עמוד 1 מתוך 1

פסק מעניין מהרב אלישיב זצ"ל

פורסם: ב' פברואר 10, 2014 5:30 am
על ידי אמסטרדם
"לפני כעשרים שנה שמעתי באזני מהגרי"ש אלישיב שבא לפניו אברך שהיו לו "נערווען", כלומר עצבים, לגבי קריאת שמע. כל פעם היה חושש אולי לא דקדק באיזו אות או לא התכוון בפסוק ראשון, וחזר וקרא שוב ושוב. והרב אמר לו שלא לקרוא קריאת שמע במשך ארבעים יום".
כך כותב הרב בעל מחבר http://birkatshmuel.wordpress.com/ בתשובה המובאת פה.
מה אומרים ר' מאיר סובל ויתר החברים על זה?

עריכה: בקישור הזה יש מידע חשוב אודות כותב התשובה הנ"ל.

Re: פסק מעניין מהרב אלישיב זצ"ל

פורסם: ב' פברואר 10, 2014 5:47 am
על ידי שמח
על כגון דא אמרו חז"ל פעמים שביטולה של תורה זהו קיומה.
אני מכיר מקרוב כמה מקרים כאלו של בעלי יר"ש שנפלו לנערוון כאלו ואף היו מהם שהפסיקו לגמרי להניח תפילין מרוב עצבים שמא אינו כהלכה.

Re: פסק מעניין מהרב אלישיב זצ"ל

פורסם: ב' פברואר 10, 2014 6:31 am
על ידי אמסטרדם
כנראה מהתמונה אתה לא סובל מזה ב"ה - כן יעזור ה' הלאה לכל בית ישראל.

Re: פסק מעניין מהרב אלישיב זצ"ל

פורסם: ב' פברואר 10, 2014 8:26 am
על ידי בברכה המשולשת
יש קונטרס שלם על נושא זה בשם יראה טהורה (יצא בזמנו ע"י ספריית בני תורה)

Re: פסק מעניין מהרב אלישיב זצ"ל

פורסם: ב' פברואר 10, 2014 8:29 am
על ידי אוצר החכמה
אמסטרדם כתב:"לפני כעשרים שנה שמעתי באזני מהגרי"ש אלישיב שבא לפניו אברך שהיו לו "נערווען", כלומר עצבים, לגבי קריאת שמע. כל פעם היה חושש אולי לא דקדק באיזו אות או לא התכוון בפסוק ראשון, וחזר וקרא שוב ושוב. והרב אמר לו שלא לקרוא קריאת שמע במשך ארבעים יום".
כך כותב הרב בעל מחבר http://birkatshmuel.wordpress.com/ בתשובה המובאת פה.
מה אומרים ר' מאיר סובל ויתר החברים על זה?


וזה עזר?

Re: פסק מעניין מהרב אלישיב זצ"ל

פורסם: ב' פברואר 10, 2014 8:34 am
על ידי בברכה המשולשת
בקונטרס שציינתי לעיל מובאים פסקים דומים מהקה"י זיע"א ושם מבואר שזה אכן עזר

Re: פסק מעניין מהרב אלישיב זצ"ל

פורסם: ב' פברואר 10, 2014 10:38 am
על ידי תוכן
אי אפשר שלא לציין להצעתו הגאונית, היצירתית והמועילה של דר' אביגדור בונשק, יהודי ירא שמים ובר אוריין, ששמו הולך לפניו כמומחה לטיפול בבעיות אלו, שהגיע אליו אברך עם בעיה זו. הוא הציע לאברך שכל פעם שהוא חוזר על תיבה, שהוא יחזור לתחילת קריאת שמע, אפילו אם זה לוקח לו יום שלם. הוא גם ביקש מהאברך שיקליד את עצמו. אחרי כמה חדשים האברך חזר לומר ק"ש כאדם מן השורה. לענ"ד פתרון זה הוא פסגת הטיפול הפסיכולוגי, ממנו יראו וכן יעשו.

Re: פסק מעניין מהרב אלישיב זצ"ל

פורסם: ב' פברואר 10, 2014 10:46 am
על ידי ארזי ביתר
תוכן כתב:אי אפשר שלא לציין להצעתו הגאונית, היצירתית והמועילה של דר' אביגדור בונשק, יהודי ירא שמים ובר אוריין, ששמו הולך לפניו כמומחה לטיפול בבעיות אלו, שהגיע אליו אברך עם בעיה זו. הוא הציע לאברך שכל פעם שהוא חוזר על תיבה, שהוא יחזור לתחילת קריאת שמע, אפילו אם זה לוקח לו יום שלם. הוא גם ביקש מהאברך שיקליד* את עצמו. אחרי כמה חדשים האברך חזר לומר ק"ש כאדם מן השורה. לענ"ד פתרון זה הוא פסגת הטיפול הפסיכולוגי, ממנו יראו וכן יעשו.

רעיון חזק מאוד.


* לכאורה צ"ל יקליט.

Re: פסק מעניין מהרב אלישיב זצ"ל

פורסם: ב' פברואר 10, 2014 11:44 am
על ידי איש רגיל
מענין לענין. שמעתי שחוזר בתשובה סיפר לאחד מגדו''י שבכל פעם שאומר שמע ישראל עולות בראשו מחשבות והרהורים מימים הראשונים. אותו חוזר בתשובה סיפר כמה הוא נלחם במחשבות אלו וכד'. אותו גדול בישראל עודדו וחיזקו. ולאחר מכן שלח לומר לו שלא בשמו שינסה תקופה להניח למחשבות ולא להלחם בהם. ואכן לאחר תקופה המחשבות עברו.

Re: פסק מעניין מהרב אלישיב זצ"ל

פורסם: ב' פברואר 10, 2014 11:46 am
על ידי ערבי פסחים
שמעתי ממו"ץ שישב אצל הגרנ"ק שליט"א שהגיע פעם אברך שסיפר ע"ע שכל פעם שמרים את הכוס כדי לקדש מיד הוא חושב עליו שזה יהיה יין לשם ע"ז וההרמה והזזת כוס לשם שכשוך. ושאל "מה לעשות" ר' נסים אמר לו "תשתה" ! הלה שאל הרי קיי"ל די"נ אסור בשתייה. היה איזה מו"ץ שם ששאלו אם הוא עע"ז ? אמר שלא ולא אבל למעשה כל פעם חושב לשם ע"ז . הגרנ"ק אמר חד משמעית "זה לא ניסוך זה חלום" . ד' יצילנו מחלומות הללו. עי' בקריינא דאגרתא כעין זה במי שכל פעם שהיה מתכופף היה מכון לשם השתחויה לשם ע"ז.

Re: פסק מעניין מהרב אלישיב זצ"ל

פורסם: ב' פברואר 10, 2014 12:13 pm
על ידי עשוי לנחת
ערבי פסחים כתב:עי' בקריינא דאגרתא כעין זה במי שכל פעם שהיה מתכופף היה מכון לשם השתחויה לשם ע"ז.

ועל זה אמר לו הסטייפלער שהוא יעץ לבחור בענין זה שיקשר עצמו בתפילתו לצדיקים כגון האר"י והט"ז וכו' [והבחור היה חסיד ולכן אמר הבעש"ט וכדו'].

Re: פסק מעניין מהרב אלישיב זצ"ל

פורסם: ב' פברואר 10, 2014 12:31 pm
על ידי איש.dot
ערבי פסחים כתב:שמעתי ממו"ץ שישב אצל הגרנ"ק שליט"א שהגיע פעם אברך שסיפר ע"ע שכל פעם שמרים את הכוס כדי לקדש מיד הוא חושב עליו שזה יהיה יין לשם ע"ז וההרמה והזזת כוס לשם שכשוך. ושאל "מה לעשות" ר' נסים אמר לו "תשתה" ! הלה שאל הרי קיי"ל די"נ אסור בשתייה. היה איזה מו"ץ שם ששאלו אם הוא עע"ז ? אמר שלא ולא אבל למעשה כל פעם חושב לשם ע"ז . הגרנ"ק אמר חד משמעית "זה לא ניסוך זה חלום" . ד' יצילנו מחלומות הללו. עי' בקריינא דאגרתא כעין זה במי שכל פעם שהיה מתכופף היה מכון לשם השתחויה לשם ע"ז.

עצוב לומר, אבל זה סיפור טוב... בפרט שחשב אפילו על ההרמה וההזזה שיהיה לשם שכשוך... איך מגיעים לכאלו מחשבות, ריבונו של עולם?!

Re: פסק מעניין מהרב אלישיב זצ"ל

פורסם: ב' פברואר 10, 2014 4:42 pm
על ידי אמסטרדם
הלא תראה שהסטייפלר טיפל בכגון דא
ב"ה שאין לך את זה ולעולם לא תבין את זה.

Re: פסק מעניין מהרב אלישיב זצ"ל

פורסם: ב' פברואר 10, 2014 4:43 pm
על ידי אמסטרדם
בברכה המשולשת כתב:יש קונטרס שלם על נושא זה בשם יראה טהורה (יצא בזמנו ע"י ספריית בני תורה)

יש באוצר

Re: פסק מעניין מהרב אלישיב זצ"ל

פורסם: ב' פברואר 10, 2014 4:49 pm
על ידי אמסטרדם
אמסטרדם כתב:"לפני כעשרים שנה שמעתי באזני מהגרי"ש אלישיב שבא לפניו אברך שהיו לו "נערווען", כלומר עצבים, לגבי קריאת שמע. כל פעם היה חושש אולי לא דקדק באיזו אות או לא התכוון בפסוק ראשון, וחזר וקרא שוב ושוב. והרב אמר לו שלא לקרוא קריאת שמע במשך ארבעים יום".
כך כותב הרב בעל מחבר http://birkatshmuel.wordpress.com/ בתשובה המובאת פה.
מה אומרים ר' מאיר סובל ויתר החברים על זה?

אני מרגיש חוב להודיע מה שהעיר לי אחד באישי שכותב התשובה הנ"ל הוא כיום חילוני ואפיקורס גמור ר"ל - כך שנאה הדברים [בתשובה הנ"ל] למי שאמרם. והקב"ה יצילנו מכל כהאי גוונא.

Re: פסק מעניין מהרב אלישיב זצ"ל

פורסם: ב' פברואר 10, 2014 5:57 pm
על ידי תוכן
מי הוא כותב התשובה הנ"ל?

Re: פסק מעניין מהרב אלישיב זצ"ל

פורסם: ב' פברואר 10, 2014 6:08 pm
על ידי מאיר סובל
לראות את שמי מוזכר, זה לא פיללתי ובהחלט מחמם את הלב.
מה זכיתי לא יודע.
לעצם השאלה - בתור מה ייעץ את זה מרן הגרי"ש? בתור רב או בתור רופא ברפואת הנפש? אין פה שום שייכות להוראה הלכתית וצ"ב.
אולי הנקודה של השאלה היתה שרופא הציע כזו תרופה, והשאלה היתה אם מותר להתרפא ע"י ביטול עשין.
בכל מתרפאין חוץ וכו' - והשאלה היא האם זה רק בענין של פיקו"נ, שכתיב וחי בהם, והבעיה של כפייתיות דתית אינה פיקו"נ. או שזה תועלת שיחלל שבת אחת כדי שישמור שבתות הרבה, וה"ה יבטל כמה עשין כדי שיוכל לקיים הרבה.
וצ"ע.

Re: פסק מעניין מהרב אלישיב זצ"ל

פורסם: ג' פברואר 11, 2014 1:27 am
על ידי מה שנכון נכון
אולי היה מן הראוי לייעץ לו בארבעים יום אלו לקרות ק"ש בהרהור ויצא יד"ח לכה"פ לדעת הרמב"ם [לסוברים דכן דעתו]. אלא שמסתבר שבאופן קריאה זה היתה הבעיה מתחזקת וד"ל.
אך אכתי היה יכול לשמוע מאחר ולצאת יד"ח להרבה פוסקים דאמרינן שומע כעונה בקר"ש.

Re: פסק מעניין מהרב אלישיב זצ"ל

פורסם: ג' פברואר 11, 2014 2:03 am
על ידי יאיר
אמסטרדם כתב:"לפני כעשרים שנה שמעתי באזני מהגרי"ש אלישיב שבא לפניו אברך שהיו לו "נערווען", כלומר עצבים, לגבי קריאת שמע. כל פעם היה חושש אולי לא דקדק באיזו אות או לא התכוון בפסוק ראשון, וחזר וקרא שוב ושוב. והרב אמר לו שלא לקרוא קריאת שמע במשך ארבעים יום".
כך כותב הרב בעל מחבר http://birkatshmuel.wordpress.com/ בתשובה המובאת פה.
מה אומרים ר' מאיר סובל ויתר החברים על זה?

התשובה פשוטה. הגרי"ש אלישיב זצ"ל ידע שאותו אחד לא יוכל להתאפק ויקרא (לפחות) פעם אחת ולכן התרופה בשבילו היא לומר לו שלא יקרא ק"ש כלל...כנלע"ד...

Re: פסק מעניין מהרב אלישיב זצ"ל

פורסם: ג' פברואר 11, 2014 8:01 am
על ידי הוה אמינא
אם כך למה הגבילו למ' יום? היה לו להורות לו לכל החיים לא לקרוא ולסמוך על זה שיקרא פעם אחת...

Re: פסק מעניין מהרב אלישיב זצ"ל

פורסם: ג' פברואר 11, 2014 10:46 am
על ידי איש.dot
מענין - האם אותו אברך פרסם לאחר מעשה מודעה ובה נכתב "לא אמרתי ק"ש 40 יום ונושעתי".
רק שזה לא יהפוך למנהג מסוגל לכל הישועות...

Re: פסק מעניין מהרב אלישיב זצ"ל

פורסם: ג' פברואר 11, 2014 2:48 pm
על ידי יאיר
הוה אמינא כתב:אם כך למה הגבילו למ' יום? היה לו להורות לו לכל החיים לא לקרוא ולסמוך על זה שיקרא פעם אחת...

משום שאפילו נביא אין רשאי לבטל מצוה מן התורה אלא להוראת שעה...

Re: פסק מעניין מהרב אלישיב זצ"ל

פורסם: ג' פברואר 11, 2014 3:17 pm
על ידי הוה אמינא
נביא לא, רופא כן.
והחילוק ברור.
ובפרט שלטענתך היפה והמעניינת לחלוטין אין זה "לעקור"!

Re: פסק מעניין מהרב אלישיב זצ"ל

פורסם: ג' פברואר 11, 2014 9:11 pm
על ידי ארי במסתרים
הוה אמינא כתב:אם כך למה הגבילו למ' יום? היה לו להורות לו לכל החיים לא לקרוא ולסמוך על זה שיקרא פעם אחת...

ידוע מספרים ש 40 יום הם זמן מסוגל לשנות את הטבע.

אני מכיר את זה מהצעטיל קטן לבעל הנועם אלימלך אבל אולי זה מופיע בעוד מקומות.

Re: פסק מעניין מהרב אלישיב זצ"ל

פורסם: ג' פברואר 11, 2014 10:46 pm
על ידי אוצר החכמה
אמסטרדם כתב:
אמסטרדם כתב:"לפני כעשרים שנה שמעתי באזני מהגרי"ש אלישיב שבא לפניו אברך שהיו לו "נערווען", כלומר עצבים, לגבי קריאת שמע. כל פעם היה חושש אולי לא דקדק באיזו אות או לא התכוון בפסוק ראשון, וחזר וקרא שוב ושוב. והרב אמר לו שלא לקרוא קריאת שמע במשך ארבעים יום".
כך כותב הרב בעל מחבר http://birkatshmuel.wordpress.com/ בתשובה המובאת פה.
מה אומרים ר' מאיר סובל ויתר החברים על זה?

אני מרגיש חוב להודיע מה שהעיר לי אחד באישי שכותב התשובה הנ"ל הוא כיום חילוני ואפיקורס גמור ר"ל - כך שנאה הדברים [בתשובה הנ"ל] למי שאמרם. והקב"ה יצילנו מכל כהאי גוונא.


נראה לי שגם דברים אחרים שהוזכרו בשם בעל התשובות הנ"ל (כמו שלא אסרה תורה דבר שהוא צורך טבעי לאדם, ועוד עניינים שמובאים שם באתר ואין ראוי להביאם) מעוררים שאלה על כל דבריו וענייניו גם בזמן שהיה נקרא רב וענה תשובות.

Re: פסק מעניין מהרב אלישיב זצ"ל

פורסם: ג' פברואר 11, 2014 11:20 pm
על ידי היימישער
במי מדובר?

Re: פסק מעניין מהרב אלישיב זצ"ל

פורסם: ג' פברואר 11, 2014 11:29 pm
על ידי אמסטרדם
אוצר החכמה כתב:
אמסטרדם כתב:
אמסטרדם כתב:"לפני כעשרים שנה שמעתי באזני מהגרי"ש אלישיב שבא לפניו אברך שהיו לו "נערווען", כלומר עצבים, לגבי קריאת שמע. כל פעם היה חושש אולי לא דקדק באיזו אות או לא התכוון בפסוק ראשון, וחזר וקרא שוב ושוב. והרב אמר לו שלא לקרוא קריאת שמע במשך ארבעים יום".
כך כותב הרב בעל מחבר http://birkatshmuel.wordpress.com/ בתשובה המובאת פה.
מה אומרים ר' מאיר סובל ויתר החברים על זה?

אני מרגיש חוב להודיע מה שהעיר לי אחד באישי שכותב התשובה הנ"ל הוא כיום חילוני ואפיקורס גמור ר"ל - כך שנאה הדברים [בתשובה הנ"ל] למי שאמרם. והקב"ה יצילנו מכל כהאי גוונא.


נראה לי שגם דברים אחרים שהוזכרו בשם בעל התשובות הנ"ל (כמו שלא אסרה תורה דבר שהוא צורך טבעי לאדם, ועוד עניינים שמובאים שם באתר ואין ראוי להביאם) מעוררים שאלה על כל דבריו וענייניו גם בזמן שהיה נקרא רב וענה תשובות.

זה אותה תשובה
אני מתכוין בע"ה באחד הימים להתיישב על זה ולהפריך את כל ההבלים שלו [ולהוציא הפנינים - אם יש] וכמו שעשה ר"מ לתורת אחר
אבל אולי אסור לעיין שם?

Re: פסק מעניין מהרב אלישיב זצ"ל

פורסם: ו' מרץ 07, 2014 9:41 pm
על ידי אמסטרדם
איש.dot כתב:
ערבי פסחים כתב:שמעתי ממו"ץ שישב אצל הגרנ"ק שליט"א שהגיע פעם אברך שסיפר ע"ע שכל פעם שמרים את הכוס כדי לקדש מיד הוא חושב עליו שזה יהיה יין לשם ע"ז וההרמה והזזת כוס לשם שכשוך. ושאל "מה לעשות" ר' נסים אמר לו "תשתה" ! הלה שאל הרי קיי"ל די"נ אסור בשתייה. היה איזה מו"ץ שם ששאלו אם הוא עע"ז ? אמר שלא ולא אבל למעשה כל פעם חושב לשם ע"ז . הגרנ"ק אמר חד משמעית "זה לא ניסוך זה חלום" . ד' יצילנו מחלומות הללו. עי' בקריינא דאגרתא כעין זה במי שכל פעם שהיה מתכופף היה מכון לשם השתחויה לשם ע"ז.

עצוב לומר, אבל זה סיפור טוב... בפרט שחשב אפילו על ההרמה וההזזה שיהיה לשם שכשוך... איך מגיעים לכאלו מחשבות, ריבונו של עולם?!


זכור לי בקיצור משבחי בעש"ט שהבעש"ט פגד פעם באחד שכל פעם שקרא קרי"ש הוא ראה לפניו/דמיין צורת שתי וערב ר"ל וכבר התענה ע"ז פ' תעניות, והבעש"ט אמר שלא יהרהר אחר צדיקים ועי"ז נתרפא מזה.

Re: פסק מעניין מהרב אלישיב זצ"ל

פורסם: א' מרץ 09, 2014 12:57 am
על ידי זנב לשועלים
תוכן כתב:אי אפשר שלא לציין להצעתו הגאונית, היצירתית והמועילה של דר' אביגדור בונשק, יהודי ירא שמים ובר אוריין, ששמו הולך לפניו כמומחה לטיפול בבעיות אלו, שהגיע אליו אברך עם בעיה זו. הוא הציע לאברך שכל פעם שהוא חוזר על תיבה, שהוא יחזור לתחילת קריאת שמע, אפילו אם זה לוקח לו יום שלם. הוא גם ביקש מהאברך שיקליד את עצמו. אחרי כמה חדשים האברך חזר לומר ק"ש כאדם מן השורה. לענ"ד פתרון זה הוא פסגת הטיפול הפסיכולוגי, ממנו יראו וכן יעשו.

אם בא מעשה לידך הואל נא לשלוח אותו לטיפול אצל איש מקצוע מתאים. אני משער שד"ר הנ"ל עשה זאת כחלק מטיפול ולא בפני עצמו. הבעיה של אותו אברך היא לא הק"ש אלא הנערווים אם אתה מבין למה אני מתכוון.