עמוד 1 מתוך 1

מעשה הגר"א במטה זבולון

פורסם: א' מאי 18, 2014 9:00 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
ראיתי מעשה מעניין בספר "שלל רב" (בשם "מפי השמועה") על פרשת במדבר שפעם סירב הגר"א להשתתף בב"ד עם עם הארץ אחד מפני שדעת בעלי בתים היפוך דעת תורה ולעולם לא יסכימו בדין. והוא סמך דבר זה עמש"כ בפרשת במדבר "מטה זבולון" ולא "ומטה זבולון" כדי שלא יתחבר מטה זבולון למטה יששכר כיון שהללו ת"ח והללו בעלי בתים.

האם יש מקור נאמן למעשה זה?

Re: מעשה הגר"א במטה זבולון

פורסם: א' מאי 18, 2014 9:11 pm
על ידי מה שנכון נכון
הר"מ שטרנבוך מביא ד"ז בטעם ודעת כך: "שמענו בשם הגר"א ויש מספרים זאת על הרש"ז מולאזין".

Re: מעשה הגר"א במטה זבולון

פורסם: א' מאי 18, 2014 9:20 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
האם יש לזה מקור יותר מוקדם?

Re: מעשה הגר"א במטה זבולון

פורסם: ב' מאי 19, 2014 12:08 am
על ידי אוצר החכמה
הדין כמובן. זה סמ"ע מפורש סי ג ס"ק י"ג בשם תשובת מהרי"ו. שפסקי הבעלי בתים ופסקי הלומדים הם שני הפכים.

אולי בשם הגר"א זה רק האסמכתא, אבל מה הסיפור אם כך?


אגב גם הסיפור המפורסם על שיהיו דבריהם מכוונים שמיחסים את החידוש להגר"א הוא דין מפורש בטור.

Re: מעשה הגר"א במטה זבולון

פורסם: ב' מאי 19, 2014 12:24 am
על ידי מה שנכון נכון
החידוש מהגר"א בנמצאו דבריהם הוא דיוק הלשון "נמצאו" מכוונים, ולא שגלוי להדיא.
ועיקר הדברים הם כבר בירושלמי [סנהדרין פ"ג ה"ח] ומובא בטור חו"מ סימן כח.
וכיוצא בזה כאן החידוש הוא הרמז בקרא.

Re: מעשה הגר"א במטה זבולון

פורסם: ב' מאי 19, 2014 12:31 am
על ידי אוצר החכמה
נכון. וגם שם וכנראה גם כאן חוברי חבר ומספרי סיפורים פיארו את הדבר בסיפור שבו כביכול הגר"א המציא את הדין שלא היה ידוע לפניו.

Re: מעשה הגר"א במטה זבולון

פורסם: ב' מאי 19, 2014 10:36 am
על ידי לייטנר
ר_חיים_הקטן כתב:ראיתי מעשה מעניין בספר "שלל רב" (בשם "מפי השמועה") על פרשת במדבר שפעם סירב הגר"א להשתתף בב"ד עם עם הארץ אחד מפני שדעת בעלי בתים היפוך דעת תורה ולעולם לא יסכימו בדין. והוא סמך דבר זה עמש"כ בפרשת במדבר "מטה זבולון" ולא "ומטה זבולון" כדי שלא יתחבר מטה זבולון למטה יששכר כיון שהללו ת"ח והללו בעלי בתים.

האם יש מקור נאמן למעשה זה?

וקצת נסתר מדברי הנצי"ב בהעמ"ד במדבר ב ו.

Re: מעשה הגר"א במטה זבולון

פורסם: ב' מאי 19, 2014 1:36 pm
על ידי מה שנכון נכון
לייטנר כתב:וקצת נסתר מדברי הנצי"ב בהעמ"ד במדבר ב ו.

עינתי שם ולא הבנתי כונתך.

Re: מעשה הגר"א במטה זבולון

פורסם: ב' מאי 19, 2014 4:10 pm
על ידי לייטנר
מדברי הנצי"ב משמע שכל מניין השבטים שם הוא "שיפקדו לאיזה ענין בעסק הצבא, והיה זה השבט מסוגל לזה העסק", אבל שבט זבולון [וראובן] היה מסוגל ליותר מעסק אחד.
א"כ, אם עסקו של יששכר במפקד הוא לימוד תורה [?!], ייתכן שחלק משבט זבולון היה מסוגל גם ללימוד תורה כשבט יששכר.

Re: מעשה הגר"א במטה זבולון

פורסם: ב' מאי 19, 2014 4:42 pm
על ידי מה שנכון נכון
מים עמוקים עצה בלב איש וגו'.
לעיקר הענין ראה רש"י במדבר ג,לח.

Re: מעשה הגר"א במטה זבולון

פורסם: ב' מאי 19, 2014 5:15 pm
על ידי אוצר החכמה
לייטנר כתב:מדברי הנצי"ב משמע שכל מניין השבטים שם הוא "שיפקדו לאיזה ענין בעסק הצבא, והיה זה השבט מסוגל לזה העסק", אבל שבט זבולון [וראובן] היה מסוגל ליותר מעסק אחד.
א"כ, אם עסקו של יששכר במפקד הוא לימוד תורה [?!], ייתכן שחלק משבט זבולון היה מסוגל גם ללימוד תורה כשבט יששכר.


גם זבולון למדו תורה כמו שכתב רש"י בוזאת הברכה על ושפע ימים יינקו יששכר וזבולון ויהא להם פנאי לעסוק בתורה.

Re: מעשה הגר"א במטה זבולון

פורסם: ג' מאי 20, 2014 12:29 am
על ידי מה שנכון נכון
אוצר החכמה כתב:גם זבולון למדו תורה כמו שכתב רש"י בוזאת הברכה על ושפע ימים יינקו יששכר וזבולון ויהא להם פנאי לעסוק בתורה.

יותר מפורש כן ברש"י שצינתי.

Re: מעשה הגר"א במטה זבולון

פורסם: ג' מאי 20, 2014 12:20 pm
על ידי לייטנר
ובכך יש שאלה על הסיפור המובא בראש האשכול.
אם כי, תמיד אפשר לומר ששבט שחלקו לומד/שבט שחלק מהזמן לומד לעומת שבט שרק לומד תורה (מבלי להתייחס לעצם הפקודים לצבא), ייחשב כשבט של בעה"ב...