עמוד 1 מתוך 1

כפרה עליך

פורסם: ד' ינואר 01, 2014 12:50 pm
על ידי איש.dot
נשאלתי מהי משמעות הלשון "הריני כפרת משכבו" כשנאמרת אחר מיטת צדיק. האם צריך הצדיק כפרה על משכבו? האם אין מיתת הצדיק מכפרת על עוון הדור? ואם כל אדם אומר כן אחר צדיק - האם יכול אדם פשוט לכפר על משכבו של צדיק - שאינני יודע מה הוא, כדלעיל?

Re: כפרה עליך

פורסם: ד' ינואר 01, 2014 1:03 pm
על ידי מאיר סובל
תביא מקורות לכך שאומרים את זה אחרי מיטתו של צדיק.
בגמרא כתוב, וכך ההלכה, שזה דין כיבור אב. ורק בן אומרו על אביו.

Re: כפרה עליך

פורסם: ד' ינואר 01, 2014 1:07 pm
על ידי איש.dot
א. ובן צדיק האומר זאת אחר אביו?
ב. עמא דבר - נפוץ מאוד מטבע הלשון "אדמו"ר הרה"ק . . הכ"מ".

Re: כפרה עליך

פורסם: ד' ינואר 01, 2014 1:10 pm
על ידי בן החבורה
מאי נפק"מ בין צדיק לאינו צדיק? הרי פירוש הדברים הוא "עלי יבא כל דבר רע הראוי לבוא על נפשו" (רש"י קידושין לא:), והוא ענין של כבוד כמבואר בגמ' שם.

Re: כפרה עליך

פורסם: ד' ינואר 01, 2014 1:15 pm
על ידי איש.dot
ואיזה רע ראוי לבוא על נפש הצדיק? וגם אם ישנו כזה, בדקות - האם זהו מכבודו של אביו הצדיק לומר כן? והלא אפילו בהדיוט פוסק מלומר קדיש אחר י"א חודש שלא לבזות אביו ולהחשיבו בין רשעים שנידונים י"ב חודש בגיהנם!

Re: כפרה עליך

פורסם: ד' ינואר 01, 2014 2:17 pm
על ידי איש.dot
מאיר סובל כתב:תביא מקורות לכך שאומרים את זה אחרי מיטתו של צדיק.
בגמרא כתוב, וכך ההלכה, שזה דין כיבור אב. ורק בן אומרו על אביו.

הלכה מפורשת (שו"ע יו"ד סי' רמ"ב סכ"ח): כשמזכיר רבו תוך י"ב חודש צ"ל הריני כפרת משכבו. וכן מפורש ברש"י לסוכה כ, א: "אמר ריש לקיש הריני כפרת רבי חייא ובניו. יסורין הבאין עלי לכפרתו של ר' חייא ובניו יהיו, ולשון כבוד הוא זה כשהוא מזכיר אביו או רבו לאחר מיתתו צ"ל כן".
וצלה"ב כנ"ל - דהלא רש"י כתב להדיא (קידושין לא, ב) שהטעם שאומר הכ"מ על אביו רק עד י"ב חודש הוא "שאין משפט רשעי ישראל בגיהנם אלא י"ב חודש", וא"כ איך שייך לומר זה על רבו, ולהכלילו בתוך פושעי ישראל הנידונים בגיהנם.

ואולי יש לדייק ולחלק, שאכן בקידושין מבאר רש"י שמשמעות הכ"מ היא שלוקח על עצמו את כפרת אביו - אך בסוכה, שם מדובר על תלמיד ורבו (ריש לקיש ורבי חייא ובניו), מבאר רש"י כי הכ"מ הוא ש"יסורין הבאין עלי - לכפרתו של ר' חייא ובניו יהיו", היינו שאת השכר על היסורין הראויין לתלמיד בגלל עוונתיו יקבל הרב (וכידוע בגמ' כמה תנאים שביקשו יסורין כדי לזכות בשכרם). אם כן, אף שהלשון אחת היא, שתי פנים לה.
אמנם זהו קצת דוחק, ובפרט שגם על רבו אומר כן דוקא י"ב חודש שהוא זמן דין הרשעים.

עוד יש להעיר, מדוע אמירת הכ"מ היא כל י"ב חודש ולא חיישינן לזלזול באביו שמחשיבו כרשעי ישראל - כפי שמצינו בקדיש שפוסק מלאומרו אחר י"א חודש.
שוב ראיתי שכן הקשה הט"ז (לשו"ע שם), ותורף תירוצו - שבקדיש הוא בשב ואל תעשה, שאם יאמר יהא זלזול באביו משא"כ אם לא יאמר אין כאן היפך הכבוד, אך כשמזכיר אביו בחודש הי"ב ואינו אומר כלום (שהרי אינו יכול לומר זללה"ה כלאחר י"ב חודש, דשמא טרם נגמר דינו ועוד לא ראה ג"ע) - זהו זלזול, ומשום כך אומר כן י"ב חודש.
ותמיהא לי טובא - דאדרבא: אם מצינו בקדיש, שגורם לעילוי הנשמה בכל פעם שנאמר, שנדחית אמירתו (וממילא - עילוי נשמת האב) חודש שלם מפני כבוד אביו, כל שכן יש לנו לנהוג באמירת הכ"מ, שאי אמירתה אינו גורם חסרון לנשמת אביו אך אמירתה מהוה זלזול באביו בהכללתו עם פושעי ישראל, ויש להפסיק לומר כן אחר י"א חודש.

Re: כפרה עליך

פורסם: ד' ינואר 01, 2014 10:41 pm
על ידי אוהב אוצר
בכל מקרה, לא היה ניתן לסגנן כותרת אחרת לאשכול הזה?

Re: כפרה עליך

פורסם: ד' ינואר 01, 2014 11:30 pm
על ידי קולמוס הסופר
בס"ד
בתוך הדברים יש תירוץ על שני השאלות.
ברכי יוסף.JPG
ברכי יוסף.JPG (44.12 KiB) נצפה 5130 פעמים

ויברך דוד 274.JPG
ויברך דוד 274.JPG (38.74 KiB) נצפה 5130 פעמים

מסכתא דכלה.PDF
(211.47 KiB) הורד 335 פעמים

Re: כפרה עליך

פורסם: ה' ינואר 02, 2014 1:18 pm
על ידי יורה_דעות
והביטוי 'כפרה עליך' איידי דאתא לידן, מקורו מדברי רבי ישמעאל בן אלישע הכהן

Re: כפרה עליך

פורסם: ה' ינואר 02, 2014 1:33 pm
על ידי איש.dot
יורה_דעות כתב:והביטוי 'כפרה עליך' איידי דאתא לידן, מקורו מדברי רבי ישמעאל בן אלישע הכהן

אמנם מצינו מנהג גדולים לתרץ הנהגות ההמון ולתלותן בש''ס, אך טרם שמענו על הנהגה כזאת גבי לשון העם... לא מצאתי לשון זו בש"ס. ועליך המלאכה

Re: כפרה עליך

פורסם: ה' ינואר 02, 2014 1:35 pm
על ידי יורה_דעות
לך תלמד ידידי

Re: כפרה עליך

פורסם: ה' ינואר 02, 2014 2:52 pm
על ידי אוהב אוצר
מילים אלו לא מופיעות בש"ס.

Re: כפרה עליך

פורסם: ה' ינואר 02, 2014 7:09 pm
על ידי יורה_דעות
מלכתחלה לא פניתי לאלו שבקיאותם נולדת מתוך המאגרים

Re: כפרה עליך

פורסם: ה' ינואר 02, 2014 8:17 pm
על ידי איש.dot
יורה_דעות כתב:מלכתחלה לא פניתי לאלו שבקיאותם נולדת מתוך המאגרים


מכיון שענית בפרטי, ושבת וענית באשכול, מוכרחני לומר שאינך דוגמא ראויה למי ש"בקיאותו אינה מן המאגרים". קצת קשה לומר ש"הביטוי כפרה עליך . . מקורו מדברי רבי ישמעאל", כשכוונתך למאמרו "בני ישראל הריני כפרתכם". הזהר בכבודם של ישראל, ותהא זו כפרתך.

Re: כפרה עליך

פורסם: ה' ינואר 02, 2014 11:28 pm
על ידי יורה_דעות
עניתי בפרטי למה ששאלתני בפרטי, והגבתי באשכול למישהו שטען שאין דבר כזה בש"ס, ועל כך השבתיו שבמאגרים אין אולי אבל בש"ס יש
הביטוי הוא אותו הביטוי ר' ישמעאל אמר שהוא מוכן להיות הכפרה של כלל ישראל [ואכן היה כפרתם כאשר נהרג על קידוש ה']
וזו משמעות הבטוי כפרה עליך שמישהו אחר יהיה כפרה עליך וכנראה האומר עצמו כאומר 'אני אהיה כפרתך'

Re: כפרה עליך

פורסם: ש' ינואר 04, 2014 10:20 pm
על ידי פנימי
אני ראיתי במשנה שכה"ג כשהוא אבל צריכים המנחמים לומר לו "אנו כפרתך"

ואני זוכר שתמהתי לעצמי מי ירצה לנחם כה"ג? הוא באמת רוצה להיות כפרה עליו?

Re: כפרה עליך

פורסם: א' ינואר 05, 2014 4:48 am
על ידי צונאמי
פנימי כתב:אני ראיתי במשנה שכה"ג כשהוא אבל צריכים המנחמים לומר לו "אנו כפרתך"

ואני זוכר שתמהתי לעצמי מי ירצה לנחם כה"ג? הוא באמת רוצה להיות כפרה עליו?

שאלתך קשה גם על אמירת "הריני כפרת משכבו" על אב\רב.

Re: כפרה עליך

פורסם: ד' ינואר 08, 2014 2:40 pm
על ידי מן השורה
עיין שבט הלוי ח"י סי' קנ"ח, איך מורידים אותו לפה?.

Re: כפרה עליך

פורסם: ד' ינואר 08, 2014 4:47 pm
על ידי איש.dot
מן השורה כתב:עיין שבט הלוי ח"י סי' קנ"ח, איך מורידים אותו לפה?.

איני יודע איך להעלותו לכאן, אבל רצו"ב קישור להיברו בוקס - שבט הלוי ח"י יו"ד סי' קנ"ח (http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1420&st=&pgnum=122).
דבריו מעניינים, בפרט נהניתי מהבחנתו בין תוכן המשפט להגדרתו ככבוד; אך אינם מתרצים את שאלתי בראש האשכול, ואדרבה.