עמוד 1 מתוך 1

האם יש חובה בימינו ללמוד ספר הכוזרי

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2013 10:10 am
על ידי שלח
שמעתי שהגר"א אמר ללמוד ספר זה, האם הדרכתו התקבלה, אצל תלמידיו ובישיבת וולוזין?

Re: האם יש חובה בימינו ללמוד ספר הכוזרי

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2013 10:31 am
על ידי בן החבורה
השאלה שבכותרת אינה תואמת את השאלה שבתוכן, כי אפילו אם ההדרכה נתקבלה בימיו ובוולוז'ין עדיין אין להסיק מזה על ימינו

Re: האם יש חובה בימינו ללמוד ספר הכוזרי

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2013 11:33 am
על ידי שלח

Re: האם יש חובה בימינו ללמוד ספר הכוזרי

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2013 11:50 am
על ידי בן החבורה
יישר כח.

האם גם הגר"א מדבר רק על שער הראשון או על הספר כולו?

Re: האם יש חובה בימינו ללמוד ספר הכוזרי

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2013 6:20 pm
על ידי בברכה המשולשת
כל הספר- ואדוננו הגר"א כותב שהוא קודש קדשים ועיקרי אמונת ישראל תלויים בו

Re: האם יש חובה בימינו ללמוד ספר הכוזרי

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2013 7:09 pm
על ידי בן החבורה
אם כן הוא אשר דיברנו, הגר"א לדודו הורה ללמוד את כל הספר והגר"י לוונשטיין לדורו הורה ללמוד שער הראשון

Re: האם יש חובה בימינו ללמוד ספר הכוזרי

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2013 8:01 pm
על ידי בברכה המשולשת
אצלנו לומדים הכל, כהוראת אדוננו הגר"א

Re: האם יש חובה בימינו ללמוד ספר הכוזרי

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2013 9:06 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
"חובה"?

Re: האם יש חובה בימינו ללמוד ספר הכוזרי

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2013 9:14 pm
על ידי יאיר
הגר"א אמר שחובה גם ללמוד מעשה בראשית ומעשה מרכבה...

Re: האם יש חובה בימינו ללמוד ספר הכוזרי

פורסם: ה' אוקטובר 31, 2013 12:11 am
על ידי חרבונה
יאיר כתב:הגר"א אמר שחובה גם ללמוד מעשה בראשית ומעשה מרכבה...

לימוד מעשה בראשית ומעשה מרכבה היא חובה פשוטה יותר, כיון שזה חלק מהתורה [דבר גדול, מעשה מרכבה (סוכה כח.)], אך ספר הכוזרי אינו חלק מהתורה, והחובה ללומדו יכולה לנבוע רק מהתועלת שתצא ממנו.

Re: האם יש חובה בימינו ללמוד ספר הכוזרי

פורסם: ה' אוקטובר 31, 2013 2:16 am
על ידי אוהב אוצר
חובה גמורה!

Re: האם יש חובה בימינו ללמוד ספר הכוזרי

פורסם: ה' אוקטובר 31, 2013 7:21 am
על ידי בברכה המשולשת
חרבונה כתב:
יאיר כתב:הגר"א אמר שחובה גם ללמוד מעשה בראשית ומעשה מרכבה...

לימוד מעשה בראשית ומעשה מרכבה היא חובה פשוטה יותר, כיון שזה חלק מהתורה [דבר גדול, מעשה מרכבה (סוכה כח.)], אך ספר הכוזרי אינו חלק מהתורה, והחובה ללומדו יכולה לנבוע רק מהתועלת שתצא ממנו.


ספר הכוזרי אינו חלק מהתורה????????????????????????

Re: האם יש חובה בימינו ללמוד ספר הכוזרי

פורסם: ה' אוקטובר 31, 2013 10:02 am
על ידי חרבונה
בברכה המשולשת כתב:
חרבונה כתב:
יאיר כתב:הגר"א אמר שחובה גם ללמוד מעשה בראשית ומעשה מרכבה...

לימוד מעשה בראשית ומעשה מרכבה היא חובה פשוטה יותר, כיון שזה חלק מהתורה [דבר גדול, מעשה מרכבה (סוכה כח.)], אך ספר הכוזרי אינו חלק מהתורה, והחובה ללומדו יכולה לנבוע רק מהתועלת שתצא ממנו.


ספר הכוזרי אינו חלק מהתורה????????????????????????

לא התנסחתי נכון, ואבהיר את כוונתי. כפי שכבודו מבין שיש הבדל בין המאירי ליורה דעה. היינו, אדם שלא למד מעולם את ספרי המאירי לא ייחשב לו כחסרון בלימוד התורה, כיון שאין מחוייבות ללמוד את כל שיטות הראשונים [כמבואר באג"מ], אך אדם שלא למד מעולם חלק יו"ד החסיר חלק נכבד מלימוד התורה.
כך גם בנדון דידן. מעשה מרכבה הוא חלק מהתורה שחובה ללומדו. אך הכוזרי הוא דעת אחד מהראשונים, שניתן לעבור את החיים מבלי ללמוד את דבריו.

Re: האם יש חובה בימינו ללמוד ספר הכוזרי

פורסם: ה' אוקטובר 31, 2013 10:05 am
על ידי חרבונה
אוהב אוצר כתב:חובה גמורה!

מה משמעותה של הודעה זו?
היא מזכירה לי הודעה דומה: viewtopic.php?f=17&t=15735#p147824

Re: האם יש חובה בימינו ללמוד ספר הכוזרי

פורסם: ה' אוקטובר 31, 2013 9:22 pm
על ידי בברכה המשולשת
חרבונה כתב:אך הכוזרי הוא דעת אחד מהראשונים, שניתן לעבור את החיים מבלי ללמוד את דבריו.


אדוננו הגר"א אמר עיקרי אמונת ישראל תלויים בו, כאמור. ולכן שאני.

Re: האם יש חובה בימינו ללמוד ספר הכוזרי

פורסם: ה' אוקטובר 31, 2013 10:27 pm
על ידי חרבונה
בברכה המשולשת כתב:
חרבונה כתב:אך הכוזרי הוא דעת אחד מהראשונים, שניתן לעבור את החיים מבלי ללמוד את דבריו.


אדוננו הגר"א אמר עיקרי אמונת ישראל תלויים בו, כאמור. ולכן שאני.

דעת הגאון שהדרך הטובה ביותר ללימוד עיקרי אמונת ישראל, היא ע"י לימוד ספר הכוזרי, אך יש הרבה מגדולי ישראל הסוברים שיש דרכים טובות יותר.
ומשכך, חזרנו לנקודה הקודמת, שיש חובה על כל אדם ללמוד את כל חלקי התורה, אך אין חובה ללמוד את כל שיטות הראשונים בכל חלק וחלק.

Re: האם יש חובה בימינו ללמוד ספר הכוזרי

פורסם: ה' אוקטובר 31, 2013 11:27 pm
על ידי בן החבורה
חרבונה כתב:דעת הגאון שהדרך הטובה ביותר ללימוד עיקרי אמונת ישראל, היא ע"י לימוד ספר הכוזרי, אך יש הרבה מגדולי ישראל הסוברים שיש דרכים טובות יותר.

ויש הרבה מגדולי ישראל הסוברים ש"אמונה" אין ללמוד כלל אלא להאמין גרידא, אלא שפותח האשכול לא שאל על דעת שאר גדולי ישראל אלא על דעת הגר"א, אך הכותרת בהחלט מטעה (וכמו שכבר רמז 'אוהב אוצר' בציניות)

Re: האם יש חובה בימינו ללמוד ספר הכוזרי

פורסם: ו' נובמבר 01, 2013 1:07 am
על ידי חרבונה
בן החבורה כתב:
חרבונה כתב:דעת הגאון שהדרך הטובה ביותר ללימוד עיקרי אמונת ישראל, היא ע"י לימוד ספר הכוזרי, אך יש הרבה מגדולי ישראל הסוברים שיש דרכים טובות יותר.

ויש הרבה מגדולי ישראל הסוברים ש"אמונה" אין ללמוד כלל אלא להאמין גרידא

לזה נתכוונתי כשכתבתי 'יש הרבה מגדולי ישראל הסוברים שיש דרכים טובות יותר', ולא כתבתי 'יש הרבה מגדולי ישראל הסוברים שיש ספרים טובים יותר'.

Re: האם יש חובה בימינו ללמוד ספר הכוזרי

פורסם: א' נובמבר 24, 2013 12:57 pm
על ידי איש רגיל
בן החבורה כתב:
חרבונה כתב:דעת הגאון שהדרך הטובה ביותר ללימוד עיקרי אמונת ישראל, היא ע"י לימוד ספר הכוזרי, אך יש הרבה מגדולי ישראל הסוברים שיש דרכים טובות יותר.

ויש הרבה מגדולי ישראל הסוברים ש"אמונה" אין ללמוד כלל אלא להאמין גרידא, אלא שפותח האשכול לא שאל על דעת שאר גדולי ישראל אלא על דעת הגר"א, אך הכותרת בהחלט מטעה (וכמו שכבר רמז 'אוהב אוצר' בציניות)

ראה בעניין את דברי החידושי הרי"ם בספר הזכות: