מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

היחס לפסק של "גדול בישראל" אצל הפוסקים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

היחס לפסק של "גדול בישראל" אצל הפוסקים

הודעהעל ידי אמסטרדם » ה' דצמבר 12, 2013 9:23 pm

ידוע דרבים סומכים על ההיתר של השואל ומשיב לעשות "היתר עיסקא" גם כשאין ההלואה לשם לעשות רווחים, [וסומכים על היתרו אף שנראה מלשונו - לא זכור לי כעת איזה סימן - שאינו היתר חלק כ"כ], והנה ראיתי לאחרונה בספר "ברכת שלמה" על רבית [ממו"ץ בעלזא בירושלים] שכותב שהוא שלח שליח מהימן להגרי"ש אלישיב זצ"ל [ר"מ פריד - איש חסיד שהיה לאחרונה מבאי ביתו של הגרי"ש] לשאול אי סמכינן על ההיתר והגאון ז"ל ענה "הוא היה גדול בישראל ויכולים לסמוך עליו" - מהו פשרם של דבריו ז"ל???
נערך לאחרונה על ידי אמסטרדם ב א' דצמבר 15, 2013 10:08 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

חרבונה
הודעות: 88
הצטרף: ג' יולי 30, 2013 5:20 pm

Re: גדול בישראל

הודעהעל ידי חרבונה » ה' דצמבר 12, 2013 9:35 pm

אמסטרדם כתב:ידוע דרבים סומכים על ההיתר של השואל ומשיב לעשות "היתר עיסקא" גם כשאין ההלואה לשם לעשות רווחים, [וסומכים על היתרו אף שנראה מלשונו - לא זכור לי כעת איזה סימן - שאינו היתר חלק כ"כ], והנה ראיתי לאחרונה בספר "ברכת שלמה" על רבית [ממו"ץ בעלזא בירושלים] שכותב שהוא שלח שליח מהימן להגרי"ש אלישיב זצ"ל [ר"מ פריד - איש חסיד שהיה לאחרונה מבאי ביתו של הגרי"ש] לשאול אי סמכינן על ההיתר והגאון ז"ל ענה "הוא היה גדול בישראל ויכולים לסמוך עליו" - מהו פשרם של דבריו ז"ל???

אחר העיון, שמא צריך לפרש בדוחק דברי הגרי"ש, שכיון שבעל השואל ומשיב היה גדול בישראל יכולים לסמוך על היתרו.
אך כמובן שביאור זה בדבריו הוא דחוק עד מאד, והלואי שימצא אחד מהחברים ביאור המתקבל יותר על הלב.

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: גדול בישראל

הודעהעל ידי אמסטרדם » ה' דצמבר 12, 2013 10:17 pm

מלשון הגרי"ש ז"ל משמע שהוא עצמו לא הוה ברירא ליה להתיר את זה והוא מתיר רק מכיון שזה יצא מקולמוס השואל ומשיב שהיה גדול בישראל.
ונראה שזהו אחד מכללי הפסק - האומנם?
האם הגאון בעל חזו"א ז"ל ג"כ היה לו כלל כזה?

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1643
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: גדול בישראל

הודעהעל ידי מאיר סובל » ו' דצמבר 13, 2013 12:31 am

היה רגיל הגרי"ש לומר בנוסח כזה כשהוא לא רצה שיסמכו עליו כי לא ברירא ליה או שזה דיעבד, - הפנה להסתמך על אחרים [כאילו ולא הוא הנשאל הפוסק].

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: גדול בישראל

הודעהעל ידי אמסטרדם » ו' דצמבר 13, 2013 1:07 am

לי זה קצת פלא. ותודה לך ר' מאיר.

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: גדול בישראל

הודעהעל ידי אמסטרדם » ו' דצמבר 13, 2013 6:00 am

בקיצור: הגאון הרב אלישיב ז"ל שחזר על סוגיא דהיתר עיסקא עשרות פעמים לאורכה ולרחבה וגם ראה את סברותיו של השואל ומשיב ז"ל - לא ברירא ליה להתיר בכגון דא, ולכן היה צריך להיות זה ספיקא דאורייתא, ואולי יותר מזה, והנה באים לשאול אותו הלכה למעשה, והוא אינו מוצא לנכון למנוע האיסור אלא אדרבה ניחא ליה שמכאן ואילך יאמרו שהרב אלישיה התיר, ויש ללמוד מזה אחד מב' דברים: א' אף חכם שע"פ שכלו ודעתו הרחבה נראה לו שצריך להיות כך וכך, מ"מ אינו בכח לסתור סברא של "גדול בישראל", פי' מי שמן השמים פקע שמיה בתפוצות ישראל כגאון ומורה הוראה מובהק, אא"כ יהיה לו ראיה ברורה לזה [?], או ב' אף כשברור לחכם שהוא לא טעה, ונראה לו דעתו אמת לאמיתו ומוכן לישבע ע"כ, מ"מ אף שהוא עצמו צריך לנהוג כסברתו [?] אי"צ לפרסם דעתו ברבים באם יש "גדול בישראל" כנ"ל שמתיר.
אודה למי שיואיל להבהיר הענין.

בן החבורה
הודעות: 414
הצטרף: ב' אוקטובר 21, 2013 6:36 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תובב"א

Re: גדול בישראל

הודעהעל ידי בן החבורה » ו' דצמבר 13, 2013 7:31 am

נא לתת לאשכולות כותרות יותר ברורות המשקפות את תוכן האשכול (ובדרך אפשר אני מציע גם למנהלי הפורום לתקן כותרות בכגון דא).

בברכה המשולשת
הודעות: 14201
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: גדול בישראל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' דצמבר 15, 2013 1:16 pm

מעין כבר הורה זקן

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: גדול בישראל

הודעהעל ידי אמסטרדם » א' דצמבר 15, 2013 10:11 pm

בברכה המשולשת כתב:מעין כבר הורה זקן

נא לציין מ"מ בענין זה,
בגמ' מצינו "הואיל ונפיק מפומיה דרב" - מה ענינה?
האם החזו"א ג"כ היה אומר כהרב אלישיב?
תודה לכל המשיבים בענין זה.
נערך לאחרונה על ידי אמסטרדם ב ב' דצמבר 16, 2013 1:31 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

חיים שיש בהם
הודעות: 197
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2013 5:54 pm

Re: היחס לפסק של "גדול בישראל" אצל הפוסקים

הודעהעל ידי חיים שיש בהם » ב' דצמבר 16, 2013 12:01 am

זה לא בדיוק המקום הנכון במאת האחוזים, אמנם היות שאני די חדש כאן, קבלו זאת בהבנה.
שמעתי מיהודי ישיש בירושלים, ששמע מת"ח שהיה נוכח בשעת מעשה אצל מרא דארעא דישראל הגרי"ח זוננפלד זצ"ל כשבאו לשאול אותו לגבי היתר עיסקא ופתח וסיפר מעשה שהיה אצל הגר"ש סלנט זצ"ל שסיפר על שני בחורים שלמדו בהתמדה וכאשר הגיעו לפרקם נישאו עב"ג, ובעוד שאחד מהם פרש לחיי מסחר וקבע עתים לתורה, נשאר השני לשקוד על לימודו בהתמדה, ונתן את כסף הנדוניה לסוחר בהיתר עיסקא, והתקיים מן הריבית. לאחר מאה ועשרים שנותיו עלה למרום וכמעט שנקבע דינו לג"ע, ולפתע הופיע קטגור שטען כי כל ימיו נהנה מן האיסור, היינו איסור ריבית. התפתח דיון הלכתי בין חברי בי"ד של מעלה, עד שנתעצמו להביא את אבי ההיתר המהר"ם מהיכלו ויצא דינו לחיי העולם הבא. הפטיר הר"ש ואמר: לאו כל אדם זוכה שיטריחו בעבורו את המהר"ם ללמד עליו זכות.
והגר"מ שטרנבוך שליט"א מביא בשו"ת (תשובות והנהגות ח"ה סי' רסג) בזה"ל: "אמנם רעדה אחזתני, ממה שהבאנו מספר "מעשה רב החדש", שהגר"א זצ"ל שמע מזקן אחד ושמו ר' משה חתן, שראה בחלום אחד שהיה מיושבי אהל, שבגן עדן פניו היו מוריקות כיון שהלווה בריבית, ושאל אותו (בחלום) למה לא הבאת להם ראיות מדברי האחרונים שמתירין, והשיב שבבית דין של מעלה אינם מסכימים להיתרים ומכים ועונשין, והוסיף שזו העבירה תמידית ביום ובלילה, ואפילו כשהוא עומד ומתפלל ביום האיום (יוה"כ), העבירה אינה זזה מידו. והגר"א זצ"ל ביקש שאפילו הסומכין על האחרונים, יזהרו מר"ח אלול עד אחר שמחת תורה, ועכ"פ מיום א' דסליחות, ע"ש".
כמובן שהיכא דאי אפשר אי אפשר, וכהיום א"א להיזהר בלקיחת משכנתא וכדו', אך יר"ש יזהר שלא יפקיד תוכניות חסכון בבנק, כי תמורת האחוזים המזעריים שמקבל, נכנס לספקות נוראים כמובא.

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1643
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: היחס לפסק של "גדול בישראל" אצל הפוסקים

הודעהעל ידי מאיר סובל » ב' דצמבר 16, 2013 12:01 am

אני מניח שאם השואל היה תלמיד שמתמצא בנוסחאות היחודיות [להתחמק, כן נ' לעניות דעתי] של הגרי"ש - הוא לא היה מיקל אחרי כזו תשובה.
אלא אם כן היה שעת דחק שצריך לחפש היתר ולהיתלות במי שכבר התיר.
בשביל התלמידים הרגילים - זה כמו אמירה מפורשת לא לסמוך לכתחילה, או לכל הפחות לא לסמוך "עלי" שאני התרתי.

מ.ל.
הודעות: 612
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: היחס לפסק של "גדול בישראל" אצל הפוסקים

הודעהעל ידי מ.ל. » ב' דצמבר 16, 2013 1:06 am

מענין לענין באותו ענין,
שמעתי פעם מהגרמ"מ שפרן בשיעור, כשנשאל אם היתר עיסקא הוא לכתחילה, והשיב בהלצה: "עיסקא זה טוב מאוד.. אבל היתר עיסקא, הרי לזה כבר צריך היתר.. נישט אזוי גלאט.

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: היחס לפסק של "גדול בישראל" אצל הפוסקים

הודעהעל ידי אמסטרדם » ב' דצמבר 16, 2013 1:29 am

כמה מהמשיבים נכנסו לדון בשאלה הספיציפת של היתר עיסקא שאינו נושא האשכול, ומ"מ גם זה ראוי לברר מי הם האוסרים ומי הם המתירים [ואולי באשכול נפרד], והנני להעיר שהשאלה שהבאתי בריש האשכול הוא לא על עצם ההיתר דהיתר עיסקא אלא על מה שהשואל ומשיב מקיל [חוכך להקל] אף כשמקבל העיסקא אינו משקיע המעות כדי להרוויח אלא משלם חובות וכדו'.
נערך לאחרונה על ידי אמסטרדם ב ב' דצמבר 16, 2013 10:48 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קולמוס הסופר
הודעות: 879
הצטרף: א' נובמבר 24, 2013 7:41 pm

Re: היחס לפסק של "גדול בישראל" אצל הפוסקים

הודעהעל ידי קולמוס הסופר » ב' דצמבר 16, 2013 2:23 am

מ.ל. כתב:מענין לענין באותו ענין,
שמעתי פעם מהגרמ"מ שפרן בשיעור, כשנשאל אם היתר עיסקא הוא לכתחילה, והשיב בהלצה: "עיסקא זה טוב מאוד.. אבל היתר עיסקא, הרי לזה כבר צריך היתר.. נישט אזוי גלאט.

אמסטרדם כתב:ומ"מ גם זה ראוי לברר מי הם האוסרים ומי הם המתירים

בקובץ 'הישר והטוב' נדמה לי שהאחרון, יש מאמר מחכים ומסכם מאד בנושא היתר עיסקא מהגאון ר' מ"מ שפרן שליט"א.
דרך אגב, 'והשיב בהלצה', איזו הלצה, זה ממש רציני, עיסקא ממש מותרת לכל הדעות וגם בגמ' אין מפקפק על זה, היתר עיסקא מתחילת ברייתו היה דחוק.

בברכה המשולשת
הודעות: 14201
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: גדול בישראל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' דצמבר 16, 2013 9:11 am

אמסטרדם כתב:
בברכה המשולשת כתב:מעין כבר הורה זקן

נא לציין מ"מ בענין זה,
בגמ' מצינו "הואיל ונפיק מפומיה דרב" - מה ענינה?
האם החזו"א ג"כ היה אומר כהרב אלישיב?
תודה לכל המשיבים בענין זה.


הגמ' מצאנו גם כבר הורה זקן- ועניינו שמה שהורה אחד מגדול"י אין לשללו, אך אם הפוסק אינו מסכים עמו לא יורה כמותו במשהו אחר, דומה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: היחס לפסק של "גדול בישראל" אצל הפוסקים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' דצמבר 16, 2013 10:39 am

בעיני מוזרה השאלה האם החזו"א היה אומר כך וכדומה?
כמו שכתב הרב בברכה הרעיון של כבר הורה זקן מוזכר בחז"ל, וכן מצוי בספרי התשובות. ברור שאותו פוסק פעם יגיד כבר הורה זקן ופעם אחרת לא והכל תלוי בשיקול דעתו לפי העניין, הזקן, ותוקף מחשבתו שאינו צודק. מגוחך לנסות להמציא כללים ע"ז.

קולמוס הסופר
הודעות: 879
הצטרף: א' נובמבר 24, 2013 7:41 pm

Re: גדול בישראל

הודעהעל ידי קולמוס הסופר » ב' דצמבר 16, 2013 11:10 am

אמסטרדם כתב:
בברכה המשולשת כתב:מעין כבר הורה זקן

נא לציין מ"מ בענין זה,
בגמ' מצינו "הואיל ונפיק מפומיה דרב" - מה ענינה?
האם החזו"א ג"כ היה אומר כהרב אלישיב?
תודה לכל המשיבים בענין זה.

הנה: זרעים סי' כ"ב.
א.JPG
א.JPG (20.11 KiB) נצפה 6641 פעמים

עיין שם כמה יש לו להשיג ולדחות את דברי פה"ש, ומ"מ כתב כבר הורה זקן.
אציין שהגרש"ז והגרי"ש כותבים כבר הורה זקן על החזו"א במקומות שונים.

מ.ל.
הודעות: 612
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: היחס לפסק של "גדול בישראל" אצל הפוסקים

הודעהעל ידי מ.ל. » ב' דצמבר 16, 2013 3:05 pm

קולמוס הסופר כתב:דרך אגב, 'והשיב בהלצה', איזו הלצה, זה ממש רציני, עיסקא ממש מותרת לכל הדעות וגם בגמ' אין מפקפק על זה, היתר עיסקא מתחילת ברייתו היה דחוק.

כפי הנראה אינך מבין בדיחות... הרעיון היה, שלעשות עסקים וכסף זה תמיד טוב.. והוא לא התכוון למונח 'עיסקא' התלמודי.

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: היחס לפסק של "גדול בישראל" אצל הפוסקים

הודעהעל ידי אמסטרדם » ב' דצמבר 16, 2013 10:45 pm

מאיר סובל כתב:אני מניח שאם השואל היה תלמיד שמתמצא בנוסחאות היחודיות [להתחמק, כן נ' לעניות דעתי] של הגרי"ש - הוא לא היה מיקל אחרי כזו תשובה.
אלא אם כן היה שעת דחק שצריך לחפש היתר ולהיתלות במי שכבר התיר.
בשביל התלמידים הרגילים - זה כמו אמירה מפורשת לא לסמוך לכתחילה, או לכל הפחות לא לסמוך "עלי" שאני התרתי.

ממה שהגרי"ש לא אמר "אסור!" [במקום עבירה לכאו' אין לחלוק כבוד לרב] ש"מ דאיזשהו כח יש לפסק של "גדול בישראל" גם כאשר סיני ועוקר הרים כהגרי"ש ז"ל נראה לו ד"אסור" [הן מחמת ספק והן מחמת וודאות איסור], ורק שר' מאיר סובל מסופק בהשיעור והגבול של הך כח.

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: גדול בישראל

הודעהעל ידי אמסטרדם » ב' דצמבר 16, 2013 10:50 pm

בברכה המשולשת כתב:הגמ' מצאנו גם כבר הורה זקן- ועניינו שמה שהורה אחד מגדול"י אין לשללו, אך אם הפוסק אינו מסכים עמו לא יורה כמותו במשהו אחר, דומה.

בבקשה מחו"ר הפורום - מי שיודע שיגיד לי המ"מ לד"ז.

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: גדול בישראל

הודעהעל ידי אמסטרדם » ב' דצמבר 16, 2013 10:55 pm

קולמוס הסופר כתב:הנה: זרעים סי' כ"ב.
א.JPG

עיין שם כמה יש לו להשיג ולדחות את דברי פה"ש, ומ"מ כתב כבר הורה זקן.
אציין שהגרש"ז והגרי"ש כותבים כבר הורה זקן על החזו"א במקומות שונים.

תודה מעומקא דליבא על המ"מ - באם יש תח"י עוד מ"מ [הגרשז"א והגריש"א] שלא תמנע ממני.

קולמוס הסופר
הודעות: 879
הצטרף: א' נובמבר 24, 2013 7:41 pm

Re: גדול בישראל

הודעהעל ידי קולמוס הסופר » ב' דצמבר 16, 2013 11:24 pm

אמסטרדם כתב:באם יש תח"י עוד מ"מ [הגרשז"א והגריש"א] שלא תמנע ממני.

הגרש"ז במנחת שלמה.
ח"א עמוד 256.
מנחת שלמה א 256.JPG
מנחת שלמה א 256.JPG (16.11 KiB) נצפה 6577 פעמים

שם 441.
שם 441.JPG
שם 441.JPG (25.11 KiB) נצפה 6577 פעמים

ח"ג 118.
ג 118.JPG
ג 118.JPG (13.79 KiB) נצפה 6577 פעמים

הגרי"ש.
עיין ישורון י' 575 עי"ש.
אלישיב ישורון י 575.JPG
אלישיב ישורון י 575.JPG (35.53 KiB) נצפה 6577 פעמים

הרב וואזנר.
שבט הלוי ח"ג 42.
שבט הלוי ג 42.JPG
שבט הלוי ג 42.JPG (25.37 KiB) נצפה 6577 פעמים

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: היחס לפסק של "גדול בישראל" אצל הפוסקים

הודעהעל ידי אמסטרדם » ב' דצמבר 16, 2013 11:30 pm

תבורך מן השמים.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2252
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: היחס לפסק של "גדול בישראל" אצל הפוסקים

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ג' דצמבר 17, 2013 12:44 am

בענין 'היתר עיסקא'
אוסיף איזה פרטים, שכנראה יענינו את פותח האשכול.

סיפר ר' הניך פאדווא אב"ד לונדון (מעשי חושב עמ' תיט) בשם הרב מטשעבין, שפעם בא א' לאדמו"ר מבעלזא זצ"ל, וסיפר שרוצה לקנות דירה, ואין לו כסף. וכאשר האדמו"ר הציע לו לוות מן הבנק, השיב שזה כרוך בהיתר עיסקא... ענה לו האדמו"ר שאף הסמ"ע סמך על זה.
ובהערות שם, בשם הרב מטשעבין שהורה, ש'ההיתר עיסקא' תוקן בכדי שיסמכו עליו לכתחילה...
ומוסיף בשם האדמו"ר מבעלזא שהתנה שלא יסכמו על יותר מ16%!!!!

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: היחס לפסק של "גדול בישראל" אצל הפוסקים

הודעהעל ידי אמסטרדם » ג' דצמבר 17, 2013 1:47 am

זה אכן עניין אותי [ידעתי את זה ושכחתיו ו"עתניאל בן קנז" החזירו], ותודה רבה לך ע"ז.

באופן כללי כמדומה דהכי רווחא שמעתתא אצל חסידים ואנשי מעשה להיצמד [בדרך כלל] לפסקי ה"גדולים שבישראל" שמן השמים נשלחו להורות לבית ישראל, וכגון מחברי השו"ע ונושאי כליהם המפורסמים, וידוע שבעל התניא ז"ל בשו"ע שלו הלך הרבה בעקבות המ"א [אך מובא שבסוף ימיו התחרט על מה שהלך כ"כ בעקבות המ"א].
נערך לאחרונה על ידי אמסטרדם ב ב' יולי 28, 2014 6:38 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: היחס לפסק של "גדול בישראל" אצל הפוסקים

הודעהעל ידי אמסטרדם » ה' דצמבר 19, 2013 8:19 pm

רצוי לצרף מה שמצאתי בחיפוש בפורום [מאן דהו מסתפק אודות מה שאמר הגריש"א אם זה אכן דעתו...]
קבצים מצורפים
בשבילי אורייתא בשבילי השחיטה החדש 286.JPG
בשבילי אורייתא בשבילי השחיטה החדש 286.JPG (70.9 KiB) נצפה 6526 פעמים

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: היחס לפסק של "גדול בישראל" אצל הפוסקים

הודעהעל ידי אמסטרדם » ו' דצמבר 20, 2013 8:45 am

מצו"ב דברי הגר"א גניחובסקי ז"ל הנוגעים לעניננו.
קבצים מצורפים
ב.pdf
הקטע המודגש
(42.64 KiB) הורד 427 פעמים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 145 אורחים