זו שאלה מאד מורכבת שאין בה כללים ברורים לכאו', אלא כל מקרה נידון לגופו בבחינת הוי מחשב הפסד מצוה כנגד שכרה. מחד גיסא יש חובת מחאה, והבנה שאם יפגינו, בפעם הבאה יחשבו פעמיים לפני שיאשרו עוד פירצה. ומאידך גיסא יש את ההפסד מצוה של ריבוי חילולי שבת, או חיכוך מיותר [במיוחד של צעירי הצאן, אך לא רק] עם פושעים למיניהם ולסוגיהם, או התוודעות למעשים שעדיף שלא יתוודעו אליהם כלל. ויש גם את החשבון הפרקטי, האם זה יועיל או אדרבא עלול להזיק. ורק לגדולי ישראל יש את היכולת לשקול הכל במאזני שכלם אם ראוי הדבר או לא, ואין להקיש ממקרה למקרה.
אך לא נראית לי נכונה טענת הרב שלח
שלח כתב:אולי זה ביטול תורה וכדאי ללמוד ולהתפלל במקום
כיון שגם להתפלל לביטול הגזירה הוא ביטול תורה, ותורה ותפילה אינם תחליף לשאר חובות האדם.