עמוד 1 מתוך 1

האם מותר וראוי לקרוא לאשה בשם של בן ומדוע?

פורסם: ה' פברואר 20, 2014 1:31 pm
על ידי בנימין עורך
בגמ' בעירובין דף סג. אמר רבי אליעזר לאימא שלום אשתו [מופיע כמה פעמים בש"ס.
ועיין ברש"י שזה היה שמה אימא שלום. והשאלה האם מותר וראוי לקרוא לאשה בשם של גבר,
הן מצד הלכות לא ילבש וכו'
והן מבחינה קבלית יותר. אשמח על כל מידע בענין.

Re: האם מותר וראוי לקרוא לאשה בשם של בן ומדוע?

פורסם: ה' פברואר 20, 2014 1:45 pm
על ידי ארי במסתרים

Re: האם מותר וראוי לקרוא לאשה בשם של בן ומדוע?

פורסם: ה' פברואר 20, 2014 4:06 pm
על ידי קולמוס הסופר
בס"ד
כנראה שהאשכול הקודם לא סיפק אותו.
הלא אותו ניק פתח את שתי האשכולות.

Re: האם מותר וראוי לקרוא לאשה בשם של בן ומדוע?

פורסם: ה' פברואר 20, 2014 4:07 pm
על ידי אוצר החכמה
או יותר פשוט, ששכח.

Re: האם מותר וראוי לקרוא לאשה בשם של בן ומדוע?

פורסם: ה' פברואר 20, 2014 4:37 pm
על ידי קולמוס הסופר
בס"ד
תשובות ערוכות בנושא זה.
הראשון אוסר השני מתיר.

כתר שם טוב ב.PDF
(688.2 KiB) הורד 247 פעמים

שם.JPG
שם.JPG (59.58 KiB) נצפה 3568 פעמים

לבוש מלכות.PDF
(578.93 KiB) הורד 289 פעמים

שם 2.JPG
שם 2.JPG (17.07 KiB) נצפה 3568 פעמים

Re: האם מותר וראוי לקרוא לאשה בשם של בן ומדוע?

פורסם: ה' פברואר 20, 2014 5:00 pm
על ידי איש.dot
לא מוכרח מלשון הגמ' ורש"י ששלום היה שמה ממש, ניתן לומר ש'אימא שלום' היה כינויה משום איני-יודע-למה (ע"ד הטיית השם ביידיש - ר' מרדכי' רעביצין), ולא באנו לנידון זה כלל.

Re: האם מותר וראוי לקרוא לאשה בשם של בן ומדוע?

פורסם: ו' פברואר 21, 2014 8:55 am
על ידי אדג
איש.dot כתב:לא מוכרח מלשון הגמ' ורש"י ששלום היה שמה ממש, ניתן לומר ש'אימא שלום' היה כינויה משום איני-יודע-למה (ע"ד הטיית השם ביידיש - ר' מרדכי' רעביצין), ולא באנו לנידון זה כלל.

דוחק. יותר פשוט, ששם 'שלום' בימיהם לא היה מיועד לזכרים או נקבות, אלא כמו "יונה", "שמחה" ועוד.
(אגב, בדורנו האחרון הפך המנהג בקרב אחב"י שאינם שומרים תומ"צ לע"ע, לקרוא כמה וכמה שמות הן לבן והן לבת, והוא בהשפעת אומות העולם. למשל "חן", "אור" ואחרים. ויל"ע בזה, ולא מזמן שמעתי שיעור מה עושים כששם החתן ושם הכלה זהים...).

Re: האם מותר וראוי לקרוא לאשה בשם של בן ומדוע?

פורסם: ו' פברואר 21, 2014 9:09 am
על ידי אוצר החכמה
ולא מזמן שמעתי שיעור מה עושים כששם החתן ושם הכלה זהים


מה השאלה?

Re: האם מותר וראוי לקרוא לאשה בשם של בן ומדוע?

פורסם: ב' פברואר 24, 2014 1:11 pm
על ידי בנימין עורך
א. תודה על העזרה,
אכן שכחתי שכבר פתחתי נידון בנושא הזה.

ב. לגופם של דברים: אם נסכים עם רש"י שאכן זה שמה [ועיין בשיטה מקובצת בנדרים יט: שהביא ששלום היה שמה ו"אימא" היה רק כינוי כבוד כמו שמצינו בהרבה מקומות בש"ס]

א"כ מצינו שם מובהק של גבר, שאני לא מכיר ולא שמעתי בספרים עוד שקראו לאשה "שלום".
וזה שונה מרוב ככל המקרים האחרים ששם כביכול הוא שם שנוהג על שני המינים.

Re: האם מותר וראוי לקרוא לאשה בשם של בן ומדוע?

פורסם: ב' פברואר 24, 2014 4:45 pm
על ידי אמסטרדם
אוצר החכמה כתב:
ולא מזמן שמעתי שיעור מה עושים כששם החתן ושם הכלה זהים


מה השאלה?

צוואת ר' יהודה החסיד.

Re: האם מותר וראוי לקרוא לאשה בשם של בן ומדוע?

פורסם: ב' פברואר 24, 2014 4:47 pm
על ידי אמסטרדם
מן הענין להזכיר כאן מה שיש שקוראים לבת אחת סבא, ולמשל קוראים "נחמה" על שם סבא בשם "נחמן" וכדו'.

Re: האם מותר וראוי לקרוא לאשה בשם של בן ומדוע?

פורסם: ג' פברואר 25, 2014 8:34 am
על ידי יאיר
בנימין עורך כתב:א. תודה על העזרה,
אכן שכחתי שכבר פתחתי נידון בנושא הזה.

ב. לגופם של דברים: אם נסכים עם רש"י שאכן זה שמה [ועיין בשיטה מקובצת בנדרים יט: שהביא ששלום היה שמה ו"אימא" היה רק כינוי כבוד כמו שמצינו בהרבה מקומות בש"ס]

א"כ מצינו שם מובהק של גבר, שאני לא מכיר ולא שמעתי בספרים עוד שקראו לאשה "שלום".
וזה שונה מרוב ככל המקרים האחרים ששם כביכול הוא שם שנוהג על שני המינים.


ואולי היא הסיבה גופא (או חלק ממנה) שכינוה 'אימא' כדי שלא יטעו לומר שבגבר מדובר.

Re: האם מותר וראוי לקרוא לאשה בשם של בן ומדוע?

פורסם: ד' פברואר 26, 2014 11:28 pm
על ידי מן השורה
עיין טעמא דקרא פרשת בראשית [או נח, לא קשה למצוא, זה קטע ארוך ארוך], מנוראות גאונותו, שליט"א.