עמוד 1 מתוך 1

כבוד יום קודם ביו"ט

פורסם: ד' ספטמבר 18, 2013 3:52 pm
על ידי מחולת המחנים
מצינו בגמ' (פסחים דף ק"ה ע"א) שאמרו כבוד יום וכבוד לילה כבוד יום קודם, וכן נפסק בשו"ע שסעודת היום קודמת לסעודת הלילה, וכבר ידועים דברי המהרש"ל ביש"ש שהרעיש על שלא מקפידים להיזהר בהלכה זו.

ושאלתי האם דין זה נאמר גם לגבי יו"ט.
שוב ראיתי שכאן עמד על הערה זו
http://www.hebrewbooks.org/pagefeed/heb ... 909_75.pdf

Re: כבוד יום קודם ביו"ט

פורסם: ד' ספטמבר 18, 2013 4:16 pm
על ידי דניאל
מחולת המחנים כתב:וכן נפסק בשו"ע שסעודת הלילה קודמת לסעודת היום

צ"ל להיפך.
מחולת המחנים כתב:וכבר ידועים דברי המהר"ל ביש"ש

צ"ל מהרש"ל

Re: כבוד יום קודם ביו"ט

פורסם: ה' אפריל 13, 2017 9:36 pm
על ידי עושה חדשות
יחוסי תנאים ואמוראים ערך רב יהושע בריה דרב אידי כתב:...דהכי גרסינן בפרק אלו דברים במסכת פסחים, מר בריה דרבנא כולה שתא יתיב בתעניתא. ומשמע אפילו שבתות וימים טובים לבר מעצרתא ופוריא ומעלי יומא דכיפורי. עצרת יום שניתנה בו תורה. וכתיב לכו לחמי בלחמי ושתו ביין מסכתי. וכן כתיב ויבוא אהרן וכל זקני ישראל לאכול לחם עם חותן משה לפני השם כשקיבל עליו את עול התורה: פוריא מעיקרא הכי איתקין ימי משתה ושמחה. וכתיב והימים האלה נזכרים ונעשים, נזכרים בקריאת מגילה ונעשים זה מאכל ומשתה. ומעלי דיום כיפורא דכל האוכל ושותה בתשעה כאילו התענה תשיעי ועשירי. ועצרת צריך לקיים סעודת היום ביום, והיא המצוה מן המובחר, חדא דכבוד היום קודם לכבוד הלילה בכל שבת וימים טובים. מיהו עצרת עדיף משום דלא ניתנה התורה בלילה, לא מראש בסתר דברתי, אלא ביום כדכתיב ויהי ביום השלישי בהיות הבקר: ופורים נמי משום פרסומי ניסא דהא אמר רבא סעודת פורים שאכלה בלילה לא יצא. והעיקר צריך לפרש ונעשים בשילוח מנות והרבות טובה כמתנות לאביונים ומיני מאכל, וזהו ביום. וכן ערב יום הכיפורים אם יאכל בלילה ולא ביום הרי זה עינוי גמור: אבל יום טוב של חג המצות עיקר המצוה בלילה, אכילת פסח מצה ומרור וארבעה כוסות, ושמחת היום אין בו פירסום כולי האי לעיקר הנס. וכן ישיבת סוכה, כי אסור לישן חוץ לסוכה כשאין מצטער מחמת סוכה כמו אכילה, ומצותה בלילות כמו בימים. הילכך היה מיקל מר בריה דרבינא לישב בתענית כל ימות השנה לבר מאילו.

Re: כבוד יום קודם ביו"ט

פורסם: ש' אפריל 15, 2017 9:55 pm
על ידי עושה חדשות
דברי ריב"ק המובאים לעיל צ"ע, דאכתי לא תירץ מידי על שביעי של פסח ושמיני עצרת, אי ס"ל דבסתם יו"ט כבוד יום עדיף מכבוד לילה.

Re: כבוד יום קודם ביו"ט

פורסם: ה' אפריל 27, 2017 10:43 pm
על ידי עושה חדשות
וכפה"נ ס"ל דשביעי של פסח נגרר אחר היום הראשון לענין זה, וכן שמיני עצרת אחר סוכות.
אבל ק"ק לשונו שכ' "דכבוד היום קודם לכבוד הלילה בכל שבת וימים טובים", ובסוף הרי זה יוצא רק לגבי שבועות.

Re: כבוד יום קודם ביו"ט

פורסם: ו' אפריל 28, 2017 8:31 am
על ידי סעדיה
עושה חדשות כתב:דברי ריב"ק המובאים לעיל צ"ע, דאכתי לא תירץ מידי על שביעי של פסח ושמיני עצרת, אי ס"ל דבסתם יו"ט כבוד יום עדיף מכבוד לילה.

לגבי שמנ"ע, י"ל עפי"ד רש"י פסחים ע"א ד"ה לרבות.

Re: כבוד יום קודם ביו"ט

פורסם: ו' אפריל 28, 2017 8:33 am
על ידי סעדיה
עושה חדשות כתב:אבל ק"ק לשונו שכ' "דכבוד היום קודם לכבוד הלילה בכל שבת וימים טובים", ובסוף הרי זה יוצא רק לגבי שבועות.

גם בר"ה למי שלא צם בו מחמת תשובה.

Re: כבוד יום קודם ביו"ט

פורסם: ה' ינואר 04, 2018 12:24 am
על ידי עבד הזמן
גם ביום כיפור, ונפק"מ להצעת המיטה וכדו'

Re: כבוד יום קודם ביו"ט

פורסם: ה' דצמבר 05, 2019 10:29 pm
על ידי עושה חדשות
האם נזכר בפירוש מה הטעם שכבוד היום קודם לכבוד הלילה?