עמוד 1 מתוך 1

חשיבות השינה לעבודת השם

פורסם: ו' אוגוסט 23, 2013 5:32 pm
על ידי גאולה בקרוב
אם יש עוד מקורות/ הערות וכו', אודה מראש.
לענ"ד נושא שצריך חיזוק, אפילו בגיל של ישיבות קטנות שלא תמיד מקפידים עם הבחורים בענין זה.

חשיבות השינה לעבודת השם

חוסר שינה- אחת מבעיות הדור הקשות, שמפריעה בריכוז ובמחשבה,
וכן (כך ראיתי מגדירים) בהנאה והחשק מהלימוד. כלומר: גם אם ילמד ובכל זאת יצליח ויבין - כשהשכל עייף קשה ליהנות מהלימוד.

וב"שבת מלכתא" (לרב פינקוס זצ"ל, עמ' פו) ראיתי, שהיו חסידים שהקפידו לישו מעט בערב שבת, כדי שתפילת ליל שבת והקידוש והסעודה יהיו בכח המחשבה ולא בהתנמנמות כמצוי בעוה"ר.

החפץ חיים כידוע היה מכבה בשעה מאוחרת את האור בישיבת ראדין, ואומר לתלמידיו שילכו לישן כדי שיתחזקו למחר.
והגרשז"א- היה מקפיד בביתו על "כיבוי אורות", ואמרו "מחר הוא גם כן יום!" [מתוך ספר הספדיו].
והגאון הנצי"ב – כידוע הגדרתו מיהו "מתמיד" אמיתי.

בראשית רבה פרשת בראשית פרשה ט:
אמר רבי שמעון בן אלעזר: "הנה טוב מאד"- והנה טובה שינה.
וכי שינה טובה מאד, אתמהא, לא כן תנינן (סנהדרין פרק ח) יין ושינה לרשעים נאה להם ונאה לעולם, לצדיקים רע להם ורע לעולם!
אלא מתוך שאדם ישן קימעא הוא עומד ויגע בתורה הרבה.

רמב"ם הלכות דעות פרק ד :
היום והלילה כ"ד שעות, די לו לאדם לישן שלישן שהוא שמונה שעות, ויהיו בסוף הלילה כדי שתהיה מתחילת שנתו עד שתעלה השמש שמונה שעות, ונמצא עומד ממטתו קודם שתעלה השמש.

רמב"ם הלכות תלמוד תורה פרק ג :
אין דברי תורה מתקיימין במי שמרפה עצמו עליהן, ולא באלו שלומדין מתוך עידון ומתוך אכילה ושתיה, אלא במי שממית עצמו עליהן ומצער גופו תמיד ולא יתן שינה לעיניו ולעפעפיו תנומה [ומקורו יתכן מסוף אבות, שהתורה נקנית ב"מיעוט שינה". ובפרנקל ציינו להערת הרב שך זצ"ל באבי עזרי, שתמה, שהרי מפריע לישוב הדעת ושמעתתא בעיא צילותא. ואינו תח"י לראות אם תירץ]


רמב"ם הלכות דעות פרק ג :
ואפילו בשעה שהוא ישן אם ישן לדעת כדי שתנוח דעתו עליו וינוח גופו כדי שלא יחלה ולא יוכל לעבוד את ה' והוא חולה, נמצאת שינה שלו עבודה למקום ברוך הוא, ועל ענין זה צוו חכמים ואמרו וכל מעשיך יהיו לשם שמים

ט"ז באה"ע תחילת סי' כה:
בביאור הפסוק "משכימי קום מאחרי שבת אוכלי לחם העצבים כן לידידו שינה"
דהיינו, שיש ת"ח מנדדין שינה מעיניהם ועוסקים בתורה הרבה, ויש ת"ח שישינים הרבה כדי שיהיה להם כח החזק וזריזות לב לעסוק בתורה, ובאמת יוכל ללמוד בשעה אחת מה שזה מצטער ועוסק בשתי שעות, ובודאי שניהם יש להם שכר בשוה. ע"כ אמר שוא לכם, דהיינו בחנם לכם שאתם מצטערים ומשכימים בבקר ומאחרי שבת בלילה וממעטים שנתם, זה בחנם, כי כן יתן ה' לידידו שנה, דהיינו מי שישן הרבה כדי שיחזק מוחו בתורה נותן לו הקדוש ברוך הוא חלקו בתורה כמו אותו שממעט בשינה ומצער עצמו, כי הכל הולך אחר המחשבה

Re: חשיבות השינה לעבודת השם

פורסם: א' אוגוסט 25, 2013 12:59 pm
על ידי איש רגיל
מובא ב'תורת אבות' (טהרת המידות, קדושה וטהרה אות מג) בשם הר"מ מלעכוויטש זי"ע:
אמר: האברך וואס ער אז ניט אויסגעשלאפן דומה לאותו מלון ריק שבעליו לא נמצאו בו, שכל הרוצה נכנס לתוכו ואין מי שיגרש אותו.

Re: חשיבות השינה לעבודת השם

פורסם: א' אוגוסט 25, 2013 4:29 pm
על ידי ערער בערבה

Re: חשיבות השינה לעבודת השם

פורסם: ב' אוגוסט 26, 2013 9:55 am
על ידי שיף
גאולה בקרוב כתב:אם יש עוד מקורות/ הערות וכו', אודה מראש.
לענ"ד נושא שצריך חיזוק, חשיבות השינה לעבודת השם

1. החפץ חיים כידוע היה מכבה בשעה מאוחרת את האור בישיבת ראדין, ואומר לתלמידיו שילכו לישן כדי שיתחזקו למחר.
והגרשז"א- היה מקפיד בביתו על "כיבוי אורות", ואמרו "מחר הוא גם כן יום!" [מתוך ספר הספדיו].

2. רמב"ם הלכות דעות פרק ד :
היום והלילה כ"ד שעות, די לו לאדם לישן שלישן שהוא שמונה שעות, ויהיו בסוף הלילה כדי שתהיה מתחילת שנתו עד שתעלה השמש שמונה שעות, ונמצא עומד ממטתו קודם שתעלה השמש.

1. המעשה מהח"ח כך היה מביא גם בשיחותיו מרן הגרח"פ שיינברג זצ"ל ואמר ע"ז מה שאנו מתפללים והסר שטן מלפנינו ומאחרינו דלפעמים בא מאחורה ואומר לנו ללמוד עד שעה מאוחרת בלילה ואז לא יקום לשחרית.
2. כתב המהר"ם שיף בדרושים נחמדים בסוף מס' חולין רמז לזה בפ' דובב שפתי ישנים [והובא בספר דרושים נחמדים מהדו"ח עה"פ בשה"ש שם] דבתיבת ישנים נרמז שהאיסר ח' פרוטות ע"ד ישנתי 'אז' ינוח לי שצריך לישון ח' שעות. חידוש זה הובא אח"כ בלא מקור קדוםגם במג"א או"ח רל"ח ובאה"ט סימן א' סקט"ו והלמבי"ם בעלה לתרופה על הרמב"ם שם ובתולדות אדם.

Re: חשיבות השינה לעבודת השם

פורסם: ב' נובמבר 25, 2013 12:20 am
על ידי איש רגיל
ילקוט יוסף סימן א - מקיף את כל העניין כדרכו.

Re: חשיבות השינה לעבודת השם

פורסם: ב' נובמבר 25, 2013 9:46 am
על ידי שיף
יישר כח!

Re: חשיבות השינה לעבודת השם

פורסם: ב' נובמבר 25, 2013 11:39 am
על ידי איש רגיל
החלפתי את הקובץ של הילקוט יוסף, בקובץ זה הסיכום המלא.

Re: חשיבות השינה לעבודת השם

פורסם: ב' נובמבר 25, 2013 1:02 pm
על ידי בנימין אריה
עיין עץ חיים למהרח"ו שער כט פ"א ובשער הכוונות דרושי הלילה דרוש ד שמבאר ענין השינה שהוא חזרת המוחין עיי"ש

Re: חשיבות השינה לעבודת השם

פורסם: ב' נובמבר 25, 2013 6:43 pm
על ידי דוד4
עיין ליקוטי מוהר"ן קמא סימן ל"ה, ותרווה נחת.

Re: חשיבות השינה לעבודת השם

פורסם: ג' נובמבר 26, 2013 1:00 am
על ידי אמסטרדם
תודה לפותח האשכול, ומש"כ "וב"שבת מלכתא" (לרב פינקוס זצ"ל, עמ' פו) ראיתי, שהיו חסידים שהקפידו לישו מעט בערב שבת, כדי שתפילת ליל שבת והקידוש והסעודה יהיו בכח המחשבה ולא בהתנמנמות כמצוי בעוה"ר", זה מובא מהרבי מלובלין ז"ל שאמר שענין השינה בער"ש הוא כה חשוב עד שהיה ראוי ליכתב בעשרת הדברות [ - כן עמא דבר בשם אחד הצדיקים וכמדומה שבספר חמדה גנוזה - זמיגראד מייחסו להרבי מלובלין כנ"ל].

ואוסיף מאי דהוה מרגלא בפומיה דהגה"ק מבעלזא ז"ל: מתמיד אינו מי שלא אוכל או ישן אלא מתמיד הינו מי שאוכל בזמו אכילה וישן בזמו שינה וחוץ מזה רק לומד.

Re: חשיבות השינה לעבודת השם

פורסם: ג' נובמבר 26, 2013 8:39 am
על ידי בברכה המשולשת
אמסטרדם כתב:ואוסיף מאי דהוה מרגלא בפומיה דהגה"ק מבעלזא ז"ל: מתמיד אינו מי שלא אוכל או ישן אלא מתמיד הינו מי שאוכל בזמו אכילה וישן בזמו שינה וחוץ מזה רק לומד.


אני תמיד הכרתי את זה בשם מרן הנצי"ב

Re: חשיבות השינה לעבודת השם

פורסם: ג' נובמבר 26, 2013 9:11 am
על ידי איש רגיל
וכעי"ז בט"ז אבן העזר סימן כה:
יש ת"ח מנדדין שינה מעיניהם ועוסקים בתורה הרבה ויש ת"ח שישינים הרבה כדי שיהיה להם כח החזק וזריזות לב לעסוק בתורה ובאמת יכול ללמוד בשעה אחת מה שזה מצטער ועוסק בשני שעות ובודאי שניהם יש להם שכר בשוה על כן אמר שוא לכם דהיינו בחנם לכם שאתם מצטערים ומשכימים בבוקר ומאחרי שבת בלילה וממעטים שנתם זה בחנם כי כן יתן ה' לידידו שינה דהיינו מי שישן הרבה כדי שיחזק מוחו בתורה נותן לו הקדוש ברוך הוא חלקו בתורה כמו אותו שממעט בשינה ומצטער עצמו כי הכל הולך אחר המחשבה.