עמוד 1 מתוך 1

על נטילת ידים באכילת כביצה שלא בכדי אכילת פרס

פורסם: ש' אפריל 19, 2014 9:55 pm
על ידי צופה
מישהו יודע מקור נאמן, מה הדין באדם האוכל פת כביצה פחות מכדי אכילת פרס, האם מברך על נטילת ידים, [יל"ד אם צריך את כל הכביצה בכדי אכ"פ, או שצריך כל כזית מהכביצה בכדי אכ"פ], ויש בזה נפק"מ רבתי באכילת מצה שקשה לאכול בשעור המחמיר של אכילת פרס.
והנה באוכל פחות מכביצה וסומך על שעור כזית, יותר נוטה לומר שאין מברך, שהצד לחייב בכזית הוא משום שחשיב אכילה לכל דיני התורה, ולא איכפת לן שאין בזה שעור קבלת טומאה, וממילא דשלא בכדי אכ"פ דאין זה אכילה, ה"ז כפחות מכזית, והנדון בכביצה, שמא בזה לא בעי' בכדי אכילת פרס, וסגי שיש בו שעור לקבלת טומאה, וצ"ע.
לענין בהמ"ז באכל כדי שביעה, יל"ד שלא בעי' כזית בכדי אכילת פרס, וגם אם בעי' כיון שהוא ספק דאורייתא, כל שיש שיטה שזה נחשב לכדי אכילת פרס חייב לברך מספק תורה.

Re: על נטילת ידים באכילת כביצה שלא בכדי אכילת פרס

פורסם: ש' אפריל 19, 2014 10:18 pm
על ידי מתאבק בעפר חכמים
כמדו' שיש בזה דברים בסידור הגרש"ז, אחפש ואציין בל"נ, אשמח לשמוע מקורות וראיות נוספים.
צרפתי.
ובספר תהילה לדוד המצו"ב ג"כ כתב דבעי' שיאכל הכביצה בכדי אכ"פ וציין לדברי הגרש"ז בסידור, אבל לכאו' יש חילוק ביניהם, דהגרש"ז ס"ל דסגי שיאכל כל כזית בכדי אכ"פ, ובדברי התה"ד נראה דצריך שיאכל כל הכביצה בכדי אכ"פ, וצ"ע.

Re: על נטילת ידים באכילת כביצה שלא בכדי אכילת פרס

פורסם: ש' אפריל 19, 2014 11:18 pm
על ידי צופה
ישר כחך הרב המתאבק, לכאו' אין הכרח לעשות מחלוקת ביניהם, בפרט שהרב תהילה לדוד, מציין שכך ראה בסידור הרב, וע"כ שכונתו לאותו הדין, האם ידוע למישהו מה דעת חכמי הזמן שליט"א בזה.

Re: על נטילת ידים באכילת כביצה שלא בכדי אכילת פרס

פורסם: א' אפריל 20, 2014 10:22 am
על ידי כהן
ראה מש"כ כאן מעמ' י"ב בטו"ט
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?167791&

Re: על נטילת ידים באכילת כביצה שלא בכדי אכילת פרס

פורסם: ב' אפריל 21, 2014 8:57 pm
על ידי צורב
כהן כתב:ראה מש"כ כאן מעמ' י"ב בטו"ט
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?167791&

ישר כחך הרב הכהן.

Re: על נטילת ידים באכילת כביצה שלא בכדי אכילת פרס

פורסם: ג' אפריל 22, 2014 2:40 pm
על ידי צופה
בקשתי שטוחה לכל גאוני הפורום שליט"א האם למישהו ידוע דעת חכמי הזמן שליט"א, שמעתי שיש ע"ז בשו"ת שבט הלוי, האם ידוע למישהו משהו.

Re: על נטילת ידים באכילת כביצה שלא בכדי אכילת פרס

פורסם: ג' אפריל 22, 2014 4:28 pm
על ידי מה שנכון נכון
שו"ת שבט הלוי חלק ו סימן ס
ג.
וספק השלישי של כ"ת לענין המבואר באו"ח סי' קנ"ח ס"ב - דיש מי שאומר שעל פחות מכביצה יטול ולא יברך, וא"כ צריך לאכל לכתחילה ביצה פת דאל"כ יש חשש על ברכת נט"י, ונסתפק כבודו אם לדידן צריך לכתחילה לאכל ב' ביצים לחוש משום ברכה לשיטת הנו"ב והח"ס כנ"ל, בעניותי דאין מקום לחוש בזה, דשיטת הצל"ח והח"ס הוא לא יותר מספק להלכה, וא"כ לענין נט"י הוא ס"ס דהדבר נובע מספק הרקח אם טומאת אוכלין כביצה גורם או שיעור אכילה של בהמ"ז כזית קובע, וא"כ יש ס"ס ספק כזית או כביצה, גם לדידן, או ב' ביצים, ומה גם שסתימת השו"ע כנ"ל להקל בזה, (וגם אם בעלמא גם בס"ס חוששין לספק ברכה בדהכא אפשר להקל) ועוד הא גם פחות מביצה מקבל טומאת אוכלין להרבה שיטות כאשר נתקשו בזה בסי' קנ"ח, וגם הגר"א סי' קנ"ח נוטה להלכה לברך בכזית ענט"י.

ולענין הספק בשיעור אכילת פרס בדין זה דכביצה לענין נט"י - לפי ענ"ד - אם יש כזית בכדי אכילת פרס, ואוכל כביצה אע"פ שאין צרוף דענין ביצה בכדי אכילת פרס יכול לברך על נט"י, ועכ"פ בשיעור אכילת פרס גדול כשיעור הח"ס ט' מינוט.

פסקת.PDF
(186.59 KiB) הורד 216 פעמים