עמוד 1 מתוך 1

מה דעת התורה בעניני הפגנות

פורסם: ה' אוגוסט 01, 2013 12:01 pm
על ידי שלח
כאשר יש חילולי שבת או בעיות כשרות, מצעדי גאוה, וכדומה, האם יש מצוה למחות ולהפגין? אולי זה ביטול תורה וכדאי ללמוד ולהתפלל במקום, התעוררתי לשאלה זו, בזמנים האחרונים ,כי ראיתי חילוקי דעות בין רבנים גדולים, האם יש מקורות לכאן ולכאן?

Re: מה דעת התורה בעניני הפגנות

פורסם: ה' אוגוסט 01, 2013 12:21 pm
על ידי חכם באשי
תלוי את מי שאתה שואל...

אגב,
כבר בזמן התנאים הפגינו על גזירות שמד. עי' ראש השנה סופ"ק: "צאו והפגינו".

Re: מה דעת התורה בעניני הפגנות

פורסם: ה' אוגוסט 01, 2013 1:02 pm
על ידי שלח

Re: מה דעת התורה בעניני הפגנות

פורסם: ה' אוגוסט 01, 2013 1:36 pm
על ידי איש רגיל
זו שאלה מאד מורכבת שאין בה כללים ברורים לכאו', אלא כל מקרה נידון לגופו בבחינת הוי מחשב הפסד מצוה כנגד שכרה. מחד גיסא יש חובת מחאה, והבנה שאם יפגינו, בפעם הבאה יחשבו פעמיים לפני שיאשרו עוד פירצה. ומאידך גיסא יש את ההפסד מצוה של ריבוי חילולי שבת, או חיכוך מיותר [במיוחד של צעירי הצאן, אך לא רק] עם פושעים למיניהם ולסוגיהם, או התוודעות למעשים שעדיף שלא יתוודעו אליהם כלל. ויש גם את החשבון הפרקטי, האם זה יועיל או אדרבא עלול להזיק. ורק לגדולי ישראל יש את היכולת לשקול הכל במאזני שכלם אם ראוי הדבר או לא, ואין להקיש ממקרה למקרה.
אך לא נראית לי נכונה טענת הרב שלח
שלח כתב:אולי זה ביטול תורה וכדאי ללמוד ולהתפלל במקום
כיון שגם להתפלל לביטול הגזירה הוא ביטול תורה, ותורה ותפילה אינם תחליף לשאר חובות האדם.

Re: מה דעת התורה בעניני הפגנות

פורסם: ה' אוגוסט 01, 2013 2:38 pm
על ידי מאיר סובל
הרב שך היה נוטה בדרך כלל להורות לא להשתתף בהפגנות, או לנקוט באי הוראה ו"שב ואל תעשה".
נימוקו היה הסכנה שבהפגנות.
לפעמים שקל כן להשתתף.
וכל מקרה לגופו.

הרב אלישיב לא נשאל ברוב המקרים, כי מארגני ההפגנות לא היו משואליו.
אבל כשאורגנו הפגנות, היה הגבאי שטרסברג ז"ל דופק בסוף התפילה ומורה בשם רבינו כן ללכת ולהשתתף בהפגנות.
כמו"כ עודד ודחף מאוד את הגרב"ש סלומון בנוגע להפגנות השבת נגד קולנוע היכל בפתח תקוה.
ושוב: כל מקרה לגופו.

Re: מה דעת התורה בעניני הפגנות

פורסם: א' אוגוסט 04, 2013 12:35 am
על ידי שיף
איש רגיל כתב:אך לא נראית לי נכונה טענת הרב שלח
שלח כתב:אולי זה ביטול תורה וכדאי ללמוד ולהתפלל במקום
כיון שגם להתפלל לביטול הגזירה הוא ביטול תורה, ותורה ותפילה אינם תחליף לשאר חובות האדם.

הטענה כשלעצמה צודקת אבל למי שבדרגה מסויימת, ואכן אפשר ללמוד לביטול הגזירה [ולא להתפלל] וכן ללמוד דף גמ' לרפואת חולים במקום פרק תהילים וכן שמענו על כמה מגדו"י זצ"ל שעשו כן וכל אחד לחורפא דיליה.