עמוד 1 מתוך 1

תמיהה רבתי בביאור הגר"א אה"ע סי' ד'

פורסם: א' אפריל 27, 2014 9:43 pm
על ידי פשוטה של משנה
דבר פלא ראיתי בביאור הגר"א אבן העזר סי' ד' שכתב שם [בביאור דברי הגמ' ביבמות] שמה שנשא שלמה את בת פרעה היינו משום שבלבל סנחריב את האומות ולא היתה מצרית.
ותימה רבה על הגר"א שהיה בקי בכל חדרי תורה איך כתב כן, שהרי שלמה קדם הרבה לסנחריב.

Re: תמיהה רבתי בביאור הגר"א אה"ע סי' ד'

פורסם: א' אפריל 27, 2014 9:55 pm
על ידי מה שנכון נכון
כבר הרשב"א כתב כן ביבמות עו:, ובמהדורת מוה"ק ציינו שתמהו כן בחשק שלמה וברש"ש.
[אם היתה הקושיא רק מהגר"א היה אפשר לומר שהוא ט"ס וצ"ל כימי סנחריב].

Re: תמיהה רבתי בביאור הגר"א אה"ע סי' ד'

פורסם: א' אפריל 27, 2014 10:01 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
לא מצאתי. תוכל לציין ס"ק?

Re: תמיהה רבתי בביאור הגר"א אה"ע סי' ד'

פורסם: א' אפריל 27, 2014 10:02 pm
על ידי מה שנכון נכון
ס"ק יח.

Re: תמיהה רבתי בביאור הגר"א אה"ע סי' ד'

פורסם: א' אפריל 27, 2014 10:12 pm
על ידי פשוטה של משנה
מה שנכון נכון כתב:כבר הרשב"א כתב כן ביבמות עו:, ובמהדורת מוה"ק ציינו שתמהו כן בחשק שלמה וברש"ש.
[אם היתה הקושיא רק מהגר"א היה אפשר לומר שהוא ט"ס וצ"ל כימי סנחריב].

הרי זו אמירה חסרת פשר, וכי מפני שסנחריב בלבל האומות יש לנו להניח שהיה בלבול גם לפניו קודם לימי שלמה?
ומה גם שהעובדה שפרעה יושב על כסאו מוכיחה שעדיין שושלת הפרעונים קיימת.

Re: תמיהה רבתי בביאור הגר"א אה"ע סי' ד'

פורסם: א' אפריל 27, 2014 10:20 pm
על ידי רואה והוא מצעק
פשוטה של משנה כתב:ומה גם שהעובדה שפרעה יושב על כסאו מוכיחה שעדיין שושלת הפרעונים קיימת.
מצינו פרעה גם לאחר סנחריב.

Re: תמיהה רבתי בביאור הגר"א אה"ע סי' ד'

פורסם: א' אפריל 27, 2014 10:22 pm
על ידי מה שנכון נכון
ר רפאל קצנלבוגן ניסה לישב קושיא זו במאסף התבונה ושוב נדפס בספרו באר ראי.
באר ראי סימן מא.GIF
באר ראי סימן מא.GIF (19.39 KiB) נצפה 5578 פעמים


תירוצו לא נלענ"ד. ולרשב"א ודאי שלא יעלה ארוכה ע"ש.

Re: תמיהה רבתי בביאור הגר"א אה"ע סי' ד'

פורסם: א' אפריל 27, 2014 10:28 pm
על ידי פשוטה של משנה
מה שנכון נכון כתב:ר רפאל קצנלבוגן כתב לישב קושיא זו במאסף התבונה ושוב נדפס בספרו באר ראי.
באר ראי סימן מא.GIF

דברים משונים מאד, וכי ירמיהו אמור לכתוב לפי מה שנכון לזמנו או לפי מה שנכון לימי שלמה שבהם אירע המעשה.
וזאת לפני שאנו דנים אם ניתן בכלל לייחס לרשב"א ולגר"א פלפול נורא כזה.

Re: תמיהה רבתי בביאור הגר"א אה"ע סי' ד'

פורסם: א' אפריל 27, 2014 10:31 pm
על ידי רואה והוא מצעק
תמיהה קחזינא אבל תמיהה רבתי לא קחזינא. הרי הגר"א מפרש שם את ההו"א של הגמרא וי"ל דאה"נ דהו"ל לדחויי הכי אלא דעדיף להגמרא לאתויי מההיא דמנימין לומר שאפילו אחר סנחריב לא נתבלבלו.

Re: תמיהה רבתי בביאור הגר"א אה"ע סי' ד'

פורסם: א' אפריל 27, 2014 10:34 pm
על ידי מה שנכון נכון
פשוטה של משנה כתב:
מה שנכון נכון כתב:כבר הרשב"א כתב כן ביבמות עו:, ובמהדורת מוה"ק ציינו שתמהו כן בחשק שלמה וברש"ש.
[אם היתה הקושיא רק מהגר"א היה אפשר לומר שהוא ט"ס וצ"ל כימי סנחריב].

הרי זו אמירה חסרת פשר, וכי מפני שסנחריב בלבל האומות יש לנו להניח שהיה בלבול גם לפניו קודם לימי שלמה?
ומה גם שהעובדה שפרעה יושב על כסאו מוכיחה שעדיין שושלת הפרעונים קיימת.

ז"ל הרשב"א ומסתברא דהכי קאמר וכ"ת הנך אזדו לעלמא שמא באורך הזמן גלו, ולא שאנו מתירין אותן מן הספק אלא לרווחא דמלתא קאמר לו דאף כשתמצא לומר דבעלמא אמרינן אזדו לעלמא הכא אי אפשר וכו'.
אלא שאיני מנסה להתעקש על תירוץ זה שהרי הרשב"א עצמו אח"כ כתב "א"נ אזדו לעלמא בימי סנחריב" וודאי שלזה כיון הגר"א.

Re: תמיהה רבתי בביאור הגר"א אה"ע סי' ד'

פורסם: א' אפריל 27, 2014 10:52 pm
על ידי שייך
אאל"ט
הרב יעקב חיים סופר פירסם מאמר בעניני קרי"ס
בספר הזכרון לר"א פלצ'ינסקי , והאריך להק' כנ"ל .
והביא תי' בשם חתנו (כמדומה לי), אם יוכל מי להעלותו יבורך.

Re: תמיהה רבתי בביאור הגר"א אה"ע סי' ד'

פורסם: א' אפריל 27, 2014 10:58 pm
על ידי מה שנכון נכון
שייך כתב:אאל"ט
הרב יעקב חיים סופר פירסם מאמר בעניני קרי"ס
בספר הזכרון לר"א פלצ'ינסקי , והאריך להק' כנ"ל .
והביא תי' בשם חתנו (כמדומה לי), אם יוכל מי להעלותו יבורך.

בשם בנו. והוא כתירוץ ר"ר קצנלבוגן.
הדר יעקב.GIF
הדר יעקב.GIF (2.98 KiB) נצפה 5549 פעמים

הדר יעקב 1.GIF
הדר יעקב 1.GIF (21.71 KiB) נצפה 5549 פעמים

הדר יעקב 2.GIF
הדר יעקב 2.GIF (5.79 KiB) נצפה 5549 פעמים

Re: תמיהה רבתי בביאור הגר"א אה"ע סי' ד'

פורסם: ב' אפריל 28, 2014 8:43 am
על ידי נוטר הכרמים
בהשגחה פרטית מיוחדת אינה ד' ית' לידי הבוקר בעת התפילה בבית הכנסת ספר זכרון להגרנ"מ ווייכטפויגעל זצ"ל מליקווד שי"ל ע"י מכון משנת רבי אהרן דליקווד בשנת תש"ס, ושם בח"א עמ' שמו נד' מכתב הגרא"ז מלצר זצ"ל למקורבו הדיין הגר"י אפשטין זצ"ל בענין זה, שם הוא מגיה בדברי הגר"א 'כמו' בימי סנחריב. למי שהיכולת בידו - כדאי להעלות כאן [נמצא באוצר].

Re: תמיהה רבתי בביאור הגר"א אה"ע סי' ד'

פורסם: ב' אפריל 28, 2014 9:09 am
על ידי איש רגיל
נוטר הכרמים כתב:בהשגחה פרטית מיוחדת אינה ד' ית' לידי הבוקר בעת התפילה בבית הכנסת ספר זכרון להגרנ"מ ווייכטפויגעל זצ"ל מליקווד שי"ל ע"י מכון משנת רבי אהרן דליקווד בשנת תש"ס, ושם בח"א עמ' שמו נד' מכתב הגרא"ז מלצר זצ"ל למקורבו הדיין הגר"י אפשטין זצ"ל בענין זה, שם הוא מגיה בדברי הגר"א 'כמו' בימי סנחריב. למי שהיכולת בידו - כדאי להעלות כאן [נמצא באוצר].

מה שנכון נכון כתב:כבר הרשב"א כתב כן ביבמות עו:, ובמהדורת מוה"ק ציינו שתמהו כן בחשק שלמה וברש"ש.
[אם היתה הקושיא רק מהגר"א היה אפשר לומר שהוא ט"ס וצ"ל כימי סנחריב].

Re: תמיהה רבתי בביאור הגר"א אה"ע סי' ד'

פורסם: ב' אפריל 28, 2014 12:24 pm
על ידי מה שנכון נכון
איש רגיל כתב:
נוטר הכרמים כתב:בהשגחה פרטית מיוחדת אינה ד' ית' לידי הבוקר בעת התפילה בבית הכנסת ספר זכרון להגרנ"מ ווייכטפויגעל זצ"ל מליקווד שי"ל ע"י מכון משנת רבי אהרן דליקווד בשנת תש"ס, ושם בח"א עמ' שמו נד' מכתב הגרא"ז מלצר זצ"ל למקורבו הדיין הגר"י אפשטין זצ"ל בענין זה, שם הוא מגיה בדברי הגר"א 'כמו' בימי סנחריב. למי שהיכולת בידו - כדאי להעלות כאן [נמצא באוצר].

מה שנכון נכון כתב:כבר הרשב"א כתב כן ביבמות עו:, ובמהדורת מוה"ק ציינו שתמהו כן בחשק שלמה וברש"ש.
[אם היתה הקושיא רק מהגר"א היה אפשר לומר שהוא ט"ס וצ"ל כימי סנחריב].

הנה דברי הרא"ז והוא מגיה כן גם ברשב"א. [והדוחק מבואר].
נטעי נעמנים.PDF
(313.36 KiB) הורד 241 פעמים

Re: תמיהה רבתי בביאור הגר"א אה"ע סי' ד'

פורסם: ב' אפריל 28, 2014 12:44 pm
על ידי נוטר הכרמים
ייש"כ.
כ"כ החת"ס שרוב הדוחקין אמת, ובפרט כאן שהדרך המוצעת השנית אינה הולמת את משנת הגר"א.