מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אכל בריה לגבי ב"א

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
קשר של קיימא
הודעות: 144
הצטרף: ה' ינואר 12, 2012 5:58 pm

אכל בריה לגבי ב"א

הודעהעל ידי קשר של קיימא » ג' מאי 06, 2014 10:43 am

ידועים דברי המחבר בסי' רי לגבי להזהר שלא לאכול בריה שאינה כזית כי י"א דטעון ב"א ואין להכנס לספקות. ישנה מח' דלרא"ש אם הובא הפרי לפניו שלם לא מגרע מה שהוציא הגרעין לפני האכילה כיון שאכל מה שהדרך לאכול. ולרמ"א בשם ר"י פסק שתו לא חשיב בריה. השאלה האם צריכים לבלוע אותו שלם ע"מ להתחיב או שכיון שהכניסו שלם לפה חייב ב"א (לי"א) אף שלעס. ראיתי אולי מציינים לדרכ"ת סי' ק לגבי דיני תערובות וילע"ע.

מה שנכון נכון
הודעות: 11806
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אכל בריה לגבי ב"א

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' מאי 06, 2014 10:50 am

עיין מ"ב שם ס"ק ט ואם נמצא בתוך הגרעין וכו'.

יעקב1
הודעות: 136
הצטרף: ב' מרץ 31, 2014 1:44 pm

Re: אכל בריה לגבי ב"א

הודעהעל ידי יעקב1 » ג' מאי 06, 2014 11:00 am

מה שנכון נכון כתב:עיין מ"ב שם ס"ק ט ואם נמצא בתוך הגרעין וכו'.


אני לא יודע אם זה נוגע לשאלה שלו, כי בסה"כ כתוב במה שהבאת שגרעין הוא בעצמו כמו תפוז בפ"ע וממילא אם קילף אותו ואכל הבפנים יש לו דין בריה. אבל גם ע"ז השאלה תהיה האם רק אם בלע כל פנים הגרעין כמות שהוא חשיב בריה או אפי' אם לעס ואז בלע

מה שנכון נכון
הודעות: 11806
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אכל בריה לגבי ב"א

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' מאי 06, 2014 11:08 am

יעקב1 כתב:
מה שנכון נכון כתב:עיין מ"ב שם ס"ק ט ואם נמצא בתוך הגרעין וכו'.


אני לא יודע אם זה נוגע לשאלה שלו, כי בסה"כ כתוב במה שהבאת שגרעין הוא בעצמו כמו תפוז בפ"ע וממילא אם קילף אותו ואכל הבפנים יש לו דין בריה. אבל גם ע"ז השאלה תהיה האם רק אם בלע כל פנים הגרעין כמות שהוא חשיב בריה או אפי' אם לעס ואז בלע

אין הנדון שם אם הגרעין נחשב בריה בפ"ע, אלא לומר שאם אכל את מה שראוי לאכילה בגרעין זה מצטרף להחשיב את הפרי כבריה, וקאי אדברי הרמ"א. ולא משכח"ל לעשות כן אם בולע הכל יחד.

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: אכל בריה לגבי ב"א

הודעהעל ידי רחמים » ה' מאי 08, 2014 12:14 pm

שער הציון סימן רי

(כב) דאף דלדעת הרבנו יונה יש לומר דלא הוי בריה כיון שאין דרכו לאכול, כיון דלדעת התוספות והרא"ש והטור והרשב"א והרבנו ירוחם כולם סבירא להו דבהכי הוי בריה, כוותיהו נקטינן [מאמר מרדכי], ואף דהמגן אברהם ביאר דדברי הרמ"א יכול לומר דאתיא אליבא דכולי עלמא, והוא מיירי דוקא בענבים ורמונים, מכל מקום לדינא בודאי הדין עם המאמר מרדכי, וכמו שהסביר דבריו, ובפרט דבדברי חמודות ובביאור הגר"א איתא בפירוש דדעת הרמ"א הוא כדעת הרשב"א, עיין שם:

יוצא שלדעת רבינו יונה אין הכי תימצי להתחייב ברכה אחרונה משום בריה בפרי שיש לו גרעין.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 576 אורחים