עמוד 1 מתוך 1

האם היה ליהושע או לעם מצוה לכבוש את הארץ

פורסם: ב' פברואר 24, 2014 10:03 am
על ידי תיקונים
האם היה ליהושע או אפשר על כל יחיד ויחיד לכבוש את ארץ ישראל כשנכנסו לארץ ואם כן איזה מצוה היא ומדוע לא מצתיה ברמב"ם.
יישר כוח לכל המסייעים.

Re: האם היה ליהושע או לעם מצוה לכבוש את הארץ

פורסם: ב' פברואר 24, 2014 10:28 am
על ידי תיקונים
אנא מכם אני צריך את זה ממש דחוף.
שלא תחשדו אותי לציוני חלילה וכדומה אני באמצע לכתוב על מחיית עמלק וזה נוגע לי לפורים.
אני בסוף המאמר ופתאום נתקעתי ואני כבר יושב על זה כמה שעות, אני ממש מתחנן לכל היודע לסייע ופירותיהם בעולם.

Re: האם היה ליהושע או לעם מצוה לכבוש את הארץ

פורסם: ב' פברואר 24, 2014 10:38 am
על ידי לומד_בישיבה
באמת פלא עתה חיפשתי במאגרים ואיך זה שאף אחד אפילו לא שואל את זה.

Re: האם היה ליהושע או לעם מצוה לכבוש את הארץ

פורסם: ב' פברואר 24, 2014 11:20 am
על ידי תיקונים
יישר כוחך הרב ברזילי.
תוך כדי שהתכתבתי עמו באישי הוא הפנה אותי לרמב"ם פ"ה מלכים ה"ד.
מה תגידו לו?!

Re: האם היה ליהושע או לעם מצוה לכבוש את הארץ

פורסם: ב' פברואר 24, 2014 11:29 am
על ידי אוהב אוצר
לא הבנתי, אתה מתכיון האם זו היתה מצוה כשאר תרי"ג מצוות?

זה לא ברור? אז בשביל מה עלו לארץ ישראל, לחיות כמו שקארי רוצה, מתנחלים תחת שליטה פלסתינית?

Re: האם היה ליהושע או לעם מצוה לכבוש את הארץ

פורסם: ב' פברואר 24, 2014 11:32 am
על ידי תיקונים
אתה שואל מצויין אך לולי הפסוק החרם תחרימם לדעת הרמב"ם אין כל מצווה לכבוש את הארץ והגמ' אינה מונה מצווה זו בסנהדרין בג' המצוות שנצטוו ישראל בבואם לארץ ועיין שם רש"י בדף כ'.

Re: האם היה ליהושע או לעם מצוה לכבוש את הארץ

פורסם: ב' פברואר 24, 2014 11:35 am
על ידי אוהב אוצר
מצוות הריגת שבעה עממים לא 'יוצרת' אוט' את המושג של כבישת הארץ?
בזה הרי נצטוו לא?

Re: האם היה ליהושע או לעם מצוה לכבוש את הארץ

פורסם: ב' פברואר 24, 2014 11:43 am
על ידי אתרוג
כמו שמחיית עמלק אינה אוטמט ואולי יש לחלק.
שמא תאמר שלעתיד לבוא נצטרך להשמיד הקיני הקניזי וכו' אוטו.
אני מאמין שהרב ברזילי שהובא לעיל משנתו מפורשת אך משום מה לקראת פורים הוא כותב רק באישי.
אמתין שיפרש לי באישי.

Re: האם היה ליהושע או לעם מצוה לכבוש את הארץ

פורסם: ב' פברואר 24, 2014 11:47 am
על ידי אוהב אוצר
לא אמרתי שמחיית שבעה עממים היא אוט', צריך להלחם ולהרוג אותם וזו בעצם כבישת הארץ.

Re: האם היה ליהושע או לעם מצוה לכבוש את הארץ

פורסם: ב' פברואר 24, 2014 12:10 pm
על ידי תיקונים
אתה מערבב בין החרם ומחיית עמלק מצד אחד, לכיבוש הארץ מצד שני

במחילה, אין שום צד שבעולם לומר שדבור מפורש של הקב"ה אינו מצוה. יש לדון אם הוא מצוה לדורות או לא, אבל למי שנאמר לו במפורש מפי הגבורה לעשות כך וכך, הרי זה פלפול של הבל אם הוא מצווה או לא. אני לא חושב שצריך ראיות לדבר כזה פשוט, אבל לשיטתך באמת צ"ע כיצד רצה אברהם לעקוד את יצחק, הרי יש כאן חשש רציחה, ושמא לא אמר הקב"ה העלהו שם לעולה אלא מפני שדיבר בהווה ואין זו מצווה כלל, וכל זה איננו שווה לי.
---
כל זה כתב לי הרב ברזילי עתה באישי.

Re: האם היה ליהושע או לעם מצוה לכבוש את הארץ

פורסם: ב' פברואר 24, 2014 12:12 pm
על ידי תיקונים
הרב ברזילי.
לאף אחד וכל זה אינני שווה לי
אך מה הייתי עושה לולא זה.
איך הייתי מברר משהו בלימוד.
האמן שאני בודק את הדברים שלי לפני הפורום ומאגרים ואין כלל להשוות להיום.

Re: האם היה ליהושע או לעם מצוה לכבוש את הארץ

פורסם: ב' פברואר 24, 2014 1:24 pm
על ידי אוהב אוצר
תיקונים כתב:במחילה, אין שום צד שבעולם לומר שדבור מפורש של הקב"ה אינו מצוה. יש לדון אם הוא מצוה לדורות או לא, אבל למי שנאמר לו במפורש מפי הגבורה לעשות כך וכך, הרי זה פלפול של הבל אם הוא מצווה או לא


הוא אשר אמרתי וזו היתה כוונתי.

ודאי שכל ציווי של הקב"ה היא מצוה שיש לקיימה, זה לא צד דיון בכלל, השאלה כאמור האם מצווה לדורות או לו.
רק שלא נראה לי שיש מקום לשאלה מה היה מוטל על יהושע לעשות.

Re: האם היה ליהושע או לעם מצוה לכבוש את הארץ

פורסם: ב' פברואר 24, 2014 1:32 pm
על ידי לומד_בישיבה
במחילת כבודכם רבנים.
והרי עיניכם הרואות שהרמב"ם צריך פסוק מפורש על זה, ובזמנו כבר דנו מניין לנו שצריך לברך את ישראל ישימך וכו'.
עוד יש להקשות ואני כותב מזכרון שהרי כדי לכבוש את הארץ, ולפחות כדי לעשות מלחמה, צריך מלך, וגם נביא, ושניהם לא בדיוק התקיימו אצל יהושע כך שיש צד לומר שלא היה צריך, ואולי אפילו אסור לכבוש ולהרוג, ושמא תאמר, מהכי תיתי שצריך נביא או מלך, שהרי כך כתב הרמב"ם שבי"ד של ע"א כלומר משרע"ה הכתיר את יהושע למלך וגם משה עצמו היה מלך.

Re: האם היה ליהושע או לעם מצוה לכבוש את הארץ

פורסם: ב' פברואר 24, 2014 2:27 pm
על ידי לומד_בישיבה
עתה פגשתי את הגאון רבי זלמן נחמיה שליט"א ואמר לי כדבר פשוט שרק המפורש כמצווה צריך לקיים וכאשר התווכחתי עמו ענה לי שמא הינך רוצה לקיים מצוות והיית משו.. כל הימים?!

Re: האם היה ליהושע או לעם מצוה לכבוש את הארץ

פורסם: ב' פברואר 24, 2014 4:01 pm
על ידי אאאא_ב
לומד_בישיבה כתב:במחילת כבודכם רבנים.
והרי עיניכם הרואות שהרמב"ם צריך פסוק מפורש על זה, ובזמנו כבר דנו מניין לנו שצריך לברך את ישראל ישימך וכו'.
עוד יש להקשות ואני כותב מזכרון שהרי כדי לכבוש את הארץ, ולפחות כדי לעשות מלחמה, צריך מלך, וגם נביא, ושניהם לא בדיוק התקיימו אצל יהושע כך שיש צד לומר שלא היה צריך, ואולי אפילו אסור לכבוש ולהרוג, ושמא תאמר, מהכי תיתי שצריך נביא או מלך, שהרי כך כתב הרמב"ם שבי"ד של ע"א כלומר משרע"ה הכתיר את יהושע למלך וגם משה עצמו היה מלך.


לדבריך שדעת הרמב"ם הוא הלכות מלכים הלכה א ב וג וכו' שאין עורכין מלחמה אלא על ידי מלך וכו' אם כן איך עשה מרדכי הצדיק מלחמה והרי לא הוכתר על ידי שבעים ואחד שהרי פרשו ממנו הסנהדרין וכו'
על פניו נראה שאכן כך הוא דעת הרמב"ם שהרי כתב.
שלש מצות נצטוו ישראל בשעת כניסתן לארץ, למנות להם מלך שנאמר שום תשים עליך מלך, ולהכרית זרעו של עמלק שנאמר תמחה את זכר עמלק - ובהלכה ב מינוי מלך קודם למלחמת עמלק - ובהלכה ג אין מעמידין מלך בתחילה אלא על פי בית דין של שבעים זקנים ועל פי נביא, כיהושע שמינהו משה רבינו ובית דינו, וכשאול ודוד שמינם שמואל הרמתי ובית דינו. וכו' עיין שם.

אם כי שאיני בסוגיא זה הרגע וכתבתי כי התעוררתי לזה לאחר שקראתי מה שכתבת.

Re: האם היה ליהושע או לעם מצוה לכבוש את הארץ

פורסם: ב' פברואר 24, 2014 4:05 pm
על ידי אאאא_ב
לעצם הקושיא שלמטרה זו פתחת את האשכול דומני שברזילי צודק ממך.
ויש לחלק בין מלחמת עמלק וכיבוש והריגת הגויים והז' אומות.
ועיין אור שמח ובראב"ד שם.

Re: האם היה ליהושע או לעם מצוה לכבוש את הארץ

פורסם: ב' פברואר 24, 2014 4:16 pm
על ידי לומד_בישיבה
אא לדעתי אין לך כל מקור לחלק בין עמלק לשבעה עמין ולדעתי הצדק עם לומד וכו'.

Re: האם היה ליהושע או לעם מצוה לכבוש את הארץ

פורסם: ב' פברואר 24, 2014 8:51 pm
על ידי איש רגיל
לומד_בישיבה כתב:עתה פגשתי את הגאון רבי זלמן נחמיה שליט"א ואמר לי כדבר פשוט שרק המפורש כמצווה צריך לקיים וכאשר התווכחתי עמו ענה לי שמא הינך רוצה לקיים מצוות והיית משו.. כל הימים?!

יש פה כמה המקיימים זאת בהידור.

Re: האם היה ליהושע או לעם מצוה לכבוש את הארץ

פורסם: ב' פברואר 24, 2014 9:55 pm
על ידי לומד_בישיבה
היות והותקפתי באישי על ידי הרב אוצה"ח שליט"א בזה הלשון.
הרב אוצר החכמה כתב:א. לא הבנתי את העניין.
ב. לא הבנתי את הדיון הלא כל התורה מלאה מזה כי תבאו אל הארץ והורשתם וכולי.

אין מנוס אלא להודיע קבל עם ועדה.
שכל אשכול זה נועד להראות לעמים את גודל האמרצות של אחד מגדולי הראשי ישיבות. כמויות של שטויות כתוב שם ואיני רוצה לפרט יותר מידי. וללמד על הכלל כולו יצא.
הטענה היא על העורך של מוריה שאיני יודע מיהו ועל עצם המאמר של הראש ישיבה שכותב בשם מו"ר הראש ישיבה.
יתכן ואשכול זה שייך לאשכול של פורים ואולי עשיתי טעות
יראה הקהל וישפוט!!!!!!

Re: האם היה ליהושע או לעם מצוה לכבוש את הארץ

פורסם: ב' פברואר 24, 2014 9:57 pm
על ידי לומד_בישיבה
לא רק על הבני יששכר השם ירחם.
גם על גדולי הראש ישיבות.
בנו של מרן הגרי"ז ז"ל.
כן כן כמו שאתם שומעים ורואים.

Re: האם היה ליהושע או לעם מצוה לכבוש את הארץ

פורסם: ב' פברואר 24, 2014 10:02 pm
על ידי אאאא_ב
אני לא מאמין להרב ישעי' קעללער שליט"א ששמע כל זאת ממו"ר הגאון רבי משולם דוד שליט"א - אם כנים דבריו, בשביל מה לנו פורים תורה, קח את קושייתו של הבני יששכר ואת החוברת של בעל השפע חיים שכתב לתרץ בארוכה את קושיית הבני ישככר זי"ע לדעתו המחלוקת ביניהם היה אם מותר עבירה לשמה. וכו' והדברים ידועים.
כמו כן כן את התורה שהבאת מחוברת מוריה בשם רמ"ד שליט"א ויש לך פורים תורה בשופי.

Re: האם היה ליהושע או לעם מצוה לכבוש את הארץ

פורסם: ג' פברואר 25, 2014 7:28 am
על ידי תיקונים
האם יש מישהו היודע להסביר במלים פשוטות מה הפשט ברמב"ם הלכות מלכים פרק ה הלכה ד שכתב בזה הלשון: מצות עשה להחרים שבעה עממין שנאמר החרם תחרימם, וכל שבא לידו אחד מהן ולא הרגו עובר בלא תעשה שנאמר לא תחיה כל נשמה, וכבר אבד זכרם.
מדוע צריך הרמב"ם לפסוק "החרם תחרימם".
עברתי על כל המפרשים המדברים על הלכה זו ברמב"ם ולא מתיישב לי העניין, וכפי שהק' אוהב אוצר וכי לשם מה אמר השם ליהושע לעבור את הירדן אם לא לכבוש את הז' עמין.
מבלי לצעוק אם אפשר.
ואולי הפתח לזה הוא כפי שכתב לי הרב ברזילי אך עדיין אין זה ברור מספיק.
אתה מערבב בין החרם ומחיית עמלק מצד אחד, לכיבוש הארץ מצד שני

Re: האם היה ליהושע או לעם מצוה לכבוש את הארץ

פורסם: ג' פברואר 25, 2014 6:10 pm
על ידי מבקש לדעת ולהבין
עיין סוטה מד,ב בד"א במלחמות הרשות, אבל במלחמות מצוה הכל יוצאין, אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה. וברש"י שם בד"א - דחוזרין מן המערכה ויש שאינן זזין ממקומן במלחמות הרשות. אבל במלחמות מצוה - כגון כיבוש ארץ ישראל בימי יהושע הכל יוצאין יעו"ש. וראה גם רש"י סנהדרין (ב,א) בזה"ל. במלחמת הרשות - כל מלחמה קרי רשות לבד ממלחמת יהושע, שהיתה לכבוש את ארץ ישראל.
הרי שהיה פשוט לו לרש"י שהיה עליהם חיוב לכבוש את הארץ ולא טרח להזכיר את הכתוב בתורה החרם תחרימם.
ודברי הרמב"ם כפי שהבאת צריך עיון.

Re: האם היה ליהושע או לעם מצוה לכבוש את הארץ

פורסם: ג' פברואר 25, 2014 6:56 pm
על ידי אוצר החכמה
לא הבנתי את הקושיה, אפשר לכבוש את ארץ ישראל ולא להחרים שבעת עממין, אלא להשאירם, או לתת להם ללכת אחרי שכבשו (קודם המלחמה באמת מותר כמו הגרגשי) וע"ז הזהירה תורה שחייבים להחרימם.

Re: האם היה ליהושע או לעם מצוה לכבוש את הארץ

פורסם: ד' פברואר 26, 2014 12:18 pm
על ידי תיקונים
מה הועיל אם כן החרם תחרימם כאשר גם עתה יש לקרוא להם לשלום וכמו שכתב הרמב"ם מלכים פ' ו הלכה א - אין עושין מלחמה עם אדם בעולם עד שקוראין לו שלום אחד מלחמת הרשות ואחד מלחמת מצוה, שנאמר כי תקרב אל עיר להלחם עליה וקראת אליה לשלום, אם השלימו וקבלו שבע מצות שנצטוו בני נח עליהן אין הורגין מהן נשמה וכו' יעו"ש.
כמו כן גם בלי החרם וכו' לא יתכן שהקב"ה ציוונו לסמוך על הנס ולכבוש את הארץ מבלי להרוג אותם כדרך כל המלחמות – ולכאו' פשוט הוא שהמצווה של לכבוש את הארץ וכפי שכתב רש"י כולל גם חיוב ומצוה להרוג אותם.
שוב מצאתי מה שכתב הרמב"ם שם בהלכה ד בזה"ל אבל שבעה עממין ועמלק שלא השלימו אין מניחין מהם נשמה שנאמר כן תעשה לכל וגו' רק מערי העמים לא תחיה כל נשמה. והצדק עם כבודו.
יישר כוחך.
--
מ"מ עדיין לא התיישבה דעתי ממה שכתב שם הראש ישיבה הנ"ל כי אף על פי שצריך מלך כדי להוציא את העם למלחמה וכמבואר ברמב"ם מלכים שאני מלחמת יהושע שהיה יכול לאכוף עליהם למרות שלא היה ממש מלך וכו' כיון שנתחייבו להלחם משום החרם תחרימם וכו' והיה לו לכתוב שנתחייבו משום דין הארץ להיכבש וכדברי רש"י ויש להאריך בה הרבה.