עמוד 1 מתוך 1

ראש השנה לרגלים - ביאור

פורסם: ג' מאי 20, 2014 12:16 am
על ידי מלח הארץ
איתא במשנה ריש ר"ה 'באחד בניסן ר"ה למלכים ולרגלים'.
ופירשה הגמ' שרגל שבו ראש השנה לרגלים.
ובעניי לא הבנתי מה שייך לומר רגל שבאחד בניסן? הלוא הרגל הוא בחודש ולא בראש חודש.
גם אינו מובן לי מה שייך לקרוא לזה ראש השנה, ואי"ז ראש שנה אלא ראש לרגלים.
לבר מן דין למה מיאנה הגמ' לפרש בפשיטות כפי שמבין כל לומד בטרם ראה הגמ' שדיני בל תאחר דרגלים נקבעים לפי סדר השנה [היהודית הנקבעת מחמת יציאת מצרים] המתחלת באחד בניסן ולא לפי השנה [של העולם הנקבעת מחמת שהעולם נברא בו] המתחלת בתשרי.

Re: ראש השנה לרגלים - ביאור

פורסם: ג' מאי 20, 2014 3:12 am
על ידי פלתי
על שאלתך הראשונה בחיפוש באוצר החכמה ראיתי הרבה עומדים על זה. והנה כמה מהם:

Re: ראש השנה לרגלים - ביאור

פורסם: ג' מאי 20, 2014 3:16 am
על ידי פלתי
שאלתך האחרונה לא כ"כ הבנתי, דלמה מוכרח שצריך ג' רגלים דוקא מפסח? מה לא מובן בסברת ת"ק שסובר שכל ג' רגלים הוא עובר, ולאו דוקא פסח תחילה?
מי

Re: ראש השנה לרגלים - ביאור

פורסם: ג' מאי 20, 2014 2:23 pm
על ידי מלח הארץ
פלתי כתב:שאלתך האחרונה לא כ"כ הבנתי, דלמה מוכרח שצריך ג' רגלים דוקא מפסח? מה לא מובן בסברת ת"ק שסובר שכל ג' רגלים הוא עובר, ולאו דוקא פסח תחילה?
מי

לא אמרתי שסברת ת,ק אינה מובנת, אבל ברגע שר"ש סובר שצריך רגלים כסדרן א"כ פשיטא שפסח הוא הראשון שהרי התורה קבעה בפירוש שסדר הרגלים נקבעים לפי השנה המתחלת בניסן

Re: ראש השנה לרגלים - ביאור

פורסם: ג' מאי 20, 2014 2:54 pm
על ידי אריסמנדי
מלח הארץ כתב:שדיני בל תאחר דרגלים נקבעים לפי סדר השנה [היהודית הנקבעת מחמת יציאת מצרים] המתחלת באחד בניסן ולא לפי השנה [של העולם הנקבעת מחמת שהעולם נברא בו] המתחלת בתשרי.


למען הדיוק: לכאורה בשום מקום לא נזכר דבר כזה שה"שנה" היהודית מתחלת באחד בניסן. יש להבדיל בין שנה ובין סדר החדשים, שאין קשר מוכרח ביניהם. השנה גם בתורה מתחלת בתקופת תשרי ("צאת השנה" "תקופת השנה", שנת השמיטה, וכו'), כי שנה הוא שם הזמן השלם של סיבוב השמש, שנקבע לגבי האדם ע"פ סדר עונות החקלאות המתחיל בחרישה וזריעה וכו' עד אסיפת התבואה לבתים ולאוצרות.
החודש הוא שם זמן הקפת הירח, ונצטוינו שמנין חודשינו יתחיל בניסן מפני שבו יצאנו ממצרים ונעשינו לעם ה'. אבל אין לזה קשר ל"שנה" סתם. המשנה אומרת שלענין דברים מסויימים ופרטיים, אחד בניסן וכו' הם ראשי ה"שנה" שלהם, כלומר ראשי המחזור שלהם.

Re: ראש השנה לרגלים - ביאור

פורסם: ג' מאי 20, 2014 3:21 pm
על ידי פלתי
מלח הארץ כתב:
פלתי כתב:שאלתך האחרונה לא כ"כ הבנתי, דלמה מוכרח שצריך ג' רגלים דוקא מפסח? מה לא מובן בסברת ת"ק שסובר שכל ג' רגלים הוא עובר, ולאו דוקא פסח תחילה?
מי

לא אמרתי שסברת ת,ק אינה מובנת, אבל ברגע שר"ש סובר שצריך רגלים כסדרן א"כ פשיטא שפסח הוא הראשון שהרי התורה קבעה בפירוש שסדר הרגלים נקבעים לפי השנה המתחלת בניסן

משום מה אתה למדת שיש כאן שני לימודים, הראשון זה שצריך כסדרן, והשני הוא שחג המצות תחילה.
אבל זה אינו, אלא מה שצריך כסדרן הוא גופא נלמד ממה שכתב בחג המצות ובחג השבועות ובחג הסוכות, שמזה לומד ר"ש שצריך שיהיה כסדר הזה, פסח שבועות סוכות. וזה שאמר ר' שמעון: התורה לימדתנו שצריך שיהיה כסדרן שכתובים בתורה, פסח שבועות וסוכות. והכל דבר אחד ואין כאן שני דברים.
קצת קשה עלי עבודת הניסוח אבל מקווה שהובנתי כראוי.

Re: ראש השנה לרגלים - ביאור

פורסם: ד' מאי 21, 2014 2:29 am
על ידי וילנאי
פלתי כתב:
מלח הארץ כתב:
פלתי כתב:שאלתך האחרונה לא כ"כ הבנתי, דלמה מוכרח שצריך ג' רגלים דוקא מפסח? מה לא מובן בסברת ת"ק שסובר שכל ג' רגלים הוא עובר, ולאו דוקא פסח תחילה?
מי

לא אמרתי שסברת ת,ק אינה מובנת, אבל ברגע שר"ש סובר שצריך רגלים כסדרן א"כ פשיטא שפסח הוא הראשון שהרי התורה קבעה בפירוש שסדר הרגלים נקבעים לפי השנה המתחלת בניסן

משום מה אתה למדת שיש כאן שני לימודים, הראשון זה שצריך כסדרן, והשני הוא שחג המצות תחילה.
אבל זה אינו, אלא מה שצריך כסדרן הוא גופא נלמד ממה שכתב בחג המצות ובחג השבועות ובחג הסוכות, שמזה לומד ר"ש שצריך שיהיה כסדר הזה, פסח שבועות סוכות. וזה שאמר ר' שמעון: התורה לימדתנו שצריך שיהיה כסדרן שכתובים בתורה, פסח שבועות וסוכות. והכל דבר אחד ואין כאן שני דברים.
קצת קשה עלי עבודת הניסוח אבל מקווה שהובנתי כראוי.

וממה שהוצרך ר"ש ללימוד מיוחד שבעינן כסדרן מוכח שלש כ'מלח הארץ', שאין כאן ענין של רגלים כפי סדר השנה אלא ג' רגלים מסתם, ואינו קשור למתי מתחיל השנה, שנאמר שא' בניסן הוא ראש השנה וממנו נוכל לקבוע את סדר הרגלים, וכמו שמוכח גם שת"ק חולק עליו, אף שמסתמא גם לשיטתו א' בניסן הוא תחילת השנה, וראה מה שנכתב גם על זה בתגובה לעיל.