עמוד 1 מתוך 1

ידיעה ובחירה

פורסם: ג' ינואר 21, 2014 12:23 am
על ידי אקספרס
אני מחפש מקורות שהעונש על החטא הוא ע"ז שהייתי המסובב לכך, אך עצם העבירה מעצם הידיעה (אמור להיות יותר מתלמידי בעש"ט כנראה)

Re: ידיעה ובחירה

פורסם: ג' ינואר 21, 2014 12:28 am
על ידי עשוי לנחת
אקספרס כתב:אני מחפש מקורות שהעונש על החטא הוא ע"ז שהייתי המסובב לכך, אך עצם העבירה מעצם הידיעה (אמור להיות יותר מתלמידי בעש"ט כנראה)

יש בשפ"א כמה פעמים שאדם אינו עושה כלום, הכל הקב"ה, האדם רק רוצה, וגם ברצון כמעט כולו מהקב"ה ואכמ"ל.

Re: ידיעה ובחירה

פורסם: ג' ינואר 21, 2014 12:35 am
על ידי בנימין אריה
זה כבר כתוב בראשונים בענין ידיעה ובחירה, הוא כנראה מתכוין להאיזביצא הידוע שאין להצטער על עבירה שהיתה וכו'

Re: ידיעה ובחירה

פורסם: ג' ינואר 21, 2014 1:06 am
על ידי קולמוס הסופר
בס"ד
בעניין זה.
צדקת הצדיק.JPG
צדקת הצדיק.JPG (69.91 KiB) נצפה 3060 פעמים

Re: ידיעה ובחירה

פורסם: ג' ינואר 21, 2014 1:23 am
על ידי בוצינא
נראה לענ"ד לבאר מה שכתוב ותשליך במצולות ים וגו' שלכאורה מה יועיל וכי אין עונש על עבירות אשר נמצאים במצולות ים
אלא שמצולות ים הם הכוחות הטמאים ואנו מבקשים שיחשיב לנו ה' את העבירות שעשינו כמצוות על ידי שנתנו כח לאותם מצולות ים
וזהו ענין ההשלכה אל המצולות כלומר שנותן ה' להם את העבירה והם מקבלים בזה כח לפעול נזקים בעולם וכיון שה' כביכול צריך את העבירות שלנו כדי לתת להם כח כאשר הוא רוצה בזה אם כן נהפכים לזכויות שהרי זהו רצון ה'

Re: ידיעה ובחירה

פורסם: ג' ינואר 21, 2014 2:42 am
על ידי אליעזר שלום
הענין הזה טעון בהירות גדולה משום שעיקרי הדת תלוים בזה עד היכן השכר והעונש ומהיכן הידיעה
לא היתי נכנס לזה לולא ראיתי אחרים נכנסים לזה באשכול דנן

Re: ידיעה ובחירה

פורסם: ד' ינואר 22, 2014 12:41 am
על ידי מן השורה
אקספרס כתב:אני מחפש מקורות שהעונש על החטא הוא ע"ז שהייתי המסובב לכך, אך עצם העבירה מעצם הידיעה (אמור להיות יותר מתלמידי בעש"ט כנראה)
הגרא"ו בקובץ הערות, בדוגמאות לביאורי אגדות ע"ד הפשט, כתב שהעונש הוא על הרצון, ועי' בס' לתשובת השנה (רפפורט) סופ"ה מהל' תשובה הרבה מ"מ בענין ידיעה ובחירה. [העיקר הוא לדעת שידיעת ה' אי"ז כפי הידיעה שלנו].

Re: ידיעה ובחירה

פורסם: ד' ינואר 22, 2014 12:56 am
על ידי אמסטרדם
אליעזר שלום כתב:הענין הזה טעון בהירות גדולה משום שעיקרי הדת תלוים בזה עד היכן השכר והעונש ומהיכן הידיעה
לא היתי נכנס לזה לולא ראיתי אחרים נכנסים לזה באשכול דנן

והבהירות הכי גדולה הוא שאנחנו לא נדע ו"תמים תהיה עם ה' אלוקיך".
ובדרך אגב, בספה"ק מאור עינים מבאר ענין עמוק זה בכמה מקומות אך דבריו הם טמירים ונעלמים לאדם פשוט כמוני, ושמעתי פעם שאלו [מ]הקטעים הקשים ביותר בספר.
הבני יששכר מבאר בכמה מקמות ענין ידיעה ובחירה בדרך העבודה [וכגון עקדת יצחק ושאברהם ידע באמת שיצחק לא ישחט וכו' דברים נשגבים].