עמוד 1 מתוך 1

ג עבדים מי הזוכה

פורסם: ו' אפריל 25, 2014 12:38 am
על ידי אבוה דמאיר
ראובן שהוא עבד כנעני היה אדון של שמעון עבד כנעני ושמעון אדון ללוי גם עבד כנעני וראובן נמכר ע"י אדונו ללוי { כמובן ע"י תנאי שאין לרבו רשות בו} ועכשיו זכה אחד מהעבדים במציאה למי יהיה שייך החפץ
דנמצא שראובן האדון של שמעון לוי האדון של ראובן ושמעון האדון של לוי { עבד יכול לקנות עבד}

Re: ג עבדים מי הזוכה

פורסם: ו' אפריל 25, 2014 2:37 am
על ידי ניים ושכיב
שאלה יפה.

א. כיון שמעיקרא לוי היה קנוי לראובן [דכל מה שקנה שמעון קנה ראובן], הרי שאתה סבור שעבד כנעני יכול לקנות את רבו [אולי זה נכון, אין לי מושג (היה פה פעם דיון לענין עבד עברי, שהתחיל כאן)], א"כ למה לא ציירת רק בשני עבדים?

ב. שלושת עבדים אלו היו קנויים לישראל שהוא רבו של ראובן, לא אחד דרך השני, אלא ישירות, דמה שקנה עבד קנה רבו. השתא שהקנה הישראל את ראובן ללוי, אף למ''ד שע"מ שאין לרבו רשות בו מהני, עדיין קנויים שמעון ולוי לישראל. וא"כ אין שאלה, דפשיטא שהישראל קונה את המציאה שמצאו שמעון ולוי, ולגבי ראובן תלוי במה שאכתוב בסעיף ג'. אלא ודאי שאתה שואל באופן שמעיקרא הקנו את שמעון ולוי ע''מ שאין לרבו רשות בו. וא"כ מסולק מה שהערנו בסעיף א', דבציור שלך לא מדובר בעבד שקונה את רבו ויש חילוק בין שני עבדים לשלושה.

ג. לכאו' כל דין עבד כנעני הוא כשהוא עבד של ישראל, אך כאן אין אדון ישראל וא''כ אין דין עבד כנעני. אך יל"ע בהנחה זו, דאולי יש לעבד כנעני דין של ישראל[ית], עכ"פ לענין זה.
ואם אכן אין בזה דין עבד כנעני, יל"ע האם עבד כנעני שהקנו אותו לעבד כנעני אחר יצא לחירות (כלומר יהיה לו דין ישראל הקנוי לעכו"ם שיש לפדותו).

Re: ג עבדים מי הזוכה

פורסם: ו' אפריל 25, 2014 7:07 am
על ידי אבוה דמאיר
בגמ יבמות ריש פרק ו מבואר דעבד קונה עבד
אני מדבר שכל הג עבדים נקנו ע"מ שאין לרבו רשות
אם זה לא ענה על הכל אז כנראה לא הבנתי את תגובתך

Re: ג עבדים מי הזוכה

פורסם: ו' אפריל 25, 2014 9:16 am
על ידי ניים ושכיב
אתה מתכוון לריש פ"ז (סו.), דווקא הצצתי שם לפני שכתבתי. אבל לא הסתכלתי ברש"י שכתב שאוכל בתרומה בע''מ שאין לרבו רשות, וא"כ נפשט מה שהסתפקתי בסעיף ג' וזה לא עונה על שאלתך.

Re: ג עבדים מי הזוכה

פורסם: ו' יולי 25, 2014 5:59 pm
על ידי בבא בתרא
לכאורה יש לומר דהזוכה הראשון יהיה שלו דהאדון שלו אינו יכול לזכות שהרי זה יהיה של אדונו
אמנם לכאורה זה תלוי בדברי הרשב"א בקידושין אי קודם זוכה העבד והאדון מהעבד או ישירות זוכה האדון אמנם לפי מה שביאר שם הגר"ש רוזובסקי אין לה קשר לכאן
יש לדון אי יש לומר שבאמת כל רגע זה שייך לאדון אחר ובאתרוג שלושתם יצאו ידי חובתם