קידושין בחייבי לאוין - ברכות לבטלה
פורסם: ה' ינואר 09, 2014 9:41 am
אדם המקדש אשה האסורה עליו בחייבי לאוין או באיסור עשה, האם ברכות הקידושין הן ברכות לבטלה?
סברא נפלאה. ומה הדין בפיקו"נ, וכשעשה דוחה ל"ת?, לסברתך הבאה יהיה אסור.מאיר סובל כתב:א. הברכות [חוץ מהראשונה ואסר לנו את העריות] הן ברכות נישואין. חז"ל תקנו אותם לנישואין מותרים ולא לנישואין אסורים.
מאיר סובל כתב:ב. ברכת הקידושין ודאי לבטלה, איך יכול לברך על קידושי אשה אסורה ואסר לנו את העריות והתיר לנו את הנשואות לנו וכו'?? זו מותרת??
מן השורה כתב:סברא נפלאה. ומה הדין בפיקו"נ, וכשעשה דוחה ל"ת?, לסברתך הבאה יהיה אסור.מאיר סובל כתב:א. הברכות [חוץ מהראשונה ואסר לנו את העריות] הן ברכות נישואין. חז"ל תקנו אותם לנישואין מותרים ולא לנישואין אסורים.
הנה ביבום קי"ל שצריך קידושי מאמר קודם, ויל"ע הרי היא אשת אח [עם היתר] ואיך יברך על אשת אח, וכמובן י"ל.
צודק.אוצר החכמה כתב:אני מתקשה להבין את דבריך, אם עשה דוחה לא תעשה או בייבום למה לומר שחז"ל לא תיקנו שם? הלא זה דין התורה שיישאנה.
נכון. כמו באו"ח סי' קצ"ו סעיף א' לגבי אכילת איסור.זנב לשועלים כתב:לכאורה י"ל שאין לברך משום בוצע ברך ניאץ ה'?