עמוד 1 מתוך 1

האם היה מותר לרחל לגנוב התרפים מלבן

פורסם: ג' ספטמבר 17, 2013 12:02 pm
על ידי שלח
רואים שאברהם אבינו ניפץ פסלי אביו ,אבל רואים שיעקב לא הסכים לגנוב מלבן

Re: האם היה מותר לרחל לגנוב התרפים מלבן

פורסם: ג' ספטמבר 17, 2013 12:04 pm
על ידי חכם באשי
יש אומרים שהיא גנבה את התרפים כדי שאביה לא יוכל לדעת להיכן הם ברחו. ולהסבר זה יש כאן צד היתר.

Re: האם היה מותר לרחל לגנוב התרפים מלבן

פורסם: ג' ספטמבר 17, 2013 11:23 pm
על ידי רחמים
שלח כתב:רואים שאברהם אבינו ניפץ פסלי אביו ,אבל רואים שיעקב לא הסכים לגנוב מלבן


רש"י בראשית פרשת ויצא פרק לא פסוק יט
ותגנב רחל את התרפים - להפריש את אביה מעבודה זרה נתכוונה:

בדיוק כמו אברהם שבא להפיש מע''ז ולא כמו במקרה של יעקב שלא רצה לגנוב סתם ממון.

ומה ש'חכם באשי' כתב לעיל מבואר בחזקוני בראשית פרשת ויצא פרק לא פסוק יט
ותגנב רחל את התרפים שלא יגידו בריחת יעקב והתרפים עשויים לקסום בהם, כענין שנאמר אין אפוד ותרפים, כי התרפים דברו און.

האם עשתה רחל כדין שגנבה את התרפים

פורסם: ו' נובמבר 08, 2013 1:30 am
על ידי גם זו לטובה
זוהר (קסד ע"ב) "אף על גב דרחל איהי עבדת לאעקרא ליה לאבוה מבתר ע"ז, אתענשת דלא רביאת ליה לבנימן, ולא קיימא בהדיה שעתא חדא, בגין צערא דאבוה, אף על גב דאתכוונת לטב"

Re: האם עשתה רחל כדין שגנבה את התרפים

פורסם: ו' נובמבר 08, 2013 12:45 pm
על ידי מי שאמר
כבר דנו בזה הפוסקים ואולי גם כאן בפורום אם מותר לקחת ממישהו אייפון למשל ועד כמה שזכור לי המסקנא היא שחייב לקחת לו את האייפון אך גם צריך לשלם לו על כך.

Re: האם עשתה רחל כדין שגנבה את התרפים

פורסם: ש' נובמבר 09, 2013 8:13 pm
על ידי יובל וייס
מי שאמר כתב:כבר דנו בזה הפוסקים ואולי גם כאן בפורום אם מותר לקחת ממישהו אייפון למשל ועד כמה שזכור לי המסקנא היא שחייב לקחת לו את האייפון אך גם צריך לשלם לו על כך.

בגניבת אייפון עשוי גם לגרום לו נזק ממוני גדול (צער, הזמן בו הוא יחפש אותו, הפסד כספי אם הוא משתמש בו לעבודה).
זה שונה לגמרי

Re: האם עשתה רחל כדין שגנבה את התרפים

פורסם: א' נובמבר 10, 2013 4:14 pm
על ידי פנימי
עי' ברמב"ן שהתרפים היו משמשים גם למדידת שעה, או משהו כזה. והוכיח כן שהרי היה לדוד המלך בבית תרפים, ואיך יהיה בבית אדונינו דוד ע"ז.
ממילא גם כאן שייך צער, הפסד כספי וכו'

כמה ראשונים מפרשים שלא עשתה כן כדי להפרישו מע"ז, אלא כדי שלא ידע איפה הם ולא יצליח לרדוף אחריהם, וא"כ הוא יותר חמור מאייפון ששם הכוונה של הגונב רק להפרישו מעבירה.
ואולי אין בזה נפ"מ וכיון שס"ס למעשה יש כאן מניעה מע"ז א"א לומר שהוא איסור.

Re: האם עשתה רחל כדין שגנבה את התרפים

פורסם: א' נובמבר 10, 2013 4:18 pm
על ידי מי שאמר
זכור לי מפעם שבשו"ת שלמת חיים נשאל הגרי"ח ז"ל אם מותר לגנוב עיתון צהוב ממישהו, וכתב שם לתרץ שאכן צריך לגנוב אך גם צריך לשלם.

Re: האם עשתה רחל כדין שגנבה את התרפים

פורסם: א' נובמבר 10, 2013 7:35 pm
על ידי דניאל
מי שאמר כתב:זכור לי מפעם שבשו"ת שלמת חיים נשאל הגרי"ח ז"ל אם מותר לגנוב עיתון צהוב ממישהו, וכתב שם לתרץ שאכן צריך לגנוב אך גם צריך לשלם.
ממש תמוה. וכי מוטל עלי להפסיד ממון כדי להפריש מישהו מאיסורא?

Re: האם עשתה רחל כדין שגנבה את התרפים

פורסם: ב' נובמבר 11, 2013 12:28 am
על ידי דניאל
דניאל כתב:
מי שאמר כתב:זכור לי מפעם שבשו"ת שלמת חיים נשאל הגרי"ח ז"ל אם מותר לגנוב עיתון צהוב ממישהו, וכתב שם לתרץ שאכן צריך לגנוב אך גם צריך לשלם.
ממש תמוה. וכי מוטל עלי להפסיד ממון כדי להפריש מישהו מאיסורא?
מצאתי את השלמת חיים אבל הוא לא כותב שצריך לגנוב אלא שמצוה קעביד וגם זה לא במקרה של עיתון. מצ"ב ארבעת הסימנים בעניין.
ועדיין צל"ע דאם חייב לשלם ז"א שהוא מזיק ואיך מצוה קעביד?