עמוד 1 מתוך 1

דין 'המדביר הקטלני'

פורסם: א' ינואר 26, 2014 12:06 pm
על ידי אבי ישועה
מי יודע מה היה דינו של המדביר בזמן ביהמ"ק, שהרי אשו משום חיציו, האם נחשב שכלו לו חיציו, האם היה צריך לברוח לעיר מקלט, האם נחשב אונס או לחילופין פשיעה?
כמו כן מה דין תשובתו בזמן הזה?
והאם יש עליו חיוב ממון?

Re: דין 'המדביר הקטלני'

פורסם: א' ינואר 26, 2014 1:15 pm
על ידי קולמוס הסופר
בס"ד
לכאו' אינו נקרא רוצח כלל כיון שבשעת ההדברה הנרצחים לא היו בבית והם נכנסו לתוך 'האש'.
על איזה חיוב ממון אתה מדבר?

Re: דין 'המדביר הקטלני'

פורסם: א' ינואר 26, 2014 1:18 pm
על ידי איש רגיל
קולמוס הסופר כתב:בס"ד
לכאו' אינו נקרא רוצח כלל כיון שבשעת ההדברה הנרצחים לא היו בבית והם נכנסו לתוך 'האש'.
על איזה חיוב ממון אתה מדבר?

אולי על נזק צער ריפוי שבת ובושת.

Re: דין 'המדביר הקטלני'

פורסם: א' ינואר 26, 2014 1:20 pm
על ידי אבי ישועה
קולמוס הסופר כתב:בס"ד
לכאו' אינו נקרא רוצח כלל כיון שבשעת ההדברה הנרצחים לא היו בבית והם נכנסו לתוך 'האש'.
על איזה חיוב ממון אתה מדבר?

האש היתה מוצנעת, ולא העלו על דעתם שטמונה להם מלכודת אש.

התכוונתי על נזק, צער, ריפוי, ושבת של ההורים [נידון בפני עצמו]

Re: דין 'המדביר הקטלני'

פורסם: א' ינואר 26, 2014 1:22 pm
על ידי קולמוס הסופר
בס"ד
אבי ישועה כתב:האש היתה מוצנעת, ולא העלו על דעתם שטמונה להם מלכודת אש.

זה הופך אותו לרוצח? אם נכנסו הם לחץ אינו רוצח בכל מקרה.
לכאו' אם אינו שוגג ונדון אותו כ'גרמי' יהיה חייב רק נזק.

Re: דין 'המדביר הקטלני'

פורסם: ב' ינואר 27, 2014 12:02 am
על ידי מן השורה
אומרים שיש בארץ רק שני מכונות לב-ריאות, [וכרגע מחוברים שם שני הבנים, לרפו"ש]. ולכאורה אם הבנות היו במצב כזה היה הדין כמו במשנה בהוריות שבן קודם לבת. אבל יל"ע מה היה הדין אם כבר חברו את הבנות למכונות, לכאו' היה אסור לנתק אותם, כי כעת זה רציחה בידים לנתק אותם טכל הדין דבן קודם זה רק לפני.

Re: דין 'המדביר הקטלני'

פורסם: ב' ינואר 27, 2014 12:11 am
על ידי הוה אמינא
הדין הוא שגרמא בנזיקין פטור בדיני אדם וחייב בדיני שמים, ויש חיוב לצאת ידי שמים אבל בית דין לא דן את זה.
לפי זה השאלה הנשאלת [תיאורטית בלבד כמובן] מה דין הגרמא במיתה.

Re: דין 'המדביר הקטלני'

פורסם: ב' ינואר 27, 2014 12:16 am
על ידי מן השורה
הוה אמינא כתב:מה דין הגרמא במיתה.
למה שיהיה חילוק

Re: דין 'המדביר הקטלני'

פורסם: ב' ינואר 27, 2014 12:26 am
על ידי קולמוס הסופר
הוה אמינא כתב:הדין הוא שגרמא בנזיקין פטור בדיני אדם וחייב בדיני שמים, ויש חיוב לצאת ידי שמים אבל בית דין לא דן את זה.
לפי זה השאלה הנשאלת [תיאורטית בלבד כמובן] מה דין הגרמא במיתה.

כלומר? במה אתה רוצה לחייבו מדין גרמא במיתה?

Re: דין 'המדביר הקטלני'

פורסם: ב' ינואר 27, 2014 12:56 am
על ידי מן השורה
לכאו' החומר הקטלני אינו אש אלא בור, כי הוא לא הולך אלא נמצא באויר הבית והם נכנסים בתוכו [כמו הבל של בור], ובור פטור על אדם.

Re: דין 'המדביר הקטלני'

פורסם: ב' ינואר 27, 2014 1:16 am
על ידי קולמוס הסופר
בס"ד
בור שהולך ומתפשט כמדומה שהוא מוגדר אש.

Re: דין 'המדביר הקטלני'

פורסם: ב' ינואר 27, 2014 4:07 am
על ידי אמסטרדם
מזכיר לי השאלה של הקהלות יעקב במי ששם גחלים בבור אי הוי בור או אש.

Re: דין 'המדביר הקטלני'

פורסם: ב' ינואר 27, 2014 12:21 pm
על ידי קולמוס הסופר
בס"ד
לענ"ד אין זה קשור לשאלת הקהילות יעקב שהרי בשאלתו אין הגחלים מתפשטים מהבור, משאי"כ בנידוננו האש מתפשט כל הזמן גם מעבר למקום הינוחו, וזה דומה ממש למבעיר שדה קוצים ומישהו נכנס לקצה השני של השדה ובסוף נשרף, ואולי אם נכנסו לבית אחרי שכבר התפשט הרעל יש לדמותו לאבנו וסכינו שהזיקו בתר דנייחי שיש לו הפטורים של בור.

Re: דין 'המדביר הקטלני'

פורסם: ב' ינואר 27, 2014 2:28 pm
על ידי מן השורה
התכוונתי שכיון שהמזיק התפשט בבית לפני שהם באו והם נכנסו לתוכו, א"כ א"א לחייב אלא מצד בור, שאינו הולך ומזיק. ואע"פ שהוא מתחדש כל רגע מכוח החומר שבפינה מ"מ ה"ז כבור שההבל מתחדש תמיד.

Re: דין 'המדביר הקטלני'

פורסם: ב' ינואר 27, 2014 3:31 pm
על ידי קולמוס הסופר
קולמוס הסופר כתב:ואולי אם נכנסו לבית אחרי שכבר התפשט הרעל יש לדמותו לאבנו וסכינו שהזיקו בתר דנייחי שיש לו הפטורים של בור.

Re: דין 'המדביר הקטלני'

פורסם: ב' ינואר 27, 2014 11:22 pm
על ידי אוהב אוצר
אם הוא מדביר עם היתר ופועל לפי כל ההוראות, מה הוא שונה מדין 'חוטב עצים' שעליו דיברה תורה? יש לו דין של רוצח בשוגג. הפעולה מותרת - התוצאה אסורה.
נשמע מידי פשוט אבל זה מאד הגיוני לעניות דעתי.
אולם, אם באמת היה אסור לו להשתמש עם החומר הזה בבית מגורים [וכפי שכבר מפרסמים] זה עבר את גדר השוגג וקרוב למזיד, איך לקרוא לזה, אני לא יודע.

Re: דין 'המדביר הקטלני'

פורסם: ב' ינואר 27, 2014 11:48 pm
על ידי קולמוס הסופר
בס"ד
מזיד הוא בטח לא, וגם לא קרוב למזיד, כי לא הייתה לו שום כוונה להרוג - בחלום הכי שחור שלו.
מה שיש לדון אם זה פשיעה או לא, כמובן שהדבר מצריך חקירה מדוקדקת, ועם כל הכבוד לחברי הפורום איננו יכולים בשום אופן לקבוע זאת, הכל נכתב כאן לשעשוע, בכל אופן מצידי.
לפי מה שפורסם בתוספת לשבת של המודיע המדביר סגר את הרהיטים בחדר אטום - שלמעשה הוא אמור לאטום לחלוטין גם מחומרים קטלניים הרבה יותר.
אבל כך גזרה רצונו ית' והחומר כן דלף, אם כנים הדברים הוא שוגג אמיתי, וגם אם אסור לו עפ"י התקן את הרהיטים בבית, אז הוא למרבה שוגג קרוב לפשיעה.
ההשלכה ההלכתית תיאורטית, שוגג פטור בגרמי, וגם בפשיעה בגרמי כמדומה שיש מחלוקת בפוסקים.

Re: דין 'המדביר הקטלני'

פורסם: ג' ינואר 28, 2014 12:17 am
על ידי איש רגיל
קולמוס הסופר כתב:לפי מה שפורסם בתוספת לשבת של המודיע

צ"ל: בתוספת ליום שישי ולמוצ"ש.
בשבת היה אסור לקרוא כתבה זו.