עמוד 1 מתוך 1

בין כוס לגביע

פורסם: ש' נובמבר 23, 2013 7:54 pm
על ידי הכהן
שאלוני בשבת:
מדוע פרעה שותה בכוס ויוסף בגביע?

Re: בין כוס לגביע

פורסם: ש' נובמבר 23, 2013 10:25 pm
על ידי יאיר
א.היכן כתוב שיוסף שתה בגביע?
ב.יתכן ששניהם (או רק אחד מהם) השתמשו גם בגביע וגם בכוס בזמנים שונים.

Re: בין כוס לגביע

פורסם: ש' נובמבר 23, 2013 10:29 pm
על ידי אוהב אוצר
השאלה טובה רק יש לשאול אותה בצורה אחרת:
מדוע יש שינוי לשון כזאת?

Re: בין כוס לגביע

פורסם: ש' נובמבר 23, 2013 11:23 pm
על ידי הכהן
יאיר כתב:א.היכן כתוב שיוסף שתה בגביע?

הלוא זה אשר ישתה אדני בו

Re: בין כוס לגביע

פורסם: ש' נובמבר 23, 2013 11:36 pm
על ידי בן החבורה
בירמיה לה פסוק ה ואתן לפני בני בית הרכבים גביעים מלאים יין וכוסות, ובמצודות שם גביעים הם כעין כוסות וגדולים מהן ובהם מביאים היין וכן ואת גביעי גביע הכסף (בראשית לב).

Re: בין כוס לגביע

פורסם: א' נובמבר 24, 2013 9:27 am
על ידי הכהן
יישר

Re: בין כוס לגביע

פורסם: א' נובמבר 24, 2013 11:27 pm
על ידי קולמוס הסופר
בס"ד
פרי האדמה א עמוד 286.JPG
פרי האדמה א עמוד 286.JPG (107.36 KiB) נצפה 5375 פעמים

פרי האדמה.PDF
(340.57 KiB) הורד 281 פעמים

והעמוד הוא 268 (ולא 286 כמו שכתוב בתמונה)

Re: בין כוס לגביע

פורסם: ב' נובמבר 25, 2013 12:32 am
על ידי זרע הארץ
גביע לשון גובה, וזוהי הכוס הגדולה שממנה מוזגים לקטנות שבהם שותים. יש לציין דבחילוף גיכ"ק זהו ג"כ לשון כובע, שהוא בגובה הראש.

Re: בין כוס לגביע

פורסם: ב' נובמבר 25, 2013 12:39 am
על ידי קולמוס הסופר
זרע הארץ כתב:גביע לשון גובה, וזוהי הכוס הגדולה שממנה מוזגים לקטנות שבהם שותים.

ברוך שכיוונת לדעת הרש"ר הירש על אתר עיי"ש.

Re: בין כוס לגביע

פורסם: ב' נובמבר 25, 2013 1:08 am
על ידי כנסת ישראל
חילוף גיכ"ק =קביע = קובעת

Re: בין כוס לגביע

פורסם: ב' נובמבר 25, 2013 1:11 am
על ידי קולמוס הסופר
כנסת ישראל כתב:חילוף גיכ"ק =קביע = קובעת

גם זה ברש"ר הירש שם.

Re: בין כוס לגביע

פורסם: ב' נובמבר 25, 2013 9:45 am
על ידי רחמים
גביע עם הכולל עולה כמנין כוס = 86


מזרחי (רא"ם) בראשית פרק מד

(ב) גביעי כוס ארוך וקורין לו מדרנ"א. וכן כתב (רש"י שמות כה, לא) גבי "גביעיה - שהן כמין כוסות שעושין מזכוכית ארוכים וקצרים וקורין להם מדראנ"ש". ולא ידעתי איך יפרש הכתוב שבירמיה (ירמיהו לה, ה) "גביעים מלאים יין וכוסות" דמשמע דגביעים לחוד, וכוסות לחוד, לא שזה כמו זה. ושמא יש לומר, שׁשֵׁם כוס כולל הארוך וקצר וזולתו, ושם גביע אינו נופל רק על הארוך וקצר. ובאמרו גביעים וכוסות, יהיה הגביע הכוס הארוך וקצר, והכוס הקצר והרחב או זולתו.

Re: בין כוס לגביע

פורסם: ב' נובמבר 25, 2013 9:29 pm
על ידי ראש חכם
אל תתמה על גביע=גובה, כי לא דבר ריק הוא מכם. ועיין תוס' גיטין ז' ע"א ד"ה בזמן ובפנים יפות שמות כח, ד; ועיין רש"י ורד"ק יחזקאל מ, ב.

Re: בין כוס לגביע

פורסם: ב' נובמבר 25, 2013 9:49 pm
על ידי בן יצחק
בדרך גימטריא בפרעה כתוב כו"ס בגימ' אלהי"ם ...
וביוסף כתוב : גבי"ע ראשי תיבות י"ג, ע"ב. רומז על י"ג מכילין דרחמין, וע"ב גימ' חסד.

Re: בין כוס לגביע

פורסם: ב' נובמבר 25, 2013 10:05 pm
על ידי הכהן
ראש חכם כתב: ועיין תוס' גיטין ז' ע"א ד"ה בזמן

התוספות כתב:ומפרש ריב''א משום דלכהן הדיוט לא היה ציץ והיתה גדולה קרויה מגבעת

וכן כתב הרמב"ן (שמות כח לא)
הרמב"ן כתב:אבל בכהן הדיוט אמר הכתוב מגבעות (להלן כח מ, כט ט, ועוד), ואף היא מצנפת היא, אלא שקושר בה כל ראשו ומעלה הכפלים עליו כעין מגבעת שהוא קובע כדברי אונקלוס, כי מגבעת כמו מקבעת, כאשר אמרתי בסדר ויהי מקץ (בראשית מא מז) בחלופי הגימ''ל והקו''ף


ראש חכם כתב:ועיין רש"י יחזקאל מ, ב.

זה?
אל הר גבוה מאוד. שכן הוא עתיד להיות גבוה שנא' (ישעי' ב) ונשא מִגְּבָעוֹת:

Re: בין כוס לגביע

פורסם: ב' נובמבר 25, 2013 11:13 pm
על ידי ראש חכם
להכהן: א. מתוס' בלבד אין כ"כ ראיה כי יתכן שפירשו מלשון 'גבעה' כדברי הרמב"ן [ו'גבעה' אינו הר גבוה אלא ההיפך] על כן הבאתי דברי הפנים יפות שפירש דברי התוס' שהוא מלשון 'גובה'. ב. אכן כוונתי לרש"י שם.

Re: בין כוס לגביע

פורסם: ב' נובמבר 25, 2013 11:19 pm
על ידי הכהן
מה הראיה מרש"י שם? הוא מצטט פסוק שהר בית ה' יהיה נישא=גבוה מהגבעות האחרות. איפה יש כאן גבע=גבוה?

Re: בין כוס לגביע

פורסם: ב' נובמבר 25, 2013 11:46 pm
על ידי נרו יאיר
אולי יש כאן טעם נוסף למה שופכים על הגביע עד שיישפך קצת החוצה, כביכול להדביק את האחד שחסר מגימ' כוס שזה אלוקים