מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פו"ר אצל אדה"ר ללא יצה"ר

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

פו"ר אצל אדה"ר ללא יצה"ר

הודעהעל ידי רחמים » ש' ספטמבר 28, 2013 10:17 pm

רש"י בראשית פרק ג וז"ל:
ועל ידי שכתב (שם פסוק כה) ויהיו שניהם ערומים, סמך לו פרשת הנחש, להודיעך שמתוך שראה ערותה וראה אותם עסוקים בתשמיש נתאוה לה ובא עליהם במחשבה ובמרמה.


ושמעתי מקשים שהרי מבואר בחז''ל יומא ס''ט שכאשר כבשו את היצר של עריות לא הטילו התרנגולות ביצים, הרי שכאשר אין יצר הרע הבריות לא עוסקים בפו''ר, וא''כ איך יתכן שלפני החטא שלא היה לאדם יצה''ר התעסק בפו''ר?

ונ''ל שני תרוצים:
א': שברור שהיה לאדם יצר כל שהוא גם לפני החטא כי אחרת איך חטא לבסוף בלא שיהיה לו יצר?
ב': תרנגולת ללא יצר לא תטיל ביצה, כי אם אין לה יצר אין שום סיבה שתזדווג לתרנגול אבל אדם הראשון שנצטווה מפי ה' פרו ורבו ומלאו את הארץ הלך והתעסק במצוה מצד היצר הטוב ולא היה צריך לזה את היצר הרע כלל.

המדינאי
הודעות: 17
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 1:13 pm

אולי יש הבדל בין לפני חטא עץ הדעת ואחרי

הודעהעל ידי המדינאי » א' ספטמבר 29, 2013 11:20 am

לפני חטא עץ הדעת זה היה אפשרי גם ללא היצר הרע, אלא עם היצר של קדושה.

אבל אחרי חטא עץ הדעת, העולם ירד ממדרגתו, ובכל דבר טוב מעורב גם רע. זה בעצם המושג של עץ הדעת טוב ורע, שהטוב והרע מעורבבים. "ובחטא יחמתני אמי". ולכן זקוקים גם ליצר הרע.

עכשיו ראיתי שבאשכול אחר כבר הבאת מאחד הספרים הקדושים:


וז"ל ספר נפש החיים שער א פרק ו בהג''ה:

וזה היה קודם החטא לא היה כלול אז רק מכל העולמות וכחות הקדושה לבד, ולא מכחות הרע, אבל אחר החטא נכללו ונתערבו בו גם כחות הטומאה והרע, וממילא עירב אותם על ידי זה גם בהעולמות מזה הטעם שהוא כלול ומשותף מכולם והם מתעוררים ומשתנים כפי נטיית מעשיו, והוא ענין עץ הדעת טוב ורע:
והענין כי קודם החטא, עם כי ודאי שהיה בעל בחירה גמור להטות עצמו לכל אשר יחפוץ להטיב או להיפך ח"ו, כי זה תכלית כוונת כלל הבריאה, וגם כי הרי אחר כך חטא, אמנם לא שהיה ענין בחירתו מחמת שכחות הרע היו כלולים בתוכו, כי הוא היה אדם ישר לגמרי כלול רק מסדרי כחות הקדושה לבד, וכל עניניו היו כולם ישרים קדושים ומזוככים טוב גמור, בלי שום עירוב ונטיה לצד ההיפך כלל, וכחות הרע היו עומדים לצד וענין בפ"ע חוץ ממנו, והיה בעל בחירה ליכנס אל כחות הרע ח"ו כמו שהאדם הוא בעל בחירה ליכנס אל תוך האש, לכן כשרצה הס"א להחטיאו הוצרך הנחש לבא מבחוץ לפתות, לא כמו שהוא עתה שהיצר המפתה את האדם הוא בתוך האדם עצמו, ומתדמה להאדם שהוא עצמו הוא הרוצה ונמשך לעשות העון ולא שאחר חוץ ממנו מפתהו, ובחטאו שנמשך אחר פתוי הס"א, אז נתערבו הכחות הרע בתוכו ממש, וכן בהעולמות, וזהו עץ הדעת טו"ר, שנתחברו ונתערבו בתוכו ובהעולמות הטוב והרע יחד זה בתוך זה ממש, כי דעת פירושו התחברות כידוע.

שלימות
הודעות: 20
הצטרף: א' ספטמבר 08, 2013 1:58 pm

Re: פו"ר אצל אדה"ר ללא יצה"ר

הודעהעל ידי שלימות » א' ספטמבר 29, 2013 12:13 pm

רחמים כתב:רש"י בראשית פרק ג וז"ל:
ועל ידי שכתב (שם פסוק כה) ויהיו שניהם ערומים, סמך לו פרשת הנחש, להודיעך שמתוך שראה ערותה וראה אותם עסוקים בתשמיש נתאוה לה ובא עליהם במחשבה ובמרמה.


ושמעתי מקשים שהרי מבואר בחז''ל יומא ס''ט שכאשר כבשו את היצר של עריות לא הטילו התרנגולות ביצים, הרי שכאשר אין יצר הרע הבריות לא עוסקים בפו''ר, וא''כ איך יתכן שלפני החטא שלא היה לאדם יצה''ר התעסק בפו''ר?

ונ''ל שני תרוצים:
א': שברור שהיה לאדם יצר כל שהוא גם לפני החטא כי אחרת איך חטא לבסוף בלא שיהיה לו יצר?
ב': תרנגולת ללא יצר לא תטיל ביצה, כי אם אין לה יצר אין שום סיבה שתזדווג לתרנגול אבל אדם הראשון שנצטווה מפי ה' פרו ורבו ומלאו את הארץ הלך והתעסק במצוה מצד היצר הטוב ולא היה צריך לזה את היצר הרע כלל.


פרש״י ואל אישך תשוקתך, לתשמיש. משמע דקודם החטא לא.
על אף שהתי׳ הא׳ נמי ודאי אמת.

בן אחר בן
הודעות: 36
הצטרף: ב' אוגוסט 12, 2013 9:02 pm

Re: פו"ר אצל אדה"ר ללא יצה"ר

הודעהעל ידי בן אחר בן » ד' אוקטובר 02, 2013 1:21 pm

זכור לי שדברו על זה בפורום לאחרונה.
אחפש ואלנקק.

בן אחר בן
הודעות: 36
הצטרף: ב' אוגוסט 12, 2013 9:02 pm

Re: פו"ר אצל אדה"ר ללא יצה"ר

הודעהעל ידי בן אחר בן » ד' אוקטובר 02, 2013 1:24 pm

מצאתי מהר מן המצופה. הרב איש רגיל הביא שם מהזוהר ששואל את השאלה שלך.
viewtopic.php?f=17&t=14016&p=135841&hilit=%D7%9B%D7%AA%D7%A0%D7%95%D7%AA+%D7%A2%D7%95%D7%A8#p135841


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 258 אורחים