עמוד 1 מתוך 1

איסור דאורייתא שונה בעצם חיובו מאיסור דרבנן.

פורסם: ג' דצמבר 03, 2013 3:34 pm
על ידי בנימין עורך
במסכת עירובין דף סז עמוד ב

כי הוינן בי רב יהודה, הוה אמר לן: בדאורייתא - מותבינן תיובתא והדר עבדינן מעשה, בדרבנן - עבדינן מעשה והדר מותבינן תיובתא.

מבואר בגמ' וברש"י שם: שבאיסור דאורייתא יש איסור בסיסי במעשה ולכן מותבינן תיובתא והדר עבדינן מעשה אבל במקום ספק דרבנן אין חיוב בסיסי של קיום המצוה וכיון שקיבל הוראה מרבו יכול לסמוך עליה

הטעם לזה ישנם כמה נוסחאות דומות.
בדברי התרומת הדשן סי' מג' נראה שטעם האיסור הוא מדין כבוד רבו שלא להיכנס למעשה רבו,
וברדב"ז ח"ד סי' י"ט נראה היינו כיון שבודאי יש לרב טעם נכון, וכך הוא ברוב המקרים ולכן סומכים על הרוב, אבל באיסור דאורייתא לא סומכים על הרוב אם אפשר לברר.
או מצד, שכל החיוב הוא לשמוע בקול חכמים וכיון שכרגע אני מציית להוראה של רב לא שייך שאני יעבור על האיסור.

Re: האם יש חילוק בחיוב לבירור ההלכה בין דאורייתא לדרבנן?

פורסם: ג' דצמבר 03, 2013 3:42 pm
על ידי זנב לשועלים
בנימין עורך כתב:לכאורה מבואר בגמ' שבדאורייתא חייב קודם לברר את ההלכה אבל במקום ספק דרבנן יכול קודם לעשות מה שנראה לו ואח"כ לברר את פירטי ההלכה
איך זה יצא לך מהגמרא שם? מדובר שם באדם ששמע הוראה מרבו ולא במי שעושה "מה שנראה לו"...

Re: האם יש חילוק בחיוב לבירור ההלכה בין דאורייתא לדרבנן?

פורסם: ג' דצמבר 03, 2013 3:47 pm
על ידי בנימין עורך
צודק!!!
תיקנתי בנוסח השאלה.
אבל עדיין יש כאן חידוש שלא שמעתי עליו קודם.
וגם בסברא נשמע לי חידוש,
כך נוהגים הלכה למעשה?
ולדוגמא אדם שהורה לו רב בשבת בדין אמירה לגוי שזה רק דין דרבנן, ויש לו קושיא על פסק ההלכה האם מותר לו לשמוע לרב ורק אח"כ לבדוק את ההלכה?

Re: איסור דאורייתא שונה בעצם חיובו מאיסור דרבנן.

פורסם: א' מאי 25, 2014 1:38 pm
על ידי בנימין עורך
רש"י כתב שבקינן לחכם לעשות כהוראתו, לכאו' משמע שזה דווקא בגלל שהחכם עושה את המעשה, אבל אם הוא אומר לי את ההלכה אולי לא?