בדיקה וביעור בחמץ הפקר שלא היה שלו מעולם
פורסם: ד' אפריל 16, 2014 12:39 pm
כידוע נאמרו שני טעמים מ"ט מדרבנן לא סגי בביטול, והצריכו בדיקה וביעור, א. שמא לא ביטל יפה. ב'. שמא יבוא לאוכלו.
ולכאו' נפק"מ בחמץ הפקר שלא היה שלו מעולם, דטעם א' אינו שייך בו, וטעם ב' שייך בו.
אמנם י"ל שגם לטעם ב' אין זה עומד כתקנה בפני עצמה שלא להחזיק ברשותו חמץ של הפקר, אלא שלא סמכו על הביטול לענין ב"י והצריכו ביעור, וממילא בכה"ג לב' הטעמים ליכא חובת ביעור.
ונפק"מ רבתי בזה לחובת בדיקה במקלט, למי שיודע שאין שם חמץ שלו, או לחובת ביעור בחמץ שבפחי האשפה של הבנין, למי שנזהר שהוא לא יניח שם חמץ.
ואמנם עדיין יש חובת מחיצה, אמנם לענין זה י"ל שזה שזה בפח סגי בזה, וצ"ע.
ולכאו' נפק"מ בחמץ הפקר שלא היה שלו מעולם, דטעם א' אינו שייך בו, וטעם ב' שייך בו.
אמנם י"ל שגם לטעם ב' אין זה עומד כתקנה בפני עצמה שלא להחזיק ברשותו חמץ של הפקר, אלא שלא סמכו על הביטול לענין ב"י והצריכו ביעור, וממילא בכה"ג לב' הטעמים ליכא חובת ביעור.
ונפק"מ רבתי בזה לחובת בדיקה במקלט, למי שיודע שאין שם חמץ שלו, או לחובת ביעור בחמץ שבפחי האשפה של הבנין, למי שנזהר שהוא לא יניח שם חמץ.
ואמנם עדיין יש חובת מחיצה, אמנם לענין זה י"ל שזה שזה בפח סגי בזה, וצ"ע.