עמוד 1 מתוך 1

קשר הציצית לפי הרמב"ם והתימנים

פורסם: ב' פברואר 17, 2014 9:14 am
על ידי נדב
ברמב"ם (פ"א מהל' ציצית הלכה ז) לא מוזכר הקשר בציצית. ראיתי בפסקי מהרי"ץ בהערה שהתימנים נוהגים לעשות קשר כפול כמו שכתוב בשו"ע, לכל הפחות בין הבגד לבין כל החוליות. אבל בתכלאל לא מוזכר קשר זה.
האם אפשר שלפי ההלכה יספיקו החוליות בעצמם במקום קשר כיון שהם עשויות באופן המחזיק את עצמו

Re: קשר הציצית לפי הרמב"ם והתימנים

פורסם: ב' פברואר 17, 2014 2:28 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
הייתכן?!

הלא בגמ' מבואר שקשר עליון דאורייתא, וא"כ חייבים לקשור ולא רק לכרוך!

Re: קשר הציצית לפי הרמב"ם והתימנים

פורסם: ב' פברואר 17, 2014 2:49 pm
על ידי חכם באשי
יעויין בספרו של ר"מ גברא, מחקרים בסידורי תימן, ב, עמ' 521-515, שם האריך במנהג תימן על פיצוליו השונים.

Re: קשר הציצית לפי הרמב"ם והתימנים

פורסם: ב' פברואר 17, 2014 10:14 pm
על ידי חקר
חכם, נראה שבעיניך מנהגי תימן הם פולקלור עממי שהרצת אותו לספרו של איזה חוקר [למרות שאני מכיר לטובה את ד"ר גברא ואת ספריו], יש מספיק תלמידי חכמים שביררו את הנושא ביסודיות.

מצורף קטע מתוך 'שיעורי הלכה ומנהג' העוסק בענין זה.

Re: קשר הציצית לפי הרמב"ם והתימנים

פורסם: ב' פברואר 17, 2014 10:44 pm
על ידי חכם באשי
בכבוד,
מישהו הפריע לך להפנות לספר אחר?! אני הפרעתי לך?!
אני ציינתי את הידוע לי, ואתה תציין את הידוע לך.
יש מספיק מקום לכולם.

ואגב,
ר"מ גברא הביא בספרו מקורות תורניים למכביר, סידורים תימניים עתיקים ועוד ספרי הלכה תימנים. מה רע בספרו?!

Re: קשר הציצית לפי הרמב"ם והתימנים

פורסם: ב' פברואר 17, 2014 10:51 pm
על ידי חקר
אין רע בו ובספרו, רעה ההזדקקות המיותרת לספרי חוקרים בזמן שאין בית המדרש חסר כלום, אם זה לא מובן, ראה כאילו לא נאמר דבר.

Re: קשר הציצית לפי הרמב"ם והתימנים

פורסם: ב' פברואר 17, 2014 11:05 pm
על ידי חכם באשי
שים לב שכתבתי לעיל: "אני ציינתי את הידוע לי, ואתה תציין את הידוע לך".
פשוט לאחרונה רכשתי את הספר, ואת זה זכרתי. אם לא שמת לב, אינני מומחה גדול וגם לא קטן לתימן ומנהגיה...

Re: קשר הציצית לפי הרמב"ם והתימנים

פורסם: ג' פברואר 18, 2014 12:54 am
על ידי איש רגיל
נדב כתב:ברמב"ם (פ"א מהל' ציצית הלכה ז) לא מוזכר הקשר בציצית. ראיתי בפסקי מהרי"ץ בהערה שהתימנים נוהגים לעשות קשר כפול כמו שכתוב בשו"ע, לכל הפחות בין הבגד לבין כל החוליות. אבל בתכלאל לא מוזכר קשר זה.
האם אפשר שלפי ההלכה יספיקו החוליות בעצמם במקום קשר כיון שהם עשויות באופן המחזיק את עצמו

אף אחד לא בדק ברמב"ם?
רמב"ם הלכות ציצית פרק א הלכה ז "ולוקח חוט אחד מן הלבן וכורך בו כריכה אחת על שאר החוטין בצד הבגד ומניחו, ולוקח חוט התכלת וכורך בו שתי כריכות בצד כריכה של לבן וקושר.
חקר כתב:מצורף קטע מתוך 'שיעורי הלכה ומנהג' העוסק בענין זה.

המאמר לא עוסק בזה כיון שאין כזה רמב"ם ואין כזה מנהג שלא לקשור. המאמר עוסק במיקום הקשר ובמנין התכיפות וכד'.

Re: קשר הציצית לפי הרמב"ם והתימנים

פורסם: ג' פברואר 18, 2014 8:24 am
על ידי נדב
התימנים מפרשים מה שכתוב ברמב"ם וקושר, לא שקושר ארבע חוטים על ארבע חוטים כמו שכתוב בשו"ע. אלא שעצם החוליה קושרת את עצמה, כי החוט הכורך אינו כורך כריכה פשוטה כמנהג האשכנזים או כמנהג הספרדים, אלא כריכה שעשויה באיזה מעשה אומנות ומחזיקה את עצמה. וזה נראה לי גם הפשט הנכון ברמב"ם, כי הקשר העליון צריך להיות או לפני כל החוליות או אחרי כל החוליות, אבל לא שיהיה רק בין חוליה לחוליה, לכן משמעות הרמב"ם שגמר כריכת החוליה הוא עצמו הקשר. מ"מ אם מישהו ירצה להתווכח ולומר שלא זה הפשט ברמב"ם, לא אבוא כאן להתווכח אתו.

החקירה שלי היא רק, האם כל הפוסקים מסכימים שקשר כזה שחוט הכריכה לבדו נקשר על שאר החוטים הוא קשר מספיק מעיקר הדין, ומה שנהגו לקשור ארבע חוטים על ארבע חוטים, הוא על פי כל מיני סודות ורמזים או שאינם בקיאים לקשור כמו התימנים (כמו שאני איני בקי בזה וצריך אני לעשות לי רב תימני שילמדני), או שאינם רוצים לשנות מהמנהג שנהגו במקומותיהם. או דסבירא להו - שהקשר הזה שרק חוט הכורך קשור על שבעת החוטים אינו קשר כלל מעיקר הדין, ואם יש בזה ראיות לכאן ולכאן.

Re: קשר הציצית לפי הרמב"ם והתימנים

פורסם: ג' פברואר 18, 2014 8:28 am
על ידי חשבונות רבים
וכן יש לדון אם העושה קשר תימני בשבת חייב חטאת.

Re: קשר הציצית לפי הרמב"ם והתימנים

פורסם: ג' פברואר 18, 2014 8:49 am
על ידי בברכה המשולשת
למיטב זכרוני, יש דיון על הקשר התימני גם במאמרו של הרב יהודה ראק בתחומין (טו או טז) על קשירת תכלת.

Re: קשר הציצית לפי הרמב"ם והתימנים

פורסם: ג' פברואר 18, 2014 10:32 am
על ידי איש רגיל
נדב כתב:התימנים מפרשים מה שכתוב ברמב"ם וקושר, לא שקושר ארבע חוטים על ארבע חוטים כמו שכתוב בשו"ע. אלא שעצם החוליה קושרת את עצמה, כי החוט הכורך אינו כורך כריכה פשוטה כמנהג האשכנזים או כמנהג הספרדים, אלא כריכה שעשויה באיזה מעשה אומנות ומחזיקה את עצמה. וזה נראה לי גם הפשט הנכון ברמב"ם, כי הקשר העליון צריך להיות או לפני כל החוליות או אחרי כל החוליות, אבל לא שיהיה רק בין חוליה לחוליה, לכן משמעות הרמב"ם שגמר כריכת החוליה הוא עצמו הקשר. מ"מ אם מישהו ירצה להתווכח ולומר שלא זה הפשט ברמב"ם, לא אבוא כאן להתווכח אתו.

החקירה שלי היא רק, האם כל הפוסקים מסכימים שקשר כזה שחוט הכריכה לבדו נקשר על שאר החוטים הוא קשר מספיק מעיקר הדין, ומה שנהגו לקשור ארבע חוטים על ארבע חוטים, הוא על פי כל מיני סודות ורמזים או שאינם בקיאים לקשור כמו התימנים (כמו שאני איני בקי בזה וצריך אני לעשות לי רב תימני שילמדני), או שאינם רוצים לשנות מהמנהג שנהגו במקומותיהם. או דסבירא להו - שהקשר הזה שרק חוט הכורך קשור על שבעת החוטים אינו קשר כלל מעיקר הדין, ואם יש בזה ראיות לכאן ולכאן.

זה לא הפשט הפשוט בדברי הרמב"ם "ולוקח חוט אחד מן הלבן וכורך בו כריכה אחת על שאר החוטין בצד הבגד ומניחו, ולוקח חוט התכלת וכורך בו שתי כריכות בצד כריכה של לבן וקושר", וגם הב"י (סי' יא) פירש אחרת בדעת הרמב"ם. אך זכותך שלא להתווכח. מ"מ קביעתך לעיל "ברמב"ם (פ"א מהל' ציצית הלכה ז) לא מוזכר הקשר בציצית" היא טעות במקרה הטוב.
ולשאלתך בדעת שאר הפוסקים, הם לא מסכימים לפירוש התימני בדעת הרמב"ם, ובודאי שלא הסכימו כן להלכה, תלמד היטב טור שו"ע ונו"כ בסימן יא סעיף יד, ותראה אם סברו כן מעיקר הדין, או פסקו כן משום שלא רצו לשנות את המנהג או משום שאינם בקיאים לקשור כמו התימנים.

Re: קשר הציצית לפי הרמב"ם והתימנים

פורסם: ג' פברואר 18, 2014 11:12 am
על ידי חקר
איש רגיל כתב:המאמר לא עוסק בזה כיון שאין כזה רמב"ם ואין כזה מנהג שלא לקשור. המאמר עוסק במיקום הקשר ובמנין התכיפות וכד'.


א. ככלל, הנחרצות בדבריך... [תמשיך לבד].
ב. יש כזה רמב"ם.
ג. יש כזה מנהג.
ד. המאמר עוסק בזה.
בהצלחה

Re: קשר הציצית לפי הרמב"ם והתימנים

פורסם: ג' פברואר 18, 2014 11:58 am
על ידי איש רגיל
יש כזה רמב"ם? איפה?

Re: קשר הציצית לפי הרמב"ם והתימנים

פורסם: ג' פברואר 18, 2014 2:21 pm
על ידי נדב
איש רגיל כתב:ולשאלתך בדעת שאר הפוסקים, הם לא מסכימים לפירוש התימני בדעת הרמב"ם, ובודאי שלא הסכימו כן להלכה, תלמד היטב טור שו"ע ונו"כ בסימן יא סעיף יד, ותראה אם סברו כן מעיקר הדין, או פסקו כן משום שלא רצו לשנות את המנהג או משום שאינם בקיאים לקשור כמו התימנים.


אני שואל, הפוסקים האלו הזכירו את הכריכה התימנית ופסלו אותה מעיקר הדין, או שהם לא הזכירו אותה, כי הדבר פשוט שכריכה סתם, ונראה לי אפי' הכריכה כמנהג הספרדים, לא יכולה להיות תחליף לקשר. השאלה שלי רק על אופן הקשירה התימנית, האם יש איזה פוסק שדן עליה, ופסק שאינה כשירה מן הדין, אם יש אשמח לראות מראה מקום.

Re: קשר הציצית לפי הרמב"ם והתימנים

פורסם: ג' פברואר 18, 2014 2:24 pm
על ידי איש רגיל
ניכר שלא למדת טור ב"י ושו"ע סימן יא, הפוסקים מדברים על קשר קודם הכריכות וקשר אחריהם. ולא עוד אלא שהב"י לומד כן אף בדעת הרמב"ם.

Re: קשר הציצית לפי הרמב"ם והתימנים

פורסם: ד' ספטמבר 12, 2018 10:49 pm
על ידי שמואל אריאל
איש רגיל כתב:
נדב כתב:התימנים מפרשים מה שכתוב ברמב"ם וקושר, לא שקושר ארבע חוטים על ארבע חוטים כמו שכתוב בשו"ע. אלא שעצם החוליה קושרת את עצמה, כי החוט הכורך אינו כורך כריכה פשוטה כמנהג האשכנזים או כמנהג הספרדים, אלא כריכה שעשויה באיזה מעשה אומנות ומחזיקה את עצמה. וזה נראה לי גם הפשט הנכון ברמב"ם, כי הקשר העליון צריך להיות או לפני כל החוליות או אחרי כל החוליות, אבל לא שיהיה רק בין חוליה לחוליה, לכן משמעות הרמב"ם שגמר כריכת החוליה הוא עצמו הקשר. מ"מ אם מישהו ירצה להתווכח ולומר שלא זה הפשט ברמב"ם, לא אבוא כאן להתווכח אתו.

החקירה שלי היא רק, האם כל הפוסקים מסכימים שקשר כזה שחוט הכריכה לבדו נקשר על שאר החוטים הוא קשר מספיק מעיקר הדין, ומה שנהגו לקשור ארבע חוטים על ארבע חוטים, הוא על פי כל מיני סודות ורמזים או שאינם בקיאים לקשור כמו התימנים (כמו שאני איני בקי בזה וצריך אני לעשות לי רב תימני שילמדני), או שאינם רוצים לשנות מהמנהג שנהגו במקומותיהם. או דסבירא להו - שהקשר הזה שרק חוט הכורך קשור על שבעת החוטים אינו קשר כלל מעיקר הדין, ואם יש בזה ראיות לכאן ולכאן.

זה לא הפשט הפשוט בדברי הרמב"ם "ולוקח חוט אחד מן הלבן וכורך בו כריכה אחת על שאר החוטין בצד הבגד ומניחו, ולוקח חוט התכלת וכורך בו שתי כריכות בצד כריכה של לבן וקושר", וגם הב"י (סי' יא) פירש אחרת בדעת הרמב"ם. אך זכותך שלא להתווכח. מ"מ קביעתך לעיל "ברמב"ם (פ"א מהל' ציצית הלכה ז) לא מוזכר הקשר בציצית" היא טעות במקרה הטוב.
ולשאלתך בדעת שאר הפוסקים, הם לא מסכימים לפירוש התימני בדעת הרמב"ם, ובודאי שלא הסכימו כן להלכה, תלמד היטב טור שו"ע ונו"כ בסימן יא סעיף יד, ותראה אם סברו כן מעיקר הדין, או פסקו כן משום שלא רצו לשנות את המנהג או משום שאינם בקיאים לקשור כמו התימנים.


הגעתי כעת לשירשור זה. יעויין לשון הרמב"ם בתשובה, שבה נראה ברור כמנהג התימנים, שאין קשר בנוסף על החוליה, אלא החוליה עצמה יוצרת את הקשר:

שו"ת הרמב"ם סימן קלח
השאלה העשרים שאלה איך עשיית הציצית, האם חוליות כמו שאמר התלמוד הפוחת לא יפחות משבע והמוסיף לא יוסיף על שלש עשרה או (האם) הן כריכות, כמו שעושים הזקנים וכמו שנמצא כתוב למקצת הגאונים ורבי' האיי ורבי' חננאל ג"כ סוברים (שעושים) כריכות.
התשובה אלו הכריכות לא עשינון מעולם ולא נעשה אותן ולא נאמין בהן אלא אנו סומכין על מה שאמר התלמוד והוא, שנכרוך שלש כריכות ונעשה הכריכה השלישית קשירה ויהיה הכל לחוליא אחת ונרחיק קצת ונכרוך שלש בקשירה ונרחיק קצת ונכרוך כך, עד שנעשה שבע חוליות כל חוליא שלש כריכות, ויהיה בין כל חוליא וחוליא מרחק קטן.

Re: קשר הציצית לפי הרמב"ם והתימנים

פורסם: ה' ספטמבר 13, 2018 9:20 am
על ידי ספרים וועלט
שמואל אריאל כתב:
איש רגיל כתב:
נדב כתב:התימנים מפרשים מה שכתוב ברמב"ם וקושר, לא שקושר ארבע חוטים על ארבע חוטים כמו שכתוב בשו"ע. אלא שעצם החוליה קושרת את עצמה, כי החוט הכורך אינו כורך כריכה פשוטה כמנהג האשכנזים או כמנהג הספרדים, אלא כריכה שעשויה באיזה מעשה אומנות ומחזיקה את עצמה. וזה נראה לי גם הפשט הנכון ברמב"ם, כי הקשר העליון צריך להיות או לפני כל החוליות או אחרי כל החוליות, אבל לא שיהיה רק בין חוליה לחוליה, לכן משמעות הרמב"ם שגמר כריכת החוליה הוא עצמו הקשר. מ"מ אם מישהו ירצה להתווכח ולומר שלא זה הפשט ברמב"ם, לא אבוא כאן להתווכח אתו.

החקירה שלי היא רק, האם כל הפוסקים מסכימים שקשר כזה שחוט הכריכה לבדו נקשר על שאר החוטים הוא קשר מספיק מעיקר הדין, ומה שנהגו לקשור ארבע חוטים על ארבע חוטים, הוא על פי כל מיני סודות ורמזים או שאינם בקיאים לקשור כמו התימנים (כמו שאני איני בקי בזה וצריך אני לעשות לי רב תימני שילמדני), או שאינם רוצים לשנות מהמנהג שנהגו במקומותיהם. או דסבירא להו - שהקשר הזה שרק חוט הכורך קשור על שבעת החוטים אינו קשר כלל מעיקר הדין, ואם יש בזה ראיות לכאן ולכאן.

זה לא הפשט הפשוט בדברי הרמב"ם "ולוקח חוט אחד מן הלבן וכורך בו כריכה אחת על שאר החוטין בצד הבגד ומניחו, ולוקח חוט התכלת וכורך בו שתי כריכות בצד כריכה של לבן וקושר", וגם הב"י (סי' יא) פירש אחרת בדעת הרמב"ם. אך זכותך שלא להתווכח. מ"מ קביעתך לעיל "ברמב"ם (פ"א מהל' ציצית הלכה ז) לא מוזכר הקשר בציצית" היא טעות במקרה הטוב.
ולשאלתך בדעת שאר הפוסקים, הם לא מסכימים לפירוש התימני בדעת הרמב"ם, ובודאי שלא הסכימו כן להלכה, תלמד היטב טור שו"ע ונו"כ בסימן יא סעיף יד, ותראה אם סברו כן מעיקר הדין, או פסקו כן משום שלא רצו לשנות את המנהג או משום שאינם בקיאים לקשור כמו התימנים.


הגעתי כעת לשירשור זה. יעויין לשון הרמב"ם בתשובה, שבה נראה ברור כמנהג התימנים, שאין קשר בנוסף על החוליה, אלא החוליה עצמה יוצרת את הקשר:

שו"ת הרמב"ם סימן קלח
השאלה העשרים שאלה איך עשיית הציצית, האם חוליות כמו שאמר התלמוד הפוחת לא יפחות משבע והמוסיף לא יוסיף על שלש עשרה או (האם) הן כריכות, כמו שעושים הזקנים וכמו שנמצא כתוב למקצת הגאונים ורבי' האיי ורבי' חננאל ג"כ סוברים (שעושים) כריכות.
התשובה אלו הכריכות לא עשינון מעולם ולא נעשה אותן ולא נאמין בהן אלא אנו סומכין על מה שאמר התלמוד והוא, שנכרוך שלש כריכות ונעשה הכריכה השלישית קשירה ויהיה הכל לחוליא אחת ונרחיק קצת ונכרוך שלש בקשירה ונרחיק קצת ונכרוך כך, עד שנעשה שבע חוליות כל חוליא שלש כריכות, ויהיה בין כל חוליא וחוליא מרחק קטן.

אז מהי דעת התלמוד? מה עשו הזקנים וכן נמצא כתוב על שם רה"ג ור"ח? ומה הכריע הרמב"ם? אני מבולבל.

Re: קשר הציצית לפי הרמב"ם והתימנים

פורסם: א' ספטמבר 16, 2018 11:01 pm
על ידי שמואל אריאל
ספרים וועלט כתב:
שמואל אריאל כתב:
איש רגיל כתב:
נדב כתב:התימנים מפרשים מה שכתוב ברמב"ם וקושר, לא שקושר ארבע חוטים על ארבע חוטים כמו שכתוב בשו"ע. אלא שעצם החוליה קושרת את עצמה, כי החוט הכורך אינו כורך כריכה פשוטה כמנהג האשכנזים או כמנהג הספרדים, אלא כריכה שעשויה באיזה מעשה אומנות ומחזיקה את עצמה. וזה נראה לי גם הפשט הנכון ברמב"ם, כי הקשר העליון צריך להיות או לפני כל החוליות או אחרי כל החוליות, אבל לא שיהיה רק בין חוליה לחוליה, לכן משמעות הרמב"ם שגמר כריכת החוליה הוא עצמו הקשר. מ"מ אם מישהו ירצה להתווכח ולומר שלא זה הפשט ברמב"ם, לא אבוא כאן להתווכח אתו.

החקירה שלי היא רק, האם כל הפוסקים מסכימים שקשר כזה שחוט הכריכה לבדו נקשר על שאר החוטים הוא קשר מספיק מעיקר הדין, ומה שנהגו לקשור ארבע חוטים על ארבע חוטים, הוא על פי כל מיני סודות ורמזים או שאינם בקיאים לקשור כמו התימנים (כמו שאני איני בקי בזה וצריך אני לעשות לי רב תימני שילמדני), או שאינם רוצים לשנות מהמנהג שנהגו במקומותיהם. או דסבירא להו - שהקשר הזה שרק חוט הכורך קשור על שבעת החוטים אינו קשר כלל מעיקר הדין, ואם יש בזה ראיות לכאן ולכאן.

זה לא הפשט הפשוט בדברי הרמב"ם "ולוקח חוט אחד מן הלבן וכורך בו כריכה אחת על שאר החוטין בצד הבגד ומניחו, ולוקח חוט התכלת וכורך בו שתי כריכות בצד כריכה של לבן וקושר", וגם הב"י (סי' יא) פירש אחרת בדעת הרמב"ם. אך זכותך שלא להתווכח. מ"מ קביעתך לעיל "ברמב"ם (פ"א מהל' ציצית הלכה ז) לא מוזכר הקשר בציצית" היא טעות במקרה הטוב.
ולשאלתך בדעת שאר הפוסקים, הם לא מסכימים לפירוש התימני בדעת הרמב"ם, ובודאי שלא הסכימו כן להלכה, תלמד היטב טור שו"ע ונו"כ בסימן יא סעיף יד, ותראה אם סברו כן מעיקר הדין, או פסקו כן משום שלא רצו לשנות את המנהג או משום שאינם בקיאים לקשור כמו התימנים.


הגעתי כעת לשירשור זה. יעויין לשון הרמב"ם בתשובה, שבה נראה ברור כמנהג התימנים, שאין קשר בנוסף על החוליה, אלא החוליה עצמה יוצרת את הקשר:

שו"ת הרמב"ם סימן קלח
השאלה העשרים שאלה איך עשיית הציצית, האם חוליות כמו שאמר התלמוד הפוחת לא יפחות משבע והמוסיף לא יוסיף על שלש עשרה או (האם) הן כריכות, כמו שעושים הזקנים וכמו שנמצא כתוב למקצת הגאונים ורבי' האיי ורבי' חננאל ג"כ סוברים (שעושים) כריכות.
התשובה אלו הכריכות לא עשינון מעולם ולא נעשה אותן ולא נאמין בהן אלא אנו סומכין על מה שאמר התלמוד והוא, שנכרוך שלש כריכות ונעשה הכריכה השלישית קשירה ויהיה הכל לחוליא אחת ונרחיק קצת ונכרוך שלש בקשירה ונרחיק קצת ונכרוך כך, עד שנעשה שבע חוליות כל חוליא שלש כריכות, ויהיה בין כל חוליא וחוליא מרחק קטן.

אז מהי דעת התלמוד? מה עשו הזקנים וכן נמצא כתוב על שם רה"ג ור"ח? ומה הכריע הרמב"ם? אני מבולבל.


מדברי הרמב"ם כאן נראה שהוא הבין שה"חוליות" שמוזכרות בגמרא היינו "חוליות תימניות", שהכריכות עצמן מתפתלות ויוצרות קשירה שמחזיקה את עצמה, ללא צורך בקשרים נוספים.
בעוד שרה"ג ור"ח כתבו לעשות "כריכות", דהיינו כפי שעושים האשכנזים והספרדים - קשר כפול, מספר כריכות, ושוב קשר כפול, וכך הכריכות אינן מחזיקות את עצמן אלא מוחזקות על ידי הקשרים שבצידיהן. וכך נהגו הזקנים בדורו של הרמב"ם.
ואז שואלים את הרמב"ם האם לעשות כדברי התלמוד או כמנהג הגאונים והזקנים, והוא עונה שיש לעשות כדברי התלמוד.