עמוד 1 מתוך 1

היסח הדעת בברכות

פורסם: ד' ספטמבר 01, 2010 1:13 am
על ידי שליטא
היסח הדעת בא מחמת דבר שמגיע בהפתעה..
הפתעה זה דבר שתלוי ברגילות של האדם..
רגילות זה דבר שקורה בדרך כלל או לפי רוב הפעמים..

נמצא שהיסח הדעת נחשב דווקא כאשר אין לאדם רגילות..

כך שחוסר כוונה אינו נחשב להיסח הדעת..
אלא לחוסר כוונה..

כך שאם אדם בירך והוא לא כוון על דברים אחרים..

אם יש לו רגילות לגבי הדברים האחרים..
אין זה נחשב להיסח הדעת..
וזה שהוא לא כיוון זה משום שהוא בסה"כ לא כיוון..
אבל אין זה היסח הדעת..

ואם אין לו רגילות זה נחשב להיסח הדעת..

כך שלפי זה אפשר להבין יותר את מחלוקת האחרונים לגבי כל מה שקשור להיסח הדעת..

וכך כל אחד יכול לדעת יותר בבירור את הלכות..
לפי מה שנוגע אליו..
לפי הרגילות שלו..
כוון שאי אפשר לכוון את הדעת בכתב כידוע..
(כמובן דווקא היכן שלא שייך לומר בטלה דעתו ברוב בני אדם)

Re: היסח הדעת בברכות

פורסם: ב' אפריל 30, 2012 9:54 pm
על ידי אויצר_ניק
ובמקומות ששיך לומר בטלה דעתו אצל כל אדם?

Re: היסח הדעת בברכות

פורסם: ג' מאי 01, 2012 2:07 am
על ידי שליטא
היסח הדעת בברכות אינו קשור לאומדנה של רבים אלא של יחיד
ומה שכתבתי בסוגריים בא רק לשלול גדרים חדשים שכל אחד יכול להמציא לעצמו אבל לא בא לחדש כלום

למשל יבוא אחד ויגיד שיש לו רגילות לצאת מהבית ללכת לבית המדרש ללא שום הסיח הדעת שהוא ולפי זה לכאורה הוא לא יצטרך לברך
על מקרים כאלה כתבתי בסוגרים שבטלה דעתו אצל רוב בני אדם

Re: היסח הדעת בברכות

פורסם: ג' מאי 01, 2012 8:52 am
על ידי בברכה המשולשת
למיטב זכרוני, מרן הגר"ש דבליצקי שליט"א עסק בשאלה זו בספרו תנאים טובים.