עמוד 1 מתוך 1

כיוון מלאכה במועד בכתיבת חידושי תורה

פורסם: ו' אפריל 04, 2014 9:38 am
על ידי אוהב אוצר
ידוע שיש מלאכות המותרות בחול המועד אבל אסור לאדם לכיוון לעשותם במועד.
שאלתי, האם יהיה מותר בעקבות זמן פנוי שיש דווקא בחול המועד לעסוק באיזה ענין הלכתי ולערוך 'חבורה' [ע"י כתיבה כמובן] במועד?
בימים הרגילים יש את הלימוד והסדרים הקבועים, אבל בזמן כזה אני יכול ללמוד ולעסוק במה שליבי חפץ.

Re: כיוון מלאכה במועד בכתיבת חידושי תורה

פורסם: ו' אפריל 04, 2014 2:02 pm
על ידי מתיישב
מה שאסרו להסתפר בחול המועד כיון שהיה לו שהות להסתפר לפני החג, אך בציור כמו שלך הרי לא היה לו פנאי לעשותו לפני המועד.
כמו כן יש לדון אם יש איסור כתיבה במחשב בחול המועד.
--
שוב התבוננתי: שמה שכתבתי שיש לדון אם יש איסור כתיב במחשב בחול המועד טעיתי בזה!
שהרי אוהב אוצר שאל אם נאסר מפאת שלא עשה אותו קודם המועד, וזה אינו נוגע כלל לעניין אם יש איסור לכתוב במחשב בחול המועד.

Re: כיוון מלאכה במועד בכתיבת חידושי תורה

פורסם: ו' אפריל 04, 2014 2:22 pm
על ידי שומר קישואין
פשיטא שמותר, כיון שכיוון את העריכה של החבורה והכתיבה היא כלי בעלמא לעריכה

Re: כיוון מלאכה במועד בכתיבת חידושי תורה

פורסם: ו' אפריל 04, 2014 3:54 pm
על ידי מתיישב
אחר העיון נראה בזה דהנה במ"ב תקמ"ה כתב דאם כיוון מלאכתו למועד אינו מועיל בזה דבר האבד וכדומה, והנה בהיתר כתיבת חידושי תורה מתירו שם המ"ב ס"ק מ"ז משום דבר האבד וז"ל ואם יתעכב בכתיבת החידושים שלמד בתוך המועד יצטרך ללמוד שנית מה שלמד כבר ולהזכיר מה שחידש מכבר וזה יבטלנו מלימוד חידושים אחרים באותה שעה ואין לך דבר האבד גדול מזה. ושפיר לכאו' הקשה הרב אוהב אוצר מאיזה טעם נתירו שהרי כיוון מלאכתו לחול המועד. ולא אמרינן בזה דבר האבוד.
וכדי להתירו צריך לומר או כפי שכתב קודמי.
או כפי מה שכתבתי בתגובה הראשונה שלי שכל האיסור של כייון היינו רק אם היה לו פנאי לעשותו בחול המועד והתעצל אך כאן הרי יש לו סיבה מדוע כיוון את מלאכתו לחול המועד.

או אפשר שלא אסרו כיוון מלאכתו ביום טוב אלא במלאכה ממש, ומה שאמרו כיוון מלאכתו אסור הכוונה בזה שאין בזה כל ההיתרים של מעשה הדיוט ודבר האבוד. אך אם כיוון לעשות מלאכתו בחול המועד כשאין בזה איסור מלאכה כגון לסדר בבנק דבר כל שהוא שאינו נחשב למלאכה על כגון דא לא אסרו אם כיוון מלאכתו במועד. ולפי"ז יש לחזור ולדון איזה איסור יש בכתיבה במחשב בחול המועד.
---
שוב מצאתי שהרב הרצוג ז"ל בשו"ת היכל יצחק אורח חיים סימן נו כבר דן בכעין זה.
כתיבה בחולו של מועד.
שאלה: אם מותר לכתוב בחוה"מ, לצורך מבחן.
תשובה: ב"ה ז' אדר, תשי"ג לכבוד ברית הסטודנטים הדתיים יבנה, הי"ו שלום וברכה.
כיוון מלאכתו במועד, לענין כתיבה חזקו עלי דבריכם להשיב לכם אם כתיבה אסורה עפ"י דין התורה. יעו"ש.

Re: כיוון מלאכה במועד בכתיבת חידושי תורה

פורסם: ש' אפריל 05, 2014 11:51 pm
על ידי אוהב אוצר
יש"כ לכותבים.
אני חייב להדגיש ששאלתי על כתיבה ממש ולא במחשב.

Re: כיוון מלאכה במועד בכתיבת חידושי תורה

פורסם: א' אפריל 06, 2014 12:19 am
על ידי מ.ל.
שו"ת מן השמים לרבי יעקב ממרויש, אות לב.