רחמים כתב:מדוע בן סורר ומורה נידון בסקילה ולא בסייף הרי נהרג על שם סופו שילסטם את הבריות וירצח אותם ודין הרוצח בסייף?
רחמים כתב:מדוע בן סורר ומורה נידון בסקילה ולא בסייף הרי נהרג על שם סופו שילסטם את הבריות וירצח אותם ודין הרוצח בסייף?
ותירץ בשפתי חכמים וז''ל: וא"ת ולמה נידון בסקילה שהיא חמורה הא רוצח בסייף הוא י"ל דלפעמים שמלסטם את הבריות בשבת והורגן נמצא שמחלל את השבת וחייב בסקילה משום נטילת נשמה:
וקשה לי הרי הוי מלאכה שאינו צריך לגופה שהרי לא נוטל נשמתם כדי לאכול בשרם או להשתמש בעורם אלא רק כדי שלא יפריעו לו ב'מלאכתו'? ועוד דהוי מקלקל וכל המקלקלין פטורים.
אפרקסתא דעניא כתב:רחמים כתב:מדוע בן סורר ומורה נידון בסקילה ולא בסייף הרי נהרג על שם סופו שילסטם את הבריות וירצח אותם ודין הרוצח בסייף?
ותירץ בשפתי חכמים וז''ל: וא"ת ולמה נידון בסקילה שהיא חמורה הא רוצח בסייף הוא י"ל דלפעמים שמלסטם את הבריות בשבת והורגן נמצא שמחלל את השבת וחייב בסקילה משום נטילת נשמה:
וקשה לי הרי הוי מלאכה שאינו צריך לגופה שהרי לא נוטל נשמתם כדי לאכול בשרם או להשתמש בעורם אלא רק כדי שלא יפריעו לו ב'מלאכתו'? ועוד דהוי מקלקל וכל המקלקלין פטורים.
תירוץ השפתי חכמים מופיע כבר ביד רמה בפרק בסו"מ.
אפרקסתא דעניא כתב:מקלקל בחבורה חייב.
אפרקסתא דעניא כתב:תירוץ השפתי חכמים מופיע כבר ביד רמה בפרק בסו"מ.
ר_חיים_הקטן כתב:וכ"כ בחזקוני ובפענח רזא ועוד...
רחמים כתב:אפרקסתא דעניא כתב:מקלקל בחבורה חייב.
להלכה נפסק אחרת:
רמב"ם הלכות שבת פרק א הלכה יז
כל המקלקלין פטורין, כיצד הרי שחבל בחבירו או בבהמה דרך השחתה וכן אם קרע בגדים או שרפן או שבר כלים דרך השחתה הרי זה פטור, חפר גומה ואינו צריך אלא לעפרה הרי זה מקלקל ופטור אף על פי שעשה מלאכה הואיל וכוונתו לקלקל פטור.
רמב"ם הלכות שבת פרק ח הלכה ז
החובל בחי שיש לו עור חייב משום מפרק, והוא שיהיה צריך לדם שיצא מן החבורה, אבל אם נתכוון להזיק בלבד פטור מפני שהוא מקלקל, ואינו חייב עד שיהיה בדם או בחלב שהוציא כגרוגרת.
ממרומי היער כתב:לשאלה הזאת יש תשובה חזקה ביותר במהרי"ל דיסקין על התורה:
באמת משורת הדין אחד שהרג שני אנשים דינו ליהרג בסקילה, אלא שלמעשה דין זה לא יכול לצאת לפועל אף פעם מכיון שזה עדות שאי אפשר להזימה, כי העדים הרי לא מעידים על שנים לכן נותנים לו סייף גם אם הרג שני בנ"א ולא מחמירים את עונשו.
(העדות השניה אינה נחשבת עדות שאי אתה יכול להזימה כיון שאם הראשונים יזומו תתקבל עדות הכת השניה), ולכן בן סורר ומורה שנהרג על שם סופו דינו בסקילה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 168 אורחים