עמוד 1 מתוך 1

מלמד ההורג את תלמידיו

פורסם: ה' אוקטובר 03, 2013 1:01 am
על ידי גם זו לטובה
מלמד ההורג את תלמידיו
בכורות (מו) ההוא דמקרי דרדקי אדריה רב אחא דקא פשע בינוקי ואהדריה רבינא דלא אשכח דהוה דייק כוותיה:
פרש"י פשע בינוקי - מלקה אותן ומתים:

והדברים תמוהים האם ניתן להחזיר מלמד ההורג את תלמידיו?

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

פורסם: ה' אוקטובר 03, 2013 1:11 am
על ידי תוכן
בגיטין ומכות פירש"י מכה אותם יותר מדאי. וכנראה שכך צריך לפרש גם הכא.

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

פורסם: ה' אוקטובר 03, 2013 1:13 am
על ידי גם זו לטובה
תוכן כתב:בגיטין ומכות פירש"י מכה אותם יותר מדאי. וכנראה שכך צריך לפרש גם הכא.


לא הבנתי היאך אתה מפרש תיבת "ומתים"

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

פורסם: ה' אוקטובר 03, 2013 1:24 am
על ידי יוסףלוי
יש לפרש שכוונתו שלא אמד את יכולת הסבל שלהם עד שהכה אותם ברמה כזאת שנפלו למשכב ומתו,
והטעם שפי' כך שהמיתם ושלא פירש סתם שהכם, דל' הגמ' "דפשע בינוקי", וכבר שאל הריטב"א על רש"י מה
פשיעה יש כאן, דהוא מזיק בידים ולא "פושע", ולפי דברינו א"ש דלהכות מותר, אבל לא אמד את יכולת
סבלם עד שמתו [או כנ"ל שנפלו למשכב ואח"כ מתו - דיותר מסתבר] בגלל המכות, וא"כ חטאו היה "פשיעה".

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

פורסם: ה' אוקטובר 03, 2013 2:05 am
על ידי יאיר

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

פורסם: ה' אוקטובר 03, 2013 2:06 am
על ידי גם זו לטובה
יוסףלוי כתב:יש לפרש שכוונתו שלא אמד את יכולת הסבל שלהם עד שהכה אותם ברמה כזאת שנפלו למשכב ומתו,
והטעם שפי' כך שהמיתם ושלא פירש סתם שהכם, דל' הגמ' "דפשע בינוקי", וכבר שאל הריטב"א על רש"י מה
פשיעה יש כאן, דהוא מזיק בידים ולא "פושע", ולפי דברינו א"ש דלהכות מותר, אבל לא אמד את יכולת
סבלם עד שמתו [או כנ"ל שנפלו למשכב ואח"כ מתו - דיותר מסתבר] בגלל המכות, וא"כ חטאו היה "פשיעה".


גם לפירוש זה צ"ת היאך החזירו מלמד שגורם מיתה לתלמידיו.

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

פורסם: ה' אוקטובר 03, 2013 2:13 am
על ידי גם זו לטובה
בעל "ודרשת וחקרת" כותב שהדברים כפשוטם אף שיש סכנת מיתה מ"מ החזיריהו, דמה לי מיתה גשמית ומה לי מיתה רוחנית, ודבריו צ"ת.

ראיתי שגם בצי"א האריך בזה ואנו תח"י.

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

פורסם: ה' אוקטובר 03, 2013 2:16 am
על ידי יוסףלוי
גם זו לטובה כתב:
יוסףלוי כתב:יש לפרש שכוונתו שלא אמד את יכולת הסבל שלהם עד שהכה אותם ברמה כזאת שנפלו למשכב ומתו,
והטעם שפי' כך שהמיתם ושלא פירש סתם שהכם, דל' הגמ' "דפשע בינוקי", וכבר שאל הריטב"א על רש"י מה
פשיעה יש כאן, דהוא מזיק בידים ולא "פושע", ולפי דברינו א"ש דלהכות מותר, אבל לא אמד את יכולת
סבלם עד שמתו [או כנ"ל שנפלו למשכב ואח"כ מתו - דיותר מסתבר] בגלל המכות, וא"כ חטאו היה "פשיעה".


גם לפירוש זה צ"ת היאך החזירו מלמד שגורם מיתה לתלמידיו.


כל הבעיה היתה באומד, ממילא החטא פחות חמור, ולגבי החשש שיכה להבא - אמדו כנראה את המכות שאותם רשאי לתת לכל תלמיד.

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

פורסם: ה' אוקטובר 03, 2013 2:18 am
על ידי יאיר

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

פורסם: ה' אוקטובר 03, 2013 2:29 am
על ידי גם זו לטובה
יש"כ ליאיר

שפתי כהן כתב שמוכח מכאן מעלת הדקדוק עד כדי חשש סכנה, ובמחילה מכ"ת לא הבין צורתא דשמעתתא.

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

פורסם: ה' אוקטובר 03, 2013 2:31 am
על ידי יאיר
עיין בסוף דבריו ולענ"ד הוא עיקר דעתו.

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

פורסם: ד' ספטמבר 06, 2017 10:27 pm
על ידי איש גלילי
מה שלא הבנתי מימי, זה מאיפה רש"י ידע שהילדים מתו.

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

פורסם: ד' ספטמבר 06, 2017 10:37 pm
על ידי מכון חכמי ספרד
איש גלילי כתב:מה שלא הבנתי מימי, זה מאיפה רש"י ידע שהילדים מתו.


כל החינוך הוא לחיים, ואם מתים - מה התועלת לחיים בחינוך (כמובן שאי"ז מדוייק, תיקח את רוח הדברים).
ממילא הבין רש"י, שאם פשע ולא הועיל בחינוכו, כנראה שמתו.

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

פורסם: ד' ספטמבר 06, 2017 10:47 pm
על ידי דרומי
יש להעיר מהא דרבה שחטיה לרב זירא, ואעפ"כ בשנה הבאה הזמין אותו שוב לסעודת פורים...

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

פורסם: ד' ספטמבר 06, 2017 11:59 pm
על ידי איש גלילי
מכון חכמי ספרד כתב:
איש גלילי כתב:מה שלא הבנתי מימי, זה מאיפה רש"י ידע שהילדים מתו.


כל החינוך הוא לחיים, ואם מתים - מה התועלת לחיים בחינוך (כמובן שאי"ז מדוייק, תיקח את רוח הדברים).
ממילא הבין רש"י, שאם פשע ולא הועיל בחינוכו, כנראה שמתו.

בתור דרוש, זה יפה.
דרומי כתב:יש להעיר מהא דרבה שחטיה לרב זירא, ואעפ"כ בשנה הבאה הזמין אותו שוב לסעודת פורים...

ויש להעיר, מהא דר' זירא לא רצה לבוא...

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

פורסם: ה' יוני 06, 2019 7:28 am
על ידי שמואל דוד
יוסףלוי כתב:יש לפרש שכוונתו שלא אמד את יכולת הסבל שלהם עד שהכה אותם ברמה כזאת שנפלו למשכב ומתו,
והטעם שפי' כך שהמיתם ושלא פירש סתם שהכם, דל' הגמ' "דפשע בינוקי", וכבר שאל הריטב"א על רש"י מה
פשיעה יש כאן, דהוא מזיק בידים ולא "פושע", ולפי דברינו א"ש דלהכות מותר, אבל לא אמד את יכולת
סבלם עד שמתו [או כנ"ל שנפלו למשכב ואח"כ מתו - דיותר מסתבר] בגלל המכות, וא"כ חטאו היה "פשיעה".

יפה. ועיין ציץ אליעזר כב - נט.

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

פורסם: ה' יוני 06, 2019 11:37 am
על ידי ביקורת תהיה
דרדקי! כלום אין מחוור הדבר כשמלה שיש כאן חסר בדברי רש"י ותיבת 'ומתים' (מן הסתם צ"ל 'למתים') שייכת לפיסקא הסמוכה. אתמהה.

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

פורסם: ה' יוני 06, 2019 12:31 pm
על ידי חגי פאהן
ביקורת תהיה כתב:דרדקי! כלום אין מחוור הדבר כשמלה שיש כאן חסר בדברי רש"י ותיבת 'ומתים' (מן הסתם צ"ל 'למתים') שייכת לפיסקא הסמוכה. אתמהה.

ילמדנו רבנו א"כ מה הפשיעה ב"מלקה אותן"?

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

פורסם: ה' יוני 06, 2019 12:44 pm
על ידי ביקורת תהיה
נחסרו המלים 'יותר מדי', וכלשון רש"י בגיטין ובמכות: 'חובטן / מכה אותם / יותר מדי'.

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

פורסם: ה' יוני 06, 2019 1:42 pm
על ידי עזריאל ברגר
ביקורת תהיה כתב:דרדקי! כלום אין מחוור הדבר כשמלה שיש כאן חסר בדברי רש"י ותיבת 'ומתים' (מן הסתם צ"ל 'למתים') שייכת לפיסקא הסמוכה. אתמהה.

הגהתך אינה מתיישבת כלל.
א. איך "למתים" שייך לפיסקא הסמוכה?
ב. הגהות כאלו - צריכות ראיה.

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

פורסם: ה' יוני 06, 2019 3:02 pm
על ידי שמואל דוד
ביקורת תהיה כתב:דרדקי! כלום אין מחוור הדבר כשמלה שיש כאן חסר בדברי רש"י ותיבת 'ומתים' (מן הסתם צ"ל 'למתים') שייכת לפיסקא הסמוכה. אתמהה.

יד גסה מגיה ספרים

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

פורסם: ה' יוני 06, 2019 4:57 pm
על ידי ביקורת תהיה
עזריאל ברגר כתב:א. איך "למתים" שייך לפיסקא הסמוכה?
ב. הגהות כאלו - צריכות ראיה.
א. לא נביא אנכי ולא בן נביא אנכי. ולדוגמא בעלמא: פשע בינוקי. מלקה אותן [יותר מדי: הכא. גבי מטמא] למתים:
ב. המופרכות אינן צריכות ראיה.

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

פורסם: ה' יוני 06, 2019 9:21 pm
על ידי שמואל דוד
ביקורת תהיה כתב:
עזריאל ברגר כתב:א. איך "למתים" שייך לפיסקא הסמוכה?
ב. הגהות כאלו - צריכות ראיה.
א. לא נביא אנכי ולא בן נביא אנכי. ולדוגמא בעלמא: פשע בינוקי. מלקה אותן [יותר מדי: הכא. גבי מטמא] למתים:
ב. המופרכות אינן צריכות ראיה.

האם יש כת״י של רש״י עמ״ס בכורות?

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

פורסם: ו' יוני 07, 2019 12:13 am
על ידי מה שנכון נכון
שמואל דוד כתב:האם יש כת״י של רש״י עמ״ס בכורות?

בדקתי בשני כת"י וכתוב בהם כלפנינו.

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

פורסם: ו' יוני 07, 2019 3:26 am
על ידי שמואל דוד
מה שנכון נכון כתב:
שמואל דוד כתב:האם יש כת״י של רש״י עמ״ס בכורות?

בדקתי בשני כת"י וכתוב בהם כלפנינו.

יישר כח

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

פורסם: ו' יוני 07, 2019 9:36 am
על ידי מלבב
מה שנכון נכון כתב:
שמואל דוד כתב:האם יש כת״י של רש״י עמ״ס בכורות?

בדקתי בשני כת"י וכתוב בהם כלפנינו.

ובכתב יד לא יכול להיות טעות?

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

פורסם: ב' יוני 10, 2019 9:09 am
על ידי חגי פאהן
מלבב כתב:
מה שנכון נכון כתב:
שמואל דוד כתב:האם יש כת״י של רש״י עמ״ס בכורות?

בדקתי בשני כת"י וכתוב בהם כלפנינו.

ובכתב יד לא יכול להיות טעות?

גם יכול להיות שאין בו טעות.
ביקורת תהיה כתב:א. לא נביא אנכי ולא בן נביא אנכי. ולדוגמא בעלמא: פשע בינוקי. מלקה אותן [יותר מדי: הכא. גבי מטמא] למתים:

מעשה לסתור? (קודם טוען שאינו נביא ואח"כ מטעימנו מנבואתו?)

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

פורסם: ד' יוני 12, 2019 3:15 am
על ידי איש גלילי
אין סיבה להניח טעות כשאין ראיה כלשהי לזה, ועאכו"כ שאין סיבה להתרברב בניסוח "דרדקי".

Re: מלמד ההורג את תלמידיו

פורסם: ה' יוני 13, 2019 12:33 pm
על ידי ביקורת תהיה
מה שנכון נכון כתב:בדקתי בשני כת"י וכתוב בהם כלפנינו.
מה הולמים דברי רש"י בפרק בהמה המקשה את הנוסח המופיע בפירושו בשלהי פרק מומין אלו:
חֶלְבּוֹ דְּמַאי. אַף עַל פִּי שֶׁהוּא בְּכָל הַסְּפָרִים, אֱמֶת הַדָּבָר שֶׁהוּא שִׁבּוּשׁ, וְלֹא יֵשׁ חָכָם אֲשֶׁר יוֹשִׁיבֶנּוּ עַל כַּנּוֹ.