מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ג עבדים מי הזוכה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אבוה דמאיר
הודעות: 35
הצטרף: ב' מרץ 03, 2014 9:09 pm

ג עבדים מי הזוכה

הודעהעל ידי אבוה דמאיר » ו' אפריל 25, 2014 12:38 am

ראובן שהוא עבד כנעני היה אדון של שמעון עבד כנעני ושמעון אדון ללוי גם עבד כנעני וראובן נמכר ע"י אדונו ללוי { כמובן ע"י תנאי שאין לרבו רשות בו} ועכשיו זכה אחד מהעבדים במציאה למי יהיה שייך החפץ
דנמצא שראובן האדון של שמעון לוי האדון של ראובן ושמעון האדון של לוי { עבד יכול לקנות עבד}

ניים ושכיב
הודעות: 586
הצטרף: ה' ינואר 16, 2014 2:21 pm

Re: ג עבדים מי הזוכה

הודעהעל ידי ניים ושכיב » ו' אפריל 25, 2014 2:37 am

שאלה יפה.

א. כיון שמעיקרא לוי היה קנוי לראובן [דכל מה שקנה שמעון קנה ראובן], הרי שאתה סבור שעבד כנעני יכול לקנות את רבו [אולי זה נכון, אין לי מושג (היה פה פעם דיון לענין עבד עברי, שהתחיל כאן)], א"כ למה לא ציירת רק בשני עבדים?

ב. שלושת עבדים אלו היו קנויים לישראל שהוא רבו של ראובן, לא אחד דרך השני, אלא ישירות, דמה שקנה עבד קנה רבו. השתא שהקנה הישראל את ראובן ללוי, אף למ''ד שע"מ שאין לרבו רשות בו מהני, עדיין קנויים שמעון ולוי לישראל. וא"כ אין שאלה, דפשיטא שהישראל קונה את המציאה שמצאו שמעון ולוי, ולגבי ראובן תלוי במה שאכתוב בסעיף ג'. אלא ודאי שאתה שואל באופן שמעיקרא הקנו את שמעון ולוי ע''מ שאין לרבו רשות בו. וא"כ מסולק מה שהערנו בסעיף א', דבציור שלך לא מדובר בעבד שקונה את רבו ויש חילוק בין שני עבדים לשלושה.

ג. לכאו' כל דין עבד כנעני הוא כשהוא עבד של ישראל, אך כאן אין אדון ישראל וא''כ אין דין עבד כנעני. אך יל"ע בהנחה זו, דאולי יש לעבד כנעני דין של ישראל[ית], עכ"פ לענין זה.
ואם אכן אין בזה דין עבד כנעני, יל"ע האם עבד כנעני שהקנו אותו לעבד כנעני אחר יצא לחירות (כלומר יהיה לו דין ישראל הקנוי לעכו"ם שיש לפדותו).

אבוה דמאיר
הודעות: 35
הצטרף: ב' מרץ 03, 2014 9:09 pm

Re: ג עבדים מי הזוכה

הודעהעל ידי אבוה דמאיר » ו' אפריל 25, 2014 7:07 am

בגמ יבמות ריש פרק ו מבואר דעבד קונה עבד
אני מדבר שכל הג עבדים נקנו ע"מ שאין לרבו רשות
אם זה לא ענה על הכל אז כנראה לא הבנתי את תגובתך

ניים ושכיב
הודעות: 586
הצטרף: ה' ינואר 16, 2014 2:21 pm

Re: ג עבדים מי הזוכה

הודעהעל ידי ניים ושכיב » ו' אפריל 25, 2014 9:16 am

אתה מתכוון לריש פ"ז (סו.), דווקא הצצתי שם לפני שכתבתי. אבל לא הסתכלתי ברש"י שכתב שאוכל בתרומה בע''מ שאין לרבו רשות, וא"כ נפשט מה שהסתפקתי בסעיף ג' וזה לא עונה על שאלתך.

בבא בתרא
הודעות: 17
הצטרף: ב' מאי 12, 2014 9:24 pm

Re: ג עבדים מי הזוכה

הודעהעל ידי בבא בתרא » ו' יולי 25, 2014 5:59 pm

לכאורה יש לומר דהזוכה הראשון יהיה שלו דהאדון שלו אינו יכול לזכות שהרי זה יהיה של אדונו
אמנם לכאורה זה תלוי בדברי הרשב"א בקידושין אי קודם זוכה העבד והאדון מהעבד או ישירות זוכה האדון אמנם לפי מה שביאר שם הגר"ש רוזובסקי אין לה קשר לכאן
יש לדון אי יש לומר שבאמת כל רגע זה שייך לאדון אחר ובאתרוג שלושתם יצאו ידי חובתם


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 581 אורחים