עמוד 1 מתוך 2

דיני נגעים ומצורע בזמן הזה

פורסם: ו' אפריל 08, 2011 12:52 pm
על ידי תולעת ספרים07
כידוע דנו כל האחרונים החל מהרע"א עד התוי"ט מדוע בזמן הזה אין מצורע ונשארו בקושיא.
המעניין הוא שלכאו' אישתמיטתיה מחבר מפורש הלכות תפילין סימן ל"ח סעיף י"ג בזה"ל מנודה ומצורע אסורים להניח תפילין ע"כ.
וכידוע שהמחבר אינו כותב אלא דינים הנוהגין בזה"ז. אתמהה.

וראה בתשב"ץ סי' קל"ז ד"ה ולא תותיב שאם אירע כן בגלות בזה"ז צריך שינהג בדין הצרעת שהיא חובת הגוף ונוהג בכל מקום ואע"פ שלא דברו מיניה מוני המצות משום שאין אנחנו בקיאין בכך אולם בבהרת עזה כשלג מסתברא דאיכא בקיאין עכ"ל.

נ.ב: בזמנו שמעתי מאדמו"רים ז"ל מהזקנים שבדור הקודם שהמחלה היא היא הצרעת [כולל הבידוד ועוד] האם עוד מישהו מהקוראים שמע על כך. ואפשר שאמר כן בדרך הלצה.
אבקש מהקוראים להחכים אותי בזה.

Re: פשט בפרשת מצורע - ואין עליה תשובה

פורסם: ו' אפריל 08, 2011 1:52 pm
על ידי גם זה הבל
אפ"ל כך. דהב"י לא כותב הלכות שאינן "שייכות" בזמן הזה ומצורע שייך שיהיה רק אין למעשה. והאחרו' הק' מדוע למעשה אין מצורע ולא שאלו בגלל הדין.

Re: פשט בפרשת מצורע - ואין עליה תשובה

פורסם: ו' אפריל 08, 2011 2:06 pm
על ידי תולעת ספרים07
הב"י כותב רק מה שיש במעשה בפועל ולא מה שיש בתיאוריה ולמעשה אין מצורע מה זה משנה למה למעשה אין והנה המחבר הביאו.

Re: פשט בפרשת מצורע - ואין עליה תשובה

פורסם: ו' אפריל 08, 2011 2:23 pm
על ידי גם זה הבל
הב"י כותב רק מה שיש במעשה בפועל ולא מה שיש בתיאוריה ולמעשה אין מצורע מה זה משנה למה למעשה אין והנה המחבר הביאו

ודוגמא לדבר מצינו .... ?

Re: פשט בפרשת מצורע - ואין עליה תשובה

פורסם: ו' אפריל 08, 2011 2:31 pm
על ידי תולעת ספרים07
הסברא אומרת כך שלא עשה את השו"ע אלא למעשה להורות את ההלכה אשר יעשון ותו לא.
(בדרך הלצה אמרנו פעם שלכן גם לא כתב המחבר הלכות תשובה וד"ל).

Re: פשט בפרשת מצורע - ואין עליה תשובה

פורסם: ו' אפריל 08, 2011 2:48 pm
על ידי גם זה הבל
אם זה רק מסברתך הרעק"א כמדומני יסתדר עם זה.

Re: פשט בפרשת מצורע - ואין עליה תשובה

פורסם: ו' אפריל 08, 2011 2:55 pm
על ידי נוטר הכרמים
תולעת ספרים07 כתב:הסברא אומרת כך שלא עשה את השו"ע אלא למעשה להורות את ההלכה אשר יעשון ותו לא.
(בדרך הלצה אמרנו פעם שלכן גם לא כתב המחבר הלכות תשובה וד"ל).


לא הבנתי את עומק ההלצה ממצות תשובה הנוהגת בזמן הזה הלכה למעשה ממש, ולדעת הרמב"ן עליה נאמר: כי קרוב אליך הדבר מאוד בפיך ובלבבך לעשותו.
הכל חייבים בה אנשים נשים וטף, בין עני בין עשיר, זקן או בעל יסורים וכו'.

והלכות 'יסודי התורה' מופיע באיזה מקום? מצוות אמונה היכן היא?

Re: פשט בפרשת מצורע - ואין עליה תשובה

פורסם: ו' אפריל 08, 2011 3:18 pm
על ידי תולעת ספרים07
פעם גם אני הייתי צעיר וכבחורים אויבער חכמים נשאלה השאלה מדוע אין המחבר כותב הלכות תשובה ועל זה תירצו שאין כיום למעשה מי שעושה תשובה כדבעי וכדברי הרמב"ם שלא ישוב לזה החטא לעולם...
והדבר ידוע שגם בעל המחזור לא הביאו בתשובה ביום הכיפורים קבלה על העתיד וכדברי הרמב"ם שמקבל על עצמו שלא יחזור לחטא זה. אם כי שמעתי שמרן הגר"ח שליט"א אמר שהוא מוסיף קטע זה מדיליה הגם שאינו מופיע במחזור ובמחזור מופיע רק בלשון תפילה אלוקי וכו' יהי רצון וכו' שלא אחטא עוד ותו לא.
בתקווה להבנה.

בכל אופן מזה ראיה שהמחבר כתב רק מה שעושים בפועל למעשה והשמיט גם את ההלכות השייכים בזמן הזה במידה ואין עושים אותם משום מה.

Re: פשט בפרשת מצורע - ואין עליה תשובה

פורסם: ו' אפריל 08, 2011 6:07 pm
על ידי גם זה הבל
ובדרך הלצה בכל אופן מזה ראיה שהמחבר כתב רק מה שעושים בפועל למעשה והשמיט גם את ההלכות השייכים בזמן הזה במידה ואין עושים אותם משום מה.

משום מה כשהיית צעיר לא למדו סי' תר"ה ותר"ו.

Re: פשט בפרשת מצורע - ואין עליה תשובה

פורסם: א' אפריל 10, 2011 12:27 am
על ידי תולעת ספרים07
למען השם מה הסימנים האלו שייכים להלכות תשובה ברמב"ם וראה בקובץ המצורף כאן.
בסימנים שציינת מבואר רק מתי להתוודות ועוד כהנה וכל הנוגע ליום הכיפורים ותו לא אך לא כתב המחבר בשום מקום אם יש מצוות עשה לעשות תשובה ומה צריך לעשות כדי לשוב. המחבר לא דיבר בשום מקום מחרטה קבלה לעתיד ועוד הרבה כמו שהאריך בכל זה הרמב"ם.
רמבם דעות הלכות תשובה.png
רמבם דעות הלכות תשובה.png (101.62 KiB) נצפה 10761 פעמים

Re: פשט בפרשת מצורע - ואין עליה תשובה

פורסם: א' אפריל 10, 2011 3:39 pm
על ידי מתפעל
"כידוע דנו כל האחרונים החל מהרע"א עד התוי"ט מדוע בזמן הזה אין מצורע ונשארו בקושיא".
איפה הגרעק"א והתויו"ט?

יש רמב"ם פיהמ"ש במשנה האחרונה בנגעים שדן בענין ואומר שלא יוכל המצורע לבצע תגלחת. כי בתגלחת הטהרה יש עשה דוחה לא תעשה שבל תקיפו, ומכיוון שהעשה לא בא על צד השלימות שהרי אין לנו ביהמ"ק ואי אפשר להביא קרבנות, לכן העשה קלוש ולא יכול לדחות הלא תעשה. עיי"ש.

ההערה מהשו"ע יפה. יישר כח.

לא ברור לי, אם אתה קובע שאין תשובה, מה תרצה מאיתנו? הרי אין תשובה.

תשובה ידועה יש, שאין לנו כהנים ודאי אלא רק כהני חזקה ולא יהיה מי שיסגיר ויטמא דלענין דאורייתא צריך כהן מיוחס.

Re: פשט בפרשת מצורע - ואין עליה תשובה

פורסם: א' אפריל 10, 2011 4:15 pm
על ידי תולעת ספרים07
ראה בתפא"י במראה הכהן הקדמה למס' נגעים אות ל"ט שהביא תוספתא דנגעים פ"ח ורמב"ם פי"א מטו"צ דכל דיני מצורע ונגעים וטהרתן נוהג בין בארץ בין בחו"ל בין בפני הבית ובין שלא בפני הבית (חוץ מנגעי בתים שאינו נוהג רק בא"י) ומעולם תמהתי למה אין נוהגין כן בזה"ז והציע קושיא זו בילדותו לפני הגרע"א והשיב שגם הוא תמה על זה ושאין לו תי' המתקבל על הדעת...
ראה שם ותרווה נחת.

ומדי דברי בו אציין שזה עתה בעסקי בזה מצאתי שהמחבר עוסק בדיני מצורע גם ביו"ד סימן רס"ו סעיף א' לעניין מילה ...מילה בין בזמנה בין שלא בזמנה דוחה צרעת וכו' ע"ש - והוא פלא.

Re: פשט בפרשת מצורע - ואין עליה תשובה

פורסם: א' אפריל 10, 2011 5:47 pm
על ידי אוצר החכמה
בספר תולדות אדם מספר שר' זלמן מוולוזין (אחי הגר"ח) לא רצה שיקצוץ לו הרופא בהרת משום חשש קציצת בהרת ולפי זכרוני בספר הארז מוילנא לר' ניסן זק"ש דן בשאלה זו של נגעים בזמה"ז.

האם יש צרעת בימינו?

פורסם: ב' דצמבר 02, 2013 12:31 pm
על ידי שלח
מביאים מהרמב"ם ומהחזון איש שיש בימינו, והאם לפי זה מי שיש לו כתם בעור או נשירת שערות, יזהר לא לפגוע בו שאסור לקצוץ הנגע, אבל מי יודע בימינו זיהוי לכך, והאם יש כהנים שהם בטוח כהנים או אולי כהני חזקה מספיקים, האם ידוע בימינו רבנים גדולים שהחמירו בכך

Re: האם יש צרעת בימינו?ומה עושים אם התגלה כתם בעור

פורסם: ב' דצמבר 02, 2013 12:43 pm
על ידי שלח

Re: האם יש צרעת בימינו?ומה עושים אם התגלה כתם בעור

פורסם: ב' דצמבר 02, 2013 12:48 pm
על ידי עשוי לנחת
שלח כתב:ומה עושים אם התגלה כתם בעור

יש לי המלצה על רופא עור טוב. תפנה באישי

Re: האם יש צרעת בימינו?ומה עושים אם התגלה כתם בעור

פורסם: ב' דצמבר 02, 2013 1:02 pm
על ידי אוצר החכמה
יש על זה בתולדות אדם על ר' זלמן מוולוזין וכמדומני שהרב ניסן זק"ש בספר הארז מוילנא דן בנושא.

Re: האם יש צרעת בימינו?ומה עושים אם התגלה כתם בעור

פורסם: ב' דצמבר 02, 2013 1:32 pm
על ידי בברכה המשולשת
כבר הראבי"ה דן בשאלה זו.

Re: האם יש צרעת בימינו?ומה עושים אם התגלה כתם בעור

פורסם: ב' דצמבר 02, 2013 6:13 pm
על ידי קולמוס הסופר
בס"ד
הנגעים הם מחלה פיסית או רוחנית. נשמת אברהם ג'.
נשמת אברהם ג.PDF
(455.62 KiB) הורד 422 פעמים


מאמר מקיף בעניין הנגעים בזמנינו. מספר 'משנת הדעת' שכולו עוסק בטומאת צרעת.
משנת הדעת.pdf
(3.74 MiB) הורד 653 פעמים


המקור הראשון בזה הוא מביא בעמוד 22 מתשובת הגאונים.

Re: האם יש צרעת בימינו?ומה עושים אם התגלה כתם בעור

פורסם: ב' דצמבר 02, 2013 6:40 pm
על ידי איש רגיל
מה הדין במי שיש לו מקום נגוע בקרקפת שהשערות היוצאין ממנה הן בצבע לבן, האם כשמרפא את זה עובר על קציצת בהרתו?
סיפר לי חבר שהיתה לו שאלה כזו הלכה למעשה, ודרש וחקר ולא הגיע לדברים ברורים, והחמיר על עצמו שלא למרוח משחה שתרפא את זה.

Re: האם יש צרעת בימינו?ומה עושים אם התגלה כתם בעור

פורסם: ב' דצמבר 02, 2013 6:52 pm
על ידי קולמוס הסופר
איש רגיל כתב:מה הדין במי שיש לו מקום נגוע בקרקפת שהשערות היוצאין ממנה הן בצבע לבן, האם כשמרפא את זה עובר על קציצת בהרתו?
סיפר לי חבר שהיתה לו שאלה כזו הלכה למעשה, ודרש וחקר ולא הגיע לדברים ברורים, והחמיר על עצמו שלא למרוח משחה שתרפא את זה.

מהספר משנת הדעת הנ"ל עמוד 73 באוצה"ח.
1.JPG
1.JPG (48.03 KiB) נצפה 10784 פעמים

2.JPG
2.JPG (63.76 KiB) נצפה 10784 פעמים

Re: האם יש צרעת בימינו?ומה עושים אם התגלה כתם בעור

פורסם: ב' דצמבר 02, 2013 7:16 pm
על ידי אוצר החכמה
מאיפה הפשיטות שלמרוח משחה כדי שזה יירפא יש בזה איסור משום קוצץ בהרתו.

Re: האם יש צרעת בימינו?ומה עושים אם התגלה כתם בעור

פורסם: ב' דצמבר 02, 2013 7:53 pm
על ידי IRU
יש בעניין הזה כמה תשובות מהגר"נ גשטטנר, בשו"ת להורות נתן חלק יד (אגב, כל הכרכים מלבד כרך זה ישנם באוצר החכמה - גירסה 10 - ובאוצרות התורה, וכרך זה משום מה חסר, רק בהיברו בוקס ישנו) סימנים קיג-קטו, ואם זכרוני אינו מטעני, הוא מביא שם מח' ראשונים אם רפואה טבעית נחשבת לקציצת נגע או לא, ולשי' האברבנאל מצוה על המצורע לחפש רפואה טבעית.
וזה גם תשובה למי ששאל אם יש נגע היום, שכן לדעת כמה ראשונים נשירת שער היא הנתק האמור בתורה ואין בזה שום שינוי מראה, כך שלא צריך לזה כהן שיודע הלכות נגעים.

Re: האם יש צרעת בימינו?ומה עושים אם התגלה כתם בעור

פורסם: ב' דצמבר 02, 2013 11:32 pm
על ידי קולמוס הסופר
IRU כתב:שו"ת להורות נתן חלק יד כל הכרכים מלבד כרך זה ישנם באוצר החכמה - גירסה 10 - וכרך זה משום מה חסר.

גם ב11 חסר.

Re: האם יש צרעת בימינו?ומה עושים אם התגלה כתם בעור

פורסם: ג' דצמבר 03, 2013 12:03 am
על ידי מאיר סובל
וראה גם בספר השקדן חלק שלישי [עמוד 21 בהערת שוליים 21] עדות מבעל המעשה רבי שמואל יעקב בורנשטיין ששאל את מרן הגרי"ש בהלכות נגעים וענה לו על זה הלכה למעשה עם המקורות בלי צורך בעיון אחר.

Re: האם יש צרעת בימינו?

פורסם: א' אפריל 30, 2017 1:04 am
על ידי נקדש את שמך בעולם
הוקפץ לרגל פרשת השבוע ובעקבות אשכול דומה בסמוך בעניין זיבה.

שבוע שעבר מכרו בבתי כנסת ספר מקיף על ענייני נגעים ובתוך דבריו הזכיר ספר שחיבר אחד מכפר חב"ד בנושא צרעת בזמן הזה בשילוב תמונות של צרעת לפי הבנתו, מי שמכיר את הספר המדובר אשמח אם יוכל להפנותני אליו.

Re: פשט בפרשת מצורע - ואין עליה תשובה

פורסם: א' אפריל 30, 2017 1:19 am
על ידי עושה חדשות

Re: האם יש צרעת בימינו?

פורסם: א' אפריל 30, 2017 10:29 am
על ידי רבותיי
כלי חמדה ריש פרשת תזריע דן באורך וברוחב בדין נגעים בזמן הזה. ולכל הפחות בדעת הרמב''ן הוא קובע כי על אף ששייך מצוות ראיית נגעים אף בזמן הזה, אין על הקוצץ בהרתו (שלדעתו כולל כל טיפול בנגע שלא על פי כהן!) איסור.

Re: פשט בפרשת מצורע - ואין עליה תשובה

פורסם: א' אפריל 30, 2017 10:46 am
על ידי מתון
ראה בשו"ת בית דוד (לייטר), שהביא שכתב נתקשו בזה, ושבאמת הובא בש"ע בעוד מקומות.

Re: האם יש צרעת בימינו?

פורסם: א' אפריל 30, 2017 10:49 am
על ידי מתון
נקדש את שמך בעולם כתב:הוקפץ לרגל פרשת השבוע ובעקבות אשכול דומה בסמוך בעניין זיבה.

שבוע שעבר מכרו בבתי כנסת ספר מקיף על ענייני נגעים ובתוך דבריו הזכיר ספר שחיבר אחד מכפר חב"ד בנושא צרעת בזמן הזה בשילוב תמונות של צרעת לפי הבנתו, מי שמכיר את הספר המדובר אשמח אם יוכל להפנותני אליו.

בפורם הידישאי אידישע וועלט נדון הדבר באריכות http://www.ivelt.com/forum/viewtopic.php?t=26532#p1047059, ומשם ששם הספר הוא "נגעי עור אדם – ע"פ וטהר הכהן"

Re: האם יש צרעת בימינו?

פורסם: א' אפריל 30, 2017 11:26 am
על ידי חוקר ודורש
שמעתי פעם שסרטן עור היינו צרעת לא יודע מקור

Re: האם יש צרעת בימינו?

פורסם: א' אפריל 30, 2017 12:57 pm
על ידי הרואה
חוקרנוביץ כתב:שמעתי פעם שסרטן עור היינו צרעת לא יודע מקור

איפה מצינו שמתים מזה?

Re: האם יש צרעת בימינו?

פורסם: א' אפריל 30, 2017 4:44 pm
על ידי יאיר
וידוע המעשה שאירע לפני עשרות שנים בלבד, על אותו שקנה עציץ באמצע הלוויה כדי לקבור בו את תפיליו של אותו מצורע שרצו לשרוף כל ממונו כדי שלא ידבקו במחלה.

Re: האם יש צרעת בימינו?

פורסם: א' אפריל 30, 2017 5:03 pm
על ידי כלבאשבוע
עיין בהקדמת תפארת ישראל למס' נגעים מה שמפלפל בזה ומביא מהגרקע"א .

Re: האם יש צרעת בימינו?

פורסם: א' אפריל 30, 2017 5:13 pm
על ידי לייטנר
יאיר כתב:וידוע המעשה שאירע לפני עשרות שנים בלבד, על אותו שקנה עציץ באמצע הלוויה כדי לקבור בו את תפיליו של אותו מצורע שרצו לשרוף כל ממונו כדי שלא ידבקו במחלה.

ומה באת ללמדנו בסיפור?
הרי ברור שמחלת הנסן - שהיתה מכונה 'צרעת', הגם שידעו שאינה הצרעת שבתורה - היא מחלה מדבקת.

Re: פשט בפרשת מצורע - ואין עליה תשובה

פורסם: א' אפריל 30, 2017 7:19 pm
על ידי מיללער
תולעת ספרים07 כתב:כידוע דנו כל האחרונים החל מהרע"א עד התוי"ט מדוע בזמן הזה אין מצורע ונשארו בקושיא.
המעניין הוא שלכאו' אישתמיטתיה מחבר מפורש הלכות תפילין סימן ל"ח סעיף י"ג בזה"ל מנודה ומצורע אסורים להניח תפילין ע"כ.
וכידוע שהמחבר אינו כותב אלא דינים הנוהגין בזה"ז. אתמהה.

וראה בתשב"ץ סי' קל"ז ד"ה ולא תותיב שאם אירע כן בגלות בזה"ז צריך שינהג בדין הצרעת שהיא חובת הגוף ונוהג בכל מקום ואע"פ שלא דברו מיניה מוני המצות משום שאין אנחנו בקיאין בכך אולם בבהרת עזה כשלג מסתברא דאיכא בקיאין עכ"ל.


עיקר הקושיא הוא למה אין 'נוהגין כן בזה"ז' וכלשונו של התפאר"י, וכוונתו לענין טומאת וטהרת מצורע, וממילא אין לדין תפלין ומילה לזה, שזה רק בהיכי תימצי אם יש 'מצורע', אבל אין בשו"ע דיני טומאת וטהרת מצורע, ודבר זה נתקשו בה גדולי עולם כנ"ל

אגב, לגבי מצורע שאין מניח תפלין, זה רק אם 'טמאו כהן' או אפי' אם יודע בעצמו של לו בהרת עזה כשלג עם סימני טומאה, אינו מניח תפלין?
לכאורה כל הדין של מצורע שאסור בהנחת תפלין הוא בעיא דלא איפשיטא במו"ק, והב"י הביא מבעל העיטור להחמיר, אבל בזה"ז אם צריכין כהן לזה ואין לנו כהן מוחזק, הוי ליה ספק ספיקא ולכאורה מחויב בתפלין, הלא כן?

Re: האם יש צרעת בימינו?

פורסם: ה' מרץ 12, 2020 5:01 am
על ידי מיללער
בזכרוני - וכן ראיתי מציינים - שהרמב"ן כותב במקום אחד שנגעים וצרעת הם מהמחלות המדבקות ולפיכך חייבה התורה בידוד.


האם אכן כתב הרמב"ן כן, ואיפה, או מי משאר מפרשי המקרא ביארו כן את הבידוד בטומאת מצורע?

כעת מצאתי רק הקטע המצורף מה שכתב הרמב"ן בפרשת תזריע (ויקרא יב, ד) שריחו והבלו של המצורע מזיקים - אולם לא ביאר שם אם זה בכח גשמי או למעלה מדרך הטבע.

ובפרשת מצורע (ויקרא טו, יא) כתב על טומאת זוב " מפני היותו חולי כבד מן החולאים הנדבקים".

Re: האם יש צרעת בימינו?

פורסם: ה' מרץ 12, 2020 5:33 am
על ידי אראל
כבוד הרב מיללער, זכרת את מ"ש הרמב"ן
יש לציין לדברי הרמב"ן בפרשת נשא, על מצות בדיקת הסוטה,
וזל"ק: והנה אין בכל משפטי התורה דבר תלוי בנס זולתי הענין הזה, שהוא פלא ונס קבוע שיעשה בישראל בהיותם רובם עושים רצונו של מקום, ע"כ.
הרי שחוץ מפרשת בדיקת סוטה, כל מצות התורה אינם מצות ניסיים, ובפשטות גם פרשת הנגעים נכלל בזה

Re: האם יש צרעת בימינו?

פורסם: ה' מרץ 12, 2020 10:49 am
על ידי צביב
הרואה כתב:
חוקרנוביץ כתב:שמעתי פעם שסרטן עור היינו צרעת לא יודע מקור

איפה מצינו שמתים מזה?


לא הבנתי כ''כ את השאלה כאן,
אבל על צרעת נאמר אל נא תהי כמת,
ואומנם פרשו את הפסוק באופן אחר,
( גם סרטן העור, עיקר החשש בו שילך לבקר במקום יותר פנימי,
ובו עצמו אין ''מת'')

Re: דיני נגעים ומצורע בזמן הזה

פורסם: א' מרץ 15, 2020 3:42 pm
על ידי סליחות
תולעת ספרים07 כתב:כידוע דנו כל האחרונים החל מהרע"א עד התוי"ט מדוע בזמן הזה אין מצורע ונשארו בקושיא.
המעניין הוא שלכאו' אישתמיטתיה מחבר מפורש הלכות תפילין סימן ל"ח סעיף י"ג בזה"ל מנודה ומצורע אסורים להניח תפילין ע"כ.
וכידוע שהמחבר אינו כותב אלא דינים הנוהגין בזה"ז. אתמהה.

וראה בתשב"ץ סי' קל"ז ד"ה ולא תותיב שאם אירע כן בגלות בזה"ז צריך שינהג בדין הצרעת שהיא חובת הגוף ונוהג בכל מקום ואע"פ שלא דברו מיניה מוני המצות משום שאין אנחנו בקיאין בכך אולם בבהרת עזה כשלג מסתברא דאיכא בקיאין עכ"ל.

נ.ב: בזמנו שמעתי מאדמו"רים ז"ל מהזקנים שבדור הקודם שהמחלה היא היא הצרעת [כולל הבידוד ועוד] האם עוד מישהו מהקוראים שמע על כך. ואפשר שאמר כן בדרך הלצה.
אבקש מהקוראים להחכים אותי בזה.

יש לצרף לכאן את הנשאל כאן.