עמוד 1 מתוך 1

עם הדומה לחמור האם הכוונה אל תיקרי עם בחיריק אלא עם בפתח.

פורסם: א' אוקטובר 20, 2013 2:13 pm
על ידי כתונת_פסים
א. עם הדומה לחמור האם כוונת חז"ל בזה אל תיקרי עם בחיריק אלא עם בפתח וכך מקובל לחשוב או דילמא כיון שעשה אותם טפל לחמור על כן דרשו עם הדומה לחמור ואין כוונתם לומר אל תיקרי עם החמור בחיריק אלא עם החמור בפתח.

ב. מה שכתב רש"י שלוט ניצל בזכות אברהם ומקורו במדרש לכאו' והרי בגמ' ב"ק ל"ח מבואר שמואב ניצל בזכות שתי פרידות שהיה צריך לצאת מהם והם רות וכו' יעו"ש עוד קשיא בזה שהרי בדברים כתב רש"י שלוט קיבל את עמון משום שלא גילה לפרעה ששרה היא אשתו של אברהם, ומדוע אין זה סיבה מספקת כדי להצילו מהפיכת סדום.

Re: עם הדומה לחמור האם הכוונה אל תיקרי עם בחיריק אלא עם בפתח

פורסם: א' אוקטובר 20, 2013 2:51 pm
על ידי כתונת_פסים
קיבלתי באישי מחכם אחד.

עיין העמ"ד הלומד מהמילה 'עִם', אך לא ר"ל שהכוונה לשנות את הקריאה במילה.


אין העמק דבר תחת ידי אך באמת שלא השכלתי הבין מניין לומר עם בחיריק ואם משום שעשה אותם טפל לחמור לשם מה צריך לעשות את העם בחיריק.

Re: עם הדומה לחמור האם הכוונה אל תיקרי עם בחיריק אלא עם בפתח

פורסם: ד' אוקטובר 23, 2013 8:37 pm
על ידי בן החבורה
במדרש רבה כ' ומניין שהעבדים דומין לבהמה מהכא שבו לכם פה עם החמור, ובדפוס וילנא הגירסא שבו לכם פה עם החמור עם החמור. [אם אין גירסא זו ט"ס] הרי מוכח שהכוונה בפתח.

Re: עם הדומה לחמור האם הכוונה אל תיקרי עם בחיריק אלא עם בפתח

פורסם: ה' אוקטובר 24, 2013 12:51 am
על ידי אפרקסתא דעניא
כתונת_פסים כתב:ב. מה שכתב רש"י שלוט ניצל בזכות אברהם ומקורו במדרש לכאו' והרי בגמ' ב"ק ל"ח מבואר שמואב ניצל בזכות שתי פרידות שהיה צריך לצאת מהם והם רות וכו' יעו"ש עוד קשיא בזה שהרי בדברים כתב רש"י שלוט קיבל את עמון משום שלא גילה לפרעה ששרה היא אשתו של אברהם, ומדוע אין זה סיבה מספקת כדי להצילו מהפיכת סדום.


מה אתה רוצה מרש"י? בתורה כתוב ויזכור אלקים את אברהם וישלח את לוט מתוך ההפיכה, ובגמ' בברכות מובא לברך ע"ז "ברוך זוכר את הצדיקים" (כשרואים את אשת לוט).

בהכרח צ"ל דלולי זכות אברהם היה נגזר שדוד יצא ממישהו אחר, והועילה זכותו של אברהם שדוד יצא מלוט, וממילא הוצרך להנצל כדי שיצאו ממנו דוד ורחבעם.