכך ערובה שלא יחזור לכסלה וישנה בחטא. והעצה בזה היא שיעלה על זכרונו את רגשי צער המרירות שהיו לו, ואז לא יחפוץ יותר לעשות העבירה.

וזה סוד נפלא בכוחות האדם, שישנם זמנים שאז אין דריסת רגל למושכלות, ולא יועילו הכרת החטא וכיו"ב, ומה שמועיל זה המורגשות והדבר המוחשי של הצער והיגון על החטא. ויתכן עוד, שעצם החטא הרי מושך אותו לעשותו וערב לו לשעתו, ולכן קשה לו להתגבר מלעשותו כי האסוציאציה שזה מעלה אצלו היא נעימה, ולכן יעלה בקרבו את זכרון הרגעים המרירים והלא נעימים, ודוק.

ב' יסוד הענין של קבלה לעתיד זה להעלות את דרגת הבחירה שלו, שכאשר יבוא אליו נסיון של חטא כזה בעתיד, יוכל יותר בנקל להתגבר עליו, והדרך לזה ע"י הוספת יראת ה' ופחד העונש.

ג' רבינו מביא את דברי עולא בקידושין מ,א שאם עבר אדם עבירה ושנה בה מחשבה רעה מצטרפת לו למעשה, ורש"י בד"ה עולא ביאר הטעם: ואפילו לא עביד לה אין חזרתו לשם שמים. ומבואר דענין נעשית לו כהיתר, אין הפירוש שהוזה מבואר לפי מה שכתב רבינו בפיסקא א' דלמי שעבר ושנה בה צריך רפואת ה', דבאמת בכגון דא כל המציאות וההשקפה שלו מעוותים ומקולקלים, וצריך לרפא את חליו הכבד .

והנה עד עתה למדנו שני אופנים של נעשה לו כהיתר, א' עבר עבירה ושנה בה. ב' חמור יותר, באופן שלא מקבל ע"ע להשמר מחטא ידוע ואז הוא נחשב למומר לדבר א'. אבל בפיסקא ח משמע בדברי רבינו, דגם אם מקבלים על עצמם להשמר מעבירות ידועות, ומ"מ בפועל לא נזהרים בהם. ואולי הביאור הוא שישנה מודעות לעצם העבירה, וה'נעשית לו כהיתר' הוא ביחס למה שהעבירה הזאת כוללת בתוכה, ודוגמאות לזה, עוון ביטול תורה וגזל ולה"ר וכל כיו"ב.

אבל באמת ראיתי שבביאורו של הגר"מ צוקרמן זצ"ל הגיה דמיירי באנשים שאינם מקבלים וכו'.

מגיב ומניב
הודעות: 286
הצטרף: ג' יוני 29, 2010 12:39 am
מיקום: בני ברק

Re: אלול!-עיונים קצרים והתבוננות בספר שערי תשובה

הודעהעל ידי מגיב ומניב » ג' אוגוסט 10, 2010 8:40 am

אוסיף כאן עוד מילי מעלייתא בס"ד.

פיסקא כד. מבואר בדברי רבינו שחיוב הצנע לכת ומדת ההכנעה כפול הוא בבעל התשובה, ומלבד עצם הענין להסתיר המעשים, מצד שיודע ומכיר שהכל קטן לעומת מה שחייב בעבודת השי"ת ולא מגיע לו יסורים כאלו, עוד זאת מצד שהוא בעל תשובה ומכיר רוב חטאיו ופשעיו, אינו חפץ בקבלת כבוד.

והנה כאן זה דוגמא אחת ליסוד הנפלא של רבי ירוחם ממיר שישנו שו"ע מיוחד לבעלי תשובה שכולל חיובים מיוחדים יתירים על מי שלא חטא, ראה דעת תורה דברים ב עמ' קעא, ונציין בזה עוד מקומות בספר שנראה יסוד זה : פיסקא כו, לז, נט, סד.


פיסקא לה. הנה בדברי רבינו למדנו כחה של תורה, שלימוד התורה זה תיקון ללשון הרע, לשון שקר, מחשבות און בלב. ולכאורה מה ענין זה לתורה, וה"ל למינקט לשון טוב על בנ"א, לשון אמת ומחשבות טובות.

ולכאורה נראה שבלי הכח של תורה לא שייך שיהיה מושלם בדברים אלו, וצ"ב.

(והגר"א ארלנגר שליט"א במאור השער דחק דהא דלא נקט לשון טוב, משום שאסור לספר בשבחו של חבירו, ולענ"ד אינו מספיק, דמ"מ הרי שרי ליה לספר שלא בפניו, או בפניו רק מקצת שבחו, וגם אין זה תשובה על לשון שקר ומחשבות און, וצ"ע).

מגיב ומניב
הודעות: 286
הצטרף: ג' יוני 29, 2010 12:39 am
מיקום: בני ברק

Re: אלול!-עיונים קצרים והתבוננות בספר שערי תשובה

הודעהעל ידי מגיב ומניב » ג' אוגוסט 10, 2010 8:45 pm

ועתה אכתוב כאן דבר נפלא שנתחדש לי הבוקר בס"ד.

כתב רבינו יונה שער שני פיסקא י: כאשר ישמע מוסר החכמים והמוכיחים יקשיב וישמע ויכנע ויחזור בתשובה, ויקבל בלבו כל דברי התוכחות, ושלא יגרע דבר מדבריהם. והנה האיש הזה ברגע קטן יצא מאפילה לאור גדול, כי עת אשר יאזין ויסכית ולבבו יבין ושב ויקבל ביום שמעו דברי המוכיח ויקיים עליו להיותו עןשה ככל אשר יורוהו תופשי התורה מן היום ההוא ומעלה, להזהר כאשר יזהירו יודעי בינה לעתים, עלתה בידו התשובה ונהפך לאיש אחר. ומעת אשר קבל כזאת במחשבתו וגמר עליו ככה בלבבו, קנה לנפשו זכות ושכר על כל המצוות והמוסרים, ואשריו כי צדק נפשו בשעה קלה.

ונראה להביא לזה מקור חדש מן התורה, דהנה בפר' עקב (י,יב-טז) כתיב: ועתה ישראל מה ה' אלקיך שאל מעמך כי אם ליראה את ה' אלקיך ללכת בכל דרכיו ולאהבה אתו ולעבד את ה' אלקיך בכל לבבך ובכל נפשך...ומלתם את ערלת לבבכם וערפכם לא תקשו עוד.

וצ"ב, שבתחילת הפס' נראה כי אין ה' דורש אלא דבר אחד, ולבסוף נמנים כמה וכמה דברים. (וידועים דברי המדרש תהילים עה"פ אחת שאלתי וגו' שאמר דוד המלך ממך למדתי וכו'). ושמעתי מהגאון רבי צבי פרידמן שליט"א (ה' ירפאהו ויחזקהו), דהישוב לזה נמצא בסיפא דקרא, דהדרך להשגת כל המעלות היא 'ומלתם את ערלת לבבכם', ואחר זה כבר זוכה בקלות בכל המעלות שכבר נמצאים ממילא בכל איש ישראל, ודפח"ח.

אמנם, מהי המצוה של 'ומלתם את ערלת לבבכם'?

מצאתי דברי הסמ"ק עמודי גולה מצוה ט: למול ערלת לב שנאמר ומלתם את ערלת לבבכם, פי' לאהוב את התוכחות ולאהוב מי שיוכיחנו. הרי שהמצוה הזאת היא לקבל דברי המוכיחים, ומעתה אולי יהא בזה כמין מקור לדברי רבינו יונה הנ"ל, שע"י קבלת התוכחות זוכה לשכר על כל המצוות, ועיין.

מגיב ומניב
הודעות: 286
הצטרף: ג' יוני 29, 2010 12:39 am
מיקום: בני ברק

Re: אלול!-עיונים קצרים והתבוננות בספר שערי תשובה

הודעהעל ידי מגיב ומניב » ד' אוגוסט 11, 2010 7:03 pm

שער ג פיסקא ט.

מבואר בדברי רבינו דטעם 'ישב ולא עבר עבירה מקבל שכר כעושה מצוה' היינו שמקבל השכר של מ"ע דיר"ש שמחמתה הוא נמנע ופורש מן העבירה.

וצ"ב, דהנה במכות כג,ב בהמשך המשנה תנן: ר"ש בר רבי אומר, הרי הוא אומר רק חזק לבלתי אכול את הדם...ומה אם הדם שנפשו של אדם קמה ממנו הפורש ממנו מקבל שכר וכו'. הרי להדיא דגם אם פורש מחמת המאיסות מקבל שכר.

ויתירה מזו צ"ע הא דבסמוך תנן: רחב"ע אומר, רצה הקב"ה לזכות את ישראל וכו'. ופירש"י: לזכות את ישראל כדי שיהו מקבלים שכר במה שמונעים מן העבירות לפיכך הרבה להן שלא היה צריך לצוות כמה מצוות וכמה אזהרות של שקצים ונבילות שאין לך אדם שאינו קץ בהן וכו'. ומבואר שישנו ריבוי מיוחד של מצוות לצורך השכר שמקבלים על הפרישה שפורשים מהם בלא"ה, ולא מחמת יר"ש, וצע"ג.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אלול!-עיונים קצרים והתבוננות בספר שערי תשובה

הודעהעל ידי יאיר » ד' אוגוסט 11, 2010 10:11 pm

יישר כח!

מבקש חכמה
הודעות: 1050
הצטרף: ה' יולי 22, 2010 10:35 am

Re: אלול!-עיונים קצרים והתבוננות בספר שערי תשובה

הודעהעל ידי מבקש חכמה » ד' אוגוסט 11, 2010 10:53 pm

להערתך האחרונה שער ג סימן ט, כמדומה שלא נאמר בר"י מה שהבנת שדווקא מתוך יר,ש נמנע כי אם חידושו הוא שצריך להיות במצב של ניסיון שבא לידו דבר עבירה ונמנע ממנו שכן על עצם העובדה שאינו עובר כל רגע על אלפי איסורים אין שכר מיוחד. וזה הציטוט העיקרי: "אולם ימצא דרך בשכר הנזהר מעבור על מצות לא תעשה, אשר השג ישיג לשכר עושה מצוה, כגון אם הזדמן דבר עבירה ליד האיש והתאוה תאוה לדבר ערוה וכבש יצרו כי זה מעקרי יראת השם יתברך; " וכל הראיות שמביא לאחר מכן הוא בכדי להוכיח את הצורך בכך שיבוא לידו "דבר עבירה" ויעמוד בניסיון.

וממילא סרה קושייתך.

מגיב ומניב
הודעות: 286
הצטרף: ג' יוני 29, 2010 12:39 am
מיקום: בני ברק

Re: אלול!-עיונים קצרים והתבוננות בספר שערי תשובה

הודעהעל ידי מגיב ומניב » ה' אוגוסט 12, 2010 8:14 am

ומה תשיב, מבקש חכמה יקר, לציטוט זה: גם השכר הזה עיקרו ויסודו מצות עשה, שכבש יצרו ביראת אלקים כמו שנאמר את ה' א' תירא, הדברים אינם חד משמעיים?

מבקש חכמה
הודעות: 1050
הצטרף: ה' יולי 22, 2010 10:35 am

Re: אלול!-עיונים קצרים והתבוננות בספר שערי תשובה

הודעהעל ידי מבקש חכמה » ה' אוגוסט 12, 2010 11:27 am

לאור הקטע שהבאתי מבואר שהתנאי לשכר הוא עמידה בניסיון, הניסיון יותר קל בהימנעות מאכילת דם, שאולי אף נעשית בתוך איזה טקס דתי כפי שהיה מקובל אצל עוע"ז, מאשר בהינמעות מדברים שנפשו של אדם מחמדת אך עדיין נדרש ניסיון ואפשרות לעבור את העבירה בכדי לקבל שכר. ואדם שמתוך רצון לקיים מצוות נמנע מהאיסור מקבל על כך שכר.

מגיב ומניב
הודעות: 286
הצטרף: ג' יוני 29, 2010 12:39 am
מיקום: בני ברק

Re: אלול!-עיונים קצרים והתבוננות בספר שערי תשובה

הודעהעל ידי מגיב ומניב » ג' אוגוסט 17, 2010 8:04 am

עוד הערה.

שער א פיסקא מד-העיקר הטז: תיקון המעות. לא יתכפר עונו עד אשר ישיב את הגזילה.

נראה דלא מיירי כאשר הגזילה היא בעין תחת ידו, דא"כ אין הנידון רק על תיקון המעוות, אלא כל עוד שאינו משיב את הגזילה הוא גוזל, והריהו כטובל ושרץ בידו. אלא מיירי שהגזילה אינה בעין, דמ"מ יתקן המעוות בתשלומי הגזילה, וראוי שיעשה כן אפילו קודם הוידוי.

וכאן משמע שאין זה מעכב בוידוי, אבל כבר העירו מלשון רבינו שער ד פיסקא יח דמבואר שזה מעכב. וראה במאור השער ובזה השער. ועי' ב"י אה"ע סי' לח,לא שהביא מדברי ספר הישר לר"ת שאם גזל את חבירו ועשה תשובה, כיון שהרהר וקבל ע"ע להחזיר הרי זה צדיק.

עוקר הרים
הודעות: 188
הצטרף: ה' מאי 31, 2012 12:45 am

Re: אלול!-עיונים קצרים והתבוננות בספר שערי תשובה

הודעהעל ידי עוקר הרים » ג' אוגוסט 28, 2012 12:42 am

הקפצת אשכול, לזיכוי הרבים.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 306 אורחים