עמוד 1 מתוך 2

היתר חשמל בשבת

פורסם: ב' ינואר 27, 2014 5:32 pm
על ידי מבקש תורה
האם מאן דהוא יכול לברר בקצרה על מה סמכו רוב כלל ישראל החרדים לדבר ה' להקל להשתמש בחשמל בשבת, וגם רוב המחמירים להשתמש בחשמל כשר, היינו רק לכתחילה בדאפשר להם להחמיר, אבל כשנוסעים למקומות אחרים או להיכנס לבתי כנסת שאין שם גנרטור לא מקפידים. ובוודאי יש להם תשובה על הנ"ל. אשמח לדעת אם יצא איזה קונטרס או את עיקרי הטענות שמיישבים את שיטתם.
וידעתי שבעבר היו אשכולות כאן בעניין, אבל לא זכור לי שיצא משהו ברור אחר כל הנ"ל.-
ולכן אבקש שרק היודעים בבירור יכתבו כאן ליישב מנהג ישראל קדושים. ועיקרי הטענות:
1. חילול ה' 2. מעשה שבת. 3. ריבוי בשיעורין.

Re: היתר חשמל בשבת

פורסם: ב' ינואר 27, 2014 7:21 pm
על ידי משולש
ומה עושים הנזהרים מחשמל שבת לגבי ההשפעות שלו ביום חול, (שאין נ"מ לגבי האיסורים הנ"ל).
למשל כל המוצרים הנשמרים בחנות בהקפאה וקירור במשך השבת. אמורים להיות אסורים. ומים שנשאבים בחשמל בשבת ובמוצ"ש משתמשים בהם.
וכן עוד הרבה דברים שמשתמשים בהם בחשמל בשבת אצל אחרים, ואני נהנה מהם אחרי השבת.

Re: היתר חשמל בשבת

פורסם: ב' ינואר 27, 2014 9:15 pm
על ידי זנב לשועלים
1. חילול ה' - לכאורה ברור ששייך רק כשיש אפשרות אחרת.
2. מעשה שבת - הם עושים לצורך פיקו"נ.
3. ריבוי בשיעורים - כל אחד ואחד בפני עצמו לא שייך ריבוי בשיעורים כי לא משמעותי. למה לא מתארגנים כולם יחד זו כבר עוד שאלה.

Re: היתר חשמל בשבת

פורסם: ב' ינואר 27, 2014 9:16 pm
על ידי איש רגיל
יש אשכול הנקרא "חשמל כשר בשבת מהדורת טבת", ושם מישהו שאל את השאלה והביאו דעת כמה אחרונים המתירים. ראה מהודעה זו ואילך.

Re: היתר חשמל בשבת

פורסם: ג' ינואר 28, 2014 6:24 pm
על ידי מאן מלכי
עפ"י האשכול שציין הרב רגיל, יש שם עוד טענה של לפני עוור - כך זכורני שכתוב במכתב של הגרנ"ק שליט"א [אמור להיות שם כמדומה איפשהו באשכול או בחוברת להורדה]

Re: היתר חשמל בשבת

פורסם: ג' ינואר 28, 2014 6:45 pm
על ידי אוצר החכמה
למשל כל המוצרים הנשמרים בחנות בהקפאה וקירור במשך השבת.


ביחס למעשה שבת בד"כ נוקטים שמניעת קלקול אין בה דין מעשה שבת, לגבי עניינים אחרים יש לדון על כל עניין בפני עצמו.

Re: היתר חשמל בשבת

פורסם: א' פברואר 02, 2014 2:18 am
על ידי גם זו לטובה
מבקש תורה כתב:האם מאן דהוא יכול לברר בקצרה על מה סמכו רוב כלל ישראל החרדים לדבר ה' להקל להשתמש בחשמל בשבת, וגם רוב המחמירים להשתמש בחשמל כשר, היינו רק לכתחילה בדאפשר להם להחמיר, אבל כשנוסעים למקומות אחרים או להיכנס לבתי כנסת שאין שם גנרטור לא מקפידים. ובוודאי יש להם תשובה על הנ"ל. אשמח לדעת אם יצא איזה קונטרס או את עיקרי הטענות שמיישבים את שיטתם.
וידעתי שבעבר היו אשכולות כאן בעניין, אבל לא זכור לי שיצא משהו ברור אחר כל הנ"ל.-
ולכן אבקש שרק היודעים בבירור יכתבו כאן ליישב מנהג ישראל קדושים. ועיקרי הטענות:
1. חילול ה' 2. מעשה שבת. 3. ריבוי בשיעורין.


א' על מה סמכו???? וכי רוב כלל ישראל החרדים וכו' מכירים את כל הסוגיא צדדיה וענפיה? אלא שיש תחושה בציבור שאין איסור גמור וכו' ועיין היטב בלשונו של הגריש"א שהביא הר"י דרזי בשבות יצחק, וע"ע במכתבו של הגרש"א ודו"ק, ודע עוד שהחשמל בביתו של הגרחפ"ש לא היה מחובר לגנרטור, וכן המקרר בביתו של הגרשז"א.
ב' חילול השם- כבר תמה האגרו"מ מה שייך חילול השם אם איכא התירא של פקו"נ, ועוד שבכל ההלכות של הנאה ממעשה שבת במזיד לא מצינו שיש איסור משום חילול השם.
ג' מעשה שבת - א] פיקו"נ ב] זה וזה גורם ג]העבירה לא נעשתה בתוצאה עיין ארחו"ש סי"ב ודו"ק

Re: היתר חשמל בשבת

פורסם: א' פברואר 02, 2014 3:21 pm
על ידי סינון
אני שמעתי בשם הרב דרזי שהגריש"א היה אוסר ממש והחביא הענין משום מוטב. כלומר מחבר הספר שאתה מביא שהוא המקור לאיזשהו משהו שקשור לחשמל בשם הגריש"א, הוא עצמו אמר שהגריש"א
אסור אלא החביא. טוב היה נראה מוזר, התקשרתי אליו ואמר כנ"ל. מה אעשה. אמרתי נתקשר לר' אריה מורגנשטרן אולי יסתור דבריו. מה אעשה שגם הוא אמר אותם דברים רק הסהס הרבה לפני שאמר לי שהגריש"א אסר והוסיף משהו כזה "הרב אלישיב לא מעוניין שאגיד לך, אבל הוא אוסר" וזה אחרי שהתעקשתי הרבה שיגיד ברור מה היה דעת רבו ולא יגיד מיני לשונות שלא ברור הכונה.
הגרשז"א, ראיתי בקונטרס שהמסתובב כאן, שאין ראיה מתשובתו כי היא לא תואמת את צורת הייצור היום, ומי בדיוק הלך לספר לו שהיום שונה. ובוקשי בקושי החברה אז הייתה מוכנה להגיד מה באמת קורה וטענו תמיד שזה אוטומטי.
חילול השם שייך כי עושים במזיד גמור ובמרד עי' לשון החזו"א בספרו. שייך חילול השם כי כשדברו עמם שגוים יעבדו אז אמרו שזה לא מעשי כי העובדים מקבלים 200 אחוז תוספת עבור עבודה בשבת (יום חופשי). או שאמרו שזה מדינה ליברלית וכל אחד חי כפי רצונו (ספר החשמל בשבת בזמנינו).
עד שאתה מביא ארחות שבת, עי' דבריו בהקדמה לפרק כו, הוא ראה מקום לציין שכל הדינים שהוא כותב על מכשירי חשמל הוא על "חשמל כשר" .

זה וזה גורם הגרשז"א אסור עי' דבריו במנחת שלמה, הביאו הרב דרזי בספרו.
פיקו"נ אולי מתיר מעשה שבת, אבל יש לפ"ע, חילול השם, וגרימת דיחוי שבת ע"י שימוש שלנו (אנו הבריאים צורכים חשמל, הם מוספים פחם ומלאכות בשבילנו ואילו רק החולים היו משתמשים היה אלפי מלאכות פחות. לא נעים לחשוב שאני חלק ממפעל ענק של אנשים שמעבידים אותם יותר בשבת. כ"ז ראיתי בחוברת שיש בקונטרס שמסתובב פה בפורום)

Re: היתר חשמל בשבת

פורסם: א' פברואר 02, 2014 6:30 pm
על ידי מבקש תורה
האם מאן דהוא יודע על תשובת הגר"ע אוירבאך שליט"א בניד"ד שליכא מעשה שבת- כך מישהו אמר לי

Re: היתר חשמל בשבת

פורסם: ב' פברואר 03, 2014 1:38 am
על ידי גם זו לטובה
סינון כתב: עד שאתה מביא ארחות שבת, עי' דבריו בהקדמה לפרק כו, הוא ראה מקום לציין שכל הדינים שהוא כותב על מכשירי חשמל הוא על "חשמל כשר"

קצת כבוד.

Re: היתר חשמל בשבת

פורסם: ב' פברואר 03, 2014 7:02 pm
על ידי שמח
לפי הגרש"ז אויערבאך בתשובתו המפורסמת, עיקר ההיתר הוא שנחשב כאילו שחטו בהמה לצורך חולה (משום שחברת החשמל אינה יכולה להחליט כי רק החולים ייהנו ממנה), שבזה מותר גם לבריאים ליהנות מזה.
אמנם הגרש"ז מסיים שמכוער הדבר, אבל זהו תורף היתרו, ועדיין לא מצאתי מי שיפרוך זאת למעשה.

Re: היתר חשמל בשבת

פורסם: ב' פברואר 03, 2014 10:49 pm
על ידי גם זו לטובה
שמח כתב: ועדיין לא מצאתי מי שיפרוך זאת למעשה.

היכן חיפשת? בנו של הרב מורגנשטרן האריך להסביר זאת.

Re: היתר חשמל בשבת

פורסם: ג' פברואר 04, 2014 5:59 pm
על ידי שמח
בידי נמצא רק הקונטרס ולא הספר עצמו.
ואכן בקונטרס הוא כותב שבספר יש אריכות על דברי הגרש''ז.
ט.ל.ח.

Re: היתר חשמל בשבת

פורסם: ד' פברואר 05, 2014 12:30 am
על ידי סינון
עי' בקונטרס שמסתובב כאן "השימוש בחשמל בשבת":

https://www.dropbox.com/s/2nxodepjgufeo ... A.zip?dl=1

יש שם ביאור נרחב על איזה סוג תחנה דיבר באותו תשובה לפני 65 שנה ואיך זה עובד היום [כמו שלא תגיד "הגרשז"א התיר את היתר עיסקא של בנק פלוני לפני 60 שנה וזהו" צריכים לבדוק מה היה כתוב האם השתנו דברים האם החוק השתנה ולפעמים זה משפיע גם לדיני תורה כי מנהג המדינה וכו' וכו'].

עי' גם פה : viewtopic.php?f=7&t=16080

Re: היתר חשמל בשבת

פורסם: ד' פברואר 05, 2014 3:44 am
על ידי שמח
על הקונטרס כבר הספקתי ב"ה לעבור, ובעז"ה אני באמצע מגעים למעשה לעבור לחשמל כשר.
מה שכתבתי זה על ההיתר הספציפי של הגרש"ז שמדמה את הדבר לשחיטה, בקונטרס יש התייחסות יחסית קטנה להיתר זה (עמ' ל'-ל"א) ואני משער שבספר הגדול של הרב מורגנשטרן שהקונטרס הוא רק קיצור ממנו יש יותר הרחבה ואריכות על זה.
ואת הספר כאמור, אין לי, ואולי ייעתר מאן דהוא להעלות את הספר, או לפחות את הפרק הדן באריכות לגבי נקודה זו.

Re: היתר חשמל בשבת

פורסם: ד' פברואר 05, 2014 1:06 pm
על ידי אוצר החכמה
חילול השם שייך כי עושים במזיד גמור ובמרד עי' לשון החזו"א בספרו. שייך חילול השם כי כשדברו עמם שגוים יעבדו אז אמרו שזה לא מעשי כי העובדים מקבלים 200 אחוז תוספת עבור עבודה בשבת (יום חופשי). או שאמרו שזה מדינה ליברלית וכל אחד חי כפי רצונו (ספר החשמל בשבת בזמנינו).


לא הבנתי לכאורה הסברא להיפוך. אם הצורך שלי מחייב את זה שיעשו עבורי חילול שבת, זה חילול השם כי אני מתנהג באופן הגורם לאחרים צורך בחילול שבת, וזה לכאורה התשובה לאחת הטענות שהביאו בשם הגרמ"פ, שלא מצינו שהנהנה ממעשה שבת במזיד עובר בחילול השם, וע"ז יש להשיב ששם העושה עשה כי חטא ועכשיו אני בא להשתמש, אבל אם ההתנהגות שלי גורמת לו לחלל שבת זה חילול השם.
אבל אם עושים במרד זה סברא שמפחיתה את חילול השם, כי הרי מצד האמת וההנהגות שלי לא היו צריכים לחלל שבת כך שאין מעשי הסיבה לכך, וחילו השבת שלהם הוא חטאם הם, אני מבין שאפשר לדון שגם בזה יהיה שייך חילול השם אבל הסברא היא שזה מפחית ולא מוסיף.

Re: היתר חשמל בשבת

פורסם: ד' פברואר 05, 2014 11:14 pm
על ידי סינון
חילול השם שייך במה ששורפים את השבת או שעומד חילוני מדליק גפרור אחר אחר גפרור (או רוצחים את השבת עי' בחוברת הנ"ל מאוצרות ירושלים) ואנו באים להינות מאותו מעשה נוראי שהם עושים [מישהו אמר לי שהיום כהו ההרגשים ולכן צריכים לומר כך "זה דומה למי שסבתא שלו נפטרה ובאו חילונים ושרפו אותה ובא הבן ומדליק הסיגריה באש כדי לעשן ואומר 'אין פה נהנה מן המת כי זה רק חום וכדו'..' איך אדם מסוגל להינות מדבר כזה. אמר החזו"ר זה חילול השם שרוצחים השבת במרד ואנו באים להינות מרציחה זו]. עי' בחוברת כל ההתבטאויות של החזו"א מתבאר כמו שכתבתי.

היום אמר לי א' שדבר עם ר' עזריאל אוירבאך שליט"א ואמר שא"א ללמוד מדברי אביו למה שקורה היום יתכן והיה אוסר יתכן והיה מתיר. מי שלא מאמין שילך לשאול אותו אם דברי אביו קשורים לצורת ייצור של היום.

Re: היתר חשמל בשבת

פורסם: ב' מרץ 31, 2014 1:58 pm
על ידי יעקב1
.

Re: היתר חשמל בשבת

פורסם: ה' אפריל 03, 2014 5:34 pm
על ידי סינון
בינינו מי שלא מכיר גנרטור מהבית שבו גדל הסיכויים קלושים מאד שיעשה משהו בענין כי ההוצאות מרובות עד השמים ואמונת "לוו עלי ואני פורע" ישכנע אותם רק באיסורי שבת שכולם ללא יוצא מן הכלל עושים.

Re: היתר חשמל בשבת

פורסם: ג' אוגוסט 15, 2017 1:40 pm
על ידי אש משמים
האשכולות בעניין 'חשמל בשבת' מרובים אך קשה למצוא בהם תשובות לשאלות מסוימות מפאת חוסר הסדר שבהם.

א. האם היום שכל מכונת פיקו"נ מחוברת ל'בטרית גיבוי' ואינה מפסיקה לעבוד כשאין חשמל, הדין ישתנה וחידוש זרימת החשמל כבר לא תהיה לצורך פיקו"נ?? האם אין זה 'מעשה שבת' ממש??

ב. האם החילול ה' שהחזו"א דיבר עליו לא קיים בעוד דברים שהעם נוהג בהם להתיר, ולאו דוקא בעניין שבת?? האם החילול ה' שבזה אינו רק לבעלי לב רגיש לכבוד ה' כהחזו"א??

Re: היתר חשמל בשבת

פורסם: ד' אוגוסט 16, 2017 10:40 am
על ידי ישא ברכה
אש משמים כתב:האשכולות בעניין 'חשמל בשבת' מרובים אך קשה למצוא בהם תשובות לשאלות מסוימות מפאת חוסר הסדר שבהם.

א. האם היום שכל מכונת פיקו"נ מחוברת ל'בטרית גיבוי' ואינה מפסיקה לעבוד כשאין חשמל, הדין ישתנה וחידוש זרימת החשמל כבר לא תהיה לצורך פיקו"נ?? האם אין זה 'מעשה שבת' ממש??

ב. האם החילול ה' שהחזו"א דיבר עליו לא קיים בעוד דברים שהעם נוהג בהם להתיר, ולאו דוקא בעניין שבת?? האם החילול ה' שבזה אינו רק לבעלי לב רגיש לכבוד ה' כהחזו"א??


א. מצד הגיבוי, עדין יהיו מקרים של פיקו"נ בחולים מונשמים בבית וכדו'. חוץ מזה אולי יל"ד, כרגע החשמל הבא מח"ח הוא המפעיל של כל האמצעים השומרים נפשות [כמובן ה' סיבת הכל], הגיבויים פועלים כשאין חשמל, ויתכן שהמפעיל הגדול לא צריך להפסיק את פעולתו מחמת היכולת להביא חשמל ממקור אחר. ויל"ע.

ב. הבעיה העיקרית היום, כפי שהבנתי מהפירסומים, היא הפעילות הרבה שנעשית לא לצרכי אספקת חשמל אלא לצרכים כלכליים שונים. ויש גם באופנים מסוימים בעיה של ריבוי בשיעורים.

ג. כפי שזה נראה החזו"א סבר, שרוב העולם לא מתיחס לחילול ה' מחמת שהוא לא רואה בעיניים את הפעילות של חברת חשמל, אנחנו מתיחסים לחשמל כאל דבר כמעט טבעי בלי לזכור את המנגנון שעומד מאחוריו, יתכן שאם היינו יושבים על יד ח"ח ורואים את הפעילות שלהם בשב"ק היינו מרגישים ג"כ את חילול כבוד האלוקים שבדבר.

Re: היתר חשמל בשבת

פורסם: ד' אוגוסט 16, 2017 8:23 pm
על ידי קו ירוק
סינון כתב:בינינו מי שלא מכיר גנרטור מהבית שבו גדל הסיכויים קלושים מאד שיעשה משהו בענין כי ההוצאות מרובות עד השמים ואמונת "לוו עלי ואני פורע" ישכנע אותם רק באיסורי שבת שכולם ללא יוצא מן הכלל עושים.

זה לא כי ההוצאות מרובות עד השמים, כי אותו אחד לא יוותר על נסיעה לצימר בגלל שההוצאות גדולות עד השמים.. אלא זה סדר העדיפויות של ירידית הדורות.
והיום נהיה "הכשר" ו'שיטה', שלא צריך להיות 'קיצוני', ויש להקל בגלל חולשת הדעת וכו' וכו'.
תשווה למי שחונך על ברכי יהדות יותר שורשית ביראת שמים.
למיצער, דוקא השימוש בגרנרטור הלך וגדל בגלל 'מה יאמרו'.. ואמנם לא תמיד זה מיראת שמים צרופה, אבל בכגון דא אמרו חז"ל שמתוך שלא לשמה בא לשמה.

Re: היתר חשמל בשבת

פורסם: ד' אוגוסט 16, 2017 11:19 pm
על ידי שיבר
כאשר העובדה שיש חילולי שבת במתחמי חברת החשמל ידועה רק לחוקרים ומבררים את הנושא, וכל העם סבור לתומו כי החשמל מיוצר ע"י מכונות הפועלות באופן אוטומאטי - מדוע נחשב שימוש בחשמל חילול ה' באופן מיוחד?

בקונטרס מאור שבת משנת תשס"ח מעלה צדדים להיתר שימוש בחשמל בשבת (מלבד ענין חילול ה', שלא נוגע בו, כמ"ש בהקדמה). לעומת זאת על שימוש במים בשבת אינו מוצא היתר ברור.

Re: היתר חשמל בשבת

פורסם: ה' אוגוסט 17, 2017 12:10 am
על ידי שלמה בן חיים
קו ירוק כתב:
סינון כתב:בינינו מי שלא מכיר גנרטור מהבית שבו גדל הסיכויים קלושים מאד שיעשה משהו בענין כי ההוצאות מרובות עד השמים ואמונת "לוו עלי ואני פורע" ישכנע אותם רק באיסורי שבת שכולם ללא יוצא מן הכלל עושים.

זה לא כי ההוצאות מרובות עד השמים, כי אותו אחד לא יוותר על נסיעה לצימר בגלל שההוצאות גדולות עד השמים.. אלא זה סדר העדיפויות של ירידית הדורות.
והיום נהיה "הכשר" ו'שיטה', שלא צריך להיות 'קיצוני', ויש להקל בגלל חולשת הדעת וכו' וכו'.
תשווה למי שחונך על ברכי יהדות יותר שורשית ביראת שמים.
למיצער, דוקא השימוש בגרנרטור הלך וגדל בגלל 'מה יאמרו'.. ואמנם לא תמיד זה מיראת שמים צרופה, אבל בכגון דא אמרו חז"ל שמתוך שלא לשמה בא לשמה.

הנושא זה לא הוצאות עד השמים, אלא חוסר הנוחות שהגנרטור גורם כמעט תמיד יש בעיות בגנרטורים ופעמים רבות נשארים המשתמשים בגנרטור ללא חשמל בשבת. מי שדגל על זה זה פחות ניסיון בשבילו. מה שאין כן מי שלא גדל על זה. אכן כמה אנשים יש שגם המזגן אצלם עובד על ידי גנרטור?????? והאמת שאין שום סברא לחלק בין מזגן לתאורה!!!!!!!!!!!!!! [לא סברות כרס, אלא סברות שיש להם מקום ממש בהלכה]. ובכל זאת רובא דעלמא מפעלים את המזגן על ידי חשמל של חברת החשמל, אילו הדבר היה מחמת יראת שמים לא היו עושים זאת. ובאמת אלו שגדלו על החומרא הזו, שלא היה בביתם חשמל וחיו על לוקסים מסוגלים גם לזה. כך הוא טבעו של עולם קשה להסתגל לחומרות חדשות. דוגמא דומה מאד יש בנושא הטלטול בשבת, שאין שום טעם!!! להחמיר לגברים ולהקל לנשים!!!!!!!!!!!!! [אילו הטעם להחמיר בזה היה מצד בעל נפש מצד השיטות של טז אמה ניחא כי אולי אולי באשה לא שייך זאת, אבל זה הרי לא הטעם להחמיר הטעם להחמיר לא לטלטל כי העירוב שלנו מוטל בהרבה ספיקות ושנוי בהרבה מחלוקות ראשונים, ובכל אופן מעטים מאד הם אלו שהנשים שלהן לא מטלטלות, ולעומת זאת לו שגדלו על כך אין נשותיהן מטלטלות.
אכן צודק ידידינו קו ירוק שהיום לצערינו ניהיה שיטה לא להחמיר. וגם המחמירים וגם המקילים פועלים לפי השתייכות מגזרית [מי שמרגיש ירושלמי יקל, כי הוא הרי ירושלמי, ומי שבני ברקי יחמיר כי הרי הוא בני ברקי, אם יש לו עניבה יפה או כובע יפה המתאים לפי המודה הוא יקל, ואם הוא רשלן בלבושו הוא יחמיר... וכן הלאה וכן הלאה.

Re: היתר חשמל בשבת

פורסם: ה' אוגוסט 17, 2017 12:24 am
על ידי ישא ברכה
בעז"ה

החומרא שהאיש אינו מטלטל ואשתו כן למרות ששניהם חייבים בשמירת שבת בצורה שוה, נובע דוקא מחמת שהדבר הינו חומרא ולא מעיקר הדין ולכן האיש שיכול בקל לא לטלטל מחמיר ע"ע, ואילו האשה עפ"י רוב קשה לה שלא לטלטל כי אז א"א לצאת מהבית עם הילדים, ולכן לא מחמירים.

בנוגע לגנרטור, אכן חוץ מהחזונשינקס לא ראיתי כמעט אנשים שמחמירים בזה בלי להקל כלל, לא במזגנים ולא בנופש ולא להנות מהחשמל בבית מדרש חסידי וכדו', וזה באמת קשה מאד להחמיר בזה בלי שום קולא. השאלה היחידה האם זו הוכחה שרוב גדולי ישראל לא קיבלו את דברי החזו"א אלא רק החמירו כדבריו במקום שאפשר, או שאין להוכיח מהנהגת ההמון.

Re: היתר חשמל בשבת

פורסם: ה' אוגוסט 17, 2017 12:47 am
על ידי שלמה בן חיים
ישא ברכה כתב:בעז"ה

החומרא שהאיש אינו מטלטל ואשתו כן למרות ששניהם חייבים בשמירת שבת בצורה שוה, נובע דוקא מחמת שהדבר הינו חומרא ולא מעיקר הדין ולכן האיש שיכול בקל לא לטלטל מחמיר ע"ע, ואילו האשה עפ"י רוב קשה לה שלא לטלטל כי אז א"א לצאת מהבית עם הילדים, ולכן לא מחמירים.

בנוגע לגנרטור, אכן חוץ מהחזונשינקס לא ראיתי כמעט אנשים שמחמירים בזה בלי להקל כלל, לא במזגנים ולא בנופש ולא להנות מהחשמל בבית מדרש חסידי וכדו', וזה באמת קשה מאד להחמיר בזה בלי שום קולא. השאלה היחידה האם זו הוכחה שרוב גדולי ישראל לא קיבלו את דברי החזו"א אלא רק החמירו כדבריו במקום שאפשר, או שאין להוכיח מהנהגת ההמון.

האיסור להשתמש בחשמל בשבת אינו אלא לכל היותר איסור דרבנן משום מעשה שבת. לעומת זאת איסור טלטול בשבת גובל בדאורייתא, וכמעט שאין עירוב שאין בו הרבה הרבה נידונים להחמיר. ואף שלאשה יותר קשה להחמיר בכל אופן האיש מחמיר בזה בדרך כלל ברמה שאפילו שקשה לו מאד הוא מחמיר ובכל אופן הוא נותן לאשתו להקל בזה והוא עצמו נהנה מהקולא שלה. הדבר הזה מבחינה הלכתית ממש מצחיק!!!!

Re: היתר חשמל בשבת

פורסם: ה' אוגוסט 17, 2017 3:30 pm
על ידי ארי
שלמה בן חיים כתב:
קו ירוק כתב:
סינון כתב:אכן צודק ידידינו קו ירוק שהיום לצערינו ניהיה שיטה לא להחמיר. וגם המחמירים וגם המקילים פועלים לפי השתייכות מגזרית [מי שמרגיש ירושלמי יקל, כי הוא הרי ירושלמי, ומי שבני ברקי יחמיר כי הרי הוא בני ברקי, אם יש לו עניבה יפה או כובע יפה המתאים לפי המודה הוא יקל, ואם הוא רשלן בלבושו הוא יחמיר... וכן הלאה וכן הלאה.

מעניין כי היהודים המבוגרים טענים להיפך, שבדור הקודם הקילו הרבה יותר, ורק בדור שלנו נוטים להחמיר וכל המרבה הרי זה משובח.
(וצריך לשקול לשנות בנוסח הוידוי "את אשר הקלת החמרתי"...)
לדוג', כל יהודי שמכבד את עצמו מקפיד בפסח לקנות קמח רש"י, (לא, אין בכוונתי להיכנס באשכול הזה לנסות לדחוק מקורות) ועד לאחרונה לא היו מקפידים כ"כ ע"ז, למרות שכמעט אין לזה מקור, ובוודאי שאין מקור להקפיד רק ע"ז.
ויש עוד הרבה דוגמאות.

איני נוקט צד האם הוא טוב או לא, אבל הנתון שהבאת הוא ממש לא נכון.

שמעתי פעם פנינה מהרה"ג ר' יהושע פינק שליט"א:
פעם האנשים היו הערליך ולא פרום וכהיום הם פרום ולא הערליך...

Re: היתר חשמל בשבת

פורסם: ה' אוגוסט 17, 2017 3:47 pm
על ידי שש ושמח
שלמה בן חיים כתב:הנושא זה לא הוצאות עד השמים, אלא חוסר הנוחות שהגנרטור גורם כמעט תמיד יש בעיות בגנרטורים ופעמים רבות נשארים המשתמשים בגנרטור ללא חשמל בשבת.

זה מאד משתנה בין המקומות. יש הרבה מקומות שכבר כמה שנים לא היתה שום תקלה. וגם במקומות שנופל, במקומות שאני מכיר ברוב הפעמים מחזירים לפעול ע"י נכרי. ובכלל, היום מצוי מצבר שלא שייך בו בעיות אלו.
אכן כמה אנשים יש שגם המזגן אצלם עובד על ידי גנרטור? והאמת שאין שום סברא לחלק בין מזגן לתאורה [לא סברות כרס, אלא סברות שיש להם מקום ממש בהלכה]. ובכל זאת רובא דעלמא מפעלים את המזגן על ידי חשמל של חברת החשמל, אילו הדבר היה מחמת יראת שמים לא היו עושים זאת.

"רובא דעלמא מפעילים מזגן ע"י חשמל של ח"ח"? מאלו שאני מכיר ומשתמשים בגנרטור יש רוב מוחלט שמשתמשים בו גם למזגן.
וממש מצחיק להוכיח מזה שלא מחמירים משום יר"ש, כמו שהזכרת שיש כאלו שאומרים סברות לחלק בזה, זה שלדעתך זה סברות כרס [וגם לדעתי] לא מצדיק לקבוע על אחרים שאינם מחמירים משום יר"ש. וגם בלא"ה, כיון שיש רבנים המתירים חשמל לגמרי הגיוני ביותר שמי שסובר שמותר לסמוך עליהם יחמיר לעצמו רק במקום שאינו שעת הדחק.
דוגמא דומה מאד יש בנושא הטלטול בשבת, שאין שום טעם להחמיר לגברים ולהקל לנשים [אילו הטעם להחמיר בזה היה מצד בעל נפש מצד השיטות של טז אמה ניחא כי אולי אולי באשה לא שייך זאת, אבל זה הרי לא הטעם להחמיר הטעם להחמיר לא לטלטל כי העירוב שלנו מוטל בהרבה ספיקות ושנוי בהרבה מחלוקות ראשונים, ובכל אופן מעטים מאד הם אלו שהנשים שלהן לא מטלטלות, ולעומת זאת לו שגדלו על כך אין נשותיהן מטלטלות.

גם כאן לא מובן מה רצונך, יש הרבה רבנים שסוברים שאין איסור גמור לסמוך על העירוב אלא חומרא הוא [לא משנה אם משום ט"ז אמה או משום ספיקות פסול שאין חובה מעיקר הדין לחוש להם], ובד"כ אלו שלא גדלו כך והתחילו לנהוג כך עדיין הם תלמידי הרבנים שמורים שמותר לסמוך על העירוב, ולכן אינם מחמירים מעיקר הדין אלא בתורת חומרא, וברור שלא כל דבר שאדם מחמיר עליו לחייב את אשתו להחמיר בזה ג"כ. וגם ברור שאיש שלומד תורה כל היום בד"כ הוא "בעל נפש" יותר מאשתו וראוי שיחמיר יותר ממנה.
לי היה נראה מצחיק משהו אחר, שיש המחמירים לעצמם ומקילים לילדיהם [הן בטלטול בעירוב והן בשאר חומרות], והרי גם האומר לבנו לעשות מלאכה בשבת עובר באיסור דאורייתא, וא"כ מה החילוק אם מטלטל בעצמו או אומר לבנו [ואף שבבנו אין חיוב סקילה, לא מסתבר לחלק בזה, ועוד שבלא"ה סומכים שאין לנו רה"ר דאורייתא]. ומי שיש לו הסבר לזה אשמח לשמוע.

Re: היתר חשמל בשבת

פורסם: ה' אוגוסט 17, 2017 3:59 pm
על ידי יראה- שלם
בנושא השימוש בחשמל בשב"ק
א. שמעתי השבוע מת"ח אחד שלפני דור והיינו בשנות התש"כ-ל לא היה ביהמ"ד חרדי בירושלים שהשתמשו בה בחשמל, אצל כולם היה מנורות נפט וכדו'.
ב. בספר הליכות אבן ישראל להגרי"י פישר זצ"ל הביאו שהוא ז"ל סבר שאין להחמיר אלא אם ההשתמשות הוא לצורכו אבל אם לצורך תורה ותפלה, הרי מצוות לאו ליהנות ניתנו.

Re: היתר חשמל בשבת

פורסם: ה' אוגוסט 17, 2017 4:12 pm
על ידי שלמה בן חיים
ארי כתב:
מעניין כי היהודים המבוגרים טענים להיפך, שבדור הקודם הקילו הרבה יותר, ורק בדור שלנו נוטים להחמיר וכל המרבה הרי זה משובח.
(וצריך לשקול לשנות בנוסח הוידוי "את אשר הקלת החמרתי"...)
לדוג', כל יהודי שמכבד את עצמו מקפיד בפסח לקנות קמח רש"י, (לא, אין בכוונתי להיכנס באשכול הזה לנסות לדחוק מקורות) ועד לאחרונה לא היו מקפידים כ"כ ע"ז, למרות שכמעט אין לזה מקור, ובוודאי שאין מקור להקפיד רק ע"ז.
ויש עוד הרבה דוגמאות.

איני נוקט צד האם הוא טוב או לא, אבל הנתון שהבאת הוא ממש לא נכון.

שמעתי פעם פנינה מהרה"ג ר' יהושע פינק שליט"א:
פעם האנשים היו הערליך ולא פרום וכהיום הם פרום ולא הערליך...
[/quote][/quote]
אתה לא מעודכן פשוט. היה דור שחיפשו חומרות, הדור החדש הוא דור שמחפש קולות על ימין ועל שמאל. שמעתי ממורה הוראה גדול שממש משנה לשנה הוא מרגיש כמה אנשים מחפשים קולות בדברים שלעולם לא חיפשו בהם קולות.

Re: היתר חשמל בשבת

פורסם: ה' אוגוסט 17, 2017 5:26 pm
על ידי חיימשה
יראה- שלם כתב:בנושא השימוש בחשמל בשב"ק
א. שמעתי השבוע מת"ח אחד שלפני דור והיינו בשנות התש"כ-ל לא היה ביהמ"ד חרדי בירושלים שהשתמשו בה בחשמל, אצל כולם היה מנורות נפט וכדו'..
הרוצה ל... ירחיק עדותו.
אלו שטויות והבלים. רוב בתי''כ חסידיים השתמשו בחשמל רגיל, אלו שהיו בהם גם מתפללים מעדת הפרושים הוסיפו לוקס לקישוט [בהסתמך על ההיתר שאם היה אור מעט כשר, אין איסור מעשה שבת]

Re: היתר חשמל בשבת

פורסם: ה' אוגוסט 17, 2017 6:44 pm
על ידי קראקובער
שלמה בן חיים כתב:אתה לא מעודכן פשוט. היה דור שחיפשו חומרות, הדור החדש הוא דור שמחפש קולות על ימין ועל שמאל. שמעתי ממורה הוראה גדול שממש משנה לשנה הוא מרגיש כמה אנשים מחפשים קולות בדברים שלעולם לא חיפשו בהם קולות.

שניכם צודקים וזה תלוי במי מדובר אצל הציבור התורני יש ריבוי חומרות ואצל החרדים החדשים מחפשים קולות כמש"כ.

Re: היתר חשמל בשבת

פורסם: ה' אוגוסט 17, 2017 6:50 pm
על ידי קראקובער
יראה- שלם כתב:ב. בספר הליכות אבן ישראל להגרי"י פישר זצ"ל הביאו שהוא ז"ל סבר שאין להחמיר אלא אם ההשתמשות הוא לצורכו אבל אם לצורך תורה ותפלה, הרי מצוות לאו ליהנות ניתנו.

עכשיו מובן למה בציבור החסידי יותר מקילים בזה כי אצלם גם בדברים ארציים יהודי עושה מגשמיות רוחניות...

Re: היתר חשמל בשבת

פורסם: ה' אוגוסט 17, 2017 8:17 pm
על ידי יראה- שלם
קראקובער כתב:
יראה- שלם כתב:ב. בספר הליכות אבן ישראל להגרי"י פישר זצ"ל הביאו שהוא ז"ל סבר שאין להחמיר אלא אם ההשתמשות הוא לצורכו אבל אם לצורך תורה ותפלה, הרי מצוות לאו ליהנות ניתנו.

עכשיו מובן למה בציבור החסידי יותר מקילים בזה כי אצלם גם בדברים ארציים יהודי עושה מגשמיות רוחניות...

אינו מובן, כי הגרי"י היה ליטאי (מעדת הפרושים)

Re: היתר חשמל בשבת

פורסם: ה' אוגוסט 17, 2017 9:10 pm
על ידי שלמה בן חיים
יראה- שלם כתב:בנושא השימוש בחשמל בשב"ק
א. שמעתי השבוע מת"ח אחד שלפני דור והיינו בשנות התש"כ-ל לא היה ביהמ"ד חרדי בירושלים שהשתמשו בה בחשמל, אצל כולם היה מנורות נפט וכדו'.
ב. בספר הליכות אבן ישראל להגרי"י פישר זצ"ל הביאו שהוא ז"ל סבר שאין להחמיר אלא אם ההשתמשות הוא לצורכו אבל אם לצורך תורה ותפלה, הרי מצוות לאו ליהנות ניתנו.

מסתמא אמר זאת בצחוק, הוא כנראה לא סבר את החומרא הזאת ובדררך שחוק בעלמא אמ דבריו אלו כי אין שום מקום לזה בדין. [אף שיש שדנו מצד מצוות לאו ליהנות ניתנו במעשה שבת, אבל אין שייך להרחיב זאת לכל שימוש שרק משתמש לצורך מצוה. אלא דווקא בטבילה במקוה שחומם באיסורי שבת יש לדון בזה ובאמת דן בזה באגרות משה, אך לא שייך לומר על כל שימוש שמשתמש בשביל מצוה מללה"נ וזה פשוט.

Re: היתר חשמל בשבת

פורסם: ה' אוגוסט 17, 2017 9:32 pm
על ידי קראקובער
יראה- שלם כתב:
קראקובער כתב:
יראה- שלם כתב:ב. בספר הליכות אבן ישראל להגרי"י פישר זצ"ל הביאו שהוא ז"ל סבר שאין להחמיר אלא אם ההשתמשות הוא לצורכו אבל אם לצורך תורה ותפלה, הרי מצוות לאו ליהנות ניתנו.

עכשיו מובן למה בציבור החסידי יותר מקילים בזה כי אצלם גם בדברים ארציים יהודי עושה מגשמיות רוחניות...

אינו מובן, כי הגרי"י היה ליטאי (מעדת הפרושים)

בדיוק הנקודה, לפי סברת הרב פישר בבית כן יש להקפיד כי זה הנאת עצמו וע"ז כתבתי מש"כ.

Re: היתר חשמל בשבת

פורסם: א' אוגוסט 20, 2017 7:06 am
על ידי מיכאל1
כמי שראה בעיניו באחד מליל שבת האחרונים את עובדי חברת חשמל מתקנים תקלה חמורה ב"היתר" מסויים שקבלו מאחד הרבנים שיש לדון בו בארוכה אי"ה באשכול אחר, אזי תופעת חילול השבת היא כואבת מאד.
אבל יצויין שממה שדיברתי עם העובדים שלפחות 3 מהם היו מסורתיים (אחד סיפר שביקש מבנו שיעשה קידוש במקומו השבת כי אבא עובד, השני שלח הודעה לאשתו שתשאיר את הדגים על הפלטה עד שיחזור והשלישי ברך מזונות על העוגיות שהובאו לו כבקי ורגיל) תוספת השכר בכלל לא מעניינת אותם והם נמצאים שם רק כדי לגרום שיהיה טוב ותועלת לאנשים מהחשמל, ושם לפחות ניכרו דברי אמת, ייתכן שהעובדים בתחנות נהנים מתוספות שכר וזו היא מטרת עבודתם בשבת.
הסיבה שבכל מחוז ירושלים אין ערבי שמטפל בלוחות חשמל של 1600 אמפר כמ שיש בחדרי חשמל שברחוב, היא ביטחונית, את הרעיון להעסיק רוסי וכדו' לא שמעו עדיין בחברת חשמל [ומן הסתם רעיון כזה יכול לעורר הרבה דובים מריבצם על "כשרותם" של עולי רוסיה וכדו']
בכל מקרה אחרי כזה אירוע מיד התחלתי לברר על מצברים כי כשהשבת מדממת מתחת לבית שלך אז זה אחרת לגמרי מכל החוברות והתיאורים שהם רחוק מהעין ורחוק מהלב.

Re: היתר חשמל בשבת

פורסם: א' אוגוסט 20, 2017 11:13 am
על ידי שלמה בן חיים
מיכאל1 כתב:כמי שראה בעיניו באחד מליל שבת האחרונים את עובדי חברת חשמל מתקנים תקלה חמורה ב"היתר" מסויים שקבלו מאחד הרבנים שיש לדון בו בארוכה אי"ה באשכול אחר, אזי תופעת חילול השבת היא כואבת מאד.
אבל יצויין שממה שדיברתי עם העובדים שלפחות 3 מהם היו מסורתיים (אחד סיפר שביקש מבנו שיעשה קידוש במקומו השבת כי אבא עובד, השני שלח הודעה לאשתו שתשאיר את הדגים על הפלטה עד שיחזור והשלישי ברך מזונות על העוגיות שהובאו לו כבקי ורגיל) תוספת השכר בכלל לא מעניינת אותם והם נמצאים שם רק כדי לגרום שיהיה טוב ותועלת לאנשים מהחשמל, ושם לפחות ניכרו דברי אמת, ייתכן שהעובדים בתחנות נהנים מתוספות שכר וזו היא מטרת עבודתם בשבת.
הסיבה שבכל מחוז ירושלים אין ערבי שמטפל בלוחות חשמל של 1600 אמפר כמ שיש בחדרי חשמל שברחוב, היא ביטחונית, את הרעיון להעסיק רוסי וכדו' לא שמעו עדיין בחברת חשמל [ומן הסתם רעיון כזה יכול לעורר הרבה דובים מריבצם על "כשרותם" של עולי רוסיה וכדו']
בכל מקרה אחרי כזה אירוע מיד התחלתי לברר על מצברים כי כשהשבת מדממת מתחת לבית שלך אז זה אחרת לגמרי מכל החוברות והתיאורים שהם רחוק מהעין ורחוק מהלב.

לא שמעו על האפשרות להעסקת רוסים? האם אין גוים במדינה שרשומים ועובדים? האם אין גוים שידועים ורשומים כגוים ועובדים גם במערכות הכי סודיות של המדינה? ודאי שיש אלא שיש בעלי אינטרסים שאינם מעוניינים לידע את חברת החשמל על האפשרות הפשוטה הזאת שעל ידה כל עם ישראל ישמור שבת כראוי. ועל כך באמת יש לקונן ולבכות על השבת המדממת הזו מתחת לעינינו על ידי עסקנים משלנו...

Re: היתר חשמל בשבת

פורסם: א' אוגוסט 20, 2017 11:21 am
על ידי מה שנכון נכון
במכתבי ר"ח גריינמן כותב שאם היו הפועלים עוסקים במלאכתם בשבת בחצר הסמוכה, היה ברור האיסור לכל ולא היו מחפשים היתרים, וכי מפני שהוא ב'דרך רחוקה' יש כאן היתר. וכנקודה/הרגשה שכתב הרב מיכאל1. (אם כי בעבודת החברה הכללית עדיין יש צדדי היתר נוספים שצריך לשלול).
אם איני טועה הרעיון להעסיק גויים בשבת התחיל לקרום עיר וגידים בימי השר בנימין בן אליעזר, אך גווע באיבו בשל טענות על כניעה לדתיים וכו'.

Re: היתר חשמל בשבת

פורסם: א' אוגוסט 20, 2017 2:01 pm
על ידי מיכאל1
נושא יהדותם של עולי רוסיה הוא נושא פוליטי נפיץ, ולכן לא חושבני שמערכת רשמית של המדינה תעסיק רוסים כ"גויים"
זו דעתי הענייה, אם הרב שב"ח חושב אחרת איני מתווכח
אני יכול רק להעיד בפה מלא שאותם עובדים שעבדו עד 11 בלילה בלי שבת ברחוב שלי לא עשו זאת מתוך רצון לתוספת שכר או להכעיס אלא להיפך, הם היו בטוחים שהם עושים חסד ומצווה ועזרה וכו'.
לא זו בלבד אלא שביום שישי בצהריים בעת התחלת העבודה הם חיכו לקבל היתר מרב שאם ההעבודה תגלוש לשבת אז הם יוכלו להמשיך, וא"כ לשיטתם היה הדבר מותר.