עמוד 1 מתוך 1

קטגוריא בתלמידי חכמים - פירוש מעניין

פורסם: א' פברואר 23, 2014 11:12 pm
על ידי מראה המקום
בעקבות דברי הגמ' (כתובות קיב: ) שכ"כ אקטואליים לצערנו .

דור שבן דוד בא - קטגוריא בת"ח

ופרש רש"י

הרבה מסטינים ומלמדים עליהם חובה .

נתגלה לי פירוש אחר [ עץ יוסף אשר בעין יעקב ]

קטיגוריא ביניהם גופא שלא יאהבו איש את אחיו ולא ידינו איש את אחיו לזכות כי אם לחובה ולקטרוג

וע"י זה תרבה מחלוקת ביניהם ומזה תפוג תורה וחכמה מהעולם , וע"ז יהיה צירוף אחר צירוף למען ינקו מאלה המידות

וכעין זה במהרש"א ( סנהדרין צח. )

מאי ליוצא ולבא אין שלום ... ואמר שגם זה מקץ מגולה דליוצא ולבא היינו ת"ח שיוצא ובא במלחמתה של תורה ודרכם להיות שלום להם ...

אמר שבקץ מגולה לא יהיה כן שלא יהיה ביניהם שלום כדאמרינן בסוף מס' כתובות דור שבן דוד בא קטגוריא בת"ח

ואמר מפני הצר שהוא היצה"ר ... המקטרג הגדול בין ת"ח באותו דור

אשמח אם למישהו יש להוסיף בנושא זה

Re: קטגוריא בתלמידי חכמים - פירוש מעניין

פורסם: ב' פברואר 24, 2014 6:05 pm
על ידי אמסטרדם
יש להוסיף: עושה שלו' במרומיו הוא יעשה שלו' עלינו ועל כל ישראל ואמרו אמן.

Re: קטגוריא בתלמידי חכמים - פירוש מעניין

פורסם: ג' פברואר 25, 2014 12:29 am
על ידי מראה המקום
ר' אלחנן וסרמן (עקבתא דמשיחא ,אות ט"ז )

"קטגוריא באה בתלמידי חכמים " - האפיקורסים בדורות הקודמים טענו מה אהנו לן רבנן , לדידהו קרו לדידהו תנו ( פ' חלק ) , הם הודו בעצם ההנאה והטובה הרוחנית שבלימוד התורה , אך האפיקורסים של דורנו טוענים כי לומדי התורה ממיטים שואה על עצמם ועל העם כולו .

קיים עוד מובן למימרא זו - הקטיגוריא חדרה לבין תלמידי חכמים עצמם ומקטרגים איש על רעהו . עכ"ל