עמוד 1 מתוך 1

עירוב שנקרע בשבת מה לעשות

פורסם: ו' אוגוסט 30, 2013 1:27 pm
על ידי שלח
אם נקרע עירוב בשבת, האם להודיע או לא, או רק למקורבים, והאם מותר לתקנו על ידי גוי ,באמירה, ברמז או לא בקשר, רק בעניבה על ידי יהודי ובשינוי, מה דעת הפוסקים בענין?
ראיתי בענין פה
http://www.otzar.org/aspcrops/162697_131_1687360644-3082013.asp

Re: עירוב שנקרע בשבת מה לעשות

פורסם: א' ספטמבר 01, 2013 3:05 pm
על ידי איש רגיל
אדם מחוייב להפריש מאיסור, ומה הצד לא להודיע או להודיע רק לרב?
ואינו נוגע לסיפור הנפלא שהבאתם מר' משה קלירס, כיון ששם היה מדובר באיסור ביזוי תלמיד חכם שדחה את איסור הטלטול.

Re: עירוב שנקרע בשבת מה לעשות

פורסם: א' ספטמבר 01, 2013 3:35 pm
על ידי שלח
מצאתי פה שאם יש חשש שאם נודיע לא כולם ימנעו מלטלטל עדיף לא להודיע
http://www.otzar.org/aspcrops/142165_40_36768148146-192013.asp

Re: עירוב שנקרע בשבת מה לעשות

פורסם: א' ספטמבר 01, 2013 3:40 pm
על ידי שלח
ולגבי תיקון עירוב שנקרע בשבת פה
http://www.otzar.org/aspcrops/147613_54_460688453512-192013.asp

Re: עירוב שנקרע בשבת מה לעשות

פורסם: א' ספטמבר 01, 2013 3:51 pm
על ידי שלח
לגבי הודעה גם בערב שבת או לא להודיע פה
http://www.otzar.org/aspcrops/143999_162_1533167317-192013.asp
ובסוף משמע שאם אין גוי, יכול יהודי לתקן בשינוי האם דבר זה מוסכם על רוב הפוסקים?

Re: עירוב שנקרע בשבת מה לעשות

פורסם: א' ספטמבר 01, 2013 4:20 pm
על ידי דניאל
שלח כתב:ובסוף משמע שאם אין גוי, יכול יהודי לתקן בשינוי האם דבר זה מוסכם על רוב הפוסקים?

אך בין ע"י גוי ובין ע"י יהודי רק בקשר שאינו ש"ק, וכמ"ש בפנים.

Re: עירוב שנקרע בשבת מה לעשות

פורסם: ב' ספטמבר 02, 2013 2:50 am
על ידי גם זו לטובה
שלח כתב:אם נקרע עירוב בשבת, האם להודיע או לא, או רק למקורבים, והאם מותר לתקנו על ידי גוי ,באמירה, ברמז או לא בקשר, רק בעניבה על ידי יהודי ובשינוי, מה דעת הפוסקים בענין?
ראיתי בענין פה
http://www.otzar.org/aspcrops/162697_131_1687360644-3082013.asp


סיפור מזעזע, איני יודע למה עד עתה כולם שותקים.

Re: עירוב שנקרע בשבת מה לעשות

פורסם: ב' ספטמבר 02, 2013 2:57 am
על ידי גם זו לטובה
א' גרשז"א [שש"כ ס' יז הערה קלט] מוטב לא לפרסם שהעירוב נקרע כי רבים לא ישמעו בקולם ומוטב שיהא שוגגים וקיל משוגגים כיון דהוי מתעסק בדרבנן כמבואר שבת עג' מכיון שחושבים שהטלטול במקום מותר, וחושבני דאין זה דוקא למי שטועה בראייתו אלא ה"ה כשטועה מפני שמעמיד את העירוב על חזקתו עכ"ל לכ' דברי הגרשז"א מרפסין איגרא הרי הרבה יראים ושלמים כשישמעו שהעירוב נקרע יפרשו מהאיסור , וכן הוא המנהג שמפרסמים שנקרע העירוב

לכ' לדברי הגרשז"א ה"ה בעירוב שמוחזק ככשר אין לפרסם את האמת שהוא פסול

ב' סיפר הגראי"ל ששאל ראש ישיבת פוניבז' הגאון רבי שלמה ברמן זצ"ל את החזון איש, למה כשנקרע העירוב באמצע השבת זה לא נחשב 'מתעסק'. ולמה יוצאים להכריז שלא לטלטל, הרי גם אם יטלטלו אין זה אלא 'מתעסק' באיסור דרבנן. אלא שהחזון איש לא השיב לשאלת אחיינו, ובמקום תשובה סטר לו קלות על לחיו!
בני ביתו של הגראי"ל שאלו אותו "ומה באמת התשובה לשאלתו של הגר"ש ברמן?" ענה להם הגראי"ל ש'מתעסק' זה רק במקום שחסר לו ידיעה ב'חפצא' של הדבר, למשל מי שמתכוון לקחת ירק תלוש ותלש את המחובר וכדומה, אבל כשכל הנידון הוא חילוק בדין, כזה דבר לא נחשב 'מתעסק'. ומכיוון שהחילוק בין רשות הרבים לרשות היחיד הוא חילוק בדין, ולפעמים ההבדל אף אינו נראה לעין - לא אומרים על כזה דבר שהוא 'מתעסק'.

גמ' שבת עג, מבואר כסבור שהיא רה"י ונמצא רה"ר הוי מתעסק.[וכתב הגר"ש (ארחו"ש פכ"ג הערה קנז) דבכה"ג הוי רק מתעסק דכך התורה כולה ואין כאן חיסרון מלאכת מחשבת , ולרעק"א הוי איסור תורה רק פטור מחטאת (והנתיבות חולק והדברים עתיקים).]


וע"ע- מעשה איש א, קי, הגרשז"א מאור שבת ח"ג עמ' שעא, מחשבות בעצה סט"ז, נתיבות לשבת סו"פ ט"ו.

Re: עירוב שנקרע בשבת מה לעשות

פורסם: ב' ספטמבר 02, 2013 11:23 am
על ידי איש רגיל
אולי דברי הגרש"ז אמורים במקום שיש גם אנשים שאינם יר"ש, אך בקרית ספר וכד' מחוייבים להודיע שנקרא העירוב.