עמוד 1 מתוך 1

דברי הרמב"ם בענין דרשות חז"ל

פורסם: ג' פברואר 25, 2014 10:00 pm
על ידי שפה ברורה
סליחה על בורותי
בישמח משה פ' נצבים:
כי כמו שיסד הרמב"ם בענין דרשות חז"ל וגזירה שוה ובפרט דרשות אל תקרי, שהמה סימנים מסורין לזכירה, וכן הסימנים של המסורה, ע"כ.

זה זמן רב שאני מחפש דברי הרמב"ם האלו, כלום אחד מהחברים יכול להחכימני

Re: דברי הרמב"ם בענין דרשות חז"ל

פורסם: ג' פברואר 25, 2014 10:42 pm
על ידי ברזילי
כתב כן (בהקדמה למשנה) גבי אסמכתא שהוא סימן לזכרון של הלכה שהיתה מקובלת בידם, וכן לגבי חלק מן הפירושים המקובלים מסיני שהסמיכום על י"ג מידות הדרש (ובמורה כתב גבי דרשות אל תקרי, שלא באו לפרש כוונת המקראות, אלא כ"מליצת השיר"), אבל לא כל הדרשות בי"ג מידות הן כאלה,לדעתו

Re: דברי הרמב"ם בענין דרשות חז"ל

פורסם: ד' פברואר 26, 2014 7:58 am
על ידי בברכה המשולשת
ויעויין בדברי הריטב"א בחידושיו לר"ה (טז.) בעניין אסמכתא

Re: דברי הרמב"ם בענין דרשות חז"ל

פורסם: ד' פברואר 26, 2014 11:25 pm
על ידי מן השורה
בספר תולדות אדם ח"א [וגם בהשמטות שנד' בח"ב] יש הרבה על זי' הרמב"ם הזו, וביאור רחב בזה. [אם לא תמצא, אחפש בל"נ בתוך הספר באיזה עמ']

Re: דברי הרמב"ם בענין דרשות חז"ל

פורסם: ה' פברואר 27, 2014 3:32 pm
על ידי משה גרוס
מורה נבוכים ג, מג בעניין ארבעת המינים. לאחרונה פרסם י' לורברבוים בתרביץ מאמרים על היחס של הרמב"ם לדרשות ושם טוען שהרמב"ם שינה את גישתו בעניין ושיטתו זו משקפת את עמדת הגאונים, אך בתחילה העריך ביותר את כל דרשות חז"ל. לאחר קריאה נראה שאין בדבריו ממש כי אין מדובר על אותם הדברים והרמב"ם דיבר על דרשות חז"ל שאינם בר סמכא במקומות שלא דיברו על תיאולוגיה, כלומר דיבורים על הקב"ה, אלא רק במקומות צדדיים, וגם הגאונים דיברו רק על מקומות כאלו, כגון הדפים הראשונים בפרק מי שאחזו בגיטין וכמה דפים בשבת ובכתובות שעוסקים בארכאולוגיה של הרפואה

Re: דברי הרמב"ם בענין דרשות חז"ל

פורסם: ה' פברואר 27, 2014 6:34 pm
על ידי שפה ברורה
ייש"כ לכל המגיבים
מן השורה כתב:בספר תולדות אדם ח"א [וגם בהשמטות שנד' בח"ב] יש הרבה על זי' הרמב"ם הזו, וביאור רחב בזה. [אם לא תמצא, אחפש בל"נ בתוך הספר באיזה עמ']

האם הספר נמצא באוצר?

Re: דברי הרמב"ם בענין דרשות חז"ל

פורסם: ה' פברואר 27, 2014 10:15 pm
על ידי אוצר החכמה
כמובן

Re: דברי הרמב"ם בענין דרשות חז"ל

פורסם: ה' פברואר 27, 2014 11:28 pm
על ידי אמסטרדם
מדין רוב.

Re: דברי הרמב"ם בענין דרשות חז"ל

פורסם: ו' פברואר 28, 2014 2:13 am
על ידי אליעזר שלום
אמסטרדם כתב:מדין רוב.

אנא באר את דבריך על מה יסובון

Re: דברי הרמב"ם בענין דרשות חז"ל

פורסם: ו' פברואר 28, 2014 3:07 am
על ידי אמסטרדם
על מה שכתב רבינו אוצה"ח לפני זה....

מציאת מראה מקום ברמב"ם

פורסם: ג' אוגוסט 26, 2014 4:28 pm
על ידי שפה ברורה
כתב בישמח משה
כי כמו שיסד הרמב"ם בענין דרשות חז"ל וגזירה שוה ובפרט דרשות אל תקרי, שהמה סימנין מסורין לזכירה, וכן הסימנים של המסורה, עכ"ל.
ובקוצר בינתי לא מצאתי דבר זה, ושאלתי פרושה מול הלומדים החשובים, אם יוכלו למצוא מקור לדברים האלו
ייש"כ

Re: מציאת מראה מקום ברמב"ם

פורסם: ג' אוגוסט 26, 2014 5:08 pm
על ידי סגן אלוף

Re: דברי הרמב"ם בענין דרשות חז"ל

פורסם: ה' ינואר 19, 2017 11:32 pm
על ידי הגהמ
ר"ב עפשטיין הרחיב הדיבור בזה בחלק המבוא לספרו 'מקור ברוך' (עמ' 480 ואילך), ובין השאר כתב שם (בעמ' 486) כדברים האלה:
והרשב"א בפרק ה' מב"ב (עח.) כתב, שכונת חז"ל בדרשות אל תקרא - להסמיכן (להדרשות) על לשונות הכתובים, כדי שלא ישכח זכרון עניניהם, ולא שכונתם לפרש הפסוק כן, עכ"ל;

רציתי לראות הדברים בפנים אבל לא הצלחתי לאתר רשב"א כזה - בין בלשון המצוטט בין בלשון אחר. האם יש למישהו מושג למה הוא התכוון?

Re: דברי הרמב"ם בענין דרשות חז"ל

פורסם: ה' ינואר 19, 2017 11:37 pm
על ידי מה שנכון נכון
כוונתו לפירוש האגדות שם (מוה"ק עמ' קט).

Re: דברי הרמב"ם בענין דרשות חז"ל

פורסם: ו' ינואר 20, 2017 2:25 am
על ידי הגהמ
ייש"כ. דפדפתי בדפוסים אחרים ולא מצאתי (אולי הוא ציין ע"פ המובא בעין יעקב וכדו').

Re: דברי הרמב"ם בענין דרשות חז"ל

פורסם: ב' ספטמבר 02, 2019 2:20 pm
על ידי עקביה
המהר"ל בבאר הגולה, תחילת באר ג', עוסק בדברי חז"ל:
תלמוד בבלי מסכת כתובות דף ה עמוד א
דרש בר קפרא, מאי דכתיב: ויתד תהיה לך על אזנך? אל תקרי אזנך אלא על אוזנך וכו'.

ומסביר כיצד דבריהם צדקו יחדיו וסוגיא זו אכן מונחת בכוונת הכתוב.

ולעומת זאת הרמב"ם (שהזכיר לעיל ר' משה גרוס) כותב:

ספר מורה הנבוכים חלק ג פרק מג
והחלק הראשון נלחם ונתגבר לאמת דרשות לפי מחשבתו ולשמרם ויחשוב שהם ענין הפסוק, ושמשפט הדרשות כמשפט הדינין המקובלים, ולא הבינה אחת משתי הכתות שהם על צד מליצת השיר אשר לא יספק ענינם על בעל שכל, והתפרסם הדרך ההוא בזמן ההוא, והיו עושים אותה הכל כמה שיעשו המשוררים מזמרי השיר, אמרו רז"ל תני בר קפרא ויתד תהיה לך על אזניך, אל תקרי אזניך אלא אזניך, מלמד שאם ישמע אדם דבר מגונה יתן אצבעו בתוך אזנו, ואני תמיה אם זה התנא אצל אלו הסכלים כן יחשוב בפירוש זה הפסוק, ושזאת היא כונת זאת המצוה, ושהיתד הוא האצבע, ואזניך הם האזנים, איני חושב שאחד ממי ששכלו שלם יחשב זה, אבל היא מליצת שיר נאה מאד, הזהיר בה על מדה טובה, והוא כי כמו שאסור לומר דבר מגונה, כן אסור לשמעו, וסמך זה לפסוק על צד המשל השיר, וכן כל מה שיאמר במדרשות אל תקרי כך אלא כך, זהו ענינו.